ک‌ژک: انزوای تحمیلی به بحران در خاورمیانه تداوم می‌بخشد

ک‌ژک در پیامی که به مناسبت سالگرد توطئه ۹ اکتبر منتشر کرد، انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را تداوم بحران خاورمیانه دانست و گفت: «راه‌حل همه مشکلات اجتماعی در خاورمیانه در گرو آزادی رهبر آپو است.»

توطئه ۹ اکتبر

شورای هماهنگی کنفدرالیسم زنان کوردستان (ک‌ژک) با صدور بیانیه‌ای مکتوب به مناسبت سالگرد توطئه ۹ اکتبر علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اعلام کرد که بازداشت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در شکنجه‌گاه امرالی در شرایط عدم ارتباط مطلق، بر تداوم بحران در خاورمیانه افزوده است. ک‌ژک با بیان اینکه راه‌حل همه معضلات اجتماعی در خاورمیانه در گرو آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است، گفت: «به همین دلیل از همه زنان، جوانان و مردم خود به ویژه زنان کوردستانی می‌خواهیم که کنش‌های خود را علیه انزوا افزایش دهند و به توده‌ای‌ترین، پرشورترین و مصمم‌ترین شکل در کنش‌ها شرکت کنند، خط‌مشی ملت دموکراتیک را در برابر خط نسل‌کشی فاشیستی دولت‌-ملت‌گرایی گسترش دهند و نظام اجتماعی جدید را با این درک بسازند.»

بیانیه منتشر شده توسط شورای هماهنگی ک‌ژک به شرح زیر است:

«رهبر ما عبدالله اوجالان در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ مجبور به ترک خاورمیانه شد و یک روند توطئه بین‌المللی آغاز شد. در حالی که وارد بیست و هفتمین سال توطئه می‌شویم، تمامی دولت‌ها، نیروها، گروه‌ها و افرادی که در برنامه‌ریزی و اجرای این توطئه سهم داشته‌اند را به شدت محکوم می‌کنیم و بار دیگر اعلام می‌کنیم که تا آخر با اراده آزاد در برابر ذهنیت‌های توطئه‌گر و توطئه‌گران مبارزه خواهیم کرد.

ما با احترام و عشق از رفیق م. خالد اورال یاد می‌کنیم که فورا توطئه‌ای که در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ شروع شد را دید و بدنش را در اعتراض به توطئه با فریاد 'شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید' به آتش کشید. این عملیات که پرمعناترین نمونه تاریخ شدن یک فرد و تاریخ‌ساز شدن فردی است، نشان داد که موضع یک ملت، میلیون‌ها نفر، در برابر توطئه چه خواهد بود و چه باید باشد و خط مقاومت ۲۶ ساله ما در برابر توطئه را مشخص کرده است. در شخص رفقای شهید از جمله روتیندا (آینور آرتان)، کورده (سلامت مَنتَش)، سردار آری، ابو مسلم دوغان، ویان کاروخ، درویش، مظلوم، روژبین آمانوس، اَوریم دَمیر، زنار راپَرین، اِریش، آندوک، مصطفی مالچوک، سارا، روکن، روژهات و اردال‌ها که نامشان با الفبای افتخار در تاریخ آزادی نوشته شده است، با احترام، قدردانی و عشق یاد همه شهدای‌مان را که خود را به حلقه‌ای از آتش به دور رهبر آپو مبدل کردند گرامی می‌داریم. لازمه شایستگی خاطرات آنان، مبارزه با توطئه با اصرار و ادعا تا تکمیل ساختن جامعه آزاد بر پایه خط‌مشی زن آزاد است. ما باید لایق خاطراتشان باشیم و با فلسفه ژن، ژیان، آزادی علیه توطئه، کنش‌های آزادی‌خواهی را افزایش دهیم و جامعه آزاد را توسعه دهیم. ما بار دیگر قول می‌دهیم این مبارزه را در بیست و هفتمین سال علیه توطئه بین‌المللی گسترش دهیم.

اساسی‌ترین بُعد خط‌مشی رهبری در کوردستان، خط آزادی زنان است. رهبر آپو در راستای تعمیق و تثبیت خط آزادی زنان گام‌های بلندی برداشته است و این گام‌های انقلابی را در شرایط زندان تشدید شده انفرادی در امرالی ادامه داد. توطئه علیه رهبری اوج حمله به آزادی زنان است. با این آگاهی، ما به عنوان زنان کوردستان مبارزه خود را برای آزادی در سراسر خاورمیانه و جهان افزایش می‌دهیم. توطئه علیه رهبری ما بخش اساسی حمله علیه تمام بشریت جهان است. قدرت‌های سلطه‌گر جهانی توطئه قرن را طراحی کردند، زیرا می‌دانستند که تا زمانی که رهبر آپو باشد، قادر به طراحی، شکل‌دهی مجدد و استعمار مجدد خاورمیانه نیستند. رهبر آپو با پارادایمی که در منطقه ایجاد کرد، قتل‌عام مردم و استعمار عمیق هدف توطئه را کاملاً خنثی کرد. حمله به رهبری ما شروع جنگ جهانی سوم بود. از لحظه‌ای که رهبر ما در اثر توطئه بین‌المللی در زندان شکنجه‌ای امرالی بازداشت شد، حملات به مردم، فرهنگ‌ها و ساخت و طراحی جدید سرزمین‌های خاورمیانه و حملات تغییر جمعیتی بی‌وقفه ادامه داشته است. خاورمیانه به تاریکی و بحرانی کشیده شده است که قرن‌ها ادامه خواهد داشت.

بحران اصلی بشریت جهانی، بحران فکری است. رهبری با این آگاهی و مسئولیت تاریخی گام بزرگ انقلابی گذار از بحران فکری را برداشت و پارادایم ملت دموکراتیک را ساخت. رهبر آپو این تاریکی را با پارادایم ملت دموکراتیک، پارادایم جامعه دموکراتیک، اکولوژیک، آزادی‌خواهانه زنان در هم شکست و به مردم خاورمیانه، زنان و همه ستمدیدگان امید و فرصت ساخت یک زندگی کاملاً جدید داد.

امروز خاورمیانه به مرکز جنگ جهانی سوم تبدیل شده است. هر روز صدها نفر به قتل می‌رسند. می‌دانیم که اگر پارادایم رهبری توسعه نمی‌یافت، نه صدها، بلکه هزاران، ده‌ها هزار نفر هر روز به قتل می‌رسیدند. واقعیت خاورمیانه‌ای که امید خود را از دست داده است، هویت‌هایی که امید و ادعای زندگی آزاد خود را از دست داده‌اند، طبیعی و معمول می‌شد. برای بشریت جهان اجتناب‌ناپذیر می‌شد که هر روز زیر حملات امپریالیسم انقراض را تجربه کند و به شرایط بردگی عمیقی که در نتیجه این انقراض به بشریت ارائه می‌شود محکوم شود. از این نظر، پارادایم جدید به امید بشریت جهانی تبدیل شده است، زیرا این حقیقتی است که با انجام بزرگترین مبارزه در میان بحران بزرگ فکری به وجود آمده است.

رهبر ما چنین معنای جهانی دارد. معنایی که رهبر ما ایجاد نموده است، فکری و فعال است. وجود یک سلسله افکار، یک پارادایم که دائماً در درون خود باعث ایجاد عمل و کنش می‌شود، رهبر ما را به یکی از رهبران برجسته در کل جهان تبدیل کرده است. امروز متفکران، فیلسوفان، سیاستمداران، بوم‌شناسان و زنان در سراسر جهان این معنا را می‌دانند و با این آگاهی برای آزادی جسمانی رهبر ما تلاش می‌کنند. اینها معنای تاریخی و جهانی دارند.

کارزار 'آزادی جسمانی برای رهبر آپو، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد' که توسط دوستان مردم کورد آغاز شد و مردم ما با افتخار از آن استقبال کردند، به تدریج در حال رشد است. رهبری زنان در رشد این کارزار تعیین کننده بود. هم کمپین‌ها و کنش‌هایی که زنان کورد در چهار بخش کوردستان و سراسر جهان انجام می‌دهند و هم مشارکت زنان از سراسر جهان از بنگلادش تا مکزیک با ادعای آزادی، رنگ جهانی کارزار را آشکار کرده است. زنان در سراسر جهان با کنش‌ها و اراده و شعارهای آزادی‌شان، توطئه علیه رهبری را خنثی کرده‌اند.

ضمن محکومیت توطئه بین‌المللی و توطئه‌گران وظیفه اساسی ماست که در مواجهه با واقعیت چنین رهبری از رفاقت‌های ساختگی که منجر به توطئه بین‌المللی می‌شود انتقاد کنیم و با نظام‌های امپریالیستی دولت-ملت و فاشیستی که این رفاقت ساختگی را ایجاد می‌کنند مبارزه کنیم. همراه با این، در درجه اول وظیفه ما زنان است که به خاطر رفاقت ناکافی که هنوز نتوانسته نظام امرالی را نابود کند، خودانتقادی دهیم. خودانتقادی در مسیر حقیقت سازنده خواهد بود. از بین بردن آنچه نادرست است و ساختن آنچه که درست و زیبا و خوب است با ایجاد آگاهی، زبان، زندگی و نظام انسانی آزاد، از خودمان، در تمام ساختارهای ما در جامعه و به تدریج در همه زنان و مردمان خاورمیانه و جهان میسر خواهد شد. ما آرزوی بزرگی برای انجام این کار داریم.

کمپینی که تحت رهبری زنان برای تامین آزادی جسمانی رهبر آپو با شعار 'با ژن، ژیان، آزادی پیش به سوی انقلاب زنان' تعمیق شد، کنش‌ها افزایش یافت و به کنش‌ها بر اساس خط و پارادایم رهبری محتوا داده شده است. در حالی که راهپیمایی‌ها، سمینارها و برنامه‌های کتاب‌خوانی کنش‌های مهمی هستند، همچنین کنش‌هایی انجام شدند که در آن زنان از سراسر جهان با یک حس مشترک و با روحیه مشترک در امتداد خط رهبری گرد هم آمدند. سهم این کنش‌ها در انقلاب جهانی و آزادی زنان جهان بسیار زیاد است.

باید این کنش‌ها را بیش از پیش گسترش داد و بر مبنای تحقق آزادی جسمانی رهبری در برابر توطئه بین‌المللی، علیه دولت نسل‌کش فاشیست ترکیه، علیه همه قدرت‌های سلطه‌گر به ویژه آمریکا و انگلیس که فکر توطئه را پایه‌ریزی کرده، آن را برنامه‌ریزی کردند و با محاسبات سرد منافعشان آن را مرحله به مرحله اجرا کردند، گام برداشت. همچنین خیانت حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک)، که پایه محلی توطئه است، امروز نیز درست مثل همان روزهای توطئه در حال خیانت است. مردم کورد و زنان کورد همدستی و خیانت تاریخی پ‌د‌ک را که به دلیل خیانتش در فساد و زوال فرو رفته و با سیاست‌های ضد کوردش، کوردستان را کوردزدایی می‌کند و درست نقش سلول سرطانی منطقه را ایفا می‌کند، فراموش نخواهند کرد.

امروز این نیروهای ه‌پ‌گ و یژا استار هستند که قوی‌ترین مشارکت را در کارزار آزادی برای رهبرمان در برابر توطئه بین‌المللی علیه رهبرمان از خود نشان می‌دهند. خط فاسد خیانتکاری که پ‌دک در برابر موضع شرافتمندانه مقاومت گریلایی علیه نسخه جدید و به روز شده توطئه بین‌المللی در مناطق حفاظتی مدیا به آن متوسل شده است، به عنوان تاریک‌ترین جنبه تاریخ به یادگار خواهد ماند. همه مردم ما به ویژه زنان باید در برابر خط پ‌دک واکنش خود را بیشتر نشان دهند. زیرا آشکار شدن واقعیت پ‌دک و نشاندن آن در جایگاهی که درخورش می‌باشد، به معنای قطع پای کوردستانی توطئه بین‌المللی است. اگر پ‌دک که امروز به این پایه قانقاریایی تبدیل شده است نمی‌بود، امکان نداشت جمهوری ترکیه در این گونه حملات اشغالگری حتی یک قدم بردارد.

به این معنا، صیانت از خط عملیاتی 'شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید' به معنای مبارزه برای آزادی رهبرمان در برابر توطئه بین‌المللی و بویژه صیانت از خط ملت دموکراتیک رهبرمان است. مقابله با دوگانگی ارباب-برده که توطئه را به وجود آورد، صیانت از خط آزادی‌مان بر اساس ایدئولوژی آزادی زن، به معنای ارتقا دادن سطح مبارزه علیه خط مردانه، ملی‌گرایی ابتدایی و همدستی پ‌دک، و ایجاد شرایط برای مردم برای زندگی آزادانه در منطقه با برجسته کردن خط ملت دموکراتیک می‌باشد. جنگی که در چند وقت اخیر عمیق‌تر شده و حملات روزافزون نسل‌کشی را می‌توان با پارادایم ملت دموکراتیک در امتداد خط رهبری پیشگیری کرد.

ما از صمیم قلب به رهبر خود که بزرگترین مبارزه را برای این هدف انجام داد، درود می‌فرستیم. ما ادعای خود را برای افزایش مبارزه برای خنثی کردن توطئه با انجام انقلاب زنان و ساختن نظام آزادی زنان آشکار می‌کنیم. ما به تمام گریلاهایی که جان خود را فدای این هدف کرده‌اند درود می‌فرستیم. به همین منظور، بار دیگر با احترام یاد بَروارها، روسیداها، گلستان‌ها، تَکین‌ها، اورهان‌ها، شیخموس‌ها، زیلان‌ها و همه قهرمانانی که نامشان را برنشمردیم که هویت، وجود و آگاهی خود را به مقاومت در بالاترین سطح در هر نقطه از میهن‌مان مبدل کردند، گرامی می‌داریم. ما بر عهد خود برای گرامی داشتن خاطراتشان برای ایجاد زندگی با رهبری تاکید می‌کنیم.

باید بدانیم که خنثی شدن توطئه بین‌المللی از خسارات بزرگ جلوگیری کرد. اما نگه داشتن رهبرمان در شرایط عدم ارتباط مطلق در زندان شکنجه‌ی امرالی، بر تداوم بحران امروز می‌افزاید. راه‌حل همه مشکلات اجتماعی در خاورمیانه در گرو آزادی رهبر آپو، مبنا قرار دادن خط‌مشی رهبری و ایجاد اصول همزیستی همه مردم بر اساس آزادی و دموکراسی است. بدین منظور از همه زنان، جوانان و مردم خود به ویژه زنان کوردستانی می‌خواهیم که کنش‌های خود را علیه انزوا افزایش دهند و به توده‌ای‌ترین، پرشورترین و مصمم‌ترین شکل در کنش‌ها شرکت کنند، خط‌مشی ملت دموکراتیک را در برابر خط نسل‌کشی فاشیستی دولت‌-ملت‌گرایی گسترش دهند و نظام اجتماعی جدید را با این درک بسازند.

شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید!

توطئه‌گران شکست خواهند خورد، آزادی پیروز خواهد شد!

زنده باد رهبر آپو»