زلال جَگر: جامعه حزب کارگران کوردستان را اراده خود می‌داند

ریاست مشترک اسبق حزب اتحاد دمکراتیک در رابطه با کمپین جمع‌آوری امضا، اعلام موجودیت ابتکار عمل خلق شمال و شرق سوریه در صیانت از پ.ک.ک و معرفی آن به عنوان سمبل اراده و نماینده خود با خبرگزاری فرات گفتگو کرد.

زلال  جَگر اعلام نمود، مردم روژآوا یک میلیون امضا جمع‌آوری کرده ‌است، اما ابتکار عمل خلق در شمال و شرق سوریه جمع‌آوری تعداد بیشتری امضا را در برنامه خود قرار داده ‌است. وی گفت:"مردم قرار دادن نام پ.ک.ک در لیست سازمان‌های تروریستی را مدرکی بر بی‌عدالتی می‌دانند. همه می‌دانند این حکم دولت ترکیه است و کشورهای اروپایی را نیز وارد این بازی کرده ‌است. همه می‌دانند پ.ک.ک براساس فلسفه رهبر آپو تأسیس شده و رشد کرده‌ است. در جنگ کوبانی علیه تبهکاران داعش از کوهستان‌ها خود را به شهرها رسانده و پ.ک.ک علیه این تبهکاران جنگید. همچنین مردم شنگال را نجات داد. به‌همین دلیل مردم به این باور رسیده‌اند که علیه پ.ک.ک بی‌عدالتی انجام ‌گرفته و برای آنکه خلق کورد به‌ حق و حقوق خود برسد، خواسته مردم این است که نام پ.ک.ک را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج شود."

جَگر در ارتباط با کمپین جمع‌آوری امضا گفت:"خلق با اراده و جوش‌وخروش در این کمپین شرکت می‌کنند. به‌صورت اصلی جنبش جامعه دمکراتیک، جنبش جوانان انقلابی سوریه و اتحاد زنان جوان از این کمپین پشتیبانی می‌کنند تا نام پ.ک.ک را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج نمایند."

جگر اعلام نمود، کمپین در نوامبر ۲۰۲۱ توسط ابتکار عمل بین‌المللی «عدالت برای کوردها» با پیشاهنگی ۲۹ سیاستمدار، نویسنده، فیلسوف و فعال صلح، نماینده پارلمان، وکلا، حقوقدانان و هنرمندان آغاز شد. وی همچنین اعلام نمود، خلق شمال و شرق سوریه نیز به گرمی از این کمپین استقبال کردند. ابتکار عمل خلق در شمال و شرق سوریه برای کارزاری که در اروپا آغاز شده بود، در شمال و شرق سوریه نیز کمپینی را آغاز نمودند.

جگر همچنین اعلام نمود:"کمپین در ژانویه اعلام‌ شده بود. هدف آن جمع‌آوری یک میلیون امضا بود، اما به دلیل آنکه مردم شمال و شرق سوریه از آن استقبال خوبی کردند، بیشتر از یک میلیون امضا تا به‌ حال جمع‌آوری شده‌است."

جَگر گفت:"جامعه قرار دادن نام پ.ک.ک در لیست سازمان‌های تروریستی را نشانه بی‌عدالتی‌ می‌دانند. همه می‌دانند این تصمیم دولت ترکیه است و کشورهای اروپایی را نیز به دام انداخته ‌است و به‌ همین دلیل مدت ۳۰ سال است برای منافع دولت ترکیه نام پ.ک.ک در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دارد. دولت ترکیه از یک طرف با این بهانه که پ.ک.ک تروریست است به باکور کوردستان و از طرف دیگر نیز به روژآوا، روژهلات و باشور کوردستان حمله می‌کند. آن‌ها در هر جایی‌ که کوردی حضور داشته باشد او را تروریست نامیده و به او حمله می‌کنند."

جَگر همچنین اعلام نمود، از کمون‌ها تا شوراها آن‌هایی که سنشان بالای ۱۸ سال است با گرمی و از صمیم قلب در این کمپین شرکت نمودند. همچنین چندین سازمان، دستگاه و شخصیت‌های سرشناس بیانیه‌هایی منتشر کرده و پشتیبانی خود را از کمپین اعلام کرده‌اند. ریش‌سفیدها در عالی‌ترین سطح به کمپین پیوستند. وی گفت:"بدون‌شک این اقدامات بسیار مهم هستند. یکی از موارد قابل توجه این است که خلق شمال و شرق سوریه گفتند، نه ‌تنها یک میلیون امضا بلکه بیشتر از ۲ میلیون امضا جمع‌آوری خواهند کرد.

جگر در پایان اعلام نمود امضاها به سازمان‌های حقوق‌بشری و دادگاه اروپا تقدیم خواهد شد. وی گفت:"خلق پ.ک.ک را اراده خود می‌داند. آن را نماینده و مدافع خود می‌بیند. همچنین می‌دانیم پ.ک.ک ده‌ها هزار شهید برای آزادی خلق داده‌ است. خلق نیز برای آنکه رهبر آپو، اتحاد و خواهری و برادری خلق‌ها و برای آنکه پروژه ملت دمکراتیک و آزادی خلق‌ها پیش برود و برای آنکه نپذیرند که ۲۴ سال به شیوه‌ای غیرقانونی و با بی‌عدالتی و با نقض حقوق بشر رهبری در یک چهاردیواری محبوس گردد و برای اینکه نام پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی خارج شود و همچنین برای آزادی فیزیکی رهبر آپو تضمین گردد، با عزمی راسخ در این کمپین شرکت کرده‌اند."