تصویر

مسلم: کوبانی همه نقشه‌های دشمن را افشا کرد

صالح مسلم، رئیس مشترک پ‌ی‌د گفت: «کوبانی تمام نقشه‌های دشمن را افشا کرد. در باکور «طرح فروپاشی» آغاز شد. گفتگو متوقف شد، رژیم تغییر کرد و ائتلاف جدیدی تشکیل شد.»

قتل‌عام کوبانی

صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) در سالگرد حمله اشغالگران به کوبانی در ۲۵ ژوئن با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد. مسلم با بیان اینکه حمله به کوبانی از ۲۵ ژوئن ۲۰۱۵ بدون دلیل و حساب شده نبود، گفت: «پیش از آن یک مقاومت تاریخی در کوبانی وجود داشت. در مقابل چشمان جهانیان، شهر کوچکی که حتی در نقشه هم دیده نمی‌شد، به نام انسانیت ماه‌ها مقاومت بزرگی از خود نشان داد و در نتیجه این مقاومت داعش شکست خورد. در آن زمان افرادی مانند اردوغان بودند که منتظر سقوط کوبانی بودند. در واقع آمدن داعش نیز نقشه دولت ترکیه بود. کوبانی در روژآوای کوردستان، آخرین سنگر در مبارزه با داعش بود. در سال ۲۰۱۲ اردوغان از گروه‌های تبهکاری مانند جبهه‌النصره برای حمله به کوردها استفاده کرد. نهایتا تحت عنوان داعش در کوبانی به کوردها حمله کرد. شکست داعش به درد بزرگی برای فاشیسم ترکیه و اردوغان مبدل شد. از آن موقع تا به حال فراموش نکرده‌اند.

کوبانی به نماد افتخار مردم کورد تبدیل شد. نماد مقاومت و افتخار نه تنها برای کوردها بلکه برای همه مردم تحت ستم شد. دمکرات‌ها، سوسیالیست‌ها و آزادیخواهان در پرسوس گرد هم آمدند تا به کوبانی برسند. برای بچه‌های کوبانی اسباب‌بازی آورده بودند اما اردوغان نتوانست در برابر آنها تحمل کند. بمبی در میان این افراد منفجر کردند و ۳۳ نفر را به قتل رساندند. این همچنین نشان داد که کوبانی نه تنها برای مردم کورد، بلکه برای همه خلق‌های کوردستانی، برای مردم ستمدیده، مردمی که خواهان آزادی و دموکراسی هستند، یک نماد است. به همین دلیل است که حملات به کوبانی هنوز متوقف نشده است.»

مسلم با بیان اینکه پیروزی کوبانی در ۲۵ تا ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ دشمنی دولت ترکیه را بیش از پیش افزایش داد، بار دیگر حملات اشغالگری آغاز شد و گفت: «در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۵ تدارک دیده بودند که برای بار دوم حمله کنند. فرزندان کوبانی، از کوبانی خارج شده بودند و به دنبال داعش بودند. بخشی از آنها خود را برای آزادی منبج آماده می‌کردند. برخی از (منطقه) سرین در جنگ شرکت کردند. از جناح شرق نیز خود را به گری‌سپی رسانده بودند. جنگ از کوبانی دور شده بود. شهر کوبانی تنها مانده بود. به همین خاطر آنها نقشه‌ای وسیع طراحی کرده بودند. بنا به آن می‌خواستند تبهکاران را از غرب فرات و جرابلس از طریق کشتی‌ها به آن سوی فرات منتقل کرده و به کوبانی حمله کنند. همچنین از جنوب صدها تبهکار را از رقه آورده و سعی کرده تا شبانه به کوبانی حمله کنند. آنها ابتدا با ۱۰۰ نفر تدارک حمله به روژاوا را کردند. از جبهه شمالی هم تدارکاتی کرده بودند. در واقع مرزی باقی نگذاشته بودند. بخش بزرگی از مهاجمان لباس مبارزان ی‌پ‌گ را به تن داشتند. پرچم‌های ی‌پ‌گ برافراشته بودند. در واقع این همان روشی بود که ترکها در تاریخ داشتند. به این ترتیب وارد کوبانی شدند و شروع به قتل‌عام غیرنظامیان کردند. حدود ۱۰۰ نفر وارد کوبانی شدند. به یمن مسئولیت‌پذیری مبارزان کوبانی و مبارزان ی‌پ‌گ به سرعت با آنها برخورد شد. همچنین ابتدا جلوی مهاجمانی که از سمت رقه و غرب کوبانی می‌آمدند گرفته شد. نتوانستند عبور کنند و وارد کوبانی بشوند. به دنبال کسانی را که وارد کوبانی شده بودند و کسانی که از مرز ترکیه آمده بودند افتاده و با آنها جنگیدند. بنابراین آنها یک بار دیگر شکست خوردند. البته هزینه حمله سنگین بود. در این حمله ۲۵۲ نفر از مردم ما شهید شدند. بخش زیادی از غیرنظامیانی بودند که در خانه‌های خود به قتل رسیدند. آنها پیر، زن و کودک بودند. قطعا زخم بزرگی در دل مردم کوبانی بود. پس از آزادسازی کوبانی، حمله کردند تا از بازگشت مردمی که از کوبانی مهاجرت کرده بودند جلوگیری کنند و دوباره تهاجم کنند.»

صالح مسلم گفت که اردوغان هنوز کوبانی را فراموش نکرده است و هر بار تهدید می‌کند می‌گوید؛ از کوبانی شروع می‌کنم و خاطرنشان کرد که کلمات برای توصیف مقاومت کوبانی کافی نیستند.

صالح مسلم یادآور شد که در هشتمین سالگرد پیروزی کوبانی، دولت ترکیه حامیان کوبانی را تحت عنوان «پرونده کوبانی» به صدها سال زندان محکوم کرد و دلیل این امر را عدم پذیرش و هضم پیروزی کوبانی از سوی دولت ترکیه دانست.

رئیس مشترک پ‌ی‌د با بیان اینکه مقاومت کوبانی مواردی را افشا کرد، گفت: «پس از پیروزی کوبانی، نقشه‌های دولت ترکیه در منطقه مشخص شد، این طرح بر اساس از بین بردن مردم کورد و جنبش آزادی مردم کورد بود. این طرح در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد که با جنگ کوبانی به اجرا گذاشتند. اساس این طرح چیست؟ نابود کردن خلق کورد در روژاوا،‌ باکور و باشور کوردستان است. این نقشه و طرح تا به امروز نیز ادامه دارد. در واقع کوبانی نقشه‌های دشمن را افشا کرد. توجه کنید، دشمن پس از پیروزی کوبانی 'طرح فروپاشی' را در باکور کوردستان به اجرا گذاشتند. رژیم ترکیه تغییر کرد. مرحله گفتگو را در جا متوقف کردند. ائتلاف گولَن و اردوغان از هم پاشید، بجای آن اردوغان ائتلاف جدیدی با اَرگَنَکون و م‌ه‌پ ایجاد کرد. هر چه مافیا وجود داشت همه را به دورش جمع کرد. فقط با هدف جنگیدن با کوردها. کسانی که در دهه ۱۹۹۰ کوردها را با ساتورها به قتل رساندند، همه آنها را به سمت خود جذب کرد. به این ترتیب آنها بار دیگر قتل‌عام کوردها را آغاز کردند. آنچه در کوبانی انجام دادند را در باکور کوردستان نیز انجام دادند. آنها این کار را در جزیرا بوتان در شرنخ، سور در آمد، نصیبین انجام دادند. توسط داعش انجام دادند. ۱۰۳ نفر در انفجار آنکارا به قتل رسیدند. دولت ترکیه در همه جا از داعشی‌هایی که در دست داشت استفاده کرد. کوبانی تمام این طرح‌ها را افشا کرد. برای همین هنوز هم می‌گوید کوبانی و روژاوا. او از انتخابات محلی عصبانی و دلخور است. این نشان می‌دهد که دولت ترکیه تا چه حد با کوردها دشمنی عمیقی دارد. بنابراین نه کوبانی را فراموش کردند و نه خواهری-برادری خلق‌ها را پذیرفتند. هر جا که یک پیروزی کوچک از کوردها باشد، دولت ترکیه تحمل آن را ندارد.

صالح مسلم با بیان اینکه دشمن در مقابل آنها معیار اخلاقی و انسانی ندارد، گفت: «دولت ترکیه مانعی برای برقراری صلح دائمی در سوریه است. اگر در سوریه صلح و حل و فصل شود، کوردها از حقوقی برخوردار خواهند شد، آنها از این می‌ترسند. به همین دلیل است که همه بازی‌ها را برای جلوگیری از صلح انجام می‌دهد. برای اینکه با کوردها بجنگد و به جنگ با کوردها وادارد، سعی می‌کند با دولت دمشق دیدار کند. او تاکنون در این طرح موفق نبوده است. مردم کورد باید این را به خوبی بدانند. دشمنی دولت ترکیه فقط در کوبانی نیست، علیه کل مردم کورد است. هر کجا که یک کورد باشد، دولت ترکیه آنجا را دشمن خود می‌بیند. این را به صراحت می‌گوید. امروز باشور را نیز اشغال کرده است. از سال ۲۰۱۲، او نیروهای خود را از بعشیقه خارج نکرده است. آیا بعشیقه کوردستان است؟ نه. او سعی می‌کند از آنجا به کوردستان حمله کند. مردم کورد در چهار بخش کوردستان با دشمن وحشی می‌جنگند. این دشمن برای اینکه خلق کورد حقوق خود را به دست نیاورد، به هر نوع راه و روشی متوسل می‌شود. هیچ استاندارد و حقوق بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد.»

صالح مسلم با بیان اینکه مبارزه و مقاومت در چهار بخش کوردستان دشمنی دولت ترکیه را شکست خواهد داد، گفت: «ما در کوبانی از کرامت خود و انسانیت دفاع کردیم. مبارزه در کوبانی نمونه‌ای از مقاومت و افتخار برای جهانیان شد. حتی امروز، برای از بین بردن دشمن وحشی، برای از بین بردن دشمن بشریت، هر کاری که لازم باشد انجام خواهد داد. جهان را از این وحشیگری نجات خواهد داد. می‌دانیم که مردم کورد پیروز خواهند شد.»