لیلا واشوکانی: آزادی رهبر آپو آزادی تمامی زنان و جامعه است

لیلا واشوکانی فرمانده ی‌پ‌ژ به مناسبت ۸ مارس از تمامی زنان درخواست کرد برای آزادی جسمانی رهبر آپو مبارزه را گسترش دهند و گفت: «آزادی رهبر آپو آزادی تمامی زنان و جامعه است.»

لیلا واشوکانی یکی از فرماندهان یگان‌های مدافع زنان (ی‌پ‌ژ) به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زنان با خبرگزاری فرات (ANF) گفت‌و‌گویی انجام داد. واشوکانی در ابتدای سخنانش یاد تمامی زنان دلیر را با ادای احترام گرامی داشت و گفت: «۱۲۹ زن مبارز برای ما و جهان به میراث با ارزشی تبدیل شدند. جنبش زنان کورد براساس مبارزات آن‌ها دست به مبارزه زد و به سطح بالایی از پیشگامی جامعه رسید.»

‘باید همیشه برای آزادی مبارزه نماییم’

لیلا واشوکانی در ابتدای ارزیابی‌های خود گفت: «به عنوان جنبش زنان کورد، مبارزات زنان مبارز و پیشگامی آن‌ها در شهر نیویورک را به عنوان فرمانی در نظر می‌گیریم و مبارزاتمان را بر این اساس پیش می‌بریم و روز به روز به پیروزی نزدیک‌تر می‌شویم.»

واشوکانی در ادامه اعلام کرد که با وجود این‌که به سطح بالایی از مبارزه رسیده‌ایم، اما هنوز راه بسیاری باقی مانده است و گفت: «رهبر آپو به این توجه داشته و گفته است ‘جنبش زنان در راه است ولی ممکن است این راه به پایان نرسد..’ رهبر آپو با روش‌های اندیشه و تربیتی خود باعث شد تا به تأمل بپردازیم. می‌خواست خود ما مشکلات را ببینیم و قدرت راه‌حل داشته باشیم. به عنوان زن می‌دانستیم که مشکلات ما نوعی از آزادی است. اگر فردی خود را بشناسد می‌تواند مبارزه‌ای قوی را از خود به نمایش بگذارد. قطعاً از زنان انتظار پیشگامی وجود دارد و زنان باید به خود اعتماد داشته باشند. قطعاً ما باید ۲۴ ساعت شبانه روز برای آزادی خود بجنگیم.»

‘مبارزات زنان از نظر اندیشه، وحدتی قوی ایجاد می‌کند’

موضوع آزادی بسیار شفاف و مشخص است و نباید خود را فریب دهیم که آزادی تا این حد است. باید بدانیم اگر فرودستان وجود دارند، پس حاکمان نیز وجود دارند. از این نظر باید زنان خود را از تحت سلطه و فرودستی نجات دهند و این نیز با مبارزه‌ای مستمر به دست خواهد آمد. در واقع مبارزات زنان در جهان در سطح بالایی قرار دارد. به ویژه از طریق شعار ‘ژن، ژیان، آزادی’. از نظر فکر و اندیشه وحدت بسیار قوی ایجاد شده است. اخیرا یک دختر کورد در ایران توسط سربازان دوزخ به قتل رسید، به قتل رساندن دختری جوان به نام ژینا امینی در روژهلات کوردستان، به صورت گسترده و دسته‌جمعی محکوم شد و به قیام خلق‌ها تبدیل شد. این قیام ایران برای تمامی زنان جهان و بشریت الهام‌بخش شد.»

‘آزادی زن، آزادی سرزمین است’

لیلا واشوکانی فرمانده‌ ی‌پ‌ژ اعلام کرد که شعار ‘ژن، ژیان، آزادی’ از مبانی فکری رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است و گفت: «شعار ‘ژن، ژیان، آزادی’ که چند سال پیش توسط رهبر آپو گفته شد، یک بار دیگر خود را احیا کرد و مال تمامی جامعه شد. رهبر خلق کورد در رابطه با موضوع زن و جامعه می‌گوید ‘موضوع اصلی زن و جامعه است. سیستم خود را براساس این دو اصل تعریف کرده است. همزمان می‌گوید ‘قرن بیست و یکم قرن زن است’ ۵ هزار سال از بردگی زنان می‌گذرد‌، در شخصیت زن، جامعه برده شده است.

برای این‌که شایسته‌ی مبارزات رهبر آپو باشیم، باید سطح مبارزاتمان را ده برابر افزایش دهیم و ۲۴ ساعته به مبارزه بپردازیم. در واقع احترام، قدردانی و عشق ما به رهبر آپو تنها با خواندن، درک و بازسازی شخصیت خود در فلسفه او امکان پذیر است. خواسته‌ی رهبر آپو این است تا ما زنان قدرت و ایمان داشته باشیم. برای از بین بردن سیستم حاکم و سیستم کنونی رهبر آپو را ایجاد کنیم، که آن نیز یک سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک، اکولوژیکی و آزادی زنان است. در ایدئولوژی رهبر آپو آزادی زن آزادی سرزمین و آزادی سرزمین آزادی زن است. بر این اساس آموزش دیده‌ایم و مبارزه را آغاز نموده‌ایم.»

‘انقلاب روژآوای کوردستان، انقلاب زن است’

واشوکانی در ادامه اعلام کرد که ی‌پ‌ژ از زنان مبارز قدرت و الهام دریافت کرده است و گفت: «قطعا ادامه خواهد داشت و روز به روز به برافراشتن پرچم پیروزی بیشتر نزدیک خواهند شد. به عنوان ی‌پ‌ژ مبارزه‌ی خود را بر اساس تجربه‌ی مبارزات زنان در جهان و کوردستان آغاز کرده‌ایم. در نتیجه‌ی پیشگامی و قهرمانی زنان شجاع، رهبر آپو انقلاب روژآوا را ‘انقلاب روژآوای کوردستان، انقلاب زنان است’ نام نهاده است و به همین سبب ما نیز در حال مبارزه هستیم و تلاش می‌کنیم شایسته‌ی این تعریف و نام نهادن رهبر باشیم. با پیشگامی و قهرمانی زنان با وجود فرصت کم و کاستی‌ها، شهدای نمونه مانند آرین، زهرا، آوستا، ریوان، بارین و روسیاران‌ داستان قهرمانی ثبت کردند.

نیروهای ی‌پ‌ژ به تمام جهان این را اثبات کرده‌اند که با قدرت زنان مبارز و آزادیخواه با سازماندهی خود در برابر ‌وحشی‌ترین نیروی داعش ایستادگی کرده‌اند و پرچم پیروزی را برافراشته‌اند. ی‌پ‌ژ این را ثابت کرد که اگر زنان به خود اعتقاد داشته باشند، می‌توانند دست‌آوردهای بسیار زیادی به دست بیاورند. ۸ مارس نیز برای ی‌پ‌ژ روز مبارزه و جنگ آزادی است. ما به ۸ مارس فقط به عنوان جشن زنان نگاه نمی‌کنیم بلکه در نظر ما به عنوان روزی اجتماعی و روزی کسانی است که رنج و زحمت آن‌ها به هدر می‌رود. در واقع این روز، روز اتحاد، سازماندهی و مبارزه‌ی تمامی بخش‌های جامعه است. در چنین روزی زنان و جامعه زمینه‌ای قوی را فراهم نمایند و علیه سیستم سرمایه‌داری‌ خود را سازماندهی نمایند. زمان آن فرا رسیده است که در برابر سیستم ظلم و ستم بگوییم ‘نه’. با وجود این‌که ۱ می به عنوان روز جهانی کارگر نام‌ نهاده شده است، امر قطعا ۸ مارس نیز روز جهانی کارگران است.»

۸ مارس روز اتحاد و مقاومت جامعه است’

فرمانده‌ی ی‌پ‌ژ خاطرنشان کرد که باید ۸ مارس به تمامی اقشار جامعه تبریک گفته شود و گفت: «روز حمایت و مقاومت جامعه است. با پشتیبانی زنان دلیر و قهرمان این روز به وجود آمده است. همزمان نیز لازم است زنان مبارزات خود را علیه سیستم سرمایه‌داری قوی کرده و آن را به اوج برساند. رهبر آپو وظیفه و نقش قرن ۲۱ را بر عهده‌ی زنان قرار داده است. باید زنان مانند قرن ۱۸ بار دیگر خود را سازماندهی کنند و پیشگامی طبقه‌ی کارگر و فرودست جامعه را برعهده بگیرند.

باید مبارزات زنان و جامعه در قرن ۲۱ در برابر طبقه‌ی حاکم باشد. رهبر آپو در رابطه با موضوع طبقاتی گفته است ‘ذهنیت مردسالاری، ایجاد زندگی خود براساس زن و طبقه‌ی فرودست بنیان نهاده است و ۵ هزار سال است که ادامه دارد، قطعا با آگاهی طبقاتی و تفاوت بین جنسیت و مذهب و نژاد همه‌ی‌ ما یکسان هستیم و باید در هماهنگی زندگی کنیم و تمامی اشکال سلطه را رد می‌کنیم و با آنها مبارزه می‌کنیم.‘ از رهبر آپو فراگرفتیم که تمامی انسان‌ها برابر هستند و هیچ کسی از کس دیگر بالاتر نیست.

ما تصمیم گرفته‌ایم که اختلافات بین انسان‌ها و سیستم مردسالاری، که سیستم سرمایه‌داری نمایندگی آن را بر عهده دارد، با ارده‌ی زنان و جامعه‌ی آزاد، سیستمشان را از بین می‌بریم. لازم است تمامی جامعه مفهوم این روز را درک نماید و علیه سیستم حاکم به مبارزه بپردازد. به منظور از بین بردن سیستم حاکم به طور کل، به عنوان یگان‌های مدافع زنان روژآوای کوردستان و سوریه (ی‌پ‌ژ)‌: مبارزه و مقاومت زنان کارگر در روز ۸ مارس را به منبع الهام و تسلیم نشدن در مبارزه در نظر می‌گیریم و منبعد مبارزات ما به سطح بالاتری ارتقاع خواهد یافت و به تمامی زنان جهان خواهد رسید.

فراخوانی برای گسترش مبارزه برای آزادی جسمانی رهبر عبدالله اوجالان صادر شده است

لیلا واشوکانی فرمانده ی‌پ‌ژ در پایان گفت: «روز زنان کارگر جهان را با احترام و سپاس گرامی می‌داریم و به قولی که به رهبر آپو و تمامی شهدا داده‌ایم عمل خواهیم کرد. ما به سیستم حاکم پایان خواهیم داد و در عوض یک جامعه‌ی دمکراتیک، اکولوژیکی و آزادی زنان بنیان خواهیم نهاد. در روزی مثل امروز به تمامی شهدا، زنان و جامعه تجدید عهد می‌کنیم و می‌گوییم انتقام شهدا را خواهیم گرفت و می‌گوییم که شایسته‌ی مبارزات رهبر آپو و زنان و جامعه‌ی آزادی‌خواه هستیم. امیدواریم از سال آینده با موفقیت‌های بزرگ‌تر و مبارزه‌ای قوی‌تر استقبال کنیم. با هدف این روز بار دیگر خطاب به تمامی زنان و جامعه‌ی آزادی‌خواه می‌گویم بیایید همه با هم برای آزادی رهبر آپو، رهبر بشریت قیام کنیم و برای آزادی جسمانی او بسیج شویم.

باید آزادی رهبر آپو را آزادی خود بدانیم و با آزادی رهبر عبدالله اوجالان، سیستم حاکم را شکست دهیم. برای این منظور نیز تمامی زنان و جامعه باید با هم مبارزه برای آزادی را گسترش دهند. بار دیگر می‌گوییم که قطعاً باید امسال را به سال گسترش و ارتقاع مبارزه برای آزادی زنان و جامعه تبدیل کنیم. به مناسبت گرامی‌داشت سالروز ۸ مارس، بار دیگر روز تمامی زنان را گرامی می‌دارم و می‌گویم این روز روز مقاومت و قیام است، روز مبارزه و اتحاد زنان و جامعه است. بار دیگر از تمامی سازمان‌ها و جنبش‌های زنان و سازمان‌های مدنی می‌خواهم و می‌گویم: بیایید با هم مبارزه خود را گسترش دهیم و یک بار دیگر در برابری و آزادی زندگی کنیم.»