"برای حفظ مردم در مقابل کرونا از همه‌ی توانمان بهره می‌گیریم"

محمد نورالدین رئیس مشترک شورای اداری رقا اعلام کرد، پس از آغاز حملات ارتش ترک، هزاران تن به رقا کوچ کردند و گفت، "برای آنکه مردم را در مقابل ویروس کرونا حفظ کنیم، با تمام توان کار می‌کنیم".

پس از آنکه دولت ترکیه در ۹ اکتبر ۲۰۱۹ حملات اشغالگرانه‌ به شمال و شرق سوریه را آغاز کرد، بخشی از مردم منطقه به رقا کوچ کردند. اداره‌ی رقا هم تلاش می‌کند از مردم در مقابل ویروس محافظت کند.

نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک (ق.س.د) در سال ۲۰۱۸ رقا را از دست تبهکاران داعش آزاد کرد. پس از آزادسازی رقا شورای اداری رقا تاسیس شد.شورا تلاش می‌کند تا نیازهای مردمی را که به دلیل جنگ متحمل خسارت شده‌اند تامین کند. رقا درهای خود را به روی آوارگان بسیاری که به دلیل حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه به ناچار خانه و خاک خود را ترک کرده‌اند، گشوده است. همچنین تعداد زیادی پناهجوی ادلب نیز به این استان روی آورده‌اند. تعداد ساکنین رقا ٨۰۰ هزار تن است و بیشتر از ۷۵ هزار پناهجو نیز به آنجا کوچ کرده‌اند.

محمد نورالدین رئیس مشترک شورای اداری رقا اعلام کرد، بار سنگینی بر دوش رقا قرار گرفته است، علیرغم دشواری‌ها برای آنکه از خلق در مقابل ویروس کرونا محافظت کنند و به مردم کمک کنند، از همه‌ی توان خود استفاده می‌کنند. وی همچنین گفت، در هنگام عملیات آزادسازی رقا تعداد زیادی از خانه‌ها و ساختمان‌ها آسیب دیده‌اند. به همین دلیل آنها تلاش می‌کنند نیازهای مردم رقا را تامین کنند. آنها همچنین درها را به روی پناهجویان باز کرده‌اند که به دلیل حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه ناچار به ترک خانه و خاک خود شده‌اند.

محمد نورالدین گفت، "تعداد زیادی پناهجو از ادلب به رقا آمده‌اند. همچنین به دلیل حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه تعداد زیادی از اهالی گری سپی و سریکانی نیز به رقا آمده‌اند. پناهجویان در رقا در سه محل اسکان داده شده‌اند. بخشی از آنها در کمپ‌ها هستند، بخشی در روستاها و بخشی هم در خانه‌های تخریب شده‌ی مرکز شهر ساکن هستند. از طرف دیگر کسانی که به دلیل جنگ از رقا کوچ کرده بودند و در سریکانی و گری سپی ساکن شده بودند، به دلیل حمله‌ی اشغالگرانه‌ی ترکیه یک بار دیگر به رقا باز گشته‌اند. چند خانواده با هم در یک خانه زندگی می‌کنند. ما هم به عنوان شورای اداری رقا هر چه در توان داشته باشیم برای اهالی رقا و پناهجویان انجام می‌دهیم."

خلق رقا بسیار همکاری می‌کنند

محمد نورالدین همچنین اعلام کرد که آنان در چهارچوب تصمیمهای اداره‌ی خودمدیریتی تلاش می‌کنند برای حفظ مردم اقدامات لازم را انجام دهند و گفت، "پس از آنکه ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرد، خودمدیریتی شمال و شرق سوریه چند تصمیم اساسی گفت. ما هم به عنوان شورای اداری رقا از این تصمیمها پیروی کردیم. به عنوان اولین گام همه‌ی مدارس و دانشگاهها و ادارات را ضد عفونی کردیم. در مرکز شهر هم، مرکز قرنطینه ایجاد کردیم. این مرکز هم از لحاظ پرسنل و هم ابزار پزشکی تدارک دیده شد. در زمان شیوع ویروس بیماران در این مرکز درمان خواهند شد. علاوه بر اینها برای آنکه مردم با ویروس آشنا شوند و از خود محافظت کنند، به آنها هشدارهای لازم را می‌دهیم.

اقدامات لازم برای ماندن مردم در خانه‌ها انجام شده است. ۲۴ هزار بسته‌ی کمکی میان مردم تقسیم شده است. اداره‌ی خودمدیریتی از خانواده‌های فقیر حمایت می‌کند. در این شرایط آسایش برای ایجاد امنیت و سلامت بسیار تلاش می‌کنند. ما از طرف شورای اداری رقا از آنها تشکر می‌کنیم. کارمندان و کادر درمانی و پزشکی نیز در همه‌ی مراکز و بیمارستان وطن بدون هزینه به خدمات‌رسانی مشغول هستند. ما از آنها نیز بسیار سپاسگذاریم.

برای آنکه هر چه سریعتر اقدامات لازم انجام شود، مرکز بحران ایجاد شده است. همچنین رفت و آمدها به داخل و خارج رقا کنترل می‌شود. تیمهای شهرداری بر بازار و مغازه‌ها نظارت می‌کنند تا مانع از گرانفروشی شوند. تیم ضد عفونی و نظافت نیز ایجاد شده است. یک بخش از بیمارستان وطن برای قرنطینه و درمان بیماران کرونایی اختصاص داده شده است. همچنین برای آنکه کودکان از تحصیل باز نمانند کلاسها به طور مجازی برگزار می‌شود. در این شرایط خلق رقا بسیار با ما همکاری کردند."