برنده جایزه نوبل سوواژ: اکنون زمان آزادی عبدالله اوجالان است

شیمیدان فرانسوی، ژان پیر سوواژ، یکی از ۶۹ برنده جایزه نوبل که برای جلب توجه به شرایط انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به نهادهای بین‌المللی نامه فرستاد، گفت: «اکنون زمان آزادی اوجالان است.»

مبارزه با انزوا

از ۲۵ مارس ۲۰۲۱ بدین سو از وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که بیش از ۲۵ سال است در شرایط انزوای شدید در زندان جزیره امرالی به سر می‌برد، اطلاعی دریافت نمی‌شود. در شرایط عدم ارتباط مطلق، حق رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای ملاقات با خانواده و وکیلش به طور کلی غصب شده است. دولت ترکیه با این انزوا در امرالی، هم قوانین داخلی خود و هم قراردادهای بین‌المللی مانند کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و کنوانسیون سازمان ملل متحد برای جلوگیری از شکنجه را که امضاکننده آن است، زیر پا می‌گذارد، جهت اینکه این بی‌قانونی در عرصه بین‌المللی پنهان شود، به دادن مجازات‌های انضباطی و ممنوعیت ملاقات با وکلای دادگستری که هیچگونه معادل قانونی ندارد متوسل شده است.

از سوی دیگر، واکنش‌های بین‌المللی به این غیرقانونی در محدوده کارزار «آزادی اوجالان، راه‌حل سیاسی مسئله کورد» که در سطح جهانی از ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده است، همچنان افزایش می‌یابد. با اشاره به اینکه بی‌قانونی تجربه شده در امرالی در جهان بی‌نظیر است، نام‌هایی از اقشار مختلف اجتماعی خواستار پایان دادن به انزوای امرالی و آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان هستند.

در نهایت، برای جلب توجه به شرایط انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و درخواست اقدام فوری در این زمینه، ۶۹ برنده جایزه نوبل نامه‌ای به کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل، کمیته وزرای شورای اروپا، کمیته اروپایی برای پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی) و دادگاه حقوق بشر اروپا فرستادند.

«زمان آزادی عبدالله اوجالان فرا رسیده است»

از یکی از امضاکنندگان این نامه، شیمیدان فرانسوی برنده جایزه نوبل، پروفسور ژان پیر سوواژ در مورد کارزار جهانی «آزادی اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» و هدف نامه آنها پرسیدیم.

پروفسور برنده جایزه نوبل خاطرنشان کرد که چیز زیادی برای اضافه کردن به موضوعات برجسته شده در نامه‌ای که او امضا کرد وجود ندارد. ژان پیر سوواژ گفت: «من چیز زیادی برای اضافه کردن به امضای خود ندارم. آقای عبدالله اوجالان قبلاً به شدت مجازات شده و اکنون زمان آزادی او فرا رسیده است.»

«آزادی عبدالله اوجالان برای حل مسئله کورد مهم است»

پروفسور شیمیدان فرانسوی برنده جایزه نوبل نیز به نقش رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در حل مسئله کورد توجه کرد. ژان پیر سوواژ خاطرنشان کرد: «آزادی آقای اوجالان برای روابط بین جامعه کورد و دولت ترکیه نیز مفید خواهد بود.»

ژان پیر سوواژ کیمدیر؟

پروفسور ژان پیر سوواژ که یک شیمیدان متخصص در شیمی هماهنگی است در ۲۱ اکتبر ۱۹۴۴ در پاریس متولد شده است. سوواژ در سال ۱۹۶۷ از مدرسه عالی ملی شیمی استراسبورگ فارغ‌التحصیل شد و دکترای خود را از دانشگاه لوئی پاستور استراسبورگ به پایان رساند. سوواژ که فوق دکترای خود را در دانشگاه آکسفورد گذراند، بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۴ در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) تحقیقاتی انجام داد و در سال ۲۰۱۶ به عنوان استاد در دانشگاه استراسبورگ شروع به کار کرد. پروفسوری که مطالعات مهم زیادی در زمینه شیمی انجام داده است. در سال ۲۰۱۶، سوواژ به همراه شیمیدان اسکاتلندی جی فریزر استودارت و شیمیدان هلندی برنارد فرینگا، جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۶ را برای کار بر روی ماشین‌های مولکولی دریافت کردند.