بدران چیاکورد: جامعه باید خود را برای جنگ علیه رژیم ترکیه آماده کند

بدران چیاکورد ابراز امیدواری کرد توافقاتی پشت پرده با ترکیه صورت نگرفته باشد

نوزدهم ژوئیه دقیقا در دهمین سالگرد انقلاب روژاوا، سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب اجلاس آستانه در تهران دیدار کردند. یک معاون خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در گفتگویی با خبرگزاری هاوار در اینباره اظهار نظر کرد. بدران چیاکورد خواستار واکنش جدی تهران و مسکو به اشغالگری ترکیه در سوریه شد و مردم بومی منطقه را به آمادگی بیشتر دعوت کرد.

بدران چیاکورد با بیان آنکه نتایج اجلاس سران کشورهای ضامن آستانه را دنبال می‌کردند، مواضع روسیه و ایران در قبال حمله احتمالی ترکیه به مناطق شمال و شرق سوریه را مثبت ارزیابی کرد ولی آنرا ناکافی دانست و گفت ترکیه همچنان متوقف نشده و بر هجوم نظامی اصرار می‌ورزد.

معاون خودمدیریتی شمال و شرق سوریه به حرف‌های اردوغان که گفت برای چنین حمله‌ای از کسی اجازه نمی‌گیرد اشاره کرد و گفت این پیامی روشن به روسیه و ایران بود و نهایتا می‌بینیم که کشورهای آستانه و ائتلاف بین‌المللی باید دارای مواضع عملی باشند که بتوانند جلوی ترکیه را بگیرند.

او از سویی نشست‌های آستانه درباره سوریه و معامله بر سر خاک و مردم سوریه بدون حضور نمایندگان سوری‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت اجلاس آستانه همواره در راستای منافع آن سه حکومت بوده و ربطی به منافع سوریه و چارەیابی سیاسی بحران این کشور ندارد.

بدران چیاکورد تصریح کرد نشست تهران فرقی با جلسات قبلی آستانه نداشت، آنها درباره آنچه وجود مخاطره علیه امنیت ملی ترکیه می‌خوانند توافق می‌کنند در حالی که هیچ بخشی از سوریه خطری علیه امنیت ترکیه نبوده و کاملا برعکس این ترکیه بوده که امنیت ما را تهدید می‌کند.

از سویی نمی‌‌توان قبول کرد که هرکسی گروه‌هایی را تروریستی معرفی کند از جمله ترکیه که مبارزه کوردها برای آزادی و دمکراسی را تروریسم معرفی می‌کند در حالی که ی‌.پ.‌گ‌، ی‌.پ‌.ژ و ق.س.د زیر چتر ائتلاف بین‌المللی در حال مبارزه با گروه‌های تروریستی شناخته شده در جهان هستند. این ترکیه است که در نواحی اشغالی از گروه‌های تروریستی واقعی تحت نام‌های مختلف داعش، النصره و القاعده، احزاب اسلامی ترکستانی و غیره حمایت می‌کند و بعد به دروغ مدعی مبارزه با تروریسم می‌شود.

معاون خودمدیریتی شمال و شرق سوریه به تلاش اردوغان در مادرید و تهران برای کشاندن نیروهای جهانی به سیاست نسل‌کشی خود جلب توجه و ابراز امیدواری کرد توافقاتی پشت پرده با ترکیه برای حمله به آنها صورت نگرفته باشد.

او با اعلام آنکه توافق آدانا که به ترکیه اجازه می‌دهد تا پنج کیلومتری خاک سوریه پیشروی کند در نشست تهران مطرح شد هشدار داد که قبول چنین قاعده‌ای تبعات منفی دارد و قبول اشغال خاک سوریه تلقی خواهد شد. ترکیه در چنین صورتی خواهد گفت از عفرین، ادلب، سرکانی و اعزاز خارج نمی‌شود و آنرا مشروع جلوه خواهد داد.