تجمع علیه معدن در حاساندین: در صورت لزوم هر روز نگهبانی خواهیم داد

در تجمعی که علیه پروژه معدن در ییلاق حاساندین برگزار شد، پیام‌هایی داده شد: «در صورت لزوم هر روز نگهبانی خواهیم داد. زدن معدن در اینجا به معنای نابودی ماست.»

تجمع در حاساندین

تجمعی در ییلاق حاساندین در منطقه قولپ استان آمد علیه پروژه معدنی برگزار شد که بر ۶ محله و ده‌ها آبادی تأثیر منفی خواهد گذاشت. صدها نفر در این تجمع شرکت کردند که تحت رهبری انجمن قولپی‌ها در استانبول (KULP-DER) و پلتفرم حفاظت از ییلاق حاساندین قولپ و همچنین نمایندگان حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ)، حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی)، نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، ریاست‌های مشترک شهرداری و بوم‌شناسان برگزار شد.

احمد اینان، عضو کمیسیون محیط‌زیست کانون وکلای دادگستری آمد در سخنانی در این تجمع با اشاره به خشک شدن منابع آب با فعالیت‌های معدنی گفت که معادن به معیشت مردم و محیط‌زیست آسیب می‌رساند.

ناهید ارن، رئیس کانون وکلای دادگستری آمد که سخنگوی ستاد همبستگی و حفاظت شهرستان آمد است، گفت: «امروز ما از رودخانه قولپ نیاز ماهی خود را تامین می‌کردیم، اما اکنون این امکان نمانده است. دیگر به این غارت اجازه نمی‌دهیم. مردم در این ییلاق گرد هم می‌آیند و از این ییلاق محافظت می‌کنند. ما می دانیم که مواد شیمیایی مورد استفاده در عملیات معدنی در اینجا رودخانه دجله را که در سراسر بین‌النهرین گسترش می‌یابد مسموم می‌کند. ما اینجا هستیم تا از آینده خود محافظت کنیم. در صورت لزوم، ما هر روز اینجا نگهبانی خواهیم داد. ما این مکان را فدای سود اقتصادی نخواهیم کرد.»

آیتن آتش گفت: «اینجا محل زندگی ماست. ما اینجا به دنیا آمدیم. ما مکان پدر و مادری خود را به کسی نخواهیم داد.» بهزاد چنگیز نیز گفت: «زدن معدن در اینجا به معنای نابودی ماست.» افلاح‌الدین اسلان نیز این پیام را داد: «ما می‌توانیم حاساندین را نجات دهیم.»