آمریکا حوثی‌ها را در یمن بمباران کرد

ارتش آمریکا پس از یک سلسله حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های دریانوردی در دریای سرخ و خلیج عدن در روزهای اخیر، اعلام کرد که دو موضع متعلق به حوثی‌ها از جمله یک مرکز فرماندهی را هدف قرار داده است.

در بیانیه ای در X، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) گزارش داد که ارتش آمریکا یک مرکز فرماندهی و همچنین یک ایستگاه کنترل در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن و دو قایق بدون سرنشین متعلق به حوثی‌ها را در دریای سرخ منهدم کرد.

روز قبل، سنتکام اعلام کرد که هشت هواپیمای بدون سرنشین متعلق به حوثی‌ها را سرنگون کرده است.

آژانس ایمنی دریایی بریتانیا (UKMTO) نیز گزارش داد که یک کشتی باری که هفته گذشته مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفتە و در سواحل یمن رها شده بود، به نظر می‌رسد در دریای سرخ غرق شده است.

به گفته ایالات متحده آمریکا که رهبری ائتلافی علیه حوثی‌های مورد حمایت ایران را بر عهده دارد، یک کشتی یونانی با پرچم لیبریا M/V Tutor، در ۱۲ ژوئن مورد اصابت یک پهپاد دریایی و یک موشک قرار گرفت. گفته می‌شود در نتیجه این حمله یکی از خدمه فیلیپینی جان خود را از دست داده و خسارت جدی به کشتی وارد شده است.

آژانس ایمنی دریایی بریتانیا شامگاه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای دریایی مستقر در منطقه «آوارها و نفت را در آخرین مکان گزارش شده مشاهده کرده‌اند».

به گفته آژانس ایمنی دریایی بریتانیا، خدمه این کشتی باری به دلیل نشت بزرگ ناشی از شلیک موشک در نزدیکی حدیده یمن که تحت کنترل حوثی‌ها است، ترک شد.

چند روز پس از M/V Tutor، خدمه M/V Verbena، کشتی باری دیگری که مورد اصابت موشک‌های حوثی‌ها از یمن قرار گرفت، نیز در خلیج عدن ترک شد.

حملات در دریای سرخ و خلیج عدن، مناطق کلیدی دریایی برای تجارت جهانی، باعث افزایش هزینه‌های بیمه شده و باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی مسیر بسیار طولانی‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.