بایک: کوردها در حال پیشبرد رنسانس خاورمیانه هستند-تکمیلی-

جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک در پیام خود به زبان کوردی به سی و یکمین جشنواره فرهنگ کوردی که در فرانکفورت برگزار شد، گفت: به لطف ده‌ها هزار شهید، کوردها امروز رنسانس خود را تجربه می‌کنند و حتی در حال پیشبرد رنسانس خاورمیانه هستند.

جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) پیامی کتبی به سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ کوردی ارسال کرد.

بایک که پیام وی در این جشنواره قرائت شد، بر نقش اساسی فرهنگ و هنر در مبارزه جوامع تاکید کرد و پیشنهاد کرد هر چه زودتر یک هنرستان افتتاح شود. بایک گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که موسیقی، سینما، تئاتر، ادبیات، فولکلور، نقاشی و مجسمه‌سازی -مختص- کوردی گام برداریم.

پیام بایک به شرح زیر است:

در ابتدا به جشنواره شما تبریک می‌گوییم و برای شما آرزوی موفقیت می‌کنیم. امروز، یاد و خاطره شهدایی را که در برابر حملات و قتل‌عام مردمش، چه در آواشین، زاپ و متینا، در تمامی مناطق حفاظتی مدیا، چه در زندان‌ها، و چه در همه عرصه‌های مبارزه و مقاومت از دست داده‌ایم، با احترام و سپاسگزاری گرامی می‌داریم. ما یک بار دیگر قول می‌دهیم که اهداف آنها را تحقق بخشیم و یاد و خاطره آنها را زنده نگه داریم.

امروز شهدا و قهرمانان فرهنگ و هنر کوردی هستند که احساسات ما را بالا می‌برند و به ما نیرو و روحیه می‌دهند. عگیده جمو، فاطمه عیسی، آرام تیگران، حسن زیرک، محمد شیخو، تحسین طاها، مرضیه رزازی، اَردوان زاخویی، شیرکو بی‌کس، یلماز گونای، محمد عارف جزراوی، حسن جزراوی، مریم‌خان، عایشه شان، هیوی شانوگر، یکتا هرکول، ساریا، علی تمل، هوگر، هوزان دلگش، هوزان میزگین، هوزان سفکان، هوزان سرحد، خلیل داغ، میر پرور و بسیاری دیگر از هنرمندان و قهرمانان ارزشمند فرهنگ و هنرمان وجود دارند.

به مناسبت جشنواره فرهنگ کورد، بار دیگر یاد و خاطره این چهره‌های جاودانه را با احترام گرامی می‌دارم. در عین حال، مبارزات کوردستان برای آزادی قطعاً اهداف این چهره‌های جاودانه را محقق خواهد کرد.

رهبر آپو برای توسعه فرهنگ و هنر کوردی تلاش بی‌نظیری انجام می‌دهد و به همین دلیل از رهبر آپو تشکر می‌کنیم. رهبر آپو بزرگ‌ترین مقاومت تاریخی انسان آزاد را در امرالی نشان می‌دهد. به همین مناسبت بر مقاومت تاریخی رهبر آپو را درود می‌فرستم. سلام، محبت و احترام خود را تقدیم می‌کنم. من همچنین با احترام به هنرمندان بزرگمان که برای آزادی فیزیکی رهبر آپو در ایتالیا کنسرت دادند، تبریک می‌گویم.

اهمیت فرهنگ و هنر در برابر اشغالگری

معلوم است که زندگی بدون فرهنگ و هنر، زندگی فلج، آشفته، خشک و ساختگی است. زندگی بدون فرهنگ و هنر وجود ندارد. به همین دلیل، دولت‌-ملت‌ها، نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری، همه قدرت‌های هژمون‌گرا، سیاست‌های نسل‌کشی ویژه‌ای را برای انحراف بشریت، جدا کردن آن از سنت‌هایش، و در معرض نسل‌کشی انجام می‌دهند. هرگز در طول تاریخ سیاست‌های نسل‌کشی علیه ملت‌ها و جوامع به اندازه دوره دولت-ملت‌ها اجرا نشده است.

مدرنیته سرمایه‌داری فرهنگ و هنر را به عنوان یک بخش می‌بیند. آنها می‌خواهند با روش‌های به اصطلاح قدرت نرم و همچنین با ابزار وحشتناک جنگ، مردم و جوامع را کنترل کنند. هر مقاومت و مبارزه‌ای در برابر این سیاست‌ها و حملات ارزشمند و مقدس است. بنابراین فرهنگ آینده و واقعیت مردم است. هر فرد و جامعه‌ای بر اساس ریشه‌های خود بزرگ می‌شود، زندگی می‌کند و رشد می‌کند. همانطور که علف در هنگام کنده شدن خشک می‌شود، در مورد مردم و جوامع نیز همین گونه است.

البته کوردها بیش از دیگران در معرض سیاست‌های نسل‌کشی فرهنگی قرار گرفته‌اند. نیروهای ظالم و نسل‌کش هنوز از هر روشی برای تخریب جامعه کورد استفاده می‌کنند. آنها زبان، فرهنگ و هنر را با قتل‌عام سفید نابود می‌کنند. با این حال، مردم کورد هرگز سر خم نکردند، همیشه روی پای خود ایستادند، برای آزادی خود جنگیدند و مایه قوت اخلاقی و امید برای همه نیروهای آزادی‌خواه و دموکراسی بوده‌اند. این به لطف محافظت از فرهنگشان اتفاق افتاد. به خصوص فرهنگ دنگبیژی (سبکی اصیل ترانه‌سرایی مختص به کوردها)  در این موضوع نقش بسزایی داشت. به همین دلیل رهبر آپو گفت که مردم کورد در طول تاریخ در برابر اشغالگری از طریق موسیقی مقاومت کرده‌اند.

کوردها امروز رنسانس خود را تجربه می‌کنند

مردم کورد اکنون از امتیازات بزرگی برخوردارند. مبارزه ۵۰ ساله ما ارزش ها و فرصت های بزرگی ایجاد کرده است. مبارزه حماسی رهبر آپو، گریلاها در زاپ، متینا، آواشین و خواکورک و اسرای آزادی در زندان‌ها نیازمند خلق آثار بزرگی است. این مقاومت‌های تاریخی را می‌توان با شعر، ترانه، فیلم، نقاشی، مجسمه، دست‌نوشته‌ها و آثار ادبی و هنری به اوج موفقیت و پیروزی رساند.

به ویژه افرادی که در فعالیت‌های فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند باید به خوبی قدر اینها را بدانند. به لطف ده‌ها هزار شهید، کوردها امروز رنسانس خود را تجربه می‌کنند و حتی در حال پیشبرد رنسانس خاورمیانه هستند. بزرگترین بلای یک جامعه، حفظ نکردن فرهنگ و هنر کهن و تاریخی آن است. رهبر آپو با مبارزه پ‌ک‌ک از فرهنگ و هنر کهن و تاریخی کوردها پاسداری کرد و فرهنگ آفرید. وی با این کار به کوردها قدرت داد تا برای آزادی خود بجنگند و الهام‌بخش همه بشریت باشند.

هنرمندان باید اجتماعی‌شدن را مبنا قرار دهند

هنرمند کسی است که از جامعه دفاع می‌کند و اجتماعی‌شدن را مبنای قرار می‌دهد. شما باید از این قدرت خود را بگیرید و با هنر خود اجتماعی‌شدن را تقویت کنید. از آنجایی که مدرنیته سرمایه‌داری مخالف اجتماعی‌شدن است، همیشه می‌خواهد پوپولیسم، فردگرایی و ماتریالیسم را ترویج کند. با این کار هنر و هنرمندان را در موقعیت تجاری قرار می‌دهد و آنها را از اهدافشان دور می‌کند. در نتیجه این سیاست هم زندگی، هم جامعه، هم هنر و هم هنرمندان را به قتل می‌رساند.

بنابراین فرهنگ و هنر نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری ذهنیت، شخصیت و زندگی اجتماعی دارد. نقش فرهنگ و هنر در رشد خلاقیت جامعه و حفاظت از آینده جامعه بسیار مهم است. به همین دلیل هنرمندان از پیشکسوتان و روشنفکران جامعه هستند، جامعه را هدایت می‌کنند. پرورش و حفظ ویژگی‌های اجتماعی، اخلاقی و سیاسی وظیفه هنرمندان است.

همه چیز با ذهنیت شروع می‌شود

همه چیز با ذهنیت شروع می‌شود و پیروز می‌گردد. رهبر آپو برای رشد ذهنی، شخصیتی و زندگی کوردها مبارزه نمود. برای این منظور فلسفه، ایدئولوژی، رهبری، تشکیلات، مبارز، مردم، زندگی و مبارزه این ذهنیت را توسعه داد. در نتیجه مردم کورد به سطح مطلوب و مثال‌زدنی رسیدند. وظیفه و مسئولیت هنرمندان توسعه بیشتر این واقعیت‌ها در بین مردم کورد و سایر مردم جهان در سطح بین‌المللی است. همه سختی‌ها، موانع، اشتباهات و کاستی‌ها در ذهنیت (عرصه ذهنی) برطرف می‌شود. به همین دلیل رهبر آپو وظیفه «انقلاب وجدان و ذهنیت» را پیش روی ما قرار داد. زیرا ذهنیت و وجدان، درک، شجاعت، عزم و اراده را در افراد ایجاد می‌کند.

حملات را نمی‌توان فقط با نبرد نظامی شکست داد

حملات مدرنیته سرمایه‌داری نسل‌کش، مزدورخواه و خیانتکار را نمی‌توان تنها با مبارزه نظامی شکست داد. برای شکست دادن این حملات، باید مبارزه و جنگ در عرصه ایدئولوژیک به راه انداخت. ما می‌توانیم با مبارزه در عرصه فرهنگ و هنر این هجمه‌ها را شکست دهیم. هنرمندان زبان، قلب و مغز جامعه هستند. مشکلات جامعه را می‌بینند و درک می‌کنند و جامعه را به حل آن سوق می‌دهند. هنرمندان کورد و کوردستانی پیشگامان شکل دادن به جامعه جدید و روشنگری هستند.

دولت ظالم و نسل‌کش می‌خواهد کوردها را نابود کند. وظیفه هنرمندان توسعه مبارزه با این امر است. اگر هنرمندان آنچنان که باید مبارزه نمی‌کنند، باید تأثیر مدرنیته سرمایه‌داری و دولت-ملت‌ها را درک کنند و احساسات میهن‌دوستی و انقلابی خود را مرور و تقویت کنند. آن وقت نه مشتاق این نیروها می‌شوند، نه تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرند، عصبانیت‌شان در برابر این نیروها را افزایش خواهند داد و این را به آگاهی و مبارزه تبدیل می‌کنند.

یک مبارزه حماسی وجود دارد

هنرمندان هرگز مانعی بر سر راه خود قرار نمی‌دهند. هنرمند هرگز از آنچه هست راضی نیست. او همیشه در جستجو است و خود را تحت نوسازی قرار می‌دهد. او پیرو حقیقت است. کارهایی را که انجام می‌دهد کافی نمی‌بیند و سعی می‌کند بیشتر انجام دهد و خوبی‌ها و زیبایی‌ها را تبلیغ کند. در غیر این صورت هیچ سودی برای جامعه نخواهد داشت. هنرمند هدف جامعه را برای آزادی زنده نگه می‌دارد و روحیه، شوق، هیجان و عزم مبارزه را در جامعه تجلیل می‌کند.

مبارزه‌ای حماسی وجود دارد. نیروهای مبارز برای آزادی و دموکراسی در جهان از این روحیه می‌گیرند و امید خود را بالا می‌برند. اما لازمست که قبل از هر چیز بیشتر در افراد کورد و کوردستانی تحقق یابد. اما در سال‌های اخیر افت داشته است. این برعکس پیشرفت است. این باید تغییر کند و محصولات با کیفیت بالا ظاهر شوند. مبارزه در کوردستان باید در عرصه هنر جهانی بسیار موفق باشد.

ما در حساس‌ترین دوره تاریخ ۵۰ ساله مبارزه هستیم

ما در حساس‌ترین دوره تاریخ ۵۰ ساله مبارزه هستیم. در کنار خطرات، فرصت‌های بزرگی نیز وجود دارد. خطر فقط از مدرنیته سرمایه‌داری و دولت‌های ظالم-نسل‌کش سرچشمه نمی‌گیرد. همچنین از خط خیانت کوردهای مزدور که علیه مردم کورد و مبارزه آنها برای آزادی کنند، نسل‌کشان را همراهی می‌کنند. در مقابل این، مقاومت رهبر آپو، گریلاها و مردم ما وجود دارد. این مقاومت در برابر ارتش دوم ناتو و حمایتی که ناتو به آن تقدیم می‌کند صورت می‌گیرد. این روند ادامه دارد.

قلب و ذهن مردم ما در اروپا باید معطوف به کوردستان باشد. آنها باید تمام امکانات خود را برای این کار بسیج کنند. مردم ما در اروپا همیشه نقش مثبتی داشته‌اند. من معتقدم که از این پس ادامه خواهد داشت و مشارکت و مبارزه مردم ما در اروپا را تبریک می‌گویم. هنرمندان، فرهنگیان و مردم ما در اروپا باید حفاظت و توسعه فرهنگ و زبان کوردی را وظیفه اصلی بدانند. همه کوردها باید بتوانند به زبان خود صحبت و بنویسند و فرزندان خود را با فرهنگ آزاد کوردی تربیت و پرورش دهند.

حتی رویاهای شما هم باید کوردستانی باشند

رهبر آپو گفت: «فرهنگ بدن است، زبان بدن است، جغرافیا بدن است، مراقب بدن خود باشید.» این یک دستور و دیدگاه حیاتی است و همیشه در مورد همه ما صدق می‌کند. شما اکنون از نظر فیزیکی از وطن دور هستید. اما هرگز نباید در ذهن و احساسات‌تان میهن و سرزمین خود را ترک کنید. پیوند مردم ما با وطن و فرهنگ و زبان و مبارزات میهن برای آزادی، باید همیشه زنده و محکم باشد. چنانکه حتی رویاهای شما باید نه اروپایی، بلکه باید کوردستانی باشد، باید همیشه به فرهنگ و وطن‌تان مرتبط باشد. فرهنگ خاک، میهن، کشاورزی، کار است. خودِ زندگی است.

باید هنرستان هنر افتتاح شود

برای این منظور باید هر چه زودتر یک هنرستان هنری افتتاح شود. مطالعات فرهنگی و هنری، مبارزه برای آزادی و دموکراسی در عرصه بین‌المللی باید روابط را ایجاد کند و همبستگی را توسعه دهد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که موسیقی، سینما، تئاتر، ادبیات، فولکلور، نقاشی و مجسمه‌سازی -مختص- کوردی گام برداریم.

مبارزه واقعی آزادی فیزیکی رهبر آپو است

باید بدانیم که مبارزه واقعی ما آزادی فیزیکی رهبر آپو است. باید بدانیم که مردم کورد ۲۵ سال است که در اسارت به سر می‌برند. اگر ما مردم کورد در کل و دوستان خلق کورد به وظایف و مسئولیت‌های خود به طور کامل عمل می‌کردیم، مردم کورد با آزادی رهبر آپو به آزادی خود می‌رسیدند.

امروز در همه جا اقدامات و فعالیت‌ها در راستای آزادی فیزیکی رهبر آپو برگزار می‌شوند. این اقدامات جهت آزادی فیزیکی رهبر آپو روز به روز بیشتر خواهد شد.

نقش فرهنگ و هنر در مبارزه برای آزادی فیزیکی رهبر آپو مهم و اساسی است. ما مطمئن هستیم که همه هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر این کارزار تاریخی را رهبری خواهند کرد. از این حیث بار دیگر سی و یکمین جشنواره فرهنگ کوردی را تبریک می‌گوییم و معتقدیم این جشنواره نقش تاریخی خود را ایفا خواهد کرد. به همین مناسبت به همه هنرمندان و وطن‌دوستان گرانقدر سلام، محبت و احترام می‌کنم و برای همه شما آرزوی موفقیت دارم.