بیانیه ک‌ج‌ک در مورد کشتار گار در آنکارا: از قاتلان پاسخ خواسته شود

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک در نهمین سالگرد کشتار گار در آنکارا آن را محکوم کرد و اظهار داشت که حساب تاریخی از همه قتل‌عام‌ها و قاتلان پرسیده خواهد شد.

اطلاعیه ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک به شرح زیر است:

«در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵، تجمع کارگری، صلح و دموکراسی در منطقه گار آنکارا مورد حمله و قتل عام قرار گرفت. ما یک بار دیگر این کشتار ظالمانه و غیرانسانی را محکوم می‌کنیم که بر خلاف دمکراتیک شدن ترکیه و حل دموکراتیک مسئله کوردها، به عنوان بزرگترین نسل کشی در تاریخ ترکیه، بود. از کسانی که در این کشتار جان خود را از دست دادند با احترام یاد می‌کنیم، از همه شهدای دموکراسی و انقلاب در شخص آنها با احترام یاد می‌کنیم و عهدی را که به شهدا داده‌ایم تجدید می‌کنیم. همچنین به مجروحان و بستگان عزیز جان باختگان سلام و درود می‌فرستیم. ده‌ها هزار نفر از افرادی که در آن روز آمدند خواستار صلح، آزادی و برادری شدند. تحقق هدف آنها، تحقق زندگی مشترک آزادانه مردمان، اساسی‌ترین مسئولیت تاریخی برای ماست. این هدف قطعا با مبارزه یکپارچه خلق‌ها محقق خواهد شد. کشتار گار در آنکارا یکی از بزرگترین کشتارها در سلسله حملات رژیم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ است که به نام و به دست داعش انجام شد. همانطور که در کشتارهای دیگر انجام شد با کشتار گار در آنکارا، دموکراتیزه شدن ترکیه، حل دموکراتیک مشکل کوردها، وحدت مردم و خواست زندگی مشترک و برابر مورد حمله قرار گرفت. ایده‌ها و راه‌حل‌های رهبر آپو به نیروهای سوسیالیست، دمکراتیک و آزادی‌خواه نیرو بخشید، اتحاد دموکراتیک بین خلق کورد و خلق‌های ترکیه را تقویت کرد و زمینه را برای راه‌حل دموکراتیک مشکلات ترکیه، و در درجه اول مشکل کورد، ایجاد کرد. اما دولت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ که ذهنیتی چپاولگر، نسل کش، عقب مانده، نژادپرست و فاشیستی دارد، آمادگی قبلی برای نسل کشی و حمله را برای جلوگیری از دمکراتیک شدن ترکیه و خاورمیانه ایجاد کرده و آن را «طرح به زانو درآوردن» علیه آزادی، دموکراسی و راه حل دموکراتیک نامید. کشتار آنکارا بر اساس این مفهوم نسل کشی و حمله بود. ائتلاف حاکم آک‌پ-م‌ه‌پ و داعش نیز در همین چارچوب بود.

در بسیاری از مناطق ترکیه، کوردستان و خاورمیانه، داعش و سازمان‌هایی با ذهنیت داعش توسط دولت آک‌پ-م‌ه‌پ به عنوان نیروی نیابتی در کشتارها و حملات مورد استفاده قرار گرفتند. از این طریق، دولت فاشیست می‌خواست به رویای نئو عثمانی خود با نسل کشی، غارت و عقب ماندگی جامه عمل بپوشاند. اما از آنجایی که داعش با مبارزه دموکراتیک متحد خلق‌ها شکست خورد، این طرح دولت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ به نتیجه نرسید. شکست دولت و بحران عمیقی که وارد آن شده است ناشی از همین وضعیت است. تلاش رهبر فاشیست طیب اردوغان و دولتش در مقابل حوادث خاورمیانه برای ایجاد فضا و ناراضی نشان دادن آنها به همین موضوع مربوط می‌شود. پس از ناکامی در دستیابی به هدف نئو عثمانی خود با طرح داعش و ناتوانی در تبدیل شدن به قدرت اصلی حاکمیتی در خاورمیانه، وارد موضعی شد تا مشکلات بین اسرائیل، اعراب، ایران و سایر کشورها را عمیق‌تر کند و جنگ را شعله‌ور و گسترش دهد. او با تعمیق جنگ در خاورمیانه و گسترش این جنگ می‌خواهد به هدف هژمونیک و تمامیت‌خواهانه خود برسد. برخلاف ادعاهایشان، او نه مخالف نسل کشی مردم است و نه با قتل عام اسرائیل مخالفتی دارد. کشتار ۱۰ اکتبر گار، همه قتل عام‌ها، جنگ‌ها، نسل کشی و سیاست‌های انزوایی که توسط دولت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ تحمیل شده است، این واقعیت را برجسته می‌کند.

در نهمین سالگرد، یک بار دیگر این کشتار ظالمانه را محکوم می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که از همه قتل‌عام‌ها و قاتلان نسل‌کشی، مطالبه‌ای تاریخی خواهیم کرد. بر این اساس، ما از مردم، نیروهای دموکراتیک، سوسیالیست‌ها و مبارزان آزادی می‌خواهیم که وحدت را بیشتر تقویت کنند و مبارزه را بر اساس استراتژی مبارزه مشترک و متحد گسترش دهند.»