در آن‌سوی تحرکات در مناطق اشغالی چه می‌گذرد

دولت ترکیه که از شکاف بین عراق، ایران و سوریه استفاده می‌کند و در حال تدارک برای تلاش‌های اشغال‌گرانه خود را آماده می‌کند. تمامی نیروهای مرزبانی که در مناطق گریلا مستقر گردیده‌اند، وابسته به مسرور بارزانی هستند.

 

دولت ترکیه که همیشه در حالت حمله به مبارزات آزادی‌بخش کوردستان بوده است، از شکاف بین عراق، ایران و سوریه استفاده می‌کند و در حال تدارک برای تلاش‌های اشغال‌گرانه خود را آماده می‌کند. دولت و ارتش ترکیه به ویژه در ۱۰ سال اخیر جنگی مستمر را علیه مناطق گریلا انجام می‌دهد، سیاست اشغال‌گری و غارت را در سراسر کوردستان اجرا می‌کند. در این چارچوب دولت ترکیه تدارکات جدیدی را آغاز کرده است، از طریق استفاده از موازنه‌های کنونی، در تلاش است تا حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) و دولت عراق را به ابزار و وسیله‌ی سیاست‌های خود تبدیل نماید.

توطئه‌ی جدید در عراق

دولت ترکیه هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌ها از عمر خود را علیه مبارزات آزادی‌بخش کوردستان وقف می‌کند، در تمامی تلاش‌هایش برای اجرای برنامه‌های خود شکست می‌خورد‌، این‌بار در صدد است با حمایت پ‌د‌ک به آرزوهای خود دست یابد. دولت ترکیه در تلاش است تا از عدم تعادل سیاسی در عراق برای منافع خود استفاده کند و سعی دارد شرایط را برای حمله آماده نماید. بر این اساس می‌خواهد از تعمیق درگیری‌های بین آمریکا و ایران در عراق، بی‌ثباتی سیاسی و اداری که سال‌ها در عراق ادامه دارد و درگیری‌های بین نیروهای مختلف عراقی استفاده کند.

تردد دیپلوماسی دشوار

دولت ترکیه همزمان با حملات نظامی، بر تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک متمرکز شده است در مدت ۹ هفته در عراق با چندین جناح مختلف و پ‌د‌ک جلسه گذاشته است. دستور کار اصلی تمامی جلسات، سیاستی علیه مبارزات آزادی‌بخش کوردستان بوده است. در این جلسات با حضور وزارتخانه‌های امور خارجه و وزارت دفاع و رئیس اطلاعات برگزار شده است. یکی از آن‌ها نیز، جلسه بین ابراهیم کالن، مشاور سازمان استخباراتی ترکیه (میت) و هیئت همراه او بود که در ۲۳ دسامبر در بغداد و ۲۸ دسامبر در هولیر برگزار شد. سپس یاشار گولر، وزیر دفاع و متین گوراک فرمانده‌ی کل در ۶ و ۷ فوریه ابتدا به بغداد و سپس به هولیر رفتند. در این دیدارها به جز عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق و محمد شیاع السودانی نخست وزیر، جناح‌های شیعه و سنی و ترکمن حضور داشتند و همچنین در چارچوب سفر به هولیر مسعود بارزانی رئیس پ‌د‌ک و نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کوردستان و مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کوردستان حضور داشتند.

اخیرا نیز غالب الفیاز رئیس حشد الشعبی و هیئت همراهش در آنکارا با هاکان فیدان وزیر امور خارجه‌ی ترکیه جلسه گذاشتند.

پ‌د‌ک تحت عنوان ارتش عراق مستقر می‌شود

پس از این تحولات، اعزام نیروهای نظامی به مناطق گریلا تحت عنوان یگان‌های حفاظت مرزی عراق شکل گرفت. اگرچه برخی رسانه‌ها اعلام کردند که این تحرکات نظامی تحت عنوان دولت عراق انجام شده است، اما اطلاعات محلی چیز دیگری را به ما می‌گویند. بر اساس اطلاعات، تغییرات منطقه توسط پ‌د‌ک انجام شده است، تمامی این نیروهایی که تلاش می‌شود تحت عنوان یگان‌های حفاظت مرزی عراق در مناطق گریلا، به ویژه در دهوک و شیلادزه، نیروهای گولان و پاراستن و زیروانی مستقر شوند. تلاش می‌شود این وضعیت با درک متفاوتی به افکار عمومی ارائه شود، برای این‌که اعتراضات خلق را در پی نداشته باشد، سعی می‌کنند با پرچم و نماد ارتش عراق این کار را انجام دهند.

پ‌د‌ک: ارتش ترکیه به سوی پیروزی حرکت می‌کند

بر اساس این تصاویر به دست آمده، مشخص می‌شود هنگامی که در روستای سیتا واقع در منطقه‌ی شیلادزه و منطقه‌ی ریکان تحرکات نظامی صورت می‌گیرد، یکی از اعضای پ‌د‌ک به روستای سیتا رفته و با تلفن همراه خود از تحرکات نظامی فیلمبرداری می‌کند. در این تصاویر مشخص می‌شود که نیروهای وابسته به پ‌د‌ک تحت عنوان یگان‌های حفاظت مرزی عراق وارد مناطق تحت اشغال ارتش ترکیه می‌شوند. همچنین در تصاویر مشخص می‌شود، نیروهای پ‌د‌ک با پیشگامی سربازان ترکیه در مناطق مستقر شده‌اند، یکی از اعضای حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) می‌گوید؛ «ارتش ترکیه به سوی پیروزی حرکت می‌کند.» در چارچوب تحرکات نظامی که چند روزی است ادامه دارد، اگرچه روستای سَرزری دهوک در دستور کار قرار گرفته است، اما مشخص شده است که یکی از مناطقی که بیشترین تحرکات در آن وجود دارد، منطقه شیلادزه است.

پ‌د‌ک باشور کوردستان را با خطر مواجه می‌کند

قبلا نیز چندین بار گفته شده بود که پ‌دک با دولت ترکیه همکاری می‌کند و خلق ما نیز شدیدا اعتراض کردند. بسیاری از احزاب و جناح‌ها از پ‌د‌ک می‌خواهند که دست از این اقدامات بردارد. اما با وجود این درخواست‌ها، پ‌د‌ک با دولت ترکیه همکاری می‌کند و دست‌آوردهای خلق کورد در باشور کوردستان را به خطر می‌اندازد. همچنین تحولات سیاسی و اقتصادی این دوره نیز گویای این واقعیت است. اما پس از جنگ ۲۰۰۳ تاکنون صلحی در کشور برقرار نشده است و این وضعیت برای این سیستم همان چیز است که در مدت ۲۰ سال گذشته تلاش کرده است تا در باشور کوردستان آن را پیاده کند. علاوه بر این پ‌د‌ک با اقدامات و سیاست‌های خود با دولت ترکیه آینده‌‌ی باشور کوردستان و خلق باشور کوردستان را در خطر بزرگی قرار می‌دهد. همچنین این وضعیت باعث ترس و نگرانی عظیمی برای خلق شده است.