کودار: شهید آرگش و رفقایش الگوی پیشاهنگی برای سازماندهی خلقمان در شرق کردستان بودند

کودار با بیانیه‌ای یاد شهید آرگش و رفقایش را گرامی داشت و گفت؛ «امروز ردپای آنها در شرق کردستان بخوبی بیانگر سالها زحمات بی‌شائبه برای به پیروزی رساندن جنبش آزادیخواهی خلق کُرد است.»

بیانیه کودار

جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار) با صدور بیانیه‌ای کتبی یاد شهید آرگش و رفقایش که در ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ در منطقه سنه به شهادت رسیدند را گرامی داشت.

متن کامل بیانیه‌ی کودار با عنوان «شهید آرگش و رفقایش الگوی پیشاهنگی برای سازماندهی خلقمان در شرق کردستان بودند» به شرح زیر است؛

«رفقای گرانقدرمان «آرگش کارزان و تولهلدان سنه» که عضو شورای مدیریت «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)» بودند در ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ همراه با رفقای شهیدمان «دلووان فدا و روژهات بوکان» در منطقه سنه به شهادت رسیدند. کودار یاد و خاطره آن شهدای گرانقدر را در ششمین سالگرد شهادت‌شان گرامی می‌دارد.

تاخت و تاز نظام توتالیتر که تنها سیاست خود در قبال مسئله کُرد در ایران را نسل‌کشی برگزیده، با هدف ممانعت از یکی‌بودن نیروی گریلا و خلقمان در شرق کردستان صورت می‌گیرد. این تلاش‌های نظام مذکور موجب بروز جنگ‌هایی در یکصدسال گذشته شده و امروز نیز سیاست آسمیلاسیون و نسل‌کشی فرهنگی کماکان منجر به سرکوب، اعدام و محروم‌سازی می‌شود و صد البته راهکار نظامی – امنیتی در ایران ریشه اکثر ابربحران‌ها گشته است. این تلاش‌های نظام سرکوبگر، جهت ممانعت از کسب آزادی و تحقق دمکراسی از جانب خلق کُرد انجام گرفته است. در جریان مبارزات برحق نیروی گریلا علیه این سیاست‌های ظالمانه، هزاران شهید تقدیم نموده‌ایم که موجب خنثی‌سازی و شکست سیاست انکار و نسل‌کشی شده.

رفقا «آرگش کارزان، تولهلدان سنه، روژهات بوکان و دلووان فدا» از زمره فداییان و فداکارانی بودند که در راستای سازماندهی خلقمان و رسیدن به ‌آزادی و دمکراسی برحق مبارزه کردند. نظام توتالیتر و سرکوب‌گر که تاب تحمل این وضعیت را نداشت طی توطئه‌ای در روز ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ رفیق آرگش و رفقایش را در حوالی سنه به شهادت رساند.

شهید آرگش به حق اسوه یک مبارز فدایی اخلاق‌مدار، متعهد به خلق و عاشق آزادی بود و حقیقت را نیز در این راه دریافت و برای عملی‌کردن آن وارد میدان عملیات شد. وی بعنوان عضو شورای رهبری کودار در صف مقدم حرکت کرد تا صف نیروی گریلا برای سازماندهی خلقی را بیش از پیش تقویت نماید. در این راه، فداکاریها کرد و زحمتکش بود. در کنار ایشان نیز رفیق تولهلدان بعنوان عضو شورای رهبری کودار همسنگر و مبارزی نستوه بود که پشت به پشت هم حماسه‌ها آفریدند. امروز ردپای آنها در شرق کردستان بخوبی بیانگر سالها زحمات بی‌شائبه برای به پیروزی رساندن جنبش آزادیخواهی خلق کُرد است. رفقا دلووان و روژهات نیز استمرار این راه بعنوان مسیر حقیقت‌جویی آپویی بربنیان پارادایم جامعه دمکراتیک و اکولوژیک مبتنی بر آزادی زن را تا سرحد فدایی‌گری محق نمودند. آنها در یک روز پشت به پشت هم و در کنار یکدیگر در یک سنگر مستحکم تا پای جان نبرد کردند و به مانیفست راه آزادی خلقمان مبدل گشتند.

«جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آرگش، شهید تولهلدان، شهید دلووان و شهید روژهات، راه مبارزاتی آنها را تضمین‌کننده مبارزات برحق خلق‌مان برای کسب آزادی کامل می‌داند و به این راه تا غایت پیروزی ادامه خواهیم داد. شیوه پیشاهنگی رفقای مجلس را در منش رفقا آرگش و تولهدان و شیوه گریلا‌بودن فداکار و فدایی را در منش رفقا دلووان و روژهات یادگرفته‌ایم به به آن باور کامل داریم. آنها برای سازماندهی خلقمان در سنه به میدان مبارزه رفته بودند که بی‌شک این راه آنها راه فرزندان غیور خلقمان گشته و پاینده خواهد ماند. باشد که راه آنها پر رهرو باد و آرزوهایشان برای کسب آزادی و دمکراسی جهت رهایی خلقمان از زیر یوغ ظلم و ستم فاشیسم، برآورده شود.»