تأسیس دانشگاه کوبانی رؤیایی بود که به حقیقت پیوست

با انقلاب ١٩ ژوئیه در کوبانی همچون دیگر مناطق روژاوا و شمال سوریه رؤیاهای بزرگی محقق شدند، جوانان کوبانی همیشه آرزو می‌کردند که در شهرشان بتوانند به تحصیلات دانشگاهی بپردازند، رؤیایی که عملی شد و فاز اول دانشگاه کوبانی افتتاح شد

آرزوهایی که در عرصه فرهنگ و علم در کوبانی عملی شدند بسیارند، از تأسیس نهاد زبان کُردی، سپس آکادمی ویان آمارا، سپس آموزشکده‌های تخصصی و تدارک معلم برای دانش‌‌آموزان.

 

کوبانی به یک دانشگاه نیاز داشت و البته این خواسته کوچکی نبود. در سوریه‌ای که از ٢٠١١ در جنگ داخلی دست و پا می‌زند تأسیس یک دانشگاه پیام جداگانه‌ای دارد. پیشتر جوانان کوبانی برای ادامه تحصیل مجبور به مسافرت به شهرها و مناطق دیگر سوریه بودند.

 

دانشگاه کوبانی در ٣٠ سپتامبر ٢٠١٧ تأ‌سیس شد و در ١٠ دسامبر رسما فعالیت سمیناردهی در آن آغاز شد. در سال ٢٠١٨ هم دو دانشکده آن به نام‌های دانشکده فیزیک، شیمی و علم محض و دانشکده ویژه زبان و ادبیات کردی آغاز بکار کردند.

 

دکتر کمال بسراوی ریاست مشترک دانشگاه کوبانی می‌گوید:"سال گذشته تعداد دانشجویان کمی داشتیم، به دلیل کمبود امکانات نتوانستیم دانشجویان بیشتری جذب کنیم. اما در هر حال سال خوبی بود."

 

به گفته دکتر بسراوی امسال دو دانشکده دیگر بیولوژی و ادبیات عربی هم در دانشگاه کوبانی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. این دو دانشکده در شهر گری‌سپی تأسیس شده و بخشی از دانشگاه کوبانی خواهند بود.

 

دکتر بسراوی به موانع آموزشی پرداخته و از کمبود اساتید عملی سخن به میان آورد. وی خاطرنشان کرد که تلاشهایی برای ارتباط با دانشگاههای دیگر در شرف شکل‌گیری است.

 

دکتر کمال بسراوی ریاست مشترک دانشگاه کوبانی در پایان خاطرنشان کرد که امسال تعداد دانشجویان نسبت به سال گذشته بیشتر است و آنان سعی خواهند کرد تا تمام دانشجویان کوبانی و اقلیم فرات را در این دانشگاه گردهم آورند.