نماینده فلسفه زندگی مشترک خلق‌ها: دیروک جودی

جنبش آزادی از بدو پیدایش، افراد از خلق‌های زیادی را شامل شده است. با فلسفه خواهری و برادری رهبر آپو، جوانان زیادی از خلق‌های مختلف به صفوف مبارزه پیوستند.

دیروک جودی (سولین باش‌تورک) در خانواده‌ای محَلمی در شهر تل‌حَمیس در شمال و شرق سوریه به دنیا آمد. سولین که بیشتر عمر خود در شهر قامشلو زندگی کرد، شاهد انقلاب روژاوا بود. بعد از انقلاب، او با حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) بیشتر آشنا شد. جنگ با داعش به خصوص آزادسازی مردم عرب از دست داعش تاثیر زیادی بر سولین گذاشت. سولین که می‌خواست بخشی از مبارزات رهبری زنان کورد باشد، در سال ۲۰۱۷ به کوه‌های کوردستان آمد و پس از آشنایی با واقعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و پ‌ک‌ک به صفوف گریلاها پیوست.

او به عنوان یک زن جوان عرب، نام دیروک جودی را برای خودش انتخاب کرد. دیروک جودی حضور خود در صفوف گریلا را اینگونه توصیف کرد: «من آمدن به کوهستان را برای خودم فرصتی بزرگ می‌بینم. رفتن به کوه و شرکت در این مبارزه برای من به خصوص به عنوان یک زن، هیجان‌انگیز است. برای من بسیار ارزشمند است که حقیقت خود را به عنوان زنی که در این کوه‌ها زندگی می‌کنم، بدانم. این‌ها برای من خاطرات و باور ایجاد کرد. سختی‌های کوهستان باعث شد قدرتم را بهتر آشکار کنم و زندگی را بیشتر دوست داشته باشم.»

«گریلاهای زن مرا بسیار امیدوار کردند»

از آنجایی که او می‌دانست که باید خود را از نظر نظامی و ایدئولوژیکی تعمیق بخشد، روی آموزش‌های خود متمرکز شد و در مدت کوتاهی به یک گریلای ماهر یژا استار تبدیل شد. او احساسات و افکار خود را در مورد زندگی گریلایی اینگونه بیان کرد: «آنچه در این مبارزه بیش از همه مرا تحت تأثیر قرار داد، رویکرد رفقای زنم بود، هر یک از رفقای زن که برخی از خلق‌های مختلف هستند، از شهرها و کشورهای مختلف می‌آیند و برای آزادی می‌جنگند. هر چقدر هم که با سختی روبرو شوید، اولین کسانی که دست یاری را به سوی شما دراز خواهند کرد، رفقای زن شما هستند. بویژه زنانی که نظام فقط کارهای خانه را برایشان تعیین کرده بود، اسلحه به دست گرفتند و گریلا شدند، به من امیدواری زیادی بخشید. این به من امکان داد که گام‌های بیشتری به جلو بردارم، قوی‌تر بجنگم و پیشرفت بزرگی در شخصیت خود داشته باشم.»

یکی از نمادهای مبارزه مشترک

گریلا دیروک که اصرار داشت پس از اتمام دوره آموزشی خود به مناطقی برود که در آن با دولت اشغالگر ترکیه مبارزه کند، به عنوان یک مبارز آپویی با اراده و شجاع در منطقه خاکورک جنگید. گریلا دیروک که با وجود همه شرایط سخت هیچ مانعی در جلوی مبارزه خود نمی‌شناخت، در ماه جولای ۲۰۲۴ به شهادت رسید. گریلا دیروک با مبارزه خود به یکی از نمادهای زندگی مشترک و مبارزه خلق‌ها تبدیل شد.