گسترش الحاق ترکیه از واشنگتن تا بغداد

دولت ترکیه برای اینکه زمینه‌ای برای اشغالگری آماده کند در عرصه بین‌المللی تلاش‌های خود را افزایش داده است، می‌خواست این امر را به موضوع روز جلسه عالی ناتو در آمریکا هم مبدل کند. پ‌د‌ک هم برای پشتیبانی از اشغالگری در آمریکا حضور داشت.

اشغالگری و الحاق

تلاش‌های دولت ترکیه برای الحاق باشور کوردستان و عراق، سبب اقدامات و تحرکاتی شد. از آمریکا که عرصه هوایی عراق تحت کنترل اوست تا ایران، هر طرفی بیانیه می‌دهد. تلاش بر این است که نقشه‌های اشغالگرانه دولت ترکیه در جلسه عالی ناتو به موضوع روز مبدل شود. در چارچوب جلسه عالی ناتو، تلاش‌های وزیر امور خارجه دولت ترکیه، هاکان فیدان و تلاش‌های وزیر امور خارجه عراق فواد حسین نیز در همین چارچوب می‌باشد.‌ آمریکا این بیانیه را داد‌: ‌«باید در بغداد و هولیر یک شورای هماهنگی ایجاد شود.‌» همچنی عراق نیز گفت‌: ‌«اجازه داده نشد.‌» این بیانیه اشاره به عملیات‌های دولت اشغالگر ترکیه که ‌«مرزهای آن معین شده است» می‌باشد.

دولت ترکیه بیش از پیش در منطقه مستقر می‌شود

اما ارتش ترکیه‌‌؛ از عدم استقرار در عراق و باشور کوردستان سود گرفته و به جستجوهای خود برای اینکه بیش از پیش در منطقه مستقر شود، سرعت بخشیده است. دولت ترکیه در تلاش است که در بخش بزرگی از بهدینان مستقر شود‌؛ روستاها را آتش می‌زند و هنوز هم منطقه را خالی از سکنه می‌کند. الحاق خاک باشور کوردستان و عراق، براساس پیمان‌های بین‌المللی و محلی انجام می‌شود. قبل از همگان بغداد، و سپس سکوت دیگر طرفین مخاطب سبب چنین تحلیل‌هایی می‌شود.

طرفین شیعه ناراحتند

در عراق لیدر جنبش اصحاب‌اهل‌الحق، قیص‌خزعلی، بصورتی جدی نارضایتی نشان داد. لیدر شیعه این بیانیه را داد‌: ‌«ارتش ترکیه باید از تمام خاک عراق عقب نشینی کند.‌» این بیانیه به مثابه موضع اکثریت جامعه شیعه در عراق، ارزیابی می‌شود. همچنین طرفین سیاسی که قیص‌خزعلی لیدر آنان می‌باشد، به مثابه بخشی مهم از نیروهای حشدشعبی قلمداد می‌شوند. دوباره چارچوب هماهنگی که یکی از نیروهای مرکزی بغداد است، در این باره بیانیه داده است. اما حکومت سودانی نیز در تلاش است نارضایتی‌های ایجاد شده را از میان بردارد، خنثی کند.

نقشی که حکومت سودانی برعهده گرفته است

حکومت سودانی که مخالفت‌ها و نارضایتی‌ها را از مناطق و افکارعمومی خنثی می‌کند، پس از جلسه ‌«شورای امنیت ملی عراق» هیئتی به هولیر فرستاد. این هیئت تحت سرپرستی، مشارو امنیت ملی عراق، قاسم اَرَجی به هولیر رفت. هدف اساسی این هیئت نیز این است که تحولات پس از تحرکات اشغالگری ترکیه در باشور کوردستان را مورد تحقیق قرار دهد. از اَرَجی و همراهان او به عنوان مهمانان مسرور بارزانی استقبال شد. احتمال داده می‌شود که هیئت مذکور برای اینکه براساس اطلاعات بارزانی، الحاق ترکیه را برای بغداد به گزارش تبدیل کند به هولیر رفته باشد. اما هم ارجی و هم بارزانی در میان افکار عمومی باشور کوردستان به مثابه ‌«همکاران محلی» اشغالگری و مداخلات ترکیه عنوان می‌شوند، یکی از اهداف اساسی بغداد نیز جلوگیری از نارضایتی‌ها می‌باشد.

عصبانیت عراق‌: اشغالگری خارج از کنترل او

به‌ویژه اطرافیان سیاسی سنی به سخنگوی سیاست‌های اشغالگرانه ترکیه در بغداد تبدیل شدند. از سوی حکومت مرکزی بیانیه‌هایی به شکل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«اجازه داده نشده است» و ‌«ما حملات را رد می‌کنیم» انسان را دچار سردرگمی می‌سازد. این وضعیت به دلیلی تبدیل می‌شود تا سوال ‌‌‌‌«عراق در ارتباط با اشغالگری دولت ترکیه سازش کرده است یا نه‌» را پرسیده و بدنبال جواب آن بگردد. برخی بیانیه‌های رسمی علیه عملیات‌های دولت ترکیه از سوی حکومت سودانی داده می‌شود، به همین علت دولت ترکیه در پیمان با عراق بیش از پیش پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و هم در باشور و هم در عراق بیشتر مستقر می‌شود. در واقع ارتش ترکیه منطقه را نابود کرده و آتش می‌زند، به این شکل پایگاه‌های جدید نظامی، منطقه‌ نظامی جدیدی ایجاد می‌کند. دولت ترکیه که دیگر کارهای اداری را هم برعهده گرفته است، در تدارک است تا برای زمانی طولانی‌تر هم هولیر و هم بغداد را نیست انگارد. بزرگترین ناراحتی بغداد هم اینست که اردوغان حد پیمان‌نامه‌ای که در زمان دیدار از بغداد امضا شده است را، نقض کرده و از آن حد عبور کرده است. یعنی حکومت بغداد با وضعیتی بر ضد منافع خود روبرو مشده است.

آمریکا براساس ‌‌«پیمان‌نامه‌» ادامه می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، متیو میلر در ابتدای این الحاق که دولت ترکیه در بهدینان عملی کرد، بیانیه‌ای داد. میلر گفت‌: ‌«باید در ترکیه، بغداد و هولیر یک شورای هماهنگی ایجاد شود.‌» این بیانیه نیز در همین چارچوب درک می‌شود. یعنی اشاره به یک طرح دارد که آمریکا از آن مطلع است. بیانیه‌هایی که با اتخاذ ‌«تدابیر‌‌‌‌‌‌‌» داده می‌شوند، پیام عملیاتی که ‌«مرزها و محدوده‌اش تعیین شده است» را می‌دهد. تفکر اساسی نیز جلوگیری از وضعیتی خارج از کنترل می‌باشد‌.

جستجوهای بین‌المللی دولت ترکیه، در ناتو دیده شد

دولت ترکیه از نظر بین‌المللی هم به جستجوهای خود سرعت بخشیده است تا زمینه‌ای برای اشغالگری ایجاد کند و می‌خواست این وضعیت را به جلسه ناتو در آمریکا هم برساند. مشخص شده است که وزیر امور خارجه عراق، فواد حسین که از حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌دک) می‌باشد، در چارچوب این جلسه در واشنگتن در ارتباط با این وضعیت با وزیر امور خارجه ترکیه، هاکان فیدان و نماینده آمریکایی ملاقات داشته است. ادعا شده است که در این ملاقات‌ها برای حسین یک برنامه تعیین شده است که از ترکیه دیدار کند. احتمال داده می‌شود که در روزهای آینده او به ترکیه رفته و با وزیر امور خارجه ترکیه، هاکان فیدان، مستشار استخبارات ترکیه ‌(میت)، ابراهیم کالن و وزیر دفاع ترکیه، یاشار گولر دیدار کند. حسین، یکی از بزرگترین پشتیبانان برای مشروعیت بخشیدن به الحاق عراق، در میان حکومت مرکزی عراق نمایان شده است.

جستجوهای حسین برای پنها‌ن‌کردن پ‌د‌ک می‌باشد

همچنین حسین، تلاش می‌کند که نقش پ‌د‌ک در اشغالگری را در عرصه بین‌المللی پنهان کند و می‌خواهد جنبش آزادی کوردستان را به هدف واکنش‌ها مبدل کند. حسین تلاش می‌کند پرستیژ بارزانی‌ها که در دیپلماسی و سیاست‌،‌ شکست خورده است را دوباره جمع کند. این امر را نیز با فرصت‌های ‌«رسمی» که از حکومت مرکزی عراق گرفته است، عملی می‌کند.