تصویر

بسه هوزات: توطئه‌گران هر کاری کردند نتوانستند به اهداف خود برسند

بسه هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با بیان اینکه انزوا ۲۶ سال است ادامه دارد، گفت: «در این ۲۶ سال، به ویژه مقاومت رهبر آپو در امرالی تأثیر زیادی بر مردم کورد و مردم منطقه داشت.»

بسه هوزات

بسه هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) با شرکت در برنامه ویژه پخش شده از تلویزیون استرک، ارزیابی‌هایی را درباره توطئه ۹ اکتبر علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» ارائه کرد.

بسه هوزات با بیان اینکه توطئه ۹ اکتبر ۱۹۹۸ با رهبری آمریکا، اسرائیل و انگلیس انجام شد، یادآور شد که حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) و بارزانی‌ها نیز در این توطئه بسیار فعال بودند. بسه هوزات با تاکید بر اینکه این توطئه در آن زمان در نتیجه مبارزه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک)، مردم کورد و دوستانشان خنثی شد، گفت: «نیروهای توطئه‌گر برنامه‌ریزی کردند که حداکثر ظرف ۲ سال رهبر آپو را از لحاظ جسمانی نابود کنند و بدین ترتیب پ‌ک‌ک را منحل کنند. اما در نتیجه مبارزه انجام شده نتوانستند رهبر آپو را به طور جسمانی نابود کنند، تا به امروز نتوانستند پ‌ک‌ک را نابود کنند، نتوانستند اراده کورد آزاد را بشکنند و نتوانستند آنها را تسلیم کنند. مردم ما مبارزه بزرگی کردند، بنابراین توطئه نتوانست به هدف خود برسد.»

ارزیابی‌های بسه هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک در خصوص توطئه ۹ اکتبر و کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» به شرح زیر است:

توطئه ۹ اکتبر ۲۶ سال را پشت سر گذاشت. این توطئه علیه رهبر آپو و مردم کورد هنوز ادامه دارد. هدف از این توطئه چه بود و امروز به چه سبکی ادامه دارد؟

وارد بیست و هفتمین سال توطئه می‌شویم، ابتدا همه نیروهای توطئه‌گر را به شدت محکوم و نفرین می‌کنم. یاد و خاطره همه شهدای آزادی را گرامی می‌دارم. در مبارزه با توطئه ۲۶ سال، بسیاری از رفقای عزیز ما، مردم ما، دوستان ما بها دادند، شهید شدند، ده‌ها هزار نفر به زندان انداخته شدند. رنج‌های بزرگی تجربه شد. البته در نتیجه همه اینها، این توطئه نتوانست به هدف خود برسد. این خیلی مهم است. بارها هدف توطئه را ارزیابی کردیم. رهبر آپو جامع‌ترین ارزیابی را در دفاعیاتش انجام داد. البته جنگ جهانی سوم با این توطئه شروع شد. قدرت‌های بین‌المللی تحت رهبری آمریکا خواستار مداخله گسترده در خاورمیانه بودند. آنها رهبر آپو و پ‌ک‌ک را مانع اصلی این مداخله می‌دانستند. چرا؟ زیرا رهبر آپو تأثیر زیادی بر مردم کورد داشت. در میان مردم کورد تحولات و دگرگونی‌های بزرگی به وجود آمده است. او مبارزات آزادی را با محوریت کوردستان آغاز کرد.

قدرت‌های بین‌المللی جنبش روشنگری مانند پ‌ک‌ک را تهدیدی برای خود می‌دانستند. می‌خواستند آن را نابود کنند. به همین دلیل توطئه‌ای علیه رهبر آپو به رهبری آمریکا، انگلیس و اسرائیل ایجاد کردند. بسیاری از قدرت‌ها نیز در این توطئه شرکت کردند. یونان و تمامی کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه آلمان در این توطئه شرکت داشتند. وقتی رهبری به اروپا رفت، حق پناهندگی سیاسی به ایشان ندادند. رهبری می‌خواست محاکمه شود اما نشد. زیرا اگر تلاش می‌کردند، مسئله کورد هم در دستور کار اروپا و هم در افکار عمومی بین‌المللی قرار می‌گرفت. آنها از حق پناهندگی سیاسی و محاکمه رهبری جلوگیری کردند و بدین ترتیب تقریبا راه بر نابودی وی گشودند. آنها ایتالیا را تحت فشار قرار دادند و رهبری مجبور شد ایتالیا را ترک کند. قدرت‌های منطقه‌ای نیز در این توطئه شرکت داشتند. مصر در توطئه شرکت کرد، ایران شاید نقش محدودی داشت، روسیه در این توطئه شرکت داشت. دیدند که نمی‌توانند در خاورمیانه مداخله کنند مگر اینکه رهبر آپو و پ‌ک‌ک خنثی شوند.

پس از این توطئه، القاعده در سال ۲۰۰۱ به آمریکا حمله کرد و سپس آمریکا این را توجیه کرد و در افغانستان مداخله کرد. در مارس ۲۰۰۳، آمریکا در عراق مداخله کرد. صدام حذف شد و جنگ داخلی در عراق آغاز شد. گام به گام در باشور کوردستان یک فدراسیون ایجاد شد. آنها می‌خواستند باشور کوردستان را با پ‌دک به خط همدستی و خیانت بکشانند. به این ترتیب آنها قصد داشتند همه چیز را تحت کنترل خود بگیرند. در واقع پ‌دک- بارزانی‌ها در این توطئه بسیار فعال شرکت کردند. پ‌ک‌ک یک جنبش انقلابی، دموکراتیک و سوسیالیستی بسیار قدرتمند است که مردم را در خاورمیانه رهبری می‌کند. فرصت‌هایی از هرج و مرجی که ممکن است در خاورمیانه رخ دهد به وجود می‌آمد. یک انقلاب در کوردستان و یک انقلاب دموکراتیک در خاورمیانه رخ می‌داد، وقتی اینها اتفاق می‌افتاد، نقشه‌ها، طرح‌ها و کانسپت توطئه‌گران از بین می‌رفت. چون مردم مداخله خارجی نمی‌خواهند، علیه آن قیام می‌کنند و قدرت‌های سلطه‌گر و اشغالگر را نمی‌پذیرند. آنها توطئه را برای جلوگیری از این امر انجام دادند.

آنها جرات نکردند رهبری را از لحاظ جسمانی نابود کنند

این هم مهم است، رهبری در آن مدت آتش‌بس اعلام کرد. رهبری در سال ۱۹۹۸ قبل از خروج از سوریه آتش‌بس را اعلام کرد. رهبری می‌خواست مسئله کورد را از راه سیاسی و دموکراتیک حل کند. او بر این اساس از دولت ترکیه خواست و خواستار مذاکره دموکراتیک شد. قدرت‌های هژمونیک این را تهدیدی برای خود می‌دانستند. وقتی مسئله کورد به این شکل حل می‌شد، نمی‌توانستند از دولت ترکیه بر اساس منافع خود استفاده کنند. به همین دلیل وارد عمل شدند و با توطئه از راه حل دموکراتیک و سیاسی رهبری جلوگیری کردند. توطئه، در شخص رهبری توطئه‌ای است علیه مردم کورد، مردم خاورمیانه و زنان. رهبر آپو نماینده آزادی مردم کورد، مردم خاورمیانه و زنان است، بنابراین کوردها، مردم خاورمیانه و زنان را در شخص رهبری هدف قرار دادند. البته رهبر آپو با مواضعی که داشت حملات و تله‌ها را یکی پس از دیگری خنثی کرد. مردم ما به سرعت حقیقت را دیدند و میلیون‌ها نفر در چهار بخش کوردستان و خارج از کشور قیام کردند.

مردم ما، دوستان ما، نیروهای دموکراتیک، به ویژه زنان کورد، همه کسانی که خطر توطئه را دیدند، قیام کردند. عملیات‌های فدائيانه زیادی انجام شد، رفقای ما، مردم میهن‌دوست ما، خود را به آتش کشیدند و انتحاری شدند. این توطئه با واکنش شدید مردم ما، گریلاها و زنان مواجه شد. این تأثیر زیادی بر نیروهای توطئه‌گر داشت. به همین دلیل جرات نکردند رهبری را از لحاظ جسمانی نابود کنند. رهبری همچنین اقدامات احتیاطی را انجام داده و سیاست راهبردی را در پیش گرفت که این توطئه را خنثی کرد. وقتی نیروهای توطئه‌گر نتوانستند رهبری را از بین ببرند، با انزوا به توطئه ادامه دادند. با انزوا می‌خواستند رهبری را خنثی کنند و ارتباطش را با بیرون قطع کنند و صدایش به گوش مردم نرسد. ۲۶ سال است که علیه رهبری انزوا وجود دارد. هر از چند گاهی مبارزه به شکل بسیار گسترده انجام می‌شد و هر دوره و هر سال تحرکاتی صورت می‌گرفت. به عنوان مثال، کارزار دیگر بس است تأثیر زیادی داشت. به همین دلیل بود که دشمن گاهی در شرایطی که تحت فشار زیاد بود، انزوا را کم می‌کرد. گاهی برای منافع خود این کار را می‌کردند.

توطئه با حملات نسل‌کشی علیه کوردستان ادامه یافت

هر از چند گاهی وکلای رهبری به ملاقاتش می‌رفتند و از سال ۲۰۱۴ تا آوریل ۲۰۱۵ هیئت‌های ه‌دپ برای ملاقات می‌رفتند. دولت برای منافع خود تاکتیکی را اجرا کرد. همانطور که گفتم گاهی اوقات انزوا رفع می‌شد، اما اساساً رهبری ۲۶ سال است که در انزوا به سر می‌برد. بیشتر اوقات اینکه کشتی شکسته است و بارها بدی آب و هوا را بهانه می‌کردند و انزوا را به این ترتیب ادامه می‌دادند. بیش از ۵ سال است که مجازات انضباطی را توجیه می‌کنند. اما اساساً آنها یک کانسپت را اجرا می‌کنند. این کانسپت توطئه‌گران است. آنها در کنار انزوا، سیاست نسل‌کشی گسترده علیه مردم کورد را نیز در پیش می‌گیرند. آنها می‌خواهند اراده مردم کورد را بشکنند و از این طریق آنها را تسلیم کنند. هدف آنها از این راه رسیدن به هدف توطئه است. به همین دلیل است که ۲۶ سال است که جنگ عظیمی در جریان است که مرکز آن امرالی است.

در باکور کوردستان هر روز یک جنگ نظامی، یک عملیات، یک نسل‌کشی فرهنگی و نسل‌کشی طبیعت انجام می‌شود. آنها هر روز حملاتی را برای از بین بردن انقلاب روژاوا انجام می‌دهند. جنگ بزرگی را با کمک داعش و النصره به راه انداختند. جنگ کوبانی بخشی از این بود، اشغال عفرین بخشی از این بود. زمانی که نتوانستند از داعش به طور فعال استفاده کنند، شروع به استفاده از ده‌ها هزار بقایای تبهکاران علیه مردم کورد شدند. آنها با کمک داعش به عفرین، سرکانی، گریسپی و شنگال و مخمور حمله کردند. ۴-۵ سال است که حملات اشغالگرانه در باشور وجود دارد. آنها برنامه‌های پیمان ملی دارند. جنگ هرگز متوقف نشد. توطئه همیشه ادامه داشت. این حملات در ادامه توطئه بود. نیروهای بین‌المللی دخیل در این توطئه نیز در این حملات شرکت می‌کنند و از دولت ترکیه حمایت می‌کنند.

دولت ترکیه از ناتو و آمریکا حمایت دریافت می‌کند. امروز این حملات هرگز متوقف نشده و ادامه دارد. به عنوان مثال، جنگ در باکور، باشور و روژاوا ادامه دارد. دولت ترکیه در این جنگ مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت می‌شود، اما هیچ کس واکنشی نشان نمی‌دهد، حتی از آن حمایت می‌کنند. در حال حاضر دولت اسرائیل سیاست نسل‌کشی علیه مردم فلسطین و مردم لبنان را دنبال می‌کند و دولت ترکیه ۱۰۰ سال است که این کار را انجام می‌دهد. به خصوص در ۱۰ سال گذشته، این جنگ بسیار شدیدتر ادامه داشته است. اسرائیل در این حملات دولت ترکیه را مثال می‌زند. آنها همان ذهنیت، همان درک و یک سیاست را دارند.

شما هم اشاره کردید؛ رهبر آپو، مردم کورد، گریلاها و دوستان خلق کورد تسلیم توطئه نشدند و مبارزه مستمری را علیه توطئه انجام دادند. مبارزه جاری علیه توطئه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر دولت ترکیه ۲۶ سال است که هنوز علیه رهبر آپو و خلق کورد می‌جنگد، به این دلیل است که توطئه‌ای که در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ آغاز شد نتیجه‌ای نداشته است. در همان سال اول توطئه می‌خواستند رهبر آپو را به طور جسمانی نابود کنند و پ‌ک‌ک را منحل کنند. به این ترتیب آنها قصد داشتند کانسپت نسل‌کشی را به نتیجه برسانند. آنها قصد داشتند حداکثر در ۲ سال به نتیجه برسند. ولی نتوانستند به هدف خود برسند زیرا مقاومت زیادی در برابر توطئه وجود داشت. مردم ما همیشه در هر زمینه‌ای در حال مقاومت بودند. به همین دلیل توطئه شکست خورد. مثلاً نتوانستند رهبر آپو را به طور جسمانی نابود کنند، تا به امروز نتوانستند پ‌ک‌ک را نابود کنند، نتوانستند اراده کورد آزاد را بشکنند و نتوانستند آنها را تسلیم کنند. مردم ما مبارزه بزرگی کردند، بنابراین توطئه نتوانست به هدف خود برسد. وقتی این ۲۶ سال را ارزیابی می‌کنیم؛ به ویژه مقاومتی که رهبر آپو در امرالی ایجاد کرد، تأثیر زیادی بر مردم کورد و مردم منطقه داشت.

رهبر آپو پارادایم ملت دموکراتیک را در شرایط شکنجه و انزوا در امرالی توسعه داد. او ۵ کتاب نوشت که از حقوق مردم کورد، زنان و مردم تحت ستم به تمام معنا و از ارزش‌های انسانی دفاع می‌کند. رهبری جنبه‌های ایدئولوژیک، فلسفی و نظری پارادایمی را که برای آزادی خلق کورد، آزادی خلق‌ها و زنان ایجاد کرد، آشکار کرد. مردم کورد و جنبش و دوستان ما دفاعیات را خواندند و ارزیابی کردند و این آگاهی زیادی ایجاد کرد. به همین دلیل است که پارادایم ملت دموکراتیک توطئه بین‌المللی را خنثی کرد. زیرا هدف از این توطئه آغاز جنگی بی‌پایان بین کوردها و ترکها، بین مردم کورد و مردم عرب، بین مردم کورد و مردم فارس بود. به عبارت دیگر، آنها می‌خواستند مردم در کل منطقه بر اساس نژادپرستی و مذهب‌گرایی، دشمن یکدیگر باشند و در جنگ دائمی باشند.

توطئه چنین دامی برای مردم گذاشته بود. پارادایم ملت دموکراتیک این توطئه را رد کرد. پارادایم ملت دموکراتیک مبتنی بر زندگی مشترک همه خلق‌ها در یک نظام خواهرانه-برادرانه، آزاد و دموکراتیک است. نظام دولت-ملت با سبک تفرقه بینداز - حکومت کن قدرت خود را به طور دائم حفظ می‌کند. رهبر آپو این را با پارادایم ملت دموکراتیک خود رمزگشایی کرد. مردم ما نیز در چارچوب پارادایم ملت دموکراتیک مبارزه کردند. بر همین اساس در منطقه انقلاب کردند. تحولات عظیمی در ذهنیت ایجاد کرد، تغییر و تحول عظیمی در خلق‌ها ایجاد کرد. انقلاب روژاوا نتیجه این است. انقلاب روژاوا تأثیر زیادی بر مردم سراسر جهان گذاشت. این خیلی مهم است. هرج و مرج بزرگی را در نظام دولت-ملت ایجاد کرد. نظام را تضعیف کرد و زندگی آزاد، دموکراتیک و برابر را برای مردم به بار آورد.

مردم ما اجازه نخواهند داد که توطئه به نتیجه برسد

مبارزه مردم ما در این راستا انقلابی در خاورمیانه به وجود آورد. مبارزات خلق کورد تاثیر زیادی بر مردم خاورمیانه امروز داشته است. زمینه بزرگی برای دموکراتیک شدن خاورمیانه فراهم کرد. مقاومت در این راستا ادامه دارد. به همین دلیل حملات همچنان ادامه دارد. چون این مقاومت را یک خطر می‌بینند. به همین دلیل به انزوا ادامه می‌دهند. چون نقشه‌های توطئه‌گران به نتیجه نمی‌رسد، رهبری همه آنها را افشا کرده است. مردم ما با مقاومت خود همه آنها را شکست دادند. بنابراین، نیروهای توطئه‌گر هر چه کردند، توطئه نتوانست به هدف خود برسد. هر دوره توطئه خنثی می‌شد. امروز پارادایم ملت دموکراتیک، نظام کنفدرالیسم دموکراتیک به جایگزینی برای زندگی آزاد برای مردم کورد، مردم منطقه و همه خلق‌ها تبدیل شده است.

مبارزه ۲۶ ساله رهبر آپو، مردم و دوستان ما، نقاب دولت ترکیه و نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری را برانداخته و چهره واقعی آنها را آشکار کرده است. به همین دلیل آنها دیوانه شدند و به نفرت‌انگیزی شدید متوسل شده‌اند. با این کینه به رهبری حمله و انزوای مطلق را تحمیل می‌کنند. آنها با رهبری، کورد آزاد، جنبش و کوردستان دشمن هستند. به همین دلیل است که نیروهای توطئه‌گر از دولت ترکیه حمایت می‌کنند. اما مقاومت ادامه دارد. هر کاری هم بکنند نمی‌توانند نتیجه بگیرند. ۲۶ سال مردم ما، دوستان ما، زنان مقاومت کردند، توطئه را خنثی کردند و مانع از رسیدن توطئه به هدفش شدند. نفوذ و تاثیر رهبر آپو بر مردم امروز بیش از هر زمان دیگری است.

رهبر آپو اکنون رهبر خلق‌ها شده است، نفوذ او در سراسر جهان گسترش یافته است. جنبش آزادی با تمام توان ایستاده است، با تمام توان مبارزه می‌کند، مردم ما ایستاده‌اند و مبارزه می‌کنند. نیروهای توطئه‌گر شکست خوردند، نیروهای آزادی‌خواه و مردم مقاومتگر پیروز شدند. با وجود اینکه با اصرار به توطئه ادامه می‌دهند، اما امروز هم مقاومت ادامه دارد، مقاومت رهبری ادامه دارد. در نتیجه این توطئه شکست خورد. هر چقدر هم بخواهند سرپوش بگذارند، نمی‌توانند. این توطئه تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت. مردم و خلق‌های ما اجازه نخواهند داد که توطئه به نتیجه برسد.

از کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل دموکراتیک برای مسئله کورد» یک سال گذشته است. تاثیر و دستاوردهای این کارزار در این دوره ۱ ساله چه بود؟

این کارزار خیلی مهم بود. این کارزار در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد. در این دوره ۱ ساله مقاومت زیادی نشان داده شد. این مقاومت‌ها با موفقیت انجام شد و نتایج قابل توجهی به همراه داشت. این کارزار به رهبری دوستان ما انجام شد. به همین دلیل در سراسر جهان تأثیر شدیدی داشت. دفاعیات رهبر آپو در سراسر جهان خوانده شد، این برای درک و شناخت حقیقت، پارادایم و اندیشه‌های رهبر آپو بسیار مهم بود. صیانت کردن از رهبر آپو و مطالبه آزادی جسمانی او پیامدهای بزرگی داشت. کنفرانس‌های زیادی برگزار شد، آکادمیسین‌ها، هنرمندان، فرهیختگان در مورد پارادایم رهبر آپو بحث کردند و مقالاتی نوشتند که بسیار مؤثر بود. این مطالعات بسیار مهم هستند. همچنین مثلاً کنسرت‌هایی برگزار شد، هنرمندان از این کارزار حمایت کردند، صدای خود را برای آزادی جسمانی رهبر آپو بلند کردند و مطالبات خود را به وضوح بیان کردند. ۶۹ نفر از روشنفکران برنده جایزه نوبل به مقامات نامه نوشتند و صدای خود را برای آزادی رهبر آپو بلند کردند.

باز هم بیش از ۱۵۰۰ وکیل دادگستری برای رهبر آپو نامه نوشتند، بیانیه دادند و به نهادهای ذیصلاح فراخوان دادند. سی‌پی‌تی بارها بیانیه داد، اخیراً نهادهای شورای اروپا نشستی انجام دادند، بحث کردند و بارها بیانیه دادند. دلیل همه اینها مقاومت و مبارزه است. اینها کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو را جهانی کرد. این خیلی مهم بود. می‌توان گفت کارزاری که با مطالبه آزادی جسمانی رهبر آپو آغاز شد، اکنون از مرزهای کوردستان فراتر رفته و در سراسر جهان مورد حمایت گسترده قرار گرفته است. اتحادیه‌های انگلستان و اسکاتلند که هزاران عضو دارند برای آزادی جسمانی رهبر آپو بیانیه‌ای دادند. مردم ما همیشه در چهار بخش کوردستان به ویژه در باکور، روژاوا و خارج از کشور ایستاده بودند.

مردم ما هم مبارزه بسیار مؤثری کردند. سال‌هاست که اینطور بوده است، اما به خصوص در سال گذشته مبارزه بیشتر هم شده است. مبارزه اجتماعی، مبارزه قانونی، مبارزه ایدئولوژیک، گسترش پارادایم، مبارزه سیاسی و دیپلماتیک نتایج قوی به بار آورد. امروز دولت اشغالگر ترکیه در شرایط بسیار سختی قرار دارد. این کارزار نیروهای توطئه‌گر را نیز تحت فشار قرار داد و آنها مجبور شدند بیانیه پشت سر هم ارائه دهند. به همین دلیل است که این کارزار بسیار موفق، بسیار مهم بود و نتایج حاصل از آن نیز بسیار مهم است. امروز باید بر اساس این نتایج عمل کنیم که چگونه می‌توانیم کارزار را به موفقیت برسانیم. فرصت‌ها و شرایط به تمام معنا برای موفقیت این کارزار فراهم شده است. این اجتناب‌ناپذیر است که در سال آینده هم نتیجه بگیریم.

ماه گذشته، کمیته وزرای شورای اروپا تصمیمی را در مورد حق امید به تصویب رساند. تصمیم کمیته وزیران در خصوص نقض حق امید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که گفتم در نتیجه مبارزه باید چنین تصمیمی می‌گرفتند. به عنوان مثال، دادگاه حقوق بشر اروپا در سال ۲۰۱۴ تصمیمی گرفت و رویکرد خود را تعیین کرد و گفت: 'در امرالی انزوا و شکنجه وجود دارد، این نقض حقوق بشر است، این غیرقابل قبول است، این یک جنایت است. ' همچنین از دولت ترکیه خواست تا به انزوا و شکنجه پایان دهد. اما بعد از آن صحبتی نکردند. آنها از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ حرفی نزدند. ۱۰ سال گذشته و نپرسیده‌اند که چرا این تصمیم را اجرا نمی‌کنید یا چرا این انزوا همچنان ادامه دارد. زمانی که این کارزار شروع شد، زمانی که مبارزه رشد کرد و در سراسر جهان جهانی شد و بسیاری از مردم در بسیاری از عرصه‌های بین‌المللی به انزوا واکنش نشان دادند، کمیته وزیران شورای اروپا ناچار به تشکیل جلسه و تصمیم‌گیری شد. آنها به دولت ترکیه گفتند که باید به انزوا پایان دهید و سیستم را ظرف یک سال اصلاح کنید. ما این را یک ریاکاری بزرگ می‌دانیم. کمیته وزیران شورای اروپا ۱۰ سال کجا بودید، ۱۰ سال است که چه می‌کنید؟ ۱۰ سال است که در امرالی سیستم انزوای مطلق و شکنجه وجود دارد، چرا شما حرفی نزدید؟

امروز، بعد از گذشت ۱۰ سال، تشکیل جلسه می‌دهد و چنین تصمیمی می‌گیرد. البته این خیلی مهم است، آنها در نتیجه مبارزه چنین تصمیمی گرفتند. اما آنها با دولت ترکیه ارتباط دارند. دولت ترکیه ۱۰ سال است که سیاست نسل‌کشی علیه مردم کورد را دنبال می‌کند. حملات بزرگی در هر زمینه‌ای وجود دارد. نیروهای بین‌المللی نیز در این حملات شریک هستند، آنها از دولت ترکیه حمایت می‌کنند. گفتند که تو می‌توانی اوجالان را کاملاً خنثی کنی، می‌توانی جنبش آزادی را از بین ببری و نابود کنی، و می‌توانی کانسپت نسل‌کشی علیه مردم کورد را به نتیجه برسانی. گفتند ما از تو حمایت می‌کنیم، چشم خود را می‌بندیم و حرفی نمی‌زنیم. دولت ترکیه که از این امر تشویق دریافت کرده است، ۱۰ سال است که کانسپت نسل‌کشی را علیه مردم کورد اجرا می‌کند. آنها می‌خواهند مردم کورد را در سراسر جهان خنثی کنند. مثلاً ۲ قتل‌عام علیه رفقا در پاریس انجام شد. به انزوای مطلق رهبر آپو ادامه دادند. اما نتیجه‌ای نگرفتند. امروزه جنگ جهانی سوم وارد استراتژیک‌ترین مرحله خود شده است. موضع دولت ترکیه به منافع اروپا، آمریکا و ناتو نیز لطمه می‌زند. سیاست‌هایی که در حال حاضر دنبال می‌کنند بر منافع آنها تأثیر منفی می‌گذارد.

دیدند که نمی‌توانند رهبری، جنبش آزادی و مردم کورد را خنثی کنند، نمی‌توانند اراده آنها را تضعیف کنند و نمی‌توانند کانسپت قدرت‌های بین‌المللی را به نتیجه برسانند؛ بنابراین رویکرد خود را کمی تغییر دادند. البته نه دقیقاً، آنها هنوز به دولت ترکیه فرصت داده‌اند. در واقع آنها می‌گویند که دولت ترکیه باید کاملاً در راستای منافع ما عمل کند. در واقع این باج‌گیری، فشار است. به دولت ترکیه می‌گویند باید محور خود را ۱۰۰ درصد به سمت اروپا و آمریکا تنظیم کنید وگرنه موضع ما به تدریج تغییر می‌کند. آنها چنین پیامی را به دولت ترکیه می‌دهند. در واقع به همین دلیل است که آنها به دولت ترکیه فرصت دیگری می‌دهند. نه اروپا و نه بلوک غرب دیگر نمی‌توانند در چنین موضعی از دولت ترکیه حمایت کنند. بنابراین دولت ترکیه اکنون بار بزرگی برای آنها است. آنها هم رسوا می‌شوند. مبارزه‌ای که مردم و دوستان ما به راه انداخته‌اند آنها را نیز افشا و رسوا می‌کند. زیرا همه آنها شرکای دولت ترکیه هستند. همه می‌بینند که قانون و دموکراسی آنها جعلی است.

اروپا دیگر نباید در جنایات دولت ترکیه شریک باشد

آنها می‌گویند که مرکز دموکراسی، قانون دموکراتیک و حقوق بشر هستند، اما مردم کورد، مردم منطقه و مردم اروپا می‌بینند که همه اینها در واقع جعلی، مواد سیاسی و برای منافع کثیف دولت‌ها هستند. چهره واقعی آنها نیز آشکار می‌شود. دولت ترکیه ۱۰ سال است که اروپا را تهدید می‌کند. آنها از داعش به عنوان باج‌خواهی استفاده کردند. نیز همه مردم سوریه را به ترکیه کشاندند و امروز می‌گویند بیش از ۴ میلیون سوری در ترکیه هستند. آنها از طریق پناهجویان سوری از اتحادیه اروپا پول دریافت کردند. آنها توافق کردند که پناهجویان را در ترکیه نگه دارند و آنها را به اروپا نفرستند. آنها به معنای واقعی کلمه اروپا را گروگان گرفتند، اما از آنها پول نیز گرفتند. آنها این پول را خوردند، اما هیچ کمکی به پناهندگان نکرد. این سیاست‌ها اکنون ورشکست شده است. اروپا نیز در تلاش است تا از این موقعیت گروگانی خارج شود.

بنابراین، این تصمیم کمیته وزیران شورای اروپا البته تصمیمی ناقص و بسیار دیرهنگام است. نکته‌ای است که می‌توان به آن ایراد گرفت، اما به قول معروف، از هر جای ضرر که برگردی، فایده دارد. آنها اشتباهات زیادی کردند، سیاست بسیار کثیفی را در پیش گرفتند، از کانسپت نسل‌کشی دولت ترکیه حمایت کردند، آنها همدست بودند. اکنون می‌خواهند در سیاست‌های خود تغییراتی ایجاد کنند، حتی اگر دیر و ناقص باشد، نکته مثبتی است. اروپا دیگر نباید طرف این جنایت باشد. این ظلم بر مردم کورد باید از بین برود. آنها در شخص رهبر آپو به خلق‌ها و مردم کورد ظلم می‌کنند و علیه آنها می‌جنگند. بنابراین، دولت ترکیه باید هر آنچه را که قوانین بین‌المللی ایجاب می‌کند، انجام دهد. انزوا و شکنجه باید از بین برود. رهبر آپو حق امید دارد، باید دوباره محاکمه شود. شرایط در امرالی باید تغییر کند، این مهم است.

از این پس کارزار باید به چه راه‌ها و روش‌هایی ادامه یابد؟ چه مبارزه سیاسی، ایدئولوژیکی، اجتماعی، اخلاقی و حقوقی در کوردستان و خارج از کشور به خصوص برای موفقیت مرحله دوم کارزار باید صورت گیرد؟

این سوال مهمی است. یک سال از کارزار می‌گذرد. برای ما بسیار مهم است که این کارزار در سال آینده با موفقیت انجام شود. زیرا جنگ جهانی سومی که در حال حاضر در منطقه در جریان است اکنون به مرحله استراتژیک رسیده است. جنگ روز به روز در حال گسترش است و احتمال سرایت آن به ایران و ترکیه نیز وجود دارد. ما نمی‌توانیم جنگی را که اسرائیل در حال حاضر در لبنان و غزه به راه انداخته است، فقط غزه و لبنان بدانیم. در واقع این جنگ یک جنگ منطقه‌ای است و مرکز آن کوردستان است. این جنگ ده‌ها سال است که در کوردستان ادامه دارد. همانطور که گفتم، جنگ در حال حاضر در یک مرحله استراتژیک در حال انجام است. مرحله دوم کارزار در چنین مرحله‌ای ادامه خواهد یافت. به همین دلیل است که بسیار مهم است. موفقیت این کارزار سرنوشت مردم کورد و خلق‌های خاورمیانه را رقم خواهد زد. دولت ترکیه اکنون می‌خواهد برنامه‌های نسل‌کشی خود را در این مرحله از جنگ تکمیل کند.

به همین دلیل است که دولت ترکیه بر جنگ نسل‌کشی خود پافشاری و آن را عمیق‌تر خواهد کرد. امروز جنگ اسرائیل به جنگ ایران، اسرائیل و ترکیه تبدیل شده است. دولت ترکیه نیز می‌خواهد از این جنگ منتفع شود و سیاست نسل‌کشی خود را به نتیجه برساند. به همین دلیل مرحله دوم کارزار باید با مقاومت همه‌جانبه در هر زمینه ادامه یابد. درست است که این کارزار سال گذشته با موفقیت انجام شد و نتایج مهمی به دست آورد، اما کافی نیست. این روش در مقیاس با جنگی که در جهان امروز به راه افتاده کافی نیست. خطرات بزرگی برای مردم ما وجود دارد، خطر بزرگی برای مردم خاورمیانه وجود دارد. اگر مقاومتی قوی نشان داده نشود و در هر میدانی مبارزه‌ای قوی انجام نشود، چنین خطری وجود دارد.

مردم ما و مردم منطقه یک نسل‌کشی بزرگ را تجربه خواهند کرد. هیچ کس نباید بگوید که چنین خطری وجود ندارد. به همین دلیل مردم ما باید بسیار مراقب باشند. مردم ما باید در همه زمینه‌ها سازماندهی بالایی داشته باشند، نیروی خوددفاعی تشکیل دهند و در مقاومت همه جانبه شرکت کنند. این خیلی مهم است. در میان این مقاومت همه‌جانبه، آزادی جسمانی رهبر آپو نیز باید مبنا قرار گیرد. با این کارزار باید آزادی رهبر آپو، مردم خود و مردم منطقه را مبنای کار قرار دهیم. ما باید به موفقیت این مبارزه بپردازیم. در باکور کوردستان حملات نسل‌کشی علیه مردم ما انجام می‌شود. جنگی همه‌جانبه در هر زمینه نظامی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در حال انجام است. مرکز این جنگ امرالی است. مردم ما همیشه تا امروز ایستاده‌اند و مقاومت زیادی از خود نشان داده‌اند، اما کافی نیست.

امروز جنگ جهانی سوم روز به روز عمیق‌تر می‌شود و حملات نسل‌کشی علیه مردم ما نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که مردم ما در باکور کوردستان باید به صورت همه‌جانبه قیام کنند. الان تجمعاتی برگزار می‌کنند، این مهم است، ۱۳ اکتبر در آمد تجمع برگزار می‌شود، در استانبول تجمع برگزار می‌شود، اینها هم مهم است. همه کسانی که مخالف فاشیسم، نسل‌کشی و نظام هستند باید در تجمع‌ها جای خود را بگیرند. صدها هزار، میلیون‌ها نفر باید در تجمع‌ها شرکت کنند. اما همه چیز به این تجمعات ختم نمی‌شود. مقاومت باید ادامه داشته و دائمی باشد. همه مناطق، خیابان‌ها، میادین باید دریای مردم باشد. مردم ما باید در برابر همه حملات علیه گریلاها، زبان، فرهنگ، محیط‌زیست و جغرافیا بایستند. باید در حالت خوددفاعی باشد، مردم انقلابی باید جنگ کنند، باید در مقاومت باشد. این مهم است. به عنوان مثال، حوزه سیاسی باید سیاست و دیپلماسی مؤثرتری انجام دهد. مبارزه ایدئولوژیک باید انجام شود.

روژاوا هم همینطور. به عنوان مثال، خطر علیه روژاوا روز به روز در حال افزایش است. دولت ترکیه منتظر است تا شرایط مناسبی برای انجام یک اشغالگری و نسل‌کشی جدید در روژاوا رخ دهد. او منتظر فرصتی است تا تمام روژاوا را اشغال کند. بر این اساس در هر زمینه‌ای کار دیپلماسی انجام می‌دهد. دولت ترکیه همچنین می‌خواهد از جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله، فلسطین، لبنان و ایران سود ببرد. یکی از اهداف اصلی آنها روژاوا است. مردم ما در روژاوا نیز باید برای جنگ انقلابی به تمام معنا آماده شوند. باید نیروهای دفاعی تشکیل دهد، فقط راهپیمایی و شعار دادن کافی نیست. همه مردم ما باید سازماندهی و یک نیروی دفاعی تشکیل دهند. همه از سالمندان گرفته تا جوانان و زنان باید بر اساس خوددفاعی سازماندهی شوند. همه باید عضو ق‌س‌د، ی‌پ‌گ- ی‌پ‌ژ باشند و بر این اساس از میهن، ارزش‌ها، آزادی و موجودیت خود دفاع کنند. باشور کوردستان نیز با خطرات زیادی مواجه است. دولت ترکیه برنامه‌های پیمان ملی دارد. همه مردم ما در باشور کوردستان باید در مقاومت باشند.

جنگ علیه رهبر آپو در جریان است. اما رهبری بیانگر همه کوردستان، همه مردم کوردستان است. وقتی برنامه‌ها و سیاست‌ها در قبال رهبر آپو را به دقت بخوانید متوجه می‌شوید که چه سیاستی در قبال کوردستان در حال اجراست. به همین دلیل است که نمی‌توانیم آزادی جسمانی رهبر آپو و آزادی کوردستان را مستقل از یکدیگر در نظر بگیریم. ما نمی‌توانیم با آزادی جسمانی رهبر آپو فارغ از دفاع از هستی، دفاع از میهن، دفاع از سرزمینش، دفاع از آزادی و ارزش‌های انسانی‌اش رفتار کنیم. به همین دلیل مردم ما در سراسر جهان باید در مقاومت باشند. باید مقاومت و مبارزه دائمی وجود داشته باشد. به همین دلیل است که مردم ما باید اینگونه از سال دوم کارزار استقبال کنند. البته بخش حقوقی مبارزه نیز بسیار مهم بود و نتایج مثبتی به همراه داشت. همچنین یک پای مقاومت اجتماعی را کامل می‌کند. سال آینده هم باید به این موضوع توجه کنیم. بنابراین، ما باید مبارزه قانونی را بسیار مؤثر انجام دهیم.

انتشار اندیشه‌های رهبر آپو باید بسیار موثر انجام شود. دفاعیات باید خوانده شود، کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و بحث‌ها بر این اساس برگزار شود. این نیز بسیار مهم است. باید برنامه‌های زیادی در مورد ملت دموکراتیک در مطبوعات وجود داشته باشد. یک مبارزه ایدئولوژیک بسیار مؤثر در این زمینه لازم است. مجدداً باید در سال آینده مبارزه مؤثرتری در عرصه‌های دیپلماتیک و سیاسی انجام داد. این خیلی مهم است. من معتقدم که؛ سال آینده، سالی است که در آن آزادی جسمانی رهبر آپو تضمین می‌شود و مردم کورد و کوردستان آزاد می‌شوند. بر این اساس باید مبارزه همه‌جانبه در هر زمینه‌ای صورت گیرد.