کنفرانس زنان عراقی به پایان رسید

سومین کنفرانس زنان عراقی به پیشاهنگی تاژه و وقف زنان عراقی در بغداد برگزار شد، با آشکار کردن نتیجه، این کنفرانس به پایان رسید و پیام علیه قتل‌عام زنان خود را سازماندهی کنید داده شد.

سومین کنفرانس زنان عراقی از سوی جنبش آزادی زنان ایزدی ‌(تاژه) و وقف زنان عراقی با شعار ‌«با مبارزه مشترک علیه قتل‌عام زنان به صدای خوددفاعی تبدیل شو» در پایتخت عراق شهر بغداد برگزار شده و با اعلام کردن نتیجه، به پایان رسید.

نتیجه این کنفرانس از سوی سخنگوی دیپلماسی تاژه، سوهام شنگالی قرائت شد. نتیجه این کنفرانس به شرح زیر است‌:

‌‌«در تاریخ هزاران ساله انسانیت، بدلیل ذهنیت پدرسالاری علیه تمام فرهنگ‌ها، دین و باورداشت‌های جامعه از جمله ایزدی، فیلی، کاکه‌ای، عرب،  کورد، موسوی و غیره، نسل‌کشی و یا به عبارت دیگر فرمان عملی شده است.

ما نیز به مثابه زنان جامعه ایزدی در سال ۲۰۱۴ با فرمان ‌(ایزدیان به نسل‌کشی‌های که علیه آنان صورت گرفته فرمان می‌گویند) روبرو شدیم. فرمان ۷۴ در تاریخ ۳‌/۸/۲۰۱۴ در شخص زنان و جامعه ما، علیه تمام خلق‌ها، علیه فرهنگ، باورداشت‌ها و ملل کم‌جمعیت که بروی خاک عراق زندگی می‌کنند، اعمال شد. فرمان ۷۴ در برابر وجدان انسانیت و ارزش‌های تاریخی هزاران ساله انجام شد.

ما یاد قربانیان فرمان ۷۴ را با احترام و قدردانی گرامی می‌داریم. در شخص شهدای فرمان ۷۴، یاد تمام شهدایی که برای دفاع از موجودیت،‌ فرهنگ و باورداشت ایزدی علیه وحشیگری داعش ایستادگی و مقاومت کردند را گرامی می‌داریم. ما سومین کنفرانس و ۱۰مین سالگرد فرمان را با شعار ‌«با مبارزه متحدانه علیه قتل‌عام زنان،‌ به صدای خوددفاعی تبدیل شو» را به شهدای فرمان ۷۴،‌ به تمام انسانیت و زنانی که در راه مبارزه و آزادی مقاومت می‌کنند، تقدیم می‌کنیم.

ما خودر را در درد و آلام آن زنانی  که در این فرمان بدست وحشی‌های داعش به اسارت گرفته شدند، در بازارها به فروش رسیدند، آواره شدند و با فریاد خود، وجدان انسانیت را به لرزه درآورند، سهیم می‌دانیم. ما می‌گوییم که هرگز صدای فریاد آن زنان که در مقابل تاریکی داعش، فریاد برآورند را از یاد نخواهیم برد.

تا زمانیکه دولت-ملت وجود داشته باشد، تهدید نسل‌کشی ادامه دارد

ما به مثابه جامعه و به ویژه به مثابه زنان به کلی از روز فرمان تا هم‌اکنون از مقطعی بسیار سنگین و دشوار می‌گذریم. هنوز زخم‌های فرمان درمان نشده‌اند،‌ صدها بار شنگال از سوی دولت ترکیه با حملات روبرو شده است. سیاست نسل‌کشی علیه جامعه‌ما، علیه جوانان و به ‌ویژه علیه زنان ایزدی ادامه دارد. ما به مثابه جامعه ایزدی به سیاست نیست‌انگاری اراده‌مان ‌«فرمان سفید» می‌گوییم. ما حملات دولت ترکیه علیه شنگال و سراسر عراق را محکوم می‌کنیم.

سیاست جنگ نسل‌کشی،‌ با ایجاد نیروهای نظامی‌گرا و تعمق ذهنیت نژادپرست، دین‌گرا و جنسیتگرا با تمام دشواری‌های خود در مقابل زنان آزادی‌خواه و خلق‌ها ادامه دارد. داعش محصول ذهنیت دولت-ملت می‌باشد،‌ دشمن خلق‌ها و به ویژه زنان است. تا زمانیکه دولت-ملت علیه اراده خلق‌ها به سلطه‌گری خود ادامه دهد، نیروهایی به مثابه داعش و تهدیدات نسل‌کشی‌ها ادامه خواهند داشت. همچنین درباره کشورها و اول از همه دولت ترکیه که از سازمان تروریست داعش پشتیبانی کردند، تا کنون هیچگونه بازخواست و یا دادگاهی انجام نشده است. این امر راه را برای قتل‌عام و اشغالگری خاک عراق هموار می‌کند. مرتبط با این امر، ژینوساید ۲۰۱۴ تاکنون از سوی ۱۳ کشور به رسمیت شناخته شده است. ما این امر را بسیار مهم می‌بینیم.

به مثابه زنان و تمام اقشار، ادیان، باورداشت‌ها و ملل جداگانه‌ای که بروی خاک عراق زندگی می‌کنند، درباره وضعیت زنان بصورت کلی در عراق چگونه است، قوانینی که درباره زنان وضع شده است، تاثیرات ذهینت سلطه‌گرانه مرد و نظام دولت-ملت علیه زنان در کدام سطح زیسته می‌شود،  نتایجی را بدست آوردیم. زنان صاحب موجودیت، هویت و اراده آزاد نیستند. به شیوه‌ای سیستماتیک زنان در هر لحظه از حیات با خشونت،‌ تعرض و بی‌حقوقی روبرو می‌شوند. در مقابل این امر، مبارزه‌ای مشترک تمام زنانی که بروی خاک عراق زندگی می‌کنند، یک الزام است.

تا زمانیکه ما به مثابه زنان، به مثابه خلق‌هایی که بدون دفاع مانده، صاحب آگاهی خوددفاعی نشویم، تهدیدات قتل‌عام، فرمان و حملات دولت-ملت و ذهنیت مردانه علیه ما بصورتی مداوم وجود خواهند داشت. در مقابل قتل‌عام جامعه و قتل‌عام زنان، حق خوددفاعی و خود سازماندهی تمام خلق‌های ستم‌دیده وجود دارد که تا به پایان حقی مشروع می‌باشد.

‌«ملت دمکراتیک و فلسفه ژن ژیان آزادی راه رهیافت هستند»

ما به مثابه زنان و در مجموع جامعه، با مشکلات جدی و بسیار سنگینی روبرو شده‌ایم. نظام کاپیتالیست از هر سو به بن‌بستی جدی رسیده است. اما برای اینکه خود را از این امر رها کند به نظام سلطه‌گر خود را ادامه دهد با تمام راه و روش‌های کثیف،‌ سیاست‌ قتل‌عام، جنگ و کشتار را در مقابل اراده خلق‌ها،‌ در مقابل مبارزه زنان انجام می‌دهد. ما راه رهیافت تمام مشکلاتی که انسانیت با آن درگیر است را در عملی کردن پارادیگمای ملت دمکراتیک و فلسفه ژن ژیان آزادی می‌بینیم. برای اینکه تمام مشکلاتی که خلق‌های عراق از جنبه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌زیند، حل شوند، باید حیاتی برابرانه،‌ آزاد و دمکراتیک توسعه یابد، ملت دمکراتیک یگانه راه‌حل یا رهیافت است. تا زمانیکه اراده خلق‌ها به رسمیت شناخته نشود، قتل‌عام علیه زنان به پایان نمی‌رسد، نگرش سلطه‌گر مردانه که علیه زنان اعمال می‌شود، از میان برداشته نمی‌شود، نه جنگ به پایان می‌رسد و نه رهیافتی ماندگار پیشبرد می‌یابد. برای توسعه رهیافتی دمکراتیک، ایجاد شدن حیاتی برابرانه و آزاد، ما در این کنفرانس درباره نقش و پیشاهنگی زنان در راه‌حل تمام مشکلات جوامعی که بروی خاک عراق زندگی می‌کنند، گفتگو کردیم.

بر این بنیاد ما یکبار دیگر اشاره می‌کنیم، تا زمانیکه در مقابل نظام کاپیتالیست، مبارزه آزادی بر اساس اشترکات و همبستگی زنان و خلق‌ها توسعه نیابد، این تهدیدات نسل‌کشی‌ ادامه می‌یابند. براساس اینکه نیروی مبارزه خود را گسترش دهیم، سازماندهی خود را نیرومند کنیم و انتقام فرمان را بگیریم، ما یکبار دیگر در این کنفرانس مصمم بودن خود برای مبارزه را یادآور می‌شویم. ما با سازماندهی و مبارزه مشترک خود از هرگونه خشونت علیه زنان و نسل‌کشی زنان جلوگیری می‌کنیم.

تصمیمات گرفته شده این کنفرانس به شرح زیر می‌باشد‌:

- فرمان علیه جامعه ایزدی و برضد خاک و شهروندان عراق زیسته شد. به همین خاطر ما از حکومت عراق می‌خواهیم که فرمان ۳/۸/۲۰۱۴ علیه جامعه ایزدی به مثابه ژینوساید به رسمیت بشناسد.

- ما کشورهایی که این ژینوساید را به رسمیت شناخته و همچنین نهادهای بین‌المللی را فرامی‌خوانیم. برای دادگاهی کردن تبهکاران داعش و همکاران آنان که مسئولان این ژینوساید هستند، اقداماتی انجام دهند. در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند.

- در فرمان ۳/۸/۲۰۱۴، ۳هزار و ۵۰۴ زن، ۸۹۶ مرد، شمار بسیاری از کودکان و در مجموع قریب به ۷ هزار انسان ایزدی توسط داعش به اسارت گرفته شدند. هنوز هم هزاران دختر، زن،‌ کودک و انسان ایزدی در دست داعش هستند و سرنوشت آنان نامعلوم است. برای رهایی اسرا،‌ ما جهان مرتبط، به ویژه زنان و جامعه عراق را فرا می‌خوانیم که اقداماتی انجام دهند.

- از سال ۲۰۱۷ تاکنون،‌ دولت ترکیه با هواپیماهای جنگی و پهپادها،‌ صدها بار شنگال را بمباران کرده و قتل‌عام نموده است. حملات دولت ترکیه ادامه فرمان می‌باشد. ما از حکومت عراق و نیروهای بین‌المللی درخواست می‌کنیم که عرصه هوایی شنگال را هر چه زودتر از دست دولت ترکیه در‌آورند.

- انسان بروی خاک خود می‌تواند از خاک، فرهنگ،‌ باورداشت و موجودیت خود محافظت کند. هزاران انسان ایزدی در این فرمان مجبور به کوچ اجباری شدند و هنوز هم در کمپ‌ها زندگی می‌کنند. ما خلق خود را فرامی‌خوانیم که به شنگال برگردید و هیچ نیرویی از بازگشت آنان مانع نشود و جلوگیری نکند.

- ما زنان، جامعه و تمام طرفین طرفدار حقوق بشر را فرامی‌خوانیم که از خودمدیریتی دمکراتیک شنگال حمایت کنند. همچنین حکومت عراق را فرامی‌خوانیم طبق قوانین عراق،‌ خودمدیریتی شنگال را به رسمیت بشناسد.

- لازم است زنان بصورتی قوی در کار و کنش‌های سیاسی، اداری و اجتماعی مشارکت کنند. حق زنان به شیوه‌ای برابرانه از هر سو به یقین رسانده شود، محل‌های کار بیشتری ایجاد شود، در تمام بخش‌های زندگی،‌ زنان با تعرض و تجاوز روبرو نشوند. ما مهم می‌دانیم که قوانین، نو شوند و قوانین محافظت از حقوق زنان اجرایی شود.

- برای اینکه از هرگونه خشونت علیه زنان به‌ویژه خشونت خانگی و ازداوج در سنین کم جلوگیری شود، به دوره‌های آموزشی نیاز می‌باشد، کارزارها و کار و کنش‌های مطبوعاتی،‌ تندرستی و تلاش‌های آگاه کردن توسعه داده شود.

- حق دفاع از هویت فرهنگی و دینی متعلق به زنان ایزدی نیز می‌باشد و لازم است این از این امر محافظت صورت گیرد و به آن احترام گذاشته شود. همچنین زنان ایزدی که از داعش رهایی یافتند، بیشتر به حمایت و پشتیبانی‌های روانی و تندرستی نیاز دارند تا بتوانند یکبار دیگر بصورتی قوی در میان جامعه حضور یابند.

- در روز امروز برای اینکه زنان بتوانند حیات خود را از جنبه  اقتصادی بهتر مدیریت کنند، الزامی است که فرصت‌ها و امکانات مادی کار و کنش‌ها افزایش یابند.

در پایان،‌ ما فرمان ۳/۸/۲۰۱۴ را به شدت محکوم می‌کنیم. ما زنان جهان و بخصوص زنان عراق را فرامی‌خوانیم که همراه با یکدیگر از مجرمان قتل‌عام زنان شنگال حسابخواهی کنیم. ما مبارزه مشترک خود را گسترش داده و قوی می‌کنیم،‌ در مقابل حملات، خشونت و نسل‌کشی زنان به صدای خوددفاعی مبدل شوید.‌‌»