روژین: با نشر آزاد خود پاسخگو خواهیم کرد

روژین با تاکید بر اینکه «ما حساب قتل همکاران و نشر آزادمان را خواهیم پرسید»، از مطبوعات بین‌المللی، سازمان‌های حقوق بشر و سازمان‌های زنان خواست تا در برابر حملات دولت ترکیه به روزنامه‌نگاران اقدام کنند.

بیانیه روژین در ارتباط با حمله به مطبوعات و رسانه آزاد

روزنامه‌نگاران گلستان تارا و هیرو بهاالدین صبح دیروز در بمبارانی که دولت اشغالگر ترکیه علیه خودروی حامل خبرنگاران در محور سیدصادق از توابع استان سلیمانیه انجام داد به شهادت رسیدند. در این حمله ۶ خبرنگار از جمله مدیر رسانه‌های مجازی شرکت چتر رِبین بکر (۳۰ ساله) زخمی شدند.

اتحادیه روزنامه‌نگاران زن کوردستان (روژین) در محکومیت این حمله و قتل روزنامه‌نگاران بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:

«هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران کورد با یک حمله ترور در ۲۳ اوت در محور سیدصادق از توابع استان سلیمانیه با مشارکت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) را به شدت محکوم می‌کنیم و علناً اعلام می‌کنیم که آنها را پاسخگو خواهیم کرد. ما به خانواده‌های همکارانمان گلستان تارا و هیرو بهاالدین که در این حمله جان خود را از دست دادند و به دست‌اندرکاران مطبوعات آزاد تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان آرزوی بهبودی عاجل داریم.

دولت ترکیه قتل‌عام جدیدی را که برای چندین دهه علیه مطبوعات آزاد کورد انجام داده است، اضافه کرده است. در اثر قتل‌عام سیدصادق، ۲ تن از رفقای خبرنگار ما شهید و ۶ تن از رفقای‌مان مجروح شدند.

مسلماً تصادفی نیست که ترور سیدصادق با سالگرد حمله به تیم تلویزیون زن (JIN TV) در محور قامشلو-آموده در ۲۳ اوت ۲۰۲۳ مصادف شد. قتل عضو مرکز تحقیقات ژنئولوژی و سردبیر مجله ژنئولوژی، روزنامه‌نگار-آکادمیسین ناگیهان آکارسل در سلیمانیه در ۴ اکتبر ۲۰۲۲، صدور حکم اعدام رژیم زن‌ستیز ایران علیه روزنامه‌نگار پخشان عزیزی در ۲۳ جولای و در نهایت هدف قرار دادن همکاران ما در حمله سیدصادق، به تلاش حاکمان برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت‌ها اشاره می‌کند. قتل مراد میرزا ابراهیم، ​​کارکن پخش رادیو اِف‌اِم چرا (Çira FM) در شنگال، با روشی مشابه، نتیجه همین تلاش است. 

در حالی که دولت نسل‌کش ترکیه روزنامه‌نگارانی را که حقیقت را در آن سوی مرزها دنبال می‌کنند قتل‌عام می‌کند، این سیاست را در داخل کشور با بازداشت، دستگیری، خشونت و سرکوب ادامه می‌دهد. محکومیت ۱۳۷ سال حبس به خاطر اخباری که علیه همکار ۲۴ ساله ما امینه دمیر (روسیدا مردین) که در ۱۷ مارس ۲۰۲۴ در مناطق حفاظتی مدیا جان خود را از دست داد، نمونه عینی این سیاست است.

این یک تلاش برای سرپوش‌گذاری بر جنایات ارتکابی است

افکار عمومی جهان باید این حقیقت را بداند که قتل روزنامه‌نگاران تلاشی برای کشتن حقیقت است. این حمله به حق مردم برای دریافت اطلاعات است و تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات انجام شده و مورد نظر است.

شکی نیست که حملات و قتل‌عام‌های روزافزون علیه روزنامه‌نگاران در کوردستان و سراسر جهان ارتباط مستقیمی با سیاست‌های جنگی حاکمان دارد. ذهنیت مرد-دولت بی‌پروا به خبرنگاران حمله می‌کند تا ویرانی‌های ناشی از سیاست‌های جنگی و تخریب روزانه زنان، جامعه و طبیعت را پنهان کند. همچنین برای این منظور خبرنگاران را از انجام وظایف خود باز می‌دارند و می‌خواهند آنها را ساکت کنند.

این حمله که مصادف با دوره‌ای است که باشور کوردستان که منطقه‌ای پرخطر برای خبرنگاران است، به تدریج توسط دولت ترکیه اشغال و ضمیمه می‌شود، مستقل از کانسپت نسل‌کشی کوردها در منطقه نیست. همکاران ما هدف قرار گرفتند زیرا اتحادهای کثیف و جنایات انجام شده از طریق معامله بر سر کوردها در منطقه را افشا کردند. حملات اشغالگرانه و سیاست‌های جنگی در حال گسترش در منطقه به صورت فقر، تبعیض جنسی و بحران اجتماعی در جامعه منعکس می‌شود. قتل بیش از ۳۰ زن و کشاندن آنها به سوی خودکشی در باشور کوردستان تنها در ۶ ماه گذشته نتیجه این سیاست‌های جنگی است. همکاران ما گلستان تارا و هیرو بهاالدین دقیقاً به این دلیل هدف قرار گرفتند که دنبال این حقیقت بودند. رفقای روزنامه‌نگار ما سال‌هاست که مبارزه زنان در باشور کوردستان و سیاست‌های زن‌کشی پ‌دک و دولت عراق را به جهانیان اعلام می‌کنند. هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران زن که این حقیقت را دنبال می‌کنند به معنای سرپوش گذاشتن بر این جنایت، نامرئی کردن آن و خاموش کردن صدای زنان است. بنابراین حملات دولت ترکیه به مطبوعات آزاد با حمایت عراق و همکاری پ‌دک انجام شد. پ‌دک که نماینده خط خیانت است، با دولت ترکیه همکاری می‌کند و روزنامه‌نگاران، زنان و سیاستمداران را به قتل می‌رساند. در باشور کوردستان، جایی که تجاوز جنسی، خشونت و تبعیض جنسی احیا شده است، هر صدایی که به نام مبارزه زنان بلند می‌شود توسط ذهن مردانه غالب پ‌دک سرکوب می‌شود. در حالی که پ‌د‌ک، روح جفت آک‌پ، سال‌ها یکی از احزاب استعمارگر کوردستان بوده است، در سیاست‌های زن‌ستیزانه نیز مسیری موازی با آک‌پ دنبال می‌کند. به عنوان روزنامه‌نگارانی که این حقیقت را می‌بینند و می‌دانند، ما به افشای خیانت و همکاری پ‌دک، پرونده‌های تجاوز، مشارکت با استعمارگران و سودجویی اقتصادی‌اش ادامه خواهیم داد.

ما به افشای شما ادامه خواهیم داد

ما به عنوان روژین می‌خواهیم این واقعیت را بار دیگر به شما یادآوری کنیم: شما نمی‌توانید از طریق حملات، ظلم و قتل‌عام روزنامه‌نگارانی را که مطالبات دموکراتیک و آزادیخواهانه جامعه را منعکس می‌کنند و به نام حق دریافت اطلاع انواع خطرات را به جان می‌خرند، تسلیم خود کنید، نمی‌توانید جلوی مطبوعات آزاد را بگیرید که حقیقت را دنبال می‌کند. شما نمی‌توانید ما روزنامه‌نگاران زن را که صدای مبارزات زنان را که با فلسفه «ژن، ژیان، آزادی» به میدان‌ها سرازیر شده‌اند، بترسانید یا آنها را وادار به عقب‌نشینی کنید. با ایده‌ها، قلم‌ها و دوربین‌های خود، حقایقی را که شما سعی می‌کنید پنهان کنید، آشکار خواهیم کرد. ما حساب همکاران و نشر آزادمان را که به قتل رساندید، خواهیم پرسید. ما به عنوان همکاران روسیدا، گلستان و هیرو به پیگیری حقیقت، علنی کردن آن و افشای سیاست‌های کثیف شما، بدون توجه به هزینه و عواقب آن، ادامه خواهیم داد.

ما از مطبوعات بین‌المللی، سازمان‌های حقوق بشر و سازمان‌های زنان می‌خواهیم علیه سیاست‌های جنگی دولت ترکیه که منطقه را ویران کرده و حملات آن به روزنامه‌نگاران، اقدام کنند.

ما با نشر شجاعانه خود یاد و خاطره همکارانمان را زنده نگه خواهیم داشت و صدای زنان و جامعه‌ای خواهیم بود که جان خود را برای آن فدا کردند.»