رمی پاگانی: پ.ک.ک جنبش مقاومت است

نماینده مجلس کانتون ژنو؛ ریمی پاگانی گفت قرار دادن پ.ک.ک در لیست ترور توسط دولتهای اروپایی یک دو رویی است و افزود؛ این کار به معنی همکاری با اردوغان در جنگی است که علیه کوردها انجام می دهد.

رئیس شهداری سابق ژنو و نماینده مجلس کانتون ژنو؛ رمی پاگانی در گفتگو با مدیا خبر به سوالات سرکان دمیرل جواب داد.

پاگانی گفت جمعیت کوردهای ساکن ترکیه از جمعیت ترکها بیشتر بیشتر است و افزود: بعلاوه کوردها طبقه کارگر و زحمتکش ترکیه را تشکیل می دهند. با وجود اینها انکار کوردها یک معضل بزرگ است و عدم اقرار به موجودیت خلق کورد؛ مسیله را به مبارزه مسلحانه کشانده است. امروزه اهالی باسک و کاتالانها با زبان خودشان حرف می زنند. می‌توانیم سویس را هم نمونه بیاوریم. در هر جامعه‌ای به فرهنگ و زبان سایر مردمان احترام گذاشته شود زندگی مسالمت آمیز ممکن می‌شود. اما رهبری ترک که طبقه بورژوازی ترک را شامل می‌شود؛ زبان و فرهنگ و هویت کوردها را ممنوع کرد و جنگ را بر آنان تحمیل نمود. در حال حاضر نیز دولت ترکیه نمایندگان مجلس کورد را زندانی می‌کند و این قابل قبول نیست.

از طرف دیگر ما با یک تجربه دموکراتیک از طرف پ.ک.ک روبرو هستیم که در روژآوای کوردستان هست و برای اروپا نیز نمونه است.

همگان به همکاریهای اردوغان برای داعش آگاهند

پاگانی گفت که دولتهای اروپایی برای نابودکردن داعش به کوردها احتیاج داشتند و افزود: با همت کوردها خطر تروریسم پایان یافت. اما دولتهای اروپایی اجازه می دهند که اردوغان به کوردها حمله کند. این رفتار دولتهای اروپایی قابل قبول نیست. دو سال پیش به شمال عراق رفتم. طبق اطلاعاتی که من بدست آوردم اردوغان با مسئولین حکومتی آنجا قراردادهای های اقتصادی زیادی امضا کرده است و از داعش نیز حمایت میکند. رابطه اردوغان و داعش چیز تازه‌ای نیست. همه این را می‌دانند. در این راستا اردوغان پ.ک.ک را  مانعی برای خودش می داند.

حکومت اردوغان یک سیستم دیکتاتوری است

رمی پاگانی در ادامه سخنانش گفت: رژیم اردوغان یک دیکتاتوری محض است. برای مثال؛ چرا  ریس شهرداری سابق آمد؛ گولتان کشاناک در زندان است؟ اینها اگر دیکتاتوری نباشد چیست؟ در پی حملات دولت ترکیه افراد غیرنظامی هم کشته می شوند.  وقتی که در باشور کوردستان با یک شروان کورد صحبت کردم؛ دیدم که متاسفانه شروان کورد چیز خاصی در دست ندارد که در مقابل تکنولوژی جنگی موجود در دست ارتش ترک بایستد. دولت ترکیه با حملاتش جنایت جنگی انجام می‌دهد.

پ.ک.ک جنبش مقاومت است

پاگانی اعلام کرد که ناتو نمی خواهد در ترکیه یک خودمدیریتی کوردی درست شود و اینگونه ادامه داد: به همین دلیل است که پ.ک.ک را در لیست ترور قرار داده است و از جنگ اردوغان با کوردها حمایت می کند. من معتقدم که پ.ک.ک جنبش مقاومت است. دهها سال است مبارزه و مقاومت می‌کند.

اوجالان باید آزاد شود

ریس سابق شهرداری ژنو و نماینده مجلس کانتون ژنو؛ رمی پاگانی این را نیز اعلام کرد که اردوغان به گونه‌ای تاریخی در مقطعی خواست که مسیله کورد را حل کند. در این چهارچوب با اوجالان و پ.ک.ک ملاقات و نشست انجام دادند. اما فهمید که در آن مقطع به نفعش نیست و لذا از خواستش برای حل مسئله دست برداشت. برای حل مسئله کورد باید پروسه‌ای شروع شود که در آن آقای اوجالان نماینده کوردها باشد. اوجالان باید حداقل بتواند با خارج از زندان در ارتباط باشد؛ سپس برای اینکه بعنوان نماینده پ.ک.ک رهبری پروسه صلح را بکند باید از زندان آزاد شود.