شانزدهمین سالگرد ترور ماموستا محمد ربیعی توسط مأموران وزارت اطلاعات

شانزدهمین سالگرد ترور ماموستا محمد ربیعی توسط مأموران وزارت اطلاعات

امروز سیزدهم آذرماه شانزدهمین سالروز قتل ماموستا محمد ربیعی از شخصیتهای برجسته کرد از سوی نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در قتلهای موسوم به قتلهای زنجیره ای است.

ماموستا محمد ربیعی فرزند ماموستا عبدالکریم در سال 1311 در روستای ده‌ره‌ئه‌سپی دیواندره در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد .وی در سنین نوجوانی در آموزشگاههای دینی مشغول به تحصیل می شود و دوازده سال به عنوان پیشنماز مسجد روستا فعالیت می کند.

ملا محمد ربیعی در اوان جوانی با شعر و ادبیات کردی آشنا می شود و پس از مدتی به سرودن شعرهای کردی روی می آورد . وی علاوه بر زبان کردی به زبانهای فارسی و عربی هم شعر می سرود و دیوان اشعار او به این سه زبان به چاپ رسیده است .

وی به عنوان یک شخصیت مذهبی و میهن دوست کرد در طول سالهای حیات خود در برابر فساد سیاسی و نبود آزادی بیان فعالیت کرد و از لحاظ ملی نیز برای زنده نگاه داشتن زبان و فرهنگ کردی تلاشهای بیشماری انجام داد .

ماموستا محمد ربیعی سرانجام در سن 63 سالگی در تاریخ سیزدهم آذرماه سال 1375 در جریان قتلهای زنجیره ای از سوی مأموران وابسته به وزارت اطلاعات ایران به طرز مشکوکی به قتل رسید .

پس از جانباختن ماموستا محمد ربیعی موجی از اعتراضات بویژه شهرهای کرماشان ، جوانرو و پاوه را دربرگرفت ، اعتراضاتی که با حمله نیروهای انتظامی ایران به خون کشیده شد و دهها معترض کشته و زخمی شدند.