تصویر

دست‌های تاریک: اهداف و روش‌های جاسوسی پاراستن و میت - بخش دوم

بخش دوم برنامه دست‌های تاریک شبکه روناهی پخش شد. در قسمت جدید، ۵ جاسوس جدید میت و پاراستن، روش‌ها، جزئیات و روابط پلید آنها منتشر شد.

قسمت دوم برنامه دست‌های تاریک شبکه تلویزیونی روناهی پخش شد. در یک قسمت جدید، بار دیگر روابط فاسد میت(دستگاه اطلاعاتی ترکیه) ، انکسه(انجمن میهنی کورد سوریه) و پاراستن(دستگاه اطلاعاتی حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک)) آشکار می‌شود. حلقه‌ای که بر اعترافات ۵ جاسوس دستگیر شده تکیه دارد، اسناد رابطه میت، پاراستن و این جاسوسان را نشان می‌دهد. همچنین بسیاری از جزئیات و روش‌های طرح‌های کثیف در شمال و شرق سوریه را برجسته می‌کند.

در قسمت جدید، اعتراف ۳ جاسوسی که بار دیگر به طرق مختلف فریب پاراستن را خوردند، به باشور کوردستان برده شدند، آموزش جاسوسی دیدند و برای کارهای جاسوسی به روژاوا کوردستان بازگردانده شدند،علاوه بر این، تماس و ورود ۲ جاسوس سازماندهی شده توسط این جاسوسان و جاسوسی برای میت گنجانده شده است.

در قسمت دوم دست‌های تاریک ۲ مورد اصلی مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد. اول، هدف پاراستن، میت و انکسه که می‌خواهند با این جاسوسان در شمال و شرق سوریه انجام دهند. بر اساس اعترافات و اسناد، هدف این شبکه ایجاد مشکل در منطقه، سیاه‌نمایی نهادها، جاسوسی از افراد و کارکنان پیشاهنگ نهادهای خودمدیریتی و از این طریق هدف قرار دادن افراد و مکانهای تاثیرگذار در جامعه توسط هواپیماهای دولت اشغالگر ترکیه است. همچنین نظارت و هدف قرار دادن فعالیت‌های دیپلماتیک اداره خودمدیریتی با ائتلاف بین‌المللی، روسیه و دولت دمشق از اهداف اصلی این جاسوسان است.

دوم؛ روش‌های کثیف جاسوسی است که انجام می‌شود. طبق معمول سیاه‌نمایی، پول، استفاده از نقاط ضعف مردم، تهدیدهای مختلف، وعده‌های آینده خوب از روش‌های اصلی این شبکه جاسوسی است. اما به خصوص در این شبکه استفاده از زنان، روابط جنسی، آزار و اذیت با شدت تمام اعمال شده است. نقطه مشترک این جاسوسان این است که همه آنها از این طریق ضربه خورده‌اند و می‌خواهند همین کار را با بسیاری دیگر انجام دهند. به ویژه، دو جاسوس زن که بخشی از حلقه هستند، هم در مرکز سِمِله پاراستن باشور کوردستان و هم در مناطق اشغالی تحت حاکمیت میت، مورد آزار جنسی قرار گرفتند و این مورد علیه آنها مورد استفاده قرار گرفت.  به این ترتیب آنها برای جاسوسی در شمال و شرق سوریه فرستاده شدند.

جاسوس اصلی که بخشی از این شبکه است شوکریه بهجت از شهر حسکه است. در باشور کوردستان جاسوسی به نام آیهان که با میت و پاراستن کار می‌کند، پس از تعرض به نام ازدواج کنار او قرار گرفت. آیهان از صحنه تجاوز به او فیلم گرفت و در زمان‌های مختلف از آن علیه او استفاده کرد. او همچنین آموزش جاسوسی را در مرکز سِمِله پاراستن گذراند. طبق اعترافات او اطلاعات زیادی توسط پاراستن و میت در این مرکز از او گرفته شده است. همچنین در مرکز سمله توسط یکی دیگر از اعضای پاراستن در مقابل دوربین‌ها مورد تعرض قرار گرفت. حتی پس از اینکه آنها به عنوان جاسوس به روژاوا فرستاده شدند، تهدید شدند که می‌توانند هر زمان که بخواهند فیلم او را پخش کنند.

شکریه پس از آموزش جاسوسی به روژاوا فرستاده می‌شود و از او می‌خواهند به جاسوسی بپردازد. در این فرآیند هم پاراستن و هم میت اطلاعاتی از او دریافت می‌کنند. آنها او را مأمور ساختن یک شبکه جاسوسی در روژاوا کردند و او این وظیفه را انجام داد. او برای جاسوسی از افراد زیادی از روش‌های مختلف استفاده می‌کند و عده‌ای را آماده می‌کند تا آنها را به ترکیه بفرستند و تبدیل به جاسوس کنند.

بنا به اعترافات وی، یکی از افرادی که با او در ارتباط است و جاسوسی می‌کند، حسین حلو اهل حسکه است و اصالتاً عرب می‌باشد. او اشاره می‌کند که میت از او خواسته با او تماس بگیرد و با وعده ارسال پول به شبکه او بپیوندد. آن شخص نیز طبق میل میت اطلاعات ارسال کرده است. شکریه نیز از آن شخص در کارهای کثیف خود استفاده کرد.

یکی دیگر از جاسوسان اصلی این حلقه، ماهسون حمه اهل کوبانی است. او مدت زیادی در نیروهای نظامی شمال و شرق سوریه حضور داشته است. پاراستن و میت او را از طریق جاسوسی به نام نوال به باشور کوردستان کشاندند. او را جاسوس ساخته و در باشور کوردستان آموزش داده‌اند. زمانی که در باشور کوردستان بود، اطلاعاتی در مورد تحرکات نظامی روژاوا، مکان‌های نظامی و مراکز آموزشی می‌داد. آنها از طریق تلفن و رسانه‌های آنلاین اطلاعاتی را از افرادی که هنوز در نیروهای نظامی به سر می‌برند تحت عنوان گفتگو دریافت می‌کردند. پس از اینکه دیگر در باشور کوردستان چیزی برای ارائه نداشت، برای گسترش کار خود به روژاوا فرستاده شد.

همچنین جاسوسی به نام حسین قهرمان اهل کوبانی توسط پاراستن و میت در باشور کوردستان جاسوس شده و برای جاسوسی به کوبانی فرستاده شده است. او چطور برگشت و کار کثیفش را شروع کرد؟ با توجه به اعترافات و مدارک موجود در مورد وی، اطلاعات نظامی زیادی جمع‌آوری کرده و برای پاراستن و میت ارسال کرده است.

جاسوسی به نام دلال احمد وادی نیز اهل منطقه زهور قامشلو و اصالتاً عرب است. او تحت عنوان ازدواج با یک جاسوس میت به نام شوان شروع به جاسوسی می‌کند. آنها به ویژه در آوردن جاسوس به ترکیه و مناطق اشغالی سوریه مشغول بوده‌اند. همچنین عکس‌ها و اطلاعات مراکز کنترل آسایش را به میت ارسال می‌کردند. سپس او را به عزاز می‌برند و در آنجا شخصی به نام ابو رعاد که از مقامات میت است و عکس‌هایش با لباس میت نیز در برنامه نشان شده است به او آموزش جاسوسی می‌دهد. او نیز مانند شکریه مورد آزار جنسی این مقام میت قرار می‌گیرد. دلال همچنین به خواهرش و زن دیگری آموزش جاسوسی می‌دهد و آنها را جاسوس می‌کند تا با او کار کنند.

تمامی این ۵ جاسوس توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بدون ایجاد خسارت بیشتر به مردم شمال و شرق سوریه به دادگاه‌های مردمی تحویل داده شدند. مثل همیشه شبکه‌های میت و پاراستن از نیروهای امنیتی شکست خوردند و اهداف حزب دمکرات کوردستان، انکسه و اشغالگران ترکیه خنثی شد.

سه‌شنبه ساعت ۲۲:۰۰ قسمت سوم برنامه دست‌های تاریک با اطلاعات، اسناد و اعترافات چند جاسوس جدید منتشر می‌شود.