برگزاری کنفرانس بین‌المللی حفاظت از میراث در شمال و شرق سوریه

خلق‌ها و اتنیک‌های شمال و شرق سوریه، در کنفرانس بین‌المللی حفاظت از میراث که در دانشگاه الشرق شهر رقا برگزار گردید، محصولات، آیین‌ها و سنت‌هایشان را به نمایش گذاشتند.

خلق‌ها و اتنیک‌های شمال و شرق سوریه همبستگی خود را در خیمه‌های میراث خلق‌های عرب، کورد، آشوری و ارمنی که در اولین کنفرانس بین‌المللی حفاظت از میراث مادی و غیرمادی افتتاح شد، اعلام کردند. هر گروه رسم و رسوم و سنت‌های خود را در حضور جمعی از مردم معرفی کردند.

دانشگاه الشرق واقع در رقا اولین کنفرانس بین‌المللی حفاظت از میراث را در ۵ نوامبر با شعار "حفاظت از میراث مادی و غیرمادی" برگزار کرد.

۴ خیمه در حیاط دانشگاه الشرق برپا شد که در آن میراث اهالی منطقه "عرب، کورد، آشوری، ارمنی" به نمایش گذاشته شد. علاوه بر این، بخشی از جوامع مختلف شمال و شرق سوریه از جمله کورد، عرب، ارمنی و آشوری در اولین کنفرانس بین‌المللی شرکت کردند.

در جریان جنگ و درگیری در سوریه، جوامع شمال و شرق سوریه از بلای جنگ متضرر گشته‌اند، نیز با نابودی فرهنگ و سنت، سرکوب هویت و مهاجرت اجباری از مناطق‌شان مواجه شدند.

پس از آزادسازی منطقه از دست تبهکاران داعش، هر نهادی می‌تواند فرهنگ و حریم خود را بیان کند. همایش بین‌المللی برای حفاظت از میراث و تحکیم روابط بین جوامع برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در همایش به بیان اهمیت این فعالیت پرداختند و اعلام کردند که همه اجزا و جوامع در کنار هم و یک دست هستند.

از جامعه عربی، حاج عبدو المتیوخ گفت: «ما در این تالار گفتگو برای ترویج فرهنگ عربی و استحکام آن شرکت کردیم، در این دوره مدرن، چادر زده‌ایم و این چیزها را به نمایش گذاشته‌ایم: چراغ، داسی که قدمت آن به ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد، تار، فنجان و جزوه (جزیه-قهوه‌جوش) مسی، از سوی دیگر در حالی که بین شرکت‌کنندگان قهوه توزیع می‌کردیم، رقص‌هایی را اجرا کردیم که نشانه‌ای از سنت‌های عربی است.»

حاج عبدو المتیوخ افزود که همه اجزا و جوامع یکسان هستند، در این بین وحدت وجود دارد و هیچکس نمی‌تواند آنها را از یکدیگر جدا کند.

محمدعلی از جامعه‌ی کورد گفت: «ما در جشنواره مادی و غیرمادی شرکت کردیم تا محصولات، تجهیزات قدیمی و مدرن کوردی را ارائه کنیم، قطعاتی که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارند و تمام قطعات آن با دست ساخته شده است در اینجا به نمایش گذاشته‌ایم.»

سارا ابوالزیر یکی از اعضای اتحادیه زنان ارامنه در قامشلو نیز گفت: «ما با لباس‌های سنتی خود در این جشنواره شرکت کردیم و نوشیدنی و غذا و مدل‌هایی ارائه کردیم که نشان‌دهنده تاریخ ارامنه است. ما صلح را دوست داریم و برای آن زندگی می‌کنیم.»