«میری که دور از اراده ایزدی‌ها باشد را نخواهیم پذیرفت»

اداره خودمدیریتی شنگال و شورای عشایری شنگال اعلام کردند که «میری را که از اراده ایزدی‌ها دور باشد نمی‌پذیرند» و گفتند: «خلق شنگال هر که را به عنوان میر بپذیرند او میر است.»

بیانیه در رابطه با میر در شنگال

اداره خودمدیریتی شنگال و شورای عشایری شنگال در مقابل مجلس خلق شنگال بیانیه‌ای صادر کردند. میرزا بکر عضو شورای عشایر شنگال بیانیه را قرائت کرد و با بیان اینکه یک نقشه سیاسی جدید در شنگال در حال اجرا است گفت: «برخی از احزاب سیاسی می‌خواهند میر جدیدی را به عنوان میر شنگال معرفی کنند. این موضوع توسط اداره خودمدیریتی شنگال و شورای عشایر رد شده است. اینکه برخی از احزاب سیاسی به هتل می‌روند و آنجا میر جدید را اعلام می‌کنند، درست نیست. اینجا شنگال است و خلق شنگال تصمیم خواهند گرفت که چه کسی میر باشد. فردی که در شنگال نیست و تازه از آمریکا آمده است پذیرفته نمی‌شود. ما میر سلیم را رد می‌کنیم، او را قبول نداریم.»

میرزا بکر همچنین اعلام کرد که میر نایف را به عنوان میر شنگال می‌شناسد و دلیل این امر را این گونه بیان کرد: «ما غیر او را قبول نداریم. فردی که سال‌ها در شنگال بوده، رنج‌های شنگال را می‌شناسد و خلق شنگال را به خوبی می‌شناسد میر نایف است.»

خودِدا الیاس رئیس مشترک شورای رهبری شنگال با بیان اینکه نقشه‌های سیاسی علیه خلق ایزدی در حال انجام است، موضع خلق شنگال در مقابل این نقشه‌ها را اینگونه بیان کرد: «خلق شنگال امروز بیانیه‌ای را برای اطلاع عموم منتشر کرد. برخی احزاب سیاسی از «خانه میرها» در راستای منافع خود استفاده می‌کنند. متاسفانه خانه میرها در روزهای سخت سال ۲۰۱۴ هیچ کاری برای خلقش انجام نداد. اگر امروز میر دیگری با محاسبات سیاسی در سالن هتل معرفی شود، شنگال آن را قبول نخواهد کرد. شخصی که میر خواهد بود باید توسط خلق ایزدی پذیرفته شود و ساکن در شنگال باشد. حازم تحسين بيگ كه به يك حزب سياسي تعلق دارد، در جریان سال ۲۰۱۴ نتوانست پاسخی درخور به دشمنان جامعه ايزدی بدهد. میر بودن به این شیوه پذیرفتنی نیست. میر باید توسط خلق ایزدی پذیرفته شود.»

خودِدا الیاس به احزاب هشدار داد که محاسبات سیاسی خود را بر روی جامعه ایزدی انجام ندهند و ادامه داد: «اگر از خانه میرها در راستای محاسبات سیاسی استفاده شود پذیرفته نمی‌شود. این سوال را از سلیم خلف می‌پرسیم؛ می‌گویند ۱۵ آوریل (امروز) به عنوان میر اعلام شده است. سلیم خلف در سال ۲۰۱۴ و تا به امروز چه کاری برای خلق ایزدی انجام داده است؟ آیا تا به حال هیچ کدام از آنها گفته‌اند که ما متعلق به خلق خود هستیم؟ احزاب می‌خواهند از این افراد برای برنامه‌های سیاسی خود استفاده کنند.»

خودِدا الیاس اعلام کرد که آنها به عنوان اداره خودمدیریتی شنگال و خلق ایزدی اعلام میر از روی دلایل و غرایض سیاسی را نمی‌پذیرند و گفت: «اگر یک حزب سیاسی حمایت کند و میر اعلام شود، قابل قبول نیست. ما به عنوان خودمدیریتی شنگال و به عنوان خلق شنگال این را مطلقا رد می‌کنیم. تا به امروز هنوز هم استخوان‌های خلق ایزدی در گورهای دسته‌جمعی و در معرض آفتاب و باران است. چگونه میر بودن آنها را بپذیریم؟ هیچکس آنها را میر نگوید، ما آنها را قبول نداریم.»

خودِدا الیاس رئیس مشترک شورای رهبری شنگال در پایان ارزیابی خود خواستار خدمت به جامعه ایزدی در همه احزاب سیاسی شد و گفت: «اگر می‌خواهند کاری برای جامعه ایزدی انجام دهند، بیایند و گورهای دسته جمعی ما را باز کنند و استخوان‌های ما را ببینند، تلفات ما را ببینید. ما اعلام می‌کنیم، هرکسی که می‌خواهد خدمت کند، باید این کار را در سرزمین شنگال انجام دهد. یکی در آمریکا خود را  میر می‌نامد، دیگری در هتل میر است! این غیر قابل قبول است. خلق شنگال هر کس را به عنوان میر بپذیرد او میر خواهد بود!»