طرح حمله به زندان منطقه صنعتی غویران؛ اشغال حسکه و ایجاد خطی پشت کوه‌های قزوان

فرهاد شامی مسئول مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای سوریه دمکراتیک از طرح مشترک تبهکاران داعش و دولت ترک پرده برداشت: اشغال حسکه و ایجاد خطی پشت کوه‌های قزوان به منظور راه‌اندازی کریدوری بین تل تمر برای دور زدن حسکه.

طرح حمله به زندان حسکه عملی شد، این طرح با پشتیبانی اطلاعاتی و بین‌المللی همراه بود. رسانه‌های دولت ترک و حکومت سوریه هم نقش سخنگوی تبهکاران داعش را بر عهده گرفتند. در رابطه با عدم موضعگیری نیروهای بین‌المللی، فرهاد شامی اعلام کرد که در روزهای آینده ما موضع متفاوتی را در مقابل سکوت این نیروها اتخاذ می‌کنیم. در دقایق نخست این حمله، در صورتیکه آمادگی و هوشیاری نیروهای ما نبود، ۵ هزار نفر از تبهکاران تروریست داعشی می‌توانستند از زندان فرار کنند. با این سخنان، فرهاد شامی ضمن اشاره به طرحی بسیار گسترده و بین‌المللی اعلام کرد این حمله صرفا به منظور فراری دادن چند تبهکار زندانی نبود. فرهاد شامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که حتی اگر تعدادی از تبهکاران داعشی فرار هم کرده باشند، در هر صورت در کنترل نیروهای آنان بوده و در نهایت دستگیر می‌شوند.

فرهاد شامی مسئول مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای سوریه دمکراتیک ساعت ۲۰:۰۰ شب گذشته در خصوص حمله صورت گرفته تبهکاران داعش و دولت اشغالگر ترک در برنامه‌ای زنده در خبرگزاری هاوار حضور پیدا کرد. فرهاد شامی در این گفتگو اظهار داشت که این طرح، سومین طرح بزرگ و گسترده‌ای بود که در خاورمیانه اجرا شده است.

در آینده‌ای نزدیک تبهکاران خطرناک را به زندان شدادی انتقال می‌دهیم

شامی در ابتدای سخنان خود در رابطه با لزوم گشایش زندان منطقه صنعتی غویران اظهار داشت: به منظور ممانعت از گسترش خطر تبهکاران داعش در میان خلق‌های منطقه و در سطح جهانی، لازم بود که ما تبهکاران را به شیوه‌ای فیزیکی در زندان‌هایی قرار دهیم که اجازه پیدا نکنند زندگی مردم را تهدید کنند. در نبرد باغوز نزدیک به ۷ هزار نیروی داعشی از مناطق مختلف جهان، به دست نیروهای سوریه دمکراتیک افتادند. در روزهای اخیر که افکار عمومی جهانی از شورش تبهکاران داعشی اطلاع پیدا کرده‌اند، احساس خطر می‌کنند. اما جالب توجه است که در مناطق ما زندان‌های آماده‌ای که ما داعشی‌ها را به آنجا منتقل کنیم پیش از این وجود نداشت. زندان سینا پیش از این یک مدرسه بود. ما ناگزیر شدیم که از این مدرسه استفاده کنیم. و این در حالی بود که نیازمند زندان دیگری بودیم. بر همین اساس زندان شدادی احداث شد و در آینده‌ای نزدیک تبهکاران خطرناک داعشی به این زندان منتقل می‌شوند.

مواضع ما از این به بعد تغییر می‌کند

فرهاد شامی در واکنش به عدم توجه جامعه جهانی و نیروهای بین‌المللی اعلام کرد که از این به بعد مواضع ما در مقابل این افراد تغییر کرده و در ادامه افزود: از اظهارات نیروهای ائتلاف مشخص می‌شود که مسئولیت و امور زندان را به نیروهای امنیت داخلی محول می‌کنند. این دیگر بهانه نیست و ما توجیه نیروهای بین‌المللی را نسبت به این مسئله محکوم می‌کنیم. این حمله وسیع که به زندان حسکه روی داد، این همه تبهکار خطرناک که تلاش داشتند فرار کنند، این تعداد بالای شهدای ما در دو روز گذشته، همه توجیهی برای به خطر نیفتادن افراد دیگر بوده است، اما دقت کنید که در جریان این دو روز مجامع و نیروهای جهانی سکوت کرده‌اند. البته این مسئله جای شک و تردید است. نیروهای ائتلاف در چارچوب ارائه برخی از همکاریهای اطلاعاتی، برای حفاظت زندان و الزامات لجستیکی و مادی، وظایف خود را انجام داده‌اند، اما این مبنای حل مشکل نیست. این به معنای فرار از مسئولیت است. در روزهای آینده ما البته مواضع شفافی را در رابطه با این زندانیان اتخاذ می‌کنیم. شرایط و زمینه‌های قبل از حمله با بعد از این حمله فرق می‌کنند و ما با موضعی دیگر در مقابل سکوت این نیروها رفتار می‌کنیم.

طرح احیای داعش از سوی سازمان‌های اطلاعاتی و بین‌المللی صورت گرفته است

فرهاد شامی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار گفت: حمله صورت گرفته یک حمله تاکتیکی نبوده است، بلکه حمله‌ای استراتژیک است و در ادامه افزود: ما با این حمله به عنوان حمله هسته‌های مخفی داعش برخورد نمی‌کنیم. همانگونه که زمانیکه داعش جدیدا شکل گرفته بود، مشاهده کردیم که با حمله به زندان موصل و فلوجه حملات استراتژیکی خود را آغاز کرد، تندروترین افراد القاعده را از زندان فراری داده و از طریق آنها سازمان خود را تاسیس کردند. هم اکنون هم مشاهده می‌شود که حمله جدید خود را به زندان حسکه در همان چارچوب آغاز کرده‌اند و ما این مسئله را در این چارچوب ارزیابی می‌کنیم. اگر در لحظات آغاز این حمله، هوشیاری نیروهای ما نبود، ۵ هزار تبهکار داعش می‌توانستند از این زندان فرار کنند. این طرح اساسا بسیار گسترده بود و صرفا برای فراری دادن چند تبهکار نبوده است.

در اصل این حمله برای احیای داعش، با همکاری سازمان‌های اطلاعاتی و بین‌المللی صورت گرفته است. همچنین رسانه‌های دولت ترک و حکومت دمشق نقش سخنگویی تبهکاران داعش را بر عهده گرفته‌اند. ما در پاسخ به این حمله موفقیت بدست آورده‌ایم و اجازه ندادیم که تبهکاران در منطقه پراکنده شوند و طرح‌های خود را عملی کنند. اما البته به این معنا نیست که تنش‌ها خاتمه پیدا کرده‌اند. بیش از ۱۰۰ مهاجم داعشی از خارج از حسکه وارد منطقه شده‌اند. به جزئیات این مسئله در آینده‌ای نزدیک پرداخته می‌شود. ما زندان را محاصره کرده‌ایم و بخش بزرگی از زندان هم اکنون در کنترل نیروهای ما قرار دارد. در نتیجه تبهکاران داخل و خارج زندان بدون هیچ تردیدی بار دیگر پشت میله‌های زندان قرار می‌گیرند. کسانی که دستگیر هم نشوند، کشته می‌شوند. چاره دیگری ندارند، یا باید کشته شوند یا باید تسلیم شوند.

استفاده از دو راه برای فرار

فرهاد شامی در بخش دیگری از گفتگوی خود در رابطه با وضعیت در زندان غویران و تلاش‌های تبهکاران برای فرار گفت: در داخل این زندان خصوصا برخی از اتاق‌های بخش شمالی آن تنش‌هایی در جریان است، در منطقه ظهور همچنان تنش‌هایی در جریان است. مسئله‌ای که حل این تنش را به تعویق می‌افکند این است که تبهکاران از خلق منطقه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و گرنه نیروهای ما در سطح جهانی قابلیتهای خود را اثبات کرده‌اند. نیروهای ما از چنان تجربه‌ای برخوردارند که می‌توانند در مقابل این نیروها با شدت عمل کنند. اما به دلیل حفظ جان غیر نظامیان مجبور هستیم که با دقت و هوشیاری عمل کنیم.

فرار به دو شیوه روی داد که ما هر دوی آن را کنترل کردیم. شیوه نخست فرار گروهی بود که نزدیک به ۵۰۰ تبهکار تلاش کردند تا به سوی در زندان رفته و از آن خارج شوند. اما در روز نخست از این فرار ممانعت به عمل آمد. در روز دوم، ۱۵۰ نفر از تبهکاران تلاش کردند که فرار کنند. این تلاش آنها هم با ممانعت روبرو شد. ۸۹ تبهکاری که از دیوارهای زندان خود را به پایین پرتاب کردند، دستگیر شدند. از فرارهای دسته جمعی ممانعت به عمل آمد. مسئله اساسی این است که توطئه داعش درهم شکسته شده است.

تمام فراریان دستگیر می‌شوند

فرهاد شامی مسئول مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای سوریه دمکراتیک در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار در رابطه با فرار تبهکاران داعش از زندان و اختفای آنان در برخی از محلات حسکه گفت: به دلیل اختفای این تبهکاران در برخی از محلات شهر، تنش‌ها همچنان ادامه دارند و ما نمی‌توانیم اطلاعات درست و دقیقی را از این مسئله منتشر کنیم، اما در حال تحقیق هستیم و در آینده‌ای نزدیک جزئیات این مسئله را منتشر می‌کنیم. در اطراف زندان، نخستین حلقه محاصره و امنیتی وجود دارد، بعد از آن دومین حلقه امنیتی شکل گرفته است. تبهکارانی که فرار می‌کنند در هر صورت تحت کنترل ما قرار داشته و دستگیر می‌شوند.

این حمله با هماهنگی‌های وسیع صورت گرفته است

حملات صورت گرفته به زندان منطقه صنعتی غویران با حملات ارتش اشغالگر ترک در تل تمر، شنگال و عین عیسی همزمان هستند. فرهاد شامی این دو حمله در دو محور مجزا را در نتیجه توافقی از پیش صورت گرفته ارزیابی کرده و گفت: زمانیکه حمله به زندان صورت گرفت، تبهکاران داعشی در محور تل تمر تجمع کرده بودند. طرح آنها از این قرار بود که حسکه را اشغال کنند، از پشت کوه‌های قزوان خطی را گشوده و از این خط به عنوان کریدوری برای رسیدن به تل تمر استفاده کرده و همراه با نیروهای اشغالگر ترک حسکه را دور زده و سپس دولت ترک اعلام کند که نیروهای داعش بوده‌اند که حسکه را به اشغال درآورده‌اند. این حمله با هماهنگی‌های وسیع صورت گرفته است. در هفتمین سالگرد خودمدیریتی دمکراتیک منطقه و همچنین چهارمین سالگرد آغاز حملات به عفرین به حسکه حمله شده است. همچنین چند روز آینده با سالگرد رهایی کوبانی مصادف است. اما کسانی که از شکست داعش در کوبانی ناراحت هستند، دولت اشغالگر ترک بوده و هم اکنون می‌خواهند که انتقام این شکست را بگیرند.

بمبهای زمانبندی شده‌ای که مشخص نیست چه زمانی منفجر می‌شوند

فرهاد شامی مسئول مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای سوریه دمکراتیک در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که این طرح سومین طرح بزرگ در خاورمیانه برای فراری دادن زندانیان بوده است و در این باره افزود: دولت‌های جهانی از این طرح به هراس افتاده و ارتباطاتی را با ما برقرار کرده‌اند در رابطه با این موضوع تحقیق می‌کنند. آنها اطلاع دارند که تبهکاران داعشی و زندان‌هایی که این تبهکاران در ان هستند، بمب‌های زمان بندی شده‌ای هستند که زمان انفجار آنها مشخص نیست. برخی از نیروهای بین‌المللی به نحوی شخصی با این مسئله برخورد می‌کنند. پرونده داعش پرونده‌ای فردی و شخصی نیست و موضوعی نیست که صرفا به روژآوا و شمال-شرق سوریه مرتبط باشد. خلق و نیروهای ما رهبری نابودی این نیروی تهدید کننده و بزرگ را در سطح جهانی برعهده داشته‌اند.

ترور اشغالگری را پوشش می‌دهد و اشغالگری ترور را پوشش می‌دهد

هدف از افزایش حملات اخیر دولت اشغالگر ترک بر منطقه روژآوا و شمال-شرق سوریه از حمله به زندان منطقه صناعی غویران مشخص می‌شود. فرهاد شامی با این گفته‌ها ضمن اشاره به حملات اشغالگرانه اظهار داشت که هدف از اشغالگری نیروهای ترک این بوده است که نیروهای ما را در این منطقه مشغول کرده و توجه نیروهای ما را به سوی جنگ با ترور معطوف کند. زیرا مشاهده می‌شود که امروز که ما در حال نبرد با تبهکاران داعشی در حسکه و اطراف زندان هستیم، در عین عیسی در حال قتل‌عام هستند. تمام این رویدادها به هم مرتبط هستند. ترور اشغالگری را پوشش می‌دهد و اشغالگری ترور را پوشش می‌دهد. این مسئله از سال ۲۰۱۱ تا کنون مسئله‌ای است که قابل اثبات است.

لزوم برگزاری یک دادگاه بین‌المللی در منطقه

فرهاد شامی مسئول مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای سوریه دمکراتیک در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار گفت: مسئله داعش از طریق برگزاری دادگاهی بین‌المللی حل می‌شود و در این باره اظهار داشت: مسئله داعش مسئله‌ای کلی و بهم مرتبط است و از بخش‌های زندان، کمپ، هسته‌های مخفی، اطلاعاتی و حمایتهای مالی برخوردار است. برای از میان برداشتن داعش توجه به هر یک از بخش‌ها لازم است. زندان‌ها با خطر روبرو هستند، در کمپ‌های تبهکاران داعشی خانواده‌های آنان حضور دارند. مسئله داعش نه فقط یک مسئله امنیتی است، بلکه مسئله‌ای قانونی، سیاسی و ایدئولوژیک هم است. منبع ایدئولوژیکی داعش باید خشک شود. داعش در مناطق اشغال شده ریشه دارد و منابع خود را از این مناطق تامین می‌کند. به همین دلیل لازم است که دادگاهی بین‌المللی در منطقه برگزار شود و در این دادگاه تبهکاران محاکمه شده و این مسئله از این طریق حل شود.

فرهاد شامی در پایان خواهان هوشیاری خلق منطقه شده و اظهار داشت: در مقابل این تحرکات لازم است که خلقمان هوشیار بوده و بدانند افرادی که به زندان حمله کرده‌اند، از منطقه و از میان مردم برخاسته‌اند.