قتل‌عام در بورکینافاسو: حداقل ۴۰۰ کشته

گزارش شده است که در حمله روز شنبه در بورکینافاسو که توسط یک گروه مرتبط با القاعده انجام شد، صدها نفر از روستاییان قتل‌عام شدند. اتحادیه اروپا این قتل‌عام را محکوم کرد.

اتحادیه اروپا شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای این «حمله تروریستی» را محکوم و اعلام کرد که صدها نفر کشته شدند.

جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که «صدها نفر، اکثرا غیرنظامی» در بارسالوگو، در شمال مرکزی منطقه بورکینافاسو، که تقریباً ۱۰ سال است با خشونت دست و پنجه نرم می‌کند، جان باختند.

این حمله یکی از مرگبارترین حملات در تاریخ این کشور بود که با خشونتی که با ادعای اسلام‌گرایی انجام می‌شود دست و پنجه نرم می‌کند.

رژیم نظامی بورکینافاسو آمار دقیق کشته‌شدگان را اعلام نکرد، اما کلکتیو عدالت برای بارسالوگو «حداقل ۴۰۰ کشته» را گزارش کرد.

JNIM، مخفف عربی گروه حمایت از اسلام و مسلمانان وابسته به القاعده، مسئولیت این قتل‌عام را بر عهده گرفت.

به اینکه ارتش جمعی متشکل از بستگان قربانیان قتل‌عام، روستاییان را مجبور به خروج از شهر و حفر خندق کرده و آنها را در برابر حملات آسیب‌پذیر کرده است، واکنش نشان داده شد.

کلکتیو اظهار داشت که از رفتار دولت متعجب شده و خواستار تحقیق و تفحص شد.

به گفته سازمان غیردولتی Acled که قربانیان درگیری‌ها را در سراسر جهان ثبت می‌کند، این کشور از سال ۲۰۱۵ مورد حملات القاعده و گروه‌های وابسته به داعش قرار گرفته است. گفته شده است که بیش از ۲۰ هزار غیرنظامی و سرباز در این حملات کشته شده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین «نگرانی عمیق خود را درباره وخامت اوضاع امنیتی در کشور و منطقه فرعی ابراز کرد».

از زمانی که سرهنگ ابراهیم ترائوره ​​در یک کودتا در سال ۲۰۲۲ به قدرت رسید، بورکینافاسو روابط خود را با کشورهای غربی قطع کرد و به روسیه، ترکیه و ایران نزدیک شد.

این کشور همچنین مانند مالی و نیجر خروج خود را از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) اعلام کرد.