کاراییلان: خلقی که دارای قهرمانانی باشد، یقینا پیروز خواهد شد -تکمیل شد-

عضو کمیته اجرایی پ‌ک‌ک، مراد کاراییلان در برنامه رادیو صدای خلق شرکت کرد و بیان داشت که در داخل پ‌ک‌ک راه و رسم قهرمانی تداوم دارد. کاراییلان گفت: «خلقی که دارای قهرمانانی باشد یقینا پیروز خواهد شد.»

بیانات مراد کاراییلان

عضو کمیته اجرایی حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک)، مراد کاراییلان موضوعات نوروز ۲۰۲۴ که با مطالبه آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برجسته شد،مژدگانی نوروزی مرکز مدافع خلق، هفته قهرمانی در میان ۲۱ مارس تا ۲۸ مارس، حملات داعش در روسیه را برای رادیو صدای خلق ارزیابی کرد.

کاراییلان توجه‌ها را به سیستم دفاعی گریلاها در برابر پهپادهای مسلح معطوف داشت و بیان داشت که دیگر هیچکس نمی‌تواند بگوید «هرچیز تمام شده است» و اینچنین ادامه داد:

 «در برابر تمام آن ابزارهای قتل‌عام انتقام خواهیم گرفت، دشمن را بی‌جواب نخواهیم گذاشت. اراده خلق‌ ما بدین شکل جریان خواهد داشت. اما لازم است خلق‌ ما، رفقای ما و تمامی زحمتکشان در برابر این سلاح‌های در دست دشمن و دربرابر تمامی حملات دشمن دارای تدبیر باشند.» کاراییلان اشاره داشت که دشمن را به صورت اساسی می‌توان با تدابیر شکست داد. 

بخش ابتدایی مصاحبه رادیو صدای خلق با عضو شورای اجرایی پ‌ک‌ک، مراد کاراییلان به شرح زیر است:

-نوروز در کوردستان و خارج از میهن با اشتیاقی فراوان برگزار شد. شعار «زنده‌باد رهبر آپو» در مراسم‌های جشن نوروز برجسته بود. فراخوان خلق کورد، آزادی رهبر آپو بود. شما نوروز امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از نوروز ۲۰۲۴ به شکلی دسته جمعی و توده‌ای استقبال شد. بی‌گمان همانطور که شما هم بیان داشتید، مهم‌ترین جنبه آن این بود که پلتفرم فراخوان برای آزادی جسمانی رهبر آپو هم در هر ۴ بخش کوردستان و هم در ژاپن و حتی کوردهای کانادا و در هر کجای جهان که کورد وجود داشته باشد، در آنجا نوروز با اشتیاق فراوانی جشن گرفته شد. این جشن‌گرفتن‌ها هنوز هم ادامه دارند. مهمترین جنبه آن فراخوان برای آزادی جسمانی رهبر آپو بود. با مطالبه آزادی جسمانی رهبر آپو خلق‌ ما به استقبال نوروز رفت. میلیون‌ها انسان شعار سردادند و آزادی رهبری را مطالبه کردند. نوروز امسال یکبار دیگر اثبات کرد که رهبر آپو رهبر واقعی خلق‌ است. یعنی نشان داد که برای خلق پیشاهنگی می‌کند و خلق‌ هم از او صیانت می‌کند. کاملا بر خلاف ادعای دشمنان، اوست که نماینده خلق است. در دل میلیون‌ها انسان جای گرفته است. این واقعیت یکبار دیگر در نوروز مشخصا عیان گشت. بی‌گمان سازمان‌های بین‌المللی، افکار عمومی لازم است این موضع خلق‌ ما را ببینند و به فراخوان خلق‌ ما گوش فرا دهند. یعنی نوروز از این نظر بسیار مهم و با معنا بود.

ما در عصری تاریخی قرار داریم. در روزهای پیش‌رو در کوردستان نبرد درخواهد گرفت. قبل از این جنگ که دولت قاتل ترکیه از قبل خود را برای آن آماده ساخته است،خلق‌ما موضع ضد جنگ خود را نشان داد. مطالبات خود را به زبان آورد و آشکار کرد که در کدام سمت هستند. خلق‌ ما این موضع‌ را در پلتفرم نوروزی نشان داد. بدین معنا همانگونه که کنگره بزرگ ملی ایجاد گشت، دارای معنای بسیاری بود. دوباره خلق‌ ما خوشحالی خود برای پیروزی‌های گریلا از جنبه‌های تکنیکی و تاکتیکی را نشان داد. 

خلاصه کلام اینکه این نوروز یک نوروز معمولی نبود. نوروزی بود که در برهه‌ای تاریخی انجام شد، از طرف خلق همانگونه انتظارات وجود داشت عملی گشت. مدیریت جنبش‌ما نیز به تمامی کسانی که در این نوروز مشارکت داشتند درود فرستاد. من به تمامی خلق و دوستان خلق‌ما که در نوروز ۲۰۲۴ مشارکت داشتند، درود می‌فرستم. بدین شکل دیگر نوروز به پلتفرمی برای آزادی رهبر آپو و راه حل مسئله کورد مبدل شده است.

-قبل از نوروز شما اعلام داشتید که «برای نوروز مژدگانی داریم» و در مورخ ۲۰ مارس فرماندهی مرکز مدافع خلق این مژدگانی را اعلام کرد. از این مژدگانی از طرف خلق میهن‌دوست در میادین نوروزی نیز با خوشحالی هرچه تمام‌تر استقبال به عمل آمد. شما در ارتباط با این موضوع چه بیان می‌دارید؟ 

درست است؛ خلق‌ما با کنجکاوی بسیاری در انتظار مژدگانی بود. در این مقطع بحث و گفتگوهای بسیاری ایجاد شدند. پس‌ از اینکه مژدگانی اعلام شد، خلق‌ما بسیار شادمان شد. بدلیل اینکه این مژگانی بسیار مهم بود. چیزی عادی نبود؛ برای خلق کورد موضوعی نوین بود. در طول تاریخ دشمن خلق کورد همیشه از خلق ما شماری بیشتر و نیرویی افزون‌تر داشته‌اند. به همین دلیل هم خلق‌ما از جنبه سیاسی، ایدئولوژیک و نظامی نمی‌توانست به شکلی کافی بدان‌ها جواب بدهد. اما اکنون این وضعیت پشت‌سر گذاشته شد. همانطور که می‌دانید دشمن با این پهپادهای مسلح می‌خواست جنبش‌ آزادی را نابود کند. زمانیکه پهپادها و پهپادهای مسلح به دست آنان افتاد گفتند «پ‌ک‌ک تنها یکسال دیگر زنده خواهد ماند» خواستند به آن وسیله تکیه کرده و قتل‌عام انجام دهند. درواقع توسط این پهپادهای مسلح قتل‌عام‌های بسیاری انجام دادند. برای ما این موردی استراتژیک است که ما برضد سلاح‌های در دست دشمن امکاناتی را بدست آوریم، سلاح‌ها و سیستم‌ موشکی ایجاد نماییم. بدین‌ترتیب این سلاح سلاحی معمولی نیست و استراتژیک است. از هم‌اکنون بروی جنگ تاثیر خود را نهاده است. ما می‌توانیم اعلام کنیم که در این زمان پیش‌رو تاثیرات خود را افزون‌تر نیز خواهد کرد.

دشمن می‌خواست که با آن پهپاد‌ها توازن جنگ را به تمامی به نفع خود تغییر دهد، اما با این سلاحی که امروز ایجاد شده، دیگر انقلاب ما امکاناتی را بدست آورده تا توازن را دوباره برگرداند و امکانات در دست دشمن را از آنان بستاند. ما بر این باوریم که این مورد در پیشبرد مبارزه آزادی کوردستان فرصت‌های مهمی را به ارمغان خواهد آورد. در این معنا خلق ما هم شادمان شده و جشن برگزار می‌کند. این موردی صحیح است که بدان عمل خواهد شد. این پیشرفت و توسعه‌ها که از آنان بحث می‌کنیم، امری عادی نیست و دارای اهمیت بسیاری‌اند. 

اما برخوردی به مثابه اینکه هر چیز دیگر حل شده، دیگر پهپادها هیچ‌کاری نمی‌توانند کنند نیز، برخوردی درست نیست. این یک جنگ است و دشمن ممکن است دوباره بخواهد به وسیله پهپادها خلق‌ما را هدف قرار دهد و قتل‌عام انجام دهد، ترور انجام داده و برای این اعمال در تلاش باشد. درست است امروز در برابر این، سلاح‌های ما وجود دارد و دارای راه گذر هستیم این امری خوب و مهم است؛ اما لازم است نگوییم «دیگر هر‌چیزی تمام شده است» نه؛ لازم است همیشه با تدبیر و احتیاط حرکت کنیم. هم رفقای‌ما در عرصه‌های نبرد و هم خلق‌ میهن‌دوست ما لازم است چنین برخوردی داشته باشند. یعنی لازم است تدابیر لازم را بدون اشتباه هنوز هم عملی کنند. از طرف دیگر باید بدانیم که، دشمن دیگر بمانند قبل، نمی‌تواند در آسمان کوردستان به راحتی در تحرک باشد. در برابر این مورد نیز ایستار وجود خواهد داشت؛ برضد این ابزارهای قتل‌عام انتقام گرفته خواهد شد؛ اعمال دشمن بدون جواب نخواهد ماند و اراده خلق‌ما بدین شکل جریان خواهد داشت. اما لازم است خلق‌ما و تمامی رفقا و کارکنان‌ما برعلیه سلاح و حملات دشمن همیشه با تدابیر نیرومند حرکت کنند. برهمین اساس و بدین شکل می‌توانیم دشمن را شکست دهیم. 

اکنون این به چه معناست؟ این مورد باوری خلق‌ما به آزادی را بیشتر افزایش می‌دهد. ما تنها یک تکنولوژی یا فناوری را بدست‌ نیاورده‌ایم. در این ۳سال اخیر ما پیشرفتهایی تاکتیکی داشته‌ایم و این پیشرفت‌های تاکتیکی گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان دشمن را متوقف کرد. همچنین اثبات شده که ما می‌توانیم که با راه و روش دشمن را شکست دهیم. ایجاد این تکنیک نوین باور و روحیه نیروی ما را بسیار بسیار قدرتمند خواهد ساخت؛ استراتژی آزادی خلق‌ما را مستحکم‌تر می‌کند. یعنی دیگر ما می‌توانیم نیرومندتر از گذشته بر دشمن تعمق کرده و مقاومت نماییم. گریلای مدرنیته دمکراتیک که بر پایه فلسفه رهبر آپو با ژرفا و وسعت تاکتیکی و تکنیکی زمانه که با روح آپویی-فدائی به پیش‌برده است از گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان یک نیروی شکست‌ناپذیر خواهد ساخت. لازم است هرکسی اینچنین با این مسائل برخورد کند؛ اما لازم است تدابیر موجود هم ادامه داشته باشند. 

- همراه با نوروز به هفته قهرمانی هم وارد شدیم. درباره هفته قهرمانی شما چه ابراز می‌دارید؟ خلق کورد در هفته قهرمانی چگونه برخوردی باید داشته باشد؟

قبل از هرچیز من هفته قهرمانی را به تمام رفقا و تمام خلق تبریک می‌گویم. روز ۲۱ مارس روز عملیات بزرگ رفیق مظلوم دوغان است. ۲۸ مارس هم روز شهادت فرمانده ماهسوم کورکماز (عگید) می‌باشد. سومین کنگره پ‌ک‌ک نیز در هفته‌ای که این دو پیشاهنگ انقلاب شهید شدند به مثابه هفته قهرمانی اعلام شده و از آن روز تاکنون از آن هفته چنین استقبال می‌شود. در این هفته مبارزات بسیاری انجام شده است و شهادت های بسیار به وقوع پیوسته. در منطقه کوهستانی جودی رفیق صادق کوبانی به همراه ۵ رفیق دیگر، در منطقه کوهستانی گارزان رفیق آرژین به همراه ۱۳ رفیق دیگر و در جنوب کوهستان‌های شهر موش رفیق ئیرش به همراه ۱۲ رفیق دیگر مبارزه‌ای بی‌هپا را انجام دادند و در این هفته شهید شدند. در این هفته داستان‌های قهرمانی بسیار نوشته شده‌اند. به همین علت این روز در تاریخ ما دارای اهمیت بسیاری است. من در شخص کاوه معاصر مظلوم دوغان و فرمانده جاویدان شهید عگید یاد تمام رفقایی که در این هفته به شهادت رسیدند را گرامی می‌دارم و پایبندی به عهدی که دوباره به آنها داده‌ام را دوباره می‌کنم

ما همیشه پیرو راه آنان خواهیم بود؛ ما تا زمانی که به آزادی و پیروزی برسیم بر اساس خط آنان مبارزه خواهیم کرد. البته در میان رفیق مظلوم دوغان و ماهسوم کورکماز هم ارتباطی نیرومند وجود دارد. زمانیکه رفیق مظلوم دوغان در اِلح به کنش می‌پرداخت یکی از رفقایی را که از همان ابتدا شناخته و به عضویت جنبش در می‌آورد فرمانده ماهسوم است. دارای چنین پیوندی هستند. رفاقت قدرتمند آنان براساس همان ذهنیت و ایدئولوژی و بدین شکل ایجاد شد. فرمانده عگید نیز بسیار به مظلوم دوغان و دیگر رفقایی که در مقاومت زندان حضور داشتند، پایبند بود. همچنین انتقام شهدای زندان و پیرو خط آنان بودن را برای خود به اساسی‌ترین هدف حیاتش مبدل ساخته بود. بر این مورد بسیار مصمم بود. فرمانده عگید با این موضع، پایبندی خود به خط‌مشی مقاومت در دشوارترین شرایط برای نبرد گریلا پیشاهنگی کرد. در کوردستان برای آموختن تاکتیک گریلایی، وظایف معناداری را بر دوش گرفت و به پیشاهنگ جنگ خلق مبدل گشت. این موارد پایبندی حساس، ایدئولوژیک و سازمانی آنان را بیانگر است.

در تمامی کشورها و جوامع دارای قهرمانانی هستند و بدین شکل به وطن و جامعه این یعنی هیچ وطن و جامعه‌ای بدون قهرمانان بنا نمی‌شوند. در بنا شدن تمامی آنان یقینا قهرمانانی وجود دارند. ممکن است برخی از آنان نظامی باشند، فرهنگی یا معنوی باشند. اما هرگونه که باشد در قهرمانان در موجودیت جامعه دارای نقشی بنیادین هستند. اگر اینگونه نباشد جوامع نمی‌توانند موجودیت خود را محافظت کنند. اگر در جایی جامعه‌ای وجود داشته باشد مطمعنا در تاریخ آنان قهرمانانی وجود دارند. قهرمانان جامعه کورد نیز وجود دارند این قهرمانان ما دارای نقشی بسیار مهم و با ارزش هستند. اگر جامعه ما خود را به این روز رسانده این به یمن رنج و نقش و آن قهرمانان بوده است.

اما همانطور که در سده اخیر دیده می‌شود برعلیه کوردستان حملات قتل‌عام کننده دشواری به اجرا در آمدند. کوردستان را به ۴ بخش مبدل کردند؛ سیاست‌های آسمیلاسیون، قتل‌عام نژادی و جسمانی را با نیروی بسیار زیادی به اجرا در آوردند. خلق‌ما با نابودی روبرو ماند. در چنین عصری ظهور رهبر آپو بی‌گمان یک ظهور تاریخی بود. اگر این عصر نیز قهرمانان خود را نیافریده بود نمی‌توانست در برابر حملات دشوار دشمنان مقاومت کند. ما شاهد این واقعیت هستیم؛ ظهور مظلوم دوغان در برابر شکنجه‌ها و حملات دشوار دشمنان که برعلیه کادرهای جنبش‌ما در زندان شهر آمد و چنین شرایطی دشوار، عمل به انجام چنین عملیاتی یک قهرمانی معظم بود. این کار راه را برای قهرمانی کردن هموار کرد. همانطور که می‌دانید پس از مدت کوتاهی در ۱۸می با پیشاهنگی فرمانده فرهاد کورتای، رفیق محمود، اشرف و نجمی بدن خود را به آتش کشاندند و ظهوری قدرتمندانه را به ارمغان آوردند. بدین شکل بصورت برعلیه دشمن قیام را اعلام کردند. یعنی با به آتش کشاندن بدن خود قیام را اعلام کرده و مبارزه را نیرومند کردند. پس‌ از آن هم همانگونه می‌دانید. با پیشاهنگی محمد خیری دورموش، کمال پیر، آکیف یلماز و علی چیچک در ۱۴ ژانویه در مقاومت بزرگ روزه مرگ را پدید آوردند. بدین شکل مقاومت در زندان‌ها تداوم یافت. در زندان آمد که دشمن آن را به قلعه ظلم مبدل کرده بود با ظهور آن قهرمانان به قلعه مقاومت متحول شد.

این میراث و راه و رسم امروز نیز تداوم دارد. اکنون نیز رفقای ما بیش از صد روز است که برای آزادی رهبر آپو و برعلیه انزوای تحمیلی بر او در اعتصاب غذا بسر می‌برند. به همین مناسبت من به تمامی رفقای‌مان که اعتصاب غذا را آغاز کرده‌اند درود می‌فرستم.

کوتاه سخن اینکه مظلوم دوغان با این ظهور خود در مبارزه برعلیه دشمنان در زندان‌ها یک ذهنیت قهرمانی را آغاز کرد. فرمانده عگید هم همان کار را در کوه‌های کوردستان ایجاد نمود. همانطور که کودتای نظامی فاشیستی در ۱۲ سپتامبر در زندان‌ شهر آمد ظلم و ستم را عملی کرد، رفقای قهرمان ما با به آتش کشانیدن بدن خود برعلیه آنان قیام کردند. در این زمانه هم این پرچم قیام که با فرماندهی فرمانده ماهسوم برافراشته شد، در کوهستان‌های آزاد کوردستان ماندگار خواهد بود. در ارتباط با همین مرحله ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ آغاز گشت. بدین شکل موضع و مقاومت زندان‌ها به قیامی ملی مبدل شد و این نیز با خود انقلاب رستاخیز را آفرید و اینگونه برهه‌ای تاریخی به ارمغان آمد. اکنون نیز این مرحله تاریخی به ۴۰ سالگی خود رسیده است. این مرحله ۱۵ آگوست تاریخی که ۴۰ سال را پشت‌سر گذاشت، نه تنها خلقی مبارز، قیام کننده و ارتش خود را توسعه داد، در همان حال قهرمانان بسیاری مانند بدران‌ها، اردال‌ها، جمشید‌ها، ماهرها، بریوان‌ها، بریتان‌ها، زیلان‌ها، کمال سپرتی‌ها، خلیل دِریک‌ها، جما بیلیکی‌ها، روژهات بلوزری‌ها، نوژین خربیکه‌ستی‌ها، چیچک کچی‌ها را نیز با خود آفرید. 

بسیار از رفقای ما بمانند زلال بوتان، عیسی درسیم، عادل بیلیکی، نودا کارکر، رشید سرداد، کریم شرنخ، خبات دِریک، نومان آمد، جمال آمد و بسیاری از رفقای دیگر از قهرمانان تاریخی ما هستند. جنگ و مبارزه ما به همراهی این قهرمانان پیشبرد می‌یابد.

در این ۹ سال اخیر هم قهرمانان بسیار دیگری به وجود آمدند. من در شخص رفیق دلال آمد، عگید جویان، آتاکان ماهیر، چیچک بوتان، دوغان دیدری، گلچیا گابار، آزاد سیسر، ولات هرینکی، یلماز درسیم، چتین سیورک، لیلا، یاشار، دلگش، آخین و جانشیر یاد تمامی قهرمانانی که در این ۹ سال اخیر داستان‌های قهرمانی را نوشتند را با احترام و قدردانی گرامی می‌دارم.  بر اساس این قهرمانی‌ها روح فدائی اوج گرفت، من در شخص سارا، روکن، روژهات، اردال، باگر و آوزم یاد همه‌ی فدائیان این عصر را با احترامی بسیار گرامی می‌دارم و در برابر آنان ادای احترام می‌کنم. 

اگر قهرمان وجود نداشته باشد موجودیت نیز هستی نخواهد یافت. برای اینکه یک ملت موجودیت خود را محافظت کند، به قهرمانان نیاز دارد. ظهور رهبر آپو با خود ظهور قهرمانان را ارمغان آورد. رهبر آپو از همان ابتدا این را می‌دانست که اگر قهرمانی نباشد، موجودیت نیز هستی نخواهد یافت؛ برای این هم از همان ابتدا در شخص خود قهرمانی را پیش‌برد. مقاومت رهبر آپو برعلیه شکنجه‌های روانی این ۲۶ سال است که مقاومتی بی‌نظیر را ابراز می‌دارد. یعنی زمانیکه تاریخ خلق‌ها با اینچنین قهرمانی‌هایی آٰراسته می‌شود، آن خلق می‌تواند موجودیت خود را ادامه داده و آینده خود را بسازد. امروز خلق‌ما در این سطح مبارزه خود را ارتقا داده و بدین شکل پیروز خواهد شد. خلقی که دارای چنین قهرمانانی باشد، یقینا پیروز خواهد شد. خلقی که دارای قهرمانانی برای آینده خلق و آرمان آزادی و دمکراسی خود را فدا می‌کنند باشد، یقینا پیروز خواهد شد. 

-در روزهای گذشته در پایتخت روسیه مسکو حمله‌ای غیرانسانی صورت پذیرفت و داعش مسئولیت این حمله را پذیرفت. لازم است این حمله چگونه ارزیابی شود؟ 

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک، موضع جنبش‌ما درباره این رخداد را برای افکار عمومی منتشر ساخت. ما به تمامی خلق روسیه تسلیت می‌گوییم و برای تمام مجروحان آرزوی شفا داریم. ما این حمله وحشیانه‌ای که به عنوان داعش صورت گرفته را به شدت محکوم می‌کنیم. به‌مانند سازمان و خلق برعیله داعش، ما دارای موضع و مبارزه هستیم. هرچند که داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته باشد، اما مهم اینست که در پشت این حمله چه‌کسی قرار دارد. قبل از هرچیز لازم است این مورد دانسته شود. امروزه ترکیه جایی است که اعضای داعش به راحتی در آن در تحرک هستند. اکثر آنان در ترکیه خود را آماده می‌سازند. دولت ترکیه گاهی اوقات از راه مطبوعات به‌مانند اینکه برعلیه داعش عملیات می‌کند، برخی اخبار را منتشر می‌سازد. این اخبار جعلی بوده و بدور از واقعیت است. درست است عملیات انجام می‌دهد، تمام کسانی که طرفدار داعش هستند را تشخیص داده و آن کسانی را که بخواهد دستگیر می‌کند. اما لازم است این سوال پرسیده شود: این دستگیر شدگان چند ماه در زندان نگهداشته می‌شوند؟ ما آگاهی داریم که نه شمار بخصوصی دستگیر شده و نا حتی تا مدتی معلوم در زندان می‌مانند. تنها قصد ترکیه اینست که با این عملیات‌ها برای افکار عمومی تبلیغات کنند. اما درست اینست که تقلب می‌کند و مجازات درخوری به آنان نمی‌دهد. قبل از هرچیز باید این موارد بخوبی دانسته شود. 

دومین مورد هم اینکه اکثر کسانی که بخود (شاخه خراسان) می‌گویند در ترکیه می‌مانند. هیچکس‌ نمی‌تواند مدعی باشد که در ترکیه مانده‌اند اما سازمان استخباراتی ترکیه (میت) از آنان بی‌خبر بوده است و هیچ ارتباطی میان آن‌ها و میت وجود ندارد. این مکانی است که برای جهت‌دهی بسیاری افراد مناسب است؛ برای نیروهایی جای ایجاد می‌کنند که به منافع آنها خدمت ‌کنند و نشان بدهند که این نیروها به کدام محل دیگر حمله خواهند کرد. به همین دلیل اگر این رخداد مسکو به خوبی مورد تحقیقات واقع شود، این واقعیت افشا خواهد شد. پشت پرده این حمله میت قرار دارد. 

در ایران نیز رخدادی به همان شکل روی داد. در آنجا هم حمله‌ای انتحاری شکل گرفت. بدلیل اینکه حمله کننده خود را هم نابود می‌کند نتیجه‌ای حاصل نشد. اما مشخص شده که حمله کنندگان در مسکو دستگیر شده‌ند. ما بر این باوریم که در بازجویی‌ها بسیاری موارد افشا خواهند شد. اگر دولت روسیه بخاطر منافع خود آن نتایج را آشکار نسازد این بحثی جداگانه است. اما اگر آشکار سازد مشخص خواهد شد که چه‌کسانی پشت این حمله هستند. معلوم خواهد شد که دولت ترکیه و حکومت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ در این حملات دست داشته‌اند. این عیان خواهد گشت که برای احقاق درخواست خود برای آنکه نیروهایی جداگانه را تحمیل کند به راه‌هایی بسیار پنهانی تبهکاران داعش را بکار می‌برد. ما امیدواریم که در مدتی کوتاه واقعیت این رخداد روشن شده و عیان گردد. من دوباره برای تمام خلق روسیه تسلیت خود را ابراز می‌دارم و امیدوارم تمام انسانیت در برابر وحشی‌گری‌های بدینگونه موضع‌گیری کرده و متحد شوند.