جزئیات جدید از گفتگوی دولت سوریه با مجلس سوریه دمکراتیك؛ آزادی عفرین هدف ماست

محمد حسن علی، عضو شورای عالی مجلس سوریه دمکراتیك در مصاحبه‌ای شایعه واگذاری برخی مناطق شمال سوریه به رژیم این کشور را تکذیب کرده و توضیحات بیشتری در مورد گفتگوهای مقدماتی میان طرفین در دمشق بیان کرده است

محمد حسن علی، عضو شورای عالی مجلس سوریه دمکراتیك در مصاحبه‌ای شایعه واگذاری برخی مناطق شمال سوریه به رژیم این کشور را تکذیب کرده و توضیحات بیشتری در مورد گفتگوهای مقدماتی میان طرفین در دمشق بیان کرده است.

 

چندی پیش هیئتی از نمایندگان مجلس سوریه دمکراتیك به دعوت رسمی دولت سوریه برای گفتگو در رابطه با بحران کنونی در این کشور به دمشق رفت.

 

به نقل از خبرگزاری هاوار محمد حسن علی، عضو شورای عالی مجلس سوریه دمکراتیك جزئیاتی از گفتگوهای مجلس سوریه دمکراتیک با دولت سوریه را بیان کرده است.

 

او با بیان آنکه همواره بر راهکار گفتگوهای داخلی برای حل بحران سوریه تأکید داشته‌اند، به تبعات مخرب توسل طرف‌های دیگر به راهکارهای خشونت آمیز اشاره کرده و می‌گوید آنها در شمال سوریه فقط علیه گروههای تبهکار از سلاح استفاده کردند.

 

این مسئول م.س.د همچنین یادآوری می‌کند که پس از آزادسازی مناطقی از قبیل رقا، دیرالزور و منبج، اداره امور این مناطق را به اهالی بومی واگذار کردەاند.

 

محمد حسن علی می‌گوید وقتی که بشار اسد و ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای گفتگوی با نیروهای سوریه دمکراتیك اعلام آمادگی کردند طرفین در مورد مسائل مربوط به خدمات عمومی در مناطق آزاد شده و راه اندازی نیروگاه برق سد طبقا که مورد نیاز مردم است با یکدیگر گفتگو کردند.

 

او در رابطه با اینکه در دیدار با نمایندگان رژیم سوریه چه گفته‌اند توضیح می‌دهد که موفقیت خودمدیریتی‌های دمکراتیك در اداره و ایجاد همزیستی مسالمت آمیز در مناطق آزاد شده از چنگ داعش را شرح داده و در عین حال توان نظامی این مناطق برای دفاع از امنیت خویش را بیان کرده‌اند.

 

به گفتەی وی، رژیم سوریه نیز یک سری قوانین ویژه مربوط به ادارات بومی سوریه را پیشنهاد کرد و تصمیم گرفت تا زمان رسیدن به چارەیابی عملی در رابطه با آن به گفتگوهای دو جانبه ادامه دهد. طرفین کمیتەهای مشترکی برای پیگیری امور سد طبقا و خدمات عمومی و بهداشتی تشکیل داده‌اند که همچنان در حال گفتگو هستند.

 

مسئول مجلس سوریه دمکراتیك شایعات پخش شده در مورد توافق بر سر واگذاری برخی مناطق به رژیم سوریه را تکذیب کرده و می‌گوید برخی می‌خواهند افکار عمومی را مشوش کنند اما هیچ معالمه‌ای تحت هیچ شرایطی در مورد مناطق آزاد شده صورت نمی‌گیرد.

 

محمد حسن علی با بیان آنکه هنوز هیچ توافق عمدەای میان طرفین صورت نگرفته است، در رابطه با احتمال طرح موضوع سرنوشت عفرین در این مذاکرات می‌گوید هر دو طرف نیروهای ترکیه را اشغالگر می‌دانند و هیچ جایگاهی برای ترکیه در آینده هیچیک از مناطق سوریه قائل نیستند. وی تأکید کرد که آزادی عفرین یکی از اهداف گفت‌گو با دولت سوریه است.