پانل در مصر: رهبر عبدالله اوجالان باید آزاد شود

روشنفکران، سیاستمداران و وکلای مصری با برگزاری پانلی گفتند که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان باید آزاد شود.

پانل برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

ابتکار عمل عربی برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان روز گذشته (۲۴ اوت) در شهر قاهره مصر به عنوان بخشی از کارزار بین‌المللی  «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» پانلی برگزار کرد.

این پانل با موضوع «عبدالله اوجالان: از ربودن تا خلق فکر، اراده‌ای در مقابل دستگیری» برگزار شد. معاون ریاست مرکزی مطالعات سیاسی و راهبردی عرب، روزنامه‌نگار مجدی دقاق، دکتر مختار الخباشی، پروفسور محمد رفعت امام، عضو شورای امور خارجه مصر و آکادمیسین روابط بین‌الملل معاصر و تاریخی دمهور بمسر، دبیر کل حزب سوسیالیست مصر احمد بهاالدین شعبان و رایده زبحانی از دانشگاهیان حقوق بین‌الملل، بسیاری از روشنفکران، دانشگاهیان و حقوقدانان در این پانل شرکت کردند.

ایلهامی ال‌ملیجی، سخنگوی «ابتکار عمل عربی برای آزادی رهبر عبدالله اوجالان» ریاست این پانل را بر عهده داشت.

 برای آزادی جسمانی او باید گام برداشت

 در این پانل به ایده‌های آزاد و مبارزات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان پرداخته شد.

شرکت کنندگان همچنین انزوای تحمیلی را ارزیابی کردند و اعلام کردند که این انزوای تحمیلی برخلاف قوانین و استانداردهای بین‌المللی است. شرکت کنندگان اعلام کردند که محاکمه عبدالله اوجالان سیاسی و به دور از قوانین بین‌المللی است. همچنین توجه‌ها به سکوت نیروهای بین‌المللی در برابر نظام امرالی جلب شد. شرکت کنندگان خواستار این شدند که برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گام‌های فعالی برداشته شود.

 در انتهای پانل فراخوان داده شد

پانل با بخش نتیجه‌گیری به پایان رسید. در بخش نتیجه‌گیری موارد زیر ذکر شد:

 «بر اساس اعتقاد ما به مبارزه عادلانه و مشروع، ما بر روی نکات زیر در نتیجه‌گیری پانل تمرکز می‌کنیم:

۱- به عبدالله اوجالان به عنوان نمونه مبارزه و مقاومت باید جایزه اهدا شود. ما به عبدالله اوجالان افتخار می‌کنیم. عبدالله اوجالان نماد مبارزه برای حقوق مردم کورد و مشکلات خاورمیانه است. مبارزه و مقاومت او در برابر استبداد و ظلم نشان از قدرت اراده انسان در برابر موانع دارد.

۲- حقوق انسانی او باید رعایت شود. ما اقدامات خشن علیه عبدالله اوجالان، انزوای تحمیلی و شرایط غیرانسانی در زندان امرالی را به شدت محکوم می‌کنیم. ما خواستار پایان دادن به تبعیض هستیم. وکیل و خانواده باید اجازه ملاقات با عبدالله اوجالان را داشته باشند. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که به مسئولیت‌های خود عمل کند و دولت ترکیه را برای آزادی عبدالله اوجالان تحت فشار قرار دهد.

۳-دعوت به دادرسی عادلانه. محاکمه عبدالله اوجالان عادلانه و بی‌طرفانه نبود. این یک پرونده سیاسی و به دور از قواعد قانونی بود. در طول محاکمه، استانداردهای بشردوستانه و توافقات بین‌المللی نقض شد. ما خواستار آن هستیم که تا زمانی که عبدالله اوجالان آزاد می‌شود، او در یک دادگاه مستقل بر اساس موازین بین‌المللی حقوق بشر محاکمه شود.

۴- باید از مردم کورد حمایت بین‌المللی صورت گیرد. برای دستیابی به حقوق سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مردم کورد، حمایت‌های بین‌المللی باید توسعه یابد. ما تمامی حملات دولت ترکیه علیه کوردها را محکوم می‌کنیم. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم در صورت ادامه نقض حقوق بشر، دولت ترکیه را مجازات کند.

۵- مبارزه ایدئولوژیک و انسانی باید ادامه یابد. ما خواهان ادامه گسترش افکار عبدالله اوجالان هستیم. عبدالله اوجالان خواستار جهانی دموکراتیک، عادلانه و آزاد است. او همچنین خواستار گفتگو بین همه ادیان و ریشه‌های اتنیکی برای یک زندگی مشترک است. آثار عبدالله اوجالان یک اندیشه و میراث انسانی است که باید به نسل‌های آینده آموزش داده شود.

۶- باید کمیته‌های بین‌المللی حقوق بشر ایجاد شود. ما خواستار تشکیل کمیته‌های حقوقی بین‌المللی برای انتقال پرونده عبدالله اوجالان به عرصه بین‌المللی و پیگیری پرونده تا اجرای عدالت هستیم.

۷- از نهادهای بین‌المللی درخواست می‌کنیم. ما خواستار شکایت رسمی عفو بین‌الملل، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر هستیم تا تحقیقات مستقلی را در رابطه با نقض حقوق عبدالله اوجالان آغاز کرده و برای آزادی او تلاش کنند.

ما به مبارزات فکری عبدالله اوجالان افتخار می‌کنیم. مبارزات او در قلب همه آزادیخواهان جهان زنده خواهد ماند. مبارزه او برای همه انسانیت، آزادی و عدالت است.»