شهید رِزان الگوی رهبریت دمکراتیک، کارآمد و فداکار جنبش آزادیخواهی بود

پژاک و کودار در دومین سالگرد شهادت شهید رزان جاوید بیان اعلام کردند‌: ‌«شهادت شیهد ریزان، خسرانی جبران‌ناپذیر برای خلق کُرد بویژه در شرق کردستان بود. به‌دلیل اینکه راه صحیح پایبندی به رهبر آپو و اندیشه‌های ارزشمندش را ادامه داد و به ارتقای آن کمک نمود.»

 حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) و جامعه دموکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار) در دومین سالگرد شهادت شهید رِزان جاوید بیانیه‌ای مشترک منتشر نمودند.

 در این بیانیه‌ی مشترک با گرامی‌داشت یاد شهید رِزان جاوید آمده است: «یاد و خاطره شهید «ریزان جاوید، از بنیانگذاران و عضو شورای رهبری جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)» را که در ۶ آگوست ۲۰۲۲در شهر قامشلوی روژاوای کردستان بر اثر حمله پهپادی ارتش ترکیه فاشیستی به شهادت رسید، گرامی می‌داریم. راه شهید ریزان امروز پررهرو و پرشکوه بر بنیان هدف شرافتمندانه کسب آزادی برای خلق کُرد و تحقق دمکراسی برای خلق‌های ایران ادامه دارد.»

متن کامل بیانیه مشترک پژاک و کودار به شرح زیر می‌باشد:

 «شهید ریزان الگوی یک رهبر دمکراتیک، کارآمد و فداکار جنبش آزادیخواهی بود

یاد و خاطره شهید «ریزان جاوید، از بنیانگذاران و عضو شورای رهبری جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان (کودار)» را که در ۶ آگوست ۲۰۲۲در شهر قامشلوی روژاوای کردستان بر اثر حمله پهپادی ارتش ترکیه فاشیستی به شهادت رسید، گرامی می‌داریم. راه شهید ریزان امروز پررهرو و پرشکوه بر بنیان هدف شرافتمندانه کسب آزادی برای خلق کُرد و تحقق دمکراسی برای خلق‌های ایران ادامه دارد.

شهید «یوسف ربانی» با نام سازمانی «ریزان جاوید» در جریان حمله هوایی نیروهای فاشیست ترکیه در روز ۶ آگوست ۲۰۲۲ در جاده حرام واقع در محله صناعی شهر قامشلو روژاوای کردستان به شهادت رسید. امروز درحالی در دومین سالگرد شهادت‌شان از قهرمانی‌ها و فدایی‌گریش یاد می‌کنیم، که هرچهار بخش کردستان به طرز بی‌سابقه‌ای با خطر حملات فزاینده دشمنان خلق‌ کُرد و خلق‌های تحت ستم، روبرو است و به عظیم‌ترین مبارزات نیاز دارد. به همین دلیل تداوم راه مبارزاتی اسوه‌هایی چون شهید ریزان، مسیر مشخص ما در برهه کنونی می‌باشد.

شهید ریزان به مناطق شمال و شرق سوریه (روژاوا) سفر کرده بود تا از نزدیک با خلقمان در آن بخش کردستان آشنا شده و اتحاد خلق‌های تحت ستم بر ضد فاشیسم که جهانی شده است را به چشم خویش ببیند. از غایات سفر وی، همدلی و همگرایی با آن خلق‌هایی بود که از چهارسو آماج حملات بی‌رحمانه دشمنان قرار گرفته بودند. چه‌بسا با خود، پیام حمایت و پشتیبانی استوارانه خلق‌ شرق کردستان از انقلاب روژاوا را که آن را رمز پیروزی حتمی می‌دانست، به آن خطه برد. توشه سفرش جز اتحاد ملی بر بنیان مبارزات برای کسب دمکراسی و آزادی نبود. لذا نیاز زمانه خلق‌های تحت ستم را به خوبی درک نموده و جهت برآوردن آن بشدت تلاش کرد. کوشید که در راستای اتحاد خلق کُرد در هرچهاربخش کردستان بکوشد لذا استفاده از تجربیات و توان خودمدیریتی دمکراتیک روژاوا را یک پایه قوی برای همه کُردها می‌دانست. بی‌شک در بحبوحه جنگ جهانی سوم، تنها راه برای خلقمان در مقابل دشمن فاشیست و نسل‌کش، پیشبرد مبارزات آزادیخواهی و دمکراسی‌طلبی بر پایه گسترش جنگ انقلابی خلق بوده و هست. شهید ریزان بخوبی بر این وظایف اشراف داشت و آن را سرلوحه مبارزاتش قرار داد. وی یک پیشاهنگ انقلابی به تمام‌معنا با اعتقاد به دادن هزینه ولو جانی برای تحقق آزادی کامل، بود. راه صحیح این را نیز پیشبرد فعالیت‌های ملی جهت خدمت به تمامی خلق کُرد با زدن پلی ارتباطی میان شرق و روژاوای کردستان دانست. بخاطر این ویژگی‌ها، شهید ریزان در جنبش آزادیخواهی، الگوی رهبریت دمکراتیک، کارآمد و فداکار و از حیث عملی و تاکتیکی توانمند بود.

شهید ریزان معتقد بود که باید در گشودن راه جهت تحقق کردستان آزاد و کسب دمکراسی در ایران، مخاطرات همه مسیرهای دشوار و آسان را بجان خرید. به اینکه خطر در کمین شخص خود است، نمی‌اندیشید، لذا جسورانه به راه نجات خلق‌کُرد و جنبش آزدیخواهی آن اهمیت می‌داد و همه‌جا با فداکاری و فدایی‌گری و جسارت تام، خطر می‌کرد. عمیقا باور داشت که تنها با دارابودن چنین شخصیتی انقلابی می‌توان به جنگ، زورگویی و نسل‌کشی در کردستان پایان داد. اینکه در میانه آن همه خطرات خود را به روژاوا رساند، نشانه این ویژگی بارز شخصیتی و منش مبارزاتی‌اش بود، چراکه جز این متد، دیگر متدی را لایق خلق فداکار خویش نمی‌دانست. قلبا پذیرفته بود که خلقی که بیش از یک قرن تحت هجوم و نسل‌کشی قراردارد و ایستادگی می‌کند، شایسته همه نوع فدایی‌گری است.

بنابراین، شهادت شیهد ریزان، خسرانی جبران‌ناپذیر برای خلق کُرد بویژه در شرق کردستان بود. به‌دلیل اینکه راه صحیح پایبندی به رهبر آپو و اندیشه‌های ارزشمندش را ادامه داد و به ارتقای آن کمک نمود، امروز هزاران ریزان دیگر در آن مسیر، شرافتمندانه گام برمی‌دارند. درواقع دشمن خواست با به شهادت رساندن رفیق ریزان جاوید، از گسترش مبارزات خلق کُرد در شرق کردستان با روحیه‌گیری از انقلاب دمکراتیک روژاوای کردستان و شکل‌گیری نظام مردمی کنفدرالیسم و تحقق هدف اساسی آن یعنی ملت دمکراتیک، ممانعت بعمل آورد. امروز آشکارا مشاهده می‌شود که دشمن ذبونانه دچار هزیمت شده ولی مبارزات خلقمان در اوج ادامه دارد و ابعاد جهانی یافته است. این مبارزات در اثنای جنگ جهانی سوم که می‌رود بدترین اوضاع را برای مردمان منطقه و جهان رقم بزند، حکم یک نگین ارزشمند انقلابی را دارد و نابودی چنین مبارزاتی در سایه حضور خلقها در صحنه و جانفشانی شهید ریزان و رفقایش، برای دشمنان غیرممکن گشته.

«حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)» و «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان (کودار)» یاد و خاطره «شهید ریزان جاوید» را با تداوم راه شرافتمندانه آزادیخواهی‌اش، گرامی می‌دارد. ما وظیفه خود می‌دانیم که به تعهداتمان در قبال شهدا و خلقمان در راستای ارتقای نیرومندانه و برحق مبارزات انقلابی عمل کنیم و آن را بخشی از وظایف انقلابی، اخلاقی، سیاسی و روشنگری خود می‌دانیم. عمیقا باور داریم که امروز جوانان غیور خلقمان صدای مبارزه‌گری شهدا و فدائیان این راه روشن آزادی را شنیده‌اند و اثبات نموده‌اند اکنون که بیش از پیش به آزادی نزدیک شده‌ایم، برای هرگونه فداکاری و فدایی‌گری آماده‌اند. همین رویه پرمعنا، قوت قلبی برای نیروی گریلا جهت تداوم راه شهید ریزان و رفقایش برای کسب آزادی است. راه شهدا و مسیر اتحاد ملی خلقمان و خلق‌های کردستان، پررهرو باد.‌»