کوردیناسیون پیگیری اعتصاب غذا: باید انزوا در امرالی پایان یابد

کوردیناسیون پیگیری اعتصاب غذا با بیان این‌که موارد بسیاری از نقض حقوق زندانیان شناسایی شده است، اعلام کرد که انزوا در امرالی باید فورا پایان یابد.

کوردیناسیون پیگیری اعتصاب غذا در مورد زندانیان تیپ F وان، زندان امنیت بالای وان، زندان تیپ L پانوس‌، زندان تیپ T خلات، زندان تیپ T بایبورت، زندان تیپ T بشیکدوزوی ترازبون و زندان تیپ L کالکاندره ریزو در سالن کنفرانس طاهر الچی‌ گزارشی را اعلام کرد.

مدنی گور یکی از وکلای OHD اعلام کرد، در زندان‌هایی که در ماه فوریه از آن‌ها بازدید کرده‌اند، اعتصاب غذا که با مطالبه‌ی آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. مدنی گور به نقض حقوق زندانیان توجه کرد و گفت: «زندانیان که در زندان امرالی نگهداری می‌شوند، به مانند سایر زندانیان دیگر ترکیه دارای حق و حقوق هستند، نباید هیچ کدام از این افراد مورد شکنجه قرار بگیرند. موضوع تحمیل انزوا بر آن‌ها به طور کل ضد قوانین و چارچوب‌های قانونی است.»

در ادامه از وزارت دادگستری و سازمان‌های ملی و بین‌المللی درخواست کرد، گام لازم را برای رفع و برچیدن انزوا بردارند.

گور، موارد نقض حقوقی که به آن‌ها گزارش شده است را به شرح زیر اعلام کرد:

*در برخی از زندان‌ها چکاپ و آزمایش روزانه‌ی زندانیان در اعتصاب غذا به هیچ وجه انجام نمی‌شود، در زندان‌هایی که چکاپ انجام می‌شود، این چکاپ و آزمایش توسط پزشک متخصص انجام نمی‌شود، گاهی اوقات توسط بهورز و گاهی نیز توسط نگهبانان انجام می‌شود.

*در برخی از زندان‌ها به هیچ عنوان به زندانیان اعتصاب غذا کرده وعده‌ی اصلی غذایی داده نمی‌شود و در برخی زندان‌ها به جای دادن وعده‌ی اصلی مانند ماست و آب‌میوه، به آن‌ها نمک، شکر و کربوهیدرات داده می‌شود. به ویژه به زندانیان محبوس در تیپ F وان وعده‌های غذایی به زندانیان داده نمی‌شود. به همین سبب این محدودیت‌های زندانیان، وضعیت اعتصاب غذا را به روزه‌ی مرگ تغییر داده است.

*وجود ویتامین‌ها برای زندانیان اعتصاب غذا کرده بسیار مهم است، به همین سبب در برخی از زندان‌ها از دادن ویتامین‌های B1 و B12 به زندانیان اعتصاب غذا کرده، خودداری می‌شود.

*به ما گزارش شده است که در برخی از زندان‌ها مجازات انضباطی از نوع ‘محروم کردن از انجام فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی’ علیه زندانیان استفاده می‌شود و زندانیان اعتصاب غذا کرده را از سایر زندانیان دیگر جدا می‌کنند و به سلول دیگری منتقل می‌نمایند.»