تَو-چاند یاد هنرمندان هرکول و داغ را گرامی داشت

تَو-چاند اروپا یاد شهیدان یکتا هرکول و خلیل داغ را گرامی داشت و اظهار داشت که آنها خط هر دو هنرمند انقلابی را ادامه خواهند داد.

تَو-چاند اروپا بیانیه‌ای را به مناسبت سالگرد شهادت یکتا هرکول و خلیل داغ منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «امروز بیستمین سالگرد شهادت هنرمند انقلابی تئاتر یکتا هرکول است که در ۲۷ مارس ۲۰۰۴ در شهر حلب عملیات فدایی انجام داد و به شهادت رسید. یکتا هرکول توسط تَو-چاند به عنوان «خط هنری ما» پذیرفته شد. او انقلابی بود که زندگی و هنرش سرشار از درس بود.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «یکتا هرکول در سال ۱۹۶۸ در خوزاد درسیم به دنیا آمد و در دانشگاه غازی آنکارا تحصیل کرد. سپس به صفوف جنبش آزادی کوردستان پیوست. او در میادین گریلایی، در یونان، رومانی، روسیه، در اردوگاه مخمور، در روژاوا کوردستان و حلب به کارگردانی و اجرای نمایش‌های تئاتر پرداخت. او نقش شخصیت‌های بسیاری از پیر سلطان تا کاوه آهنگر را بازی کرد.

شهید یکتا هرکول نیز برای سازمان شدن اهمیت زیادی قائل بود. وی در سال ۲۰۰۱ یکی از بنیانگذاران مدرسه فرهنگ و هنر شهید سفکان در مناطق حفاظتی مدیا شد. در این مدرسه گریلاهای زیادی در زمینه‌های سینما، موسیقی، تئاتر، عکاسی و ادبیات آموزش دیدند و تولیدات بزرگی انجام دادند.»

در این بیانیه اعلام شد که یاد شهید یکتا هرکول هرگز فراموش نخواهد شد: «انقلابی در روژاوا رخ داد، مردم ما در روژاوا کوردستان آموزشگاه‌های هنری به نام یکتا هرکول تأسیس کردند. در این آموزشگاه‌ها هنرجویان با موسیقی، سینما، تئاتر، آهنگ ها و تصاویر درباره انقلاب روژاوا روایت می‌کنند و هر ساله در ۲۷ مارس جشنواره تئاتری به نام او برگزار می‌کنند.

در قرن بیستم، خواستند فرهنگ و هویت کوردها را از طریق یکسان سازی و کشتار جمعی از بین ببرند. هنرمندان انقلابی مانند یکتا هرکول برای حفاظت از هویت کوردی، نماینده فرهنگ و مقاومت انقلابی جدید بودند. ما به عنوان دست اندرکاران فرهنگ و هنر راه آنها را ادامه خواهیم داد.

ما یاد شهید یکتا، شهید باران، شهید ساریا، شهید هیوی، شهید رِزان، شهید زردشت، شهید داخستان و همه شهدای انقلاب را گرامی می‌داریم.

به همین مناسبت روز جهانی تئاتر را به همه شهدا و همه دست اندرکاران هنر تئاتر تبریک می‌گوییم.»

در ادامه این بیانیه در خصوص شهادت خلیل داغ نیز آمده است: «پس از پنج روز قهرمان و رفیق کوهستان هنرمند انقلابی خلیل داغ (اویسال) نیز به شهادت رسید. او در ۱ آوریل ۲۰۰۸ در منطقه بستای بوتان در حمله استثمارگرانه ترکیه به شهادت رسید.

خلیل داغ در سال ۱۹۷۳ به دنیا آمد، در ازمیر و آلمان بزرگ شد. او در سال ۱۹۹۵ به عنوان تصویربردار به کوه‌های کوردستان رفت و از آزادیخواهان کوردستان مستند ساخت تا اینکه به شهادت رسید.

در این همچنین بیانیه آمده است: «یکی دیگر از ویژگی‌های مهم خلیل داغ فعالیت در عرصه سینما بود. او بنیانگذار سینه-چیا است. او کارگردان فیلم‌های پرتو، آینه‌ی تمام قامت، اشک‌های آب زه، بریتان ، زمانیکه زن عشق بورزد، بود . هنر سینمایی که با پیشاهنگی او در کوه‌های کوردستان آغاز شد، همچنان ادامه دارد.»

در پایان بیانیه در وجود یکتا هرکول و خلیل داغ یاد همه‌ی شهدا را گرامی داشتند.