مظلوم عبدی: بازگشت آوارگان وظیفه اصلی است

مظلوم عبدی وعده داد که آوارگان روژآوا به مناطق اصلی زندگی خود بازگشته و مبارزه علیه داعش ادامه پیدا کند. مظلوم عبدی همچنین اعلام نمود که باید در سطح بین‌المللی از نیروهای سوریه دمکراتیک حمایت به عمل آید تا این نیروها بتوانند وظایف خود را به انجام برسانند.

مظلوم عبدی فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک در نشست سالانه شوراهای نظامی نیروهای سوریه دمکراتیک سخنرانی کرد. همچنین فرماندهان نیروها و شوراهای نظامی شمال-شرق سوریه، نماینده اعزامی ائتلاف بین‌المللی و مسئولان خودمدیریتی شمال-شرق سوریه نیز در این نشست شرکت داشتند.

مطلوم عبدی در سخنرانی خود اعلام کرد که بعد از حملات ارتش اشغالگر ترک به مناطق شمال-شرق سوریه، با مسائل و مشکلات فراوانی روبرو شده و در ادامه اظهار داشت: اما با زحمات جوانانمان و نیروهای دوست، ما این موانع و مشکلات را پشت سر گذاشتیم. با این حال، خطرات داعش همچنان ادامه داشته و باید جهان و شرکای ائتلاف بین‌المللی ما حمایتهای خود را از ما ادامه دهند تا بتوانیم مانع از حملات به منطقه شمال-شرق سوریه شویم.

روبرو شدن با داعش تنها از طریق مواجهه نظامی کافی نیست

مظلوم عبدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که در این فرایند، راهکارهای نظامی برای از میان برداشتن داعش به تنهایی کافی نبوده و باید بازسازی زیرساختهای آسیب دیده آغاز شوند. لازم است که شرایط و زمینه‌های زندگی ساکنان منطقه بهبود پیدا کنند. باید مبارزه علیه داعش ادامه پیدا کند تا داعش به طور کامل از میان برداشته شود و برای دست‌یابی به این اهداف باید در تمام سطوح سیاسی، اجتماعی و خدمات رسانی، از خودمدیریتی حمایت شود. تمام این موارد بخش جداناشدنی از برنامه‌های مبارزه با داعش هستند.

عبدی همچنین از سازمان ملل متحد نیز درخواست نمود که راه‌هایی را برای حمایت و همکاری و کمک به خلق منطقه در پیش بگیرند. از طرف دیگر هزاران زندانی داعش و خانواده‌های آنان در منطقه حضور دارند. همه می‌دانند که خودمدیریتی به تنهایی از این امکانات برخوردار نیست که به تنهایی بر روی این مسئله متمرکز شود. برای پیشبرد وضعیت زندان‌ها و کمپ‌ها، باید افراد خارجی به کشورهای متبوع خود بازگردند و لازم است که جامعه بین‌المللی از این درخواست حمایت کند. مظلوم عبدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که تغییر بافت دموگرافیک منطقه با شدت از سوی دولت ترک پیگیری می‌شود و لازم است که آوارگان بتوانند به مناطق محل زندگی پیشین خود بازگردند. مظلوم عبدی در بخش دیگری از سخنان خود تصمیم به قرار دادن گروه احرار الشرقیه در لیست تروریستها را اقدامی مثبت ارزیابی کرد.

در بخش دیگری از سخنرانی خود مظلوم عبدی اعلام کرد که دولت اشغالگر ترک هر روز به نقض آتش‌بس دست می‌زند. اما نیروهای سوریه دمکراتیک هم در مقابل برای حفظ آتش‌بس در مناطق مرزی شمال، با نیروهای روسی همکاری دارند.

عبدی در سخنرانی خود بار دیگر تاکید کرد که نیروهای سوریه دمکراتیک آماده هستند که با تمام طرف‌هایی که خواهان حل مسئله سوریه هستند، گفتگو نموده و در ادامه اظهار داشت: ما با دیالوگ، اتش‌بس سوری-سوری، راه حل سیاسی و حل مسائل و مشکلات با حکومت دمشق همراه هستیم. اما نباید پیام ما را اشتباه درک کنند. بیانیه‌ها و اظهارات حکومت دمشق در رابطه با نیروهای ما به هیچ وجه پذیرفتنی نیستند و در راستای منافع سوریه ارزیابی نمی‌شوند. مقامات دمشق نیروهای ما را به خیانت به میهن متهم می‌کنند. ما اعلام می‌کنیم که نیروهای ما بوده‌اند که این منطقه را از گروه‌های تروریست پاک کرده‌اند. نیروهای ما بودند که این منطقه را آزاد کرده و از خلق دفاع می‌کنند. ما به هویت سوری‌مان افتخار می‌کنیم. تمام نیروهای تحت فرماندهی نیروهای سوریه دمکراتیک به این مسئله افتخار می‌کنند. در نشست قبلی نیروهای سوریه دمکراتیک ما تصمیمات بزرگی را اتخاذ کردیم که سازمان نیروهای سوریه دمکراتیک را تغییر دهیم. اما به دلیل حملات دولت ترک شیوع پندمی کرونا، این تصمیم و تصمیمهای دیگر اجرا نشدند.

عبدی در بخش پایانی سخنرانی خود در نشست سالانه نیروهای سوریه دمکراتیک بر لزوم پیشبرد نیروهای سوریه دمکراتیک تاکید کرده و اظهار داشت: در این نشست ما تلاش می‌کنیم که تصمیماتی را اتخاذ کنیم که بتوانند تصمیم‌های گذشته را از قابلیت اجرایی برخوردار کنند. ما سازماندهی و تشکیلات نظامی را گسترش می‌دهیم، قابلیتهای آن را افزایش می‌دهیم، تلاش‌های مدیریتی و نظامی را ارتقا می‌دهیم تا داعش را با تمامی از میان برداریم. مناطق اشغال شده را بار دیگر آزاد کنیم و امنیت را در سوریه تامین کنیم.

بعد از سخنرانی مظلوم عبدی، پاول ت. کالورت فرماندهی وظایف نیروهای مشترک عملیات کارزار العظیم الصلیب، امینه عمر ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک و عبید حمید المهباش به نمایندگی از خودمدیریتی شمال-شرق سوریه سخنرانی کردند.