یادداشت

او به یک مبارز برجسته یژا استار تبدیل شد

گریلا آوِستا تِکوشین که تا آخرین نفس خود مصمم در برابر حملات دشمن جنگید، با اعتقاد به پیروزی به عنوان یک مبارز پیشرو یژا استار جای خود را در مبارزه برای آزادی گرفت.

آوستا تکوشین

مبارزات قهرمانان کوردستان هرجا که زندگی معنادار باشد به گوش می‌رسد. گریلاهایی که با قاطعیت و قدرت در مقابل دشمن ایستادگی کردند، بی‌باکانه صدای آزادی شدند. اسلحه‌های رفقای شهیدی که جان خود را در این راه فدا کردند، زمین نمی‌گذارند و در پی آرمان‌شان می‌روند. مزگین آشکار (آوستا تِکوشین)، یکی از قهرمانانی که جان خود را برای آزادی فدا کرد، در سال ۱۹۹۳ در شهر سِرت در خانواده‌ای از قبیله میهن‌دوست دیدِری منطقه بوتان به دنیا آمد. او نیز مانند هر کودک کورد در سنین پایین در معرض حملات و ظلم دشمن قرار می‌گیرد. مخصوصاً بعد از شروع مدرسه بیشتر با واقعیت دشمن آشنا می‌شود. این نیز باعث می‌شود که مزگین برخی چیزها را زیر سوال ببرد. او به سبک زندگی تحمیل‌شده به او معنا نمی‌دهد و نمی‌خواهد در این زندگی شکل بگیرد.

علیرغم همه سیاست‌های کثیف دشمن به ویژه آسیمیلاسیون، او بر (حفاظت از) فرهنگ و زبان خود پافشاری می‌کند. با این حال، او می‌بیند که شرایط زندگی مانع رویاهای کودکی او می‌شود. بنابراین تمام جستجوهای او برای زندگی امن و آزاد بود. به خصوص با شناخت رهبر آپو و جنبش آزادی به قدرت خود پی می‌برد و اعتماد به نفس پیدا می‌کند. خانواده او خانواده ارزشمندی است که در مبارزه برای آزادی بهای زیادی پرداخته است. البته این وضعیت مزگین را عمیقاً تحت تأثیر قرار می‌دهد. او به یمن خانواده و محیط اطرافش در بسیاری از کارها شرکت می‌کند و فعال می‌شود. با این حال بزرگترین آرزویش این است که روزی گریلا شود و انتقام دردی که سال‌ها از دشمن کشیده است را بگیرد. مزگین پس از رسیدن به سطح مشخصی از تصمیم در سال ۲۰۱۴، به جنبش آزادی کوردستان پیوست تا انسجام فکری‌اش را عملی کند. پس از پیوستن به صفوف گریلا نام آوستا تکوشین را بر خود نهاد.

او وظایف خود را در سخت‌ترین شرایط انجام داد

دیدن گریلاها دیگر برایش یک رویا نبود. از هیجان و خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید. آوستا تکوشین که از منطقه گارزان به صفوف گریلا پیوست که سال‌ها آرزویش را داشت، اولین دوره آموزشی خود را در آنجا گذراند. رفیق آوستا تحت تأثیر روابط رفاقتی در حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) و سبک زندگی گریلا‌یی، از طریق آموزش‌هایی که می‌بیند، قابلیت نظامی و ایدئولوژیک پیدا می‌کند و به شدت در کارهای عملی شرکت می‌کند. آوستا، یک گریلای نمونه یژا استار با مواضع و زندگی مبارزاتی‌اش، تلاش زیادی می‌کند تا خود را آموزش دهد و آگاهی‌هایی را که از این آموزش‌ها دریافت کرده، به بخشی از زندگی خود تبدیل کند. در اواخر سال ۲۰۱۵ گریلا آوستا پس از کار موفقیت‌آمیز در منطقه گارزان عازم مناطق حفاظتی مدیا  می‌شود و در عملیات منطقه هفتانین شرکت کرد. او در عملیات‌های انجام شده در برابر حملات ویرانگر همه‌جانبه که توسط دولت اشغالگر ترکیه علیه جنبش آزادی و مردم کورد انجام می‌شود، شرکت می‌کند.

آوستا تکوشین که به عنوان فرمانده در عملیات‌های زیادی در منطقه هفتانین شرکت داشت با موفقیت‌هایی که در این عملیات‌ها به دست آورد به رفقایش شجاعت و اعتماد به نفس بخشید. پس از دو سال کار موفقیت‌آمیز در هفتانین برای تبدیل شدن به یک گریلای حرفه‌ای، رفیق آوستا به آکادمی‌های نظامی که برای بازسازی (سبک جنگ) گریلا‌ توسعه یافته بودند پیوست و در رشته سلاح‌های سنگین آموزش می‌بیند. پس از گذراندن موفقیت‌آمیز دوره آموزشی، مجدداً به مناطق کار و فعالیت روی می‌آورد. او با روحیه و قدرت زیاد به منطقه متینا می‌رود. گریلا آوستا که با شرکت در تیم‌های حرکتی گریلایی به حملات دشمن پاسخ می‌داد، به یک مبارز نمونه یژا استار تبدیل شد که مقاومت را در بسیاری از مناطق متینا، به ویژه در تپه حکاری رهبری می‌کرد.

گریلا آوستا تکوشین در ژوئن ۲۰۲۳ بر اثر حمله دولت ترکیه به شهادت رسید. گریلا آوستا که در طول مبارزات ۱۰ ساله خود همواره مصمم جنگید، نقش و وظیفه تاریخی خود را به عنوان یک فرمانده زن در سخت‌ترین شرایط به انجام رساند. شهيد آوستا تكوشين كه تا آخرين نفس خود بی‌دريغ جنگيد، با اعتقاد به پيروزی به عنوان مبارز پيشرو یژا استار جای خود را در مبارزات آزادی گرفت.