سازمان ملل با قرار دادن انزوای امرالی در دستور کار خود از ترکیه درخواست دفاع کرد

مائده نائوکو، گزارشگر ویژه سازمان ملل در سخنانی در جلسات کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه، توجه خود را به انزوای امرالی جلب کرد و خواستار دفاع ترکیه در این زمینه شد.

هشتادمین نشست کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه که از هشتم ژوئیه در کاخ ویلسون دفتر ژنو سازمان ملل آغاز شده بود، ادامه دارد.

در چارچوب این جلسات، نقض حقوق بشر که امروز در ترکیه رخ می‌دهد مورد بحث قرار می‌گیرد. گزارشگران کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه، نمایندگان سازمان‌های غیردولتی ارائه‌دهنده گزارش در مورد ترکیه و هیئت ترکیه در این جلسات حضور دارند.

به سازمان‌های مدنی گوش داده شد

در جلسه ترکیه که از روز سه شنبه ۱۶ جولای آغاز شد، کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد در جلسه‌ای غیرعلنی برای مطبوعات با نمایندگان سازمان‌های غیردولتی که گزارش‌هایی را در مورد ترکیه به جلسات ارائه کرده بودند، تشکیل جلسه داد و به نظرات آنها در مورد گزارش‌های ارائه شده مورد بحث گوش داد.

بر اساس اطلاعاتی که از پشت صحنه دریافت کردیم، بسیاری از سازمان‌های غیردولتی که در اینجا صحبت کردند، به میزان نقض حقوق بشر در کشور توجه کردند و تأکید کردند که ترکیه به الزامات کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه عمل نکرده است.

بخشی از جلسات امروز با ارائه گزارش توسط دولت ترکیه آغاز شد. به دنبال هیأت ترکیه، بختیار توزم محمدوف و مائده نائوکو، گزارشگران ویژه کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه در چارچوب گزارش‌هایشان در مورد ترکیه، سخنرانی‌هایی ارائه کردند.

گزارشگر ویژه توزمخامدوف: توصیه‌ها اجرا نشد

گزارشگر ویژه بختیار توزم محمداف که ابتدا صحبت کرد، توجه را به نقض حقوق بشر به ویژه در زندان‌های ترکیه جلب کرد. گزارشگر ویژه توزم محمداف با بیان اینکه موارد زیادی وجود دارد که حقوق زندانیان از داشتن وکیل و ملاقات با خانواده در ترکیه محدود شده است، تاکید کرد که بسیاری از توصیه‌های ارائه شده به ترکیه در جلسات قبلی سازمان ملل متحد علیه شکنجه محقق نشد.

گزارشگر ویژه نائوکو در مورد امرالی پرسید و درخواست دفاع کرد

پس از توزم محمداف، گزارشگر ویژه مائده نائوکو در مورد نقض حقوق بشر سخنرانی کرد و سوالاتی را از هیئت ترکیه پرسید که آنها به آن پاسخ دادند. نائوکو با جلب توجه به نقض حقوق در ترکیه به دلیل قوانین ضد تروریسم، تاکید کرد که این قوانین علیه مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و گروه‌های مخالف به کار می‌رود.

مائده نائوکو، گزارشگر ویژه اظهار داشت که گزارش‌های زیادی در مورد نقض حقوق به‌ویژه در زندان‌های ترکیه دریافت کرده‌اند و همچنین به شرایط انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که بیش از ۲۵ سال در زندان جزیره امرالی تحت شرایط شکنجه شدید به سر می‌برد، توجه کرد.

گزارشگر ویژه نائوکو با بیان اینکه طبق گزارش‌های دریافتی، زندانیان امرالی بیش از ۳ سال است که هیچ ارتباطی با دنیای خارج نداشته‌اند، ادامه داد: «از ۲۵ مارس ۲۰۲۱ هیچ ارتباطی با ۴ زندانی در زندان جزیره امرالی صورت نگرفته است. ملاقات با وکیل و خانواده ممنوع است. با وجود تمام تلاش‌های دیپلماتیک از وضعیت این ۴ زندانی اطلاعی به دست نیامد. دادگاه حقوق بشر اروپا پیشتر اعلام کرده بود که ماده ۳ کنوانسیون حقوق بشر اروپا در مورد عبدالله اوجالان نقض شده است. ما به عنوان کمیته می‌خواهیم دلیل این وضعیت در امرالی توضیح داده شود.»

این جلسات با پرسش‌های گزارشگران ویژه کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه در مورد نقض حقوق بشر در این کشور بر اساس گزارش‌های خود و گزارش‌های سازمان‌های غیردولتی، ادامه خواهد یافت. از سوی دیگر، ترکیه از خود در برابر سوالاتی که از آنها پرسیده می‌شود دفاع خواهد کرد.

نزدیک به ۳۰ سازمان مردم‌نهاد گزارشهایشان را ارائه کردند

نزدیک به ۳۰ سازمان غیردولتی ملی و بین‌المللی از جمله انجمن وکلای آزادیخواه (ÖHD)، TOHAV، دفتر حقوقی سده، انجمن حقوق بشر (İHD)، سازمان جهانی علیه شکنجه (OMCT) و دیده‌بان حقوق بشر (HRW) در رابطه با ترکیه گزارش‌هایی را به این جلسات ارائه کرده بودند.

بسیاری از سازمان‌های غیردولتی در گزارش‌هایی که به جلسات ارائه کردند، به نقض حقوق بشر در زندان‌های ترکیه و جنایات جنگی در مناطق تحت اشغال دولت ترکیه و گروه‌های تبهکار وابسته به آن توجه کردند.

در گزارش‌هایی که به نقض حقوق در زندان‌ها توجه می‌شود، به وضعیت عدم ارتباط مطلق رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از ۴۰ ماه پیش اشاره شده است.

پس از هشتادمین جلسه کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه که در ۲۶ جولای به پایان می‌رسد، گزارش‌های شکنجه برای کشورها تهیه و توصیه‌هایی به دولت‌ها برای اصلاح آنها ارائه خواهد شد.