عبدی: خواست اردوغان نه ایجاد منطقه‌ی امن بلکه اشغالگریست

مظلوم عبدی فرماندهی کل نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک ق.س.د اعلام کرد، مکانیزم امنیتی که ق.س.د نیز در آن سهیم است، ادامه دارد اما اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در نشست سازمان ملل توطئه‌ی اشغالگری خود را ارائه کرد.

   مظلوم عبدی در برنامه‌ی آلترناتیو میدیا هابر تی‌وی آخرین وضعیت شمال و شرق سوریه را تشریح کرد.

"منطقه‌ی امن اردوغان خیالیست"

   مظلوم عبدی فرمانده‌ی کل ق.س.د اعلام کرد، رجب طیب ادوغان رئیس جمهوری ترکیه و رئیس آ.ک.پ در شورای عمومی سازمان ملل نشان داد که میخواهد شمال و شرق سوریه را اشغال کند. برای این منظور آنها تدارکات لازم را دیده‌اند و این موضوع را آشکارا به همه‌ی جهانیان اعلام کرد و گفت، "مشخص است که نقشه‌ی تغییر دمگرافی و اشغالگری را در سر دارند. اما توطئه‌ی او پیروز نخواهد شد. ما و خلقهای سوریه و نیروهای بین‌المللی توطئه‌ی آنها را نخواهیم پذیرفت. خلقهای شمال و شرق سوریه در مقابل این توطئه خواهند ایستاد. خاک شمال و شرق سوریه خالی و بدون صاحب و محافظ نیست. خیالبافیست اگر بخواهند کسان دیگری را در آنجا ساکن کنند. برای آنها شهر و روستا درست کنند و میانشان زمینهای کشاورزی را تقسیم کنند. این نقشه هرگز اجرایی نخواهد شد.

"همه می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند"

   آنچه ما و همگان خواهیم پذیرفت اینگونه است که پناهجویان چه در ترکیه و چه در مناطق دیگر می‌توانند به خاک خود بازگردند. میتوانند به خانه‌هایشان بازگردند. آنچه در چهارچوب مکانیزم امنیتی پذیرفته‌ایم نیز اینگونه است: آنهایی به زور آواره شده‌اند، میتوانند بازگردند. از بازگشت آنها حمایت میکنیم. اینجا تنها یک شرط وجود دارد، آنهایی که بازمیگردند در حالی که علیه خلق جرمی مرتکب شده باشند، باید در مقابل قانون و عدالت پاسخگو باشند در غیر اینصورت برای دیگران مشکلی وجود ندارد.

"مکانیزم امنیت مرزها اجرا میشود"

​​​​​​​   عبدی در ادامه‌ی سخنانش گفت، "مکانیزم امنیت مرزها توافقیست که میان آمریکا و ترکیه و ق.س.د امضا شده است. باید مکانیزم در سه مرحله اجرا شود. تاکنون مشکلی ایجاد نشده است. به عنوان ق.س.د به وظایمان پایبندیم. میتوانیم اعلام کنیم، نکات توافق تاکنون به خوبی اجرا شده‌اند. لازم بود تا پایان این ماه برخی اقدامات را انجام میدادند،  که انجام شدند و چند مرحله‌ای هنوز باقی مانده است. تاکنون هیچ مشکلی وجود نداشته است. در چهارچوب خود اجرا شده و ادامه دارد تا به پایان برسد.

"اشتباه بزرگ کمیته‌ی قانون اساسی"

​​​​​​​   عبدی به کمیته‌ی تدوین قانون اساسی اشاره کرد که ترکیه، ایران و روسیه در نشست آنکارا در مورد آن توافق کردند و سپس توسط دبیر کل سازمان ملل اعلام شد. عبدی اظهار داشت، کمیته‌ی تدوین قانون اساسی به این شیوه اشتباهی بزرگ است. وی گفت، "نه تنها کورد بلکه عرب و سوریانی و همه‌ی خلقهای شمال و شرق سوریه در خارج از این کمیته باقی ماندند. یک سوم خلقهای سوریه در این کمیته شرکت ندارند. کمیته‌ای که یک سوم خلقهای سوریه و نمایندگانشان در آن حضور ندارند، در کار خود موفق نخواهد شد. به نظر ما به دلیل فشارهای دولت ترکیه این اتفاق روی داده است. آنهایی که از ایجاد کمیته حمایت کردند، آنرا پذیرفتند. این اشتباهی بزرگ است."

"نمایندگانمان در آن حضور نداشته باشند، ما نیز آنرا رد خواهیم کرد"

​​​​​​​   اگر نمایندگان این منطقه در پروسه‌ی آشتی شرکت نداشته باشند، ما نتایج را به هیچ شیوه‌ای نخواهیم پذیرفت. همه‌ی نتایج را رد خواهیم کرد. یک سوم خلقهای سوریه آنرا رد خواهند کرد. اگر خواهان چاره‌یابی هستند، باید نمایندگان این منطقه نیز حضور داشته باشند. باید قانون اساسی بر اساس خواستهای خلق‌ها تدوین شود.