بسه هوزات: ما به برهه مقاومت اجتماعی پا گذاشته‌ایم

ریاست مشترک شورای اجرایی (ک‌ج‌ک)، بسه هوزات اعلام کرد که آنان با چنین نوروز باشکوهی مقاومت اجتماعی را آغاز کرده‌اند و گفت: «ما شاهد این مورد بودیم؛ خلق کورد خلق نوروز است. اما خلق نوروز خلق‌های ترکیه را نیز به خلق نوروز متحول خواهد کرد.»

ریاست مشترک شورای اجرایی (ک‌ج‌ک)، بسه هوزات در برنامه ویژه‌ی تلویزیون مدیا هابر شرکت نموده و انزوای مطلق تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، برگزاری جشن‌های نوروز در سال ۲۰۲۴ و مقطع انتخابات محلی در ترکیه را ارزیابی کرد. 

مصاحبه با بسه هوزات به شرح زیر می‌باشد: 

«کارزار (آزادی برای رهبر آپو، راه‌حل برای مسئله کورد) به مرحله دومین خود پا گذاشت. از طرفی دیگر سیستم انزوا و شکنجه در امرالی ادامه دارد. به وسیله نوروز این کارزار به اوج خود رسید. شما سطح انزوا و کارزار آزادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

قبل از هر چیز نوروز را به رهبر آپو تبریک می‌گویم. جشن نوروز در چهار بخش کوردستان، ترکیه و خارج از کشور با شکوه برگزار شد. نوروز را به خلق‌ ما و دیگر خلق‌ها تبریک می‌گویم. صمیمانه از این مشارکت قوی استقبال می‌کنم. من در شخص مظلوم دوغان و زکیه آلکان یاد تمامی شهدای نوروز را با قدردانی و احترام گرامی می‌دارم. در عین حال ما در هفته قهرمانی قرار داریم. در شخص مظلوم دوغان و معصوم کورکماز یاد تمامی شهدای انقلاب و آزادی را با احترام و قدردانی گرامی می‌دارم. بی شک کارزار آزادی به مرحله بسیار مهمی رسیده است. در واقع در سطح کنونی کارزار آزادی به حد جهانی شدن رسیده است. رهبر آپو به یک رهبر جهانی تبدیل شد. به خصوص در ۱۹ اکتبر با پیشاهنگی دوستان این کارزار شروع شد و به سطح بین‌المللی رسید. در سطح جهانی یک صیانت جدی از رهبر آپو به عمل آمد. پارادایم رهبر آپو به طور گسترده در سراسر جهان گسترش یافت، شناخته شده و آموخته شد. این مورد قطعاً صیانت مهمی را نیز به همراه داشت. کنفرانس‌ها، کارگروه‌ها، کنسرت‌هایی که در سطح بین‌المللی برگزار شد، خواندن مانیفست‌های رهبری، کوشش‌های برای درک نظرات ایشان، آزادی رهبری را برجسته کرده و به بحث روز مبدل نمود. این امری بسیار مهم بود. با این کار وجه اجتماعی کارزار نیز محقق شد. مردم ما هر زمان ایستادگی کردند. مبارزه، مقاومت اجتماعی ادامه یافت. خصوصاً در ماه‌های اخیر در این امر اوجگیری بسیاری وجود داشت. بخصوص راهپیمایی آزادی در ترکیه و باکور کوردستان بسیار معنادار بود که در مورخ ۱ فوریه آغاز شد و تا به ۱۵ فوریه تداوم یافت. از سرحد آغاز شد تا بوتان، درسیم و تا آمد به بلندترین سطح خود رسید. از هر منطقه‌ای که گذر کرد تجمعات و جلسات خلقی برگزار شد. مناطق تاریخی، مناطقی که برای خلق ما دارای اهمیت و قداست هستند را زیارت کردند. این کاری بسیار با معنا بود. بدین صورت راهپیمایی آزادی باکور کوردستان در ژرف نمودن و گسترش دادن مشی‌ آزادی نقشی مهم را ایفا نمود. تاثیرات سیاسی و اجتماعی این راهپیمایی قدرتمند بود. همچنین راهپیمایی کلن مورخ ۱۷ فوریه نیز باشکوه برگزار شد. بخش اروپایی این راهپیمایی آزادی بود. در اجتماعی گردانیدن کارزار نیز آغازی مهم را رقم زد. راهپیمایی آزادی در باکور کوردستان و راهپیمایی آزادی در کلن اروپا بی‌گمان بسیار معنادار بودند. زمانیکه انسان این کارزار را ارزیابی می‌کند، بی‌شک لازم است تحصن‌ برای آزادی  در استراسبورگ را نیز بیان داشت که سالهاست تداوم یافته است. هر هفته میهن‌دوستان ما، دوستان ما این تحصن را از یکدیگر تحویل گرفته و سالهاست این کنش ادامه دارد. کارزار آزادی ۲۵ ساله است یعنی از زمان آغاز توطئه بین‌المللی تا کنون شروع شده است. بر اساس خط‌مشی فدائی (هیچکس نمی‌تواند خورشید ما را خاموش کند) برهه‌ای مقاومت و مبارزه در آغاز توطئه بود. این مقاومت بی‌وقفه ادامه یافت. با کارزار ۱۰ اکتبر به سطح جهانی خود رسید. بدین صورت سالهاست در استراسبورگ کنش تحصن آزادی ادامه دارد. با جهانی شدن این کارزار، در انتشار و اشاعه فکر و فلسفه رهبر آپو برای جامعه جهانی نقشی مهم را ایفا کرد. من درود می‌فرستم، به ۶۲۰مین هفته خود وارد شده است. رنج و کوششی بسیار انجام شد. همچنین در ماه‌های اخیر مادران ما کنش تحصن‌های برای عدالت را انجام می‌دهند. قبل از جای دیگر شهر آمد و در بسیاری از دیگر شهرها کوردستان و برخی از شهرهای ترکیه این کنش انجام می‌شود. این نیز حساسیتی جدی را در کوردستان به وجود آورد. مشارکتی مهم را در کارزار آزادی آفرید. در واقع مادران ما وجدان و اخلاق آزاد جامعه ما هستند. این کنش هم نشانگر آنست. با این کنش وجدان اجتماعی را خطاب قرار دادند. هوشیاری و تحرکاتی عظیم را ترتیب دادند. من به این کنش مادران درود می‌فرستم. همچنین در زندان‌ها هم نزدیک به ۴ ماه است که براساس خط فدائی مقاومتی انجام می‌شود. من به مقاومت این رفقا هم درود می‌فرستم. از همان ابتدا سالهاست که رفقای ما در زندان علیرغم شرایط دشوار و شکنجه مقاومتی عظیم را انجام می‌دهند. بر اساس خط فدائی، فداکاری بسیاری انجام می‌دهند. سالهاست که کارزار آزادی در هر عصری را ادامه دادند. در آن مشارکت کردند و تبدیل به بخشی از آن شدند. در زمان‌های مختلف پیشگامی‌ها کردند. با پیشاهنگی لیلا گوون در سال ۲۰۱۸ مقطعی را آغاز نمود که تاثیرات بسیاری ایجاد نمود. اکنون نیز بر همان اساس، براساس خط فدائی ۱۴ ژوئن، براساس خط‌مشی رهبر آپو مقاومتی عظیم وجود دارد. من به این مقاومت هم درود می‌فرستم. آنان نیز نیرویی بسیار به کارزار بخشیدند. بی‌گمان این موارد معنادار هستند. همچنین مقاومت گریلا از آغاز تا کنون، ده‌ها سال است که مقاومت بزرگی را انجام می‌دهد. مبارزه آزادی کورد، مبارزه اجتماعی، مبارزه سیاسی در اطراف مبارزه گریلا تا به این اندازه وسعت و عمق یافت و به مبارزه خلق و جامعه متحول گشت. به چنین مبارزه‌ی شکست‌ناپذیری مبدل شد. بدین شکل گریلا به مثابه هرزمان دیگر بخصوص در این ۸ سال اخیر از زمان شروع حملات همه جانبه‌ی قتل‌عام تاکنون گریلا قهرمانی‌ها و مقاومت‌های بزرگی صورت داده است.

عملیات‌های قدتمندی را انجام می‌دهد. دشمن با تمامی امکاناتش حمله می‌کند. با پشتیبانی ناتو، نیروهای نوکر و خائن، با پشتیبانی پ‌دک که مستقیما در این جنگ مشارکت می‌ورزد، حمله می‌کند. با وجود تمام این امکانات دشمن حمله می‌کند اما نمی‌تواند گریلا را تضعیف کند. گریلا مقاومت کرده وضربات سهمگینی به دشمن وارد می‌آورد، بی‌گمان این امری بسیار معنادار است. در پیشبرد، نیرومند کردن، جهانی نمودن کارزار آزادی و به موضوع بحث روز مبدل نمودن آن، مقاومت گریلا دارای نقشی بسیار مهم بود. من به این مقاومت درود می‌فرستم و به رفقای خود تبریک می‌گویم. 

کارزار کنونی به سطحی بسیار مهم دست یافته است. راهپیمایی آزادی، راهپیمایی کلن، نوروز، نوروزی که با مشارکت میلیون‌ها نفر برگزار شد، آغاز مرحله دوم کارزار آزادی است. بدین صورت این تنها آغازی بود. ما دیگر از هم‌اکنون می‌بینیم که این کارزار نیرومندتر، اجتماعی‌تر و توده‌ای پیشرفت داشته باشد. گریلا نیز بی‌گمان نقش‌ خود را قدرتمندانه به‌جای خواهد آورد. خلق‌ ما در همه جا مقاومت خواهد کرد و این مقاومت را گسترش خواهد بخشید. در عین‌حال مبارزه حقوقی، دیپلماتیک و سیاسی به‌عنوان پایه‌ای بنیادین این کارزار به پیش خواهد رفت. در سال ۲۰۲۴ این کارزار پیروز خواهد شد. یعنی سطح موجود این کارزار سطح دومین است. با مقاومتی اجتماعی باشکوه ما به مرحله دومین پا گذاشتیم. این در عین‌حال نشانگر آنست که این کارزار به کارزار پیروزی مبدل خواهد شد و در نتیجه‌ آن تندرستی و آزادی رهبری را به یقین رسانده و در عین حال در رهیافت مسئله کورد و در دمکراتیک کردن ترکیه زمینه و موقعیتی نوین را به وجود خواهد آورد. درواقع آزادی رهبر آپو به معنای رهیافت مسئله کورد، دمکراتیک شدن ترکیه، دمکراتیک شدن خاورمیانه است. بدین شکل این مبارزه در پیرامون رهبر آپو تداوم می‌یابد و یک انقلاب دمکراتیک را ایجاد می‌کند. ازهم‌اکنون به بعدهم این کارزار را قدرتمندانه ادامه خواهیم داد. 

در چارچوب این موضوعات بحث مسئله‌ای مهم است که می‌خواهم بدان تاکید کنم. رهبر آپو در داخل سیستم انزوا، ایزولاسیون، شکنجه و قتل‌عام قرار دارد. ۲۵ سال است که این انزوا بی‌وقفه ادامه دارد. فشار وجود دارد. سیستم امرالی یک سیستم شکنجه‌گرانه است. در سه سال اخیر هیچگونه ارتباطی با خارج از امرالی وجود نداشته است. نمی‌تواند خانواده و وکلای خود را ملاقات کند. هیچکس نمی‌داند در امرالی چه اتفاق می‌افتد. ما از سیاست‌هایی که به اجرا در می‌آیند این را درک می‌کنیم. بدلیل اینکه یک جنگ قتل‌عام کننده علیه کوردها را عملی می‌کنند. بخصوص فشارهای برعلیه رهبر آپو در برهه انتخابات بسیار افزایش می‌یابند. در وضعیت موجود نیز از گفتارهای این حکومت فاشیست و اعمالشان درک می‌کنیم که در امرالی برعلیه رهبر آپو فشارهای سنگینی را روا می‌دارد. رهبر آپو تمام این فشارها را رد می‌کند. رهبر آپو بدلیل اینکه این فشارها را رد می‌کند دشمن نیز انزوا برعلیه او تحمیل می‌کند. در عین حال این انزوای سنگین از طرف حکومت فاشیست در مقابل خلق کورد ، برعلیه جنبش آزادی کورد به‌مثابه یک اهرم سیاسی و جنگ‌ویژه بکار می‌رود، بخصوص این مورد در برهه‌های انتخابات بیش از هر زمان دیگر انجام می‌شود. عده‌ای از خائن‌ها و اعضای جنگ‌ویژه وجود دارند. در این زمان‌ها شروع به سخن گفتن می‌کنند. چند روز قبل یکی از آنان را مشاهده کردم. او خود یکی از اعضای جنگ ویژه بود، از اعضای ژیتم است. ما بخوبی به تاریخ آنان واقف هستیم. چنین می‌گفت: (جای اوجالان راحت است، مشکل پ‌ک‌ک است. مشکل کوردی است که در مبارزه آزادی جای گرفته است. آنان نیز مثل اوجالان شوند راه حل هموار خواهد شد و برهه‌ای نوین ممکن است آغاز شود.) آن خائنی که این جملات را می‌گفت، نماینده آ‌ک‌پ است یعنی از عوامل آ‌ک‌پ است. اگر تو راست می‌گویی که اوجالان موضعی درست دارد، پس چرا انزوای مطلق در امرالی جریان دارد؟ سه سال است نه خانواه و نه وکلای او نمی‌توانند با او ملاقات داشته باشند. ما می‌گوییم این حکومت برخورد، ایستار رهبری را اگر اینگونه می‌بیند یعنی به نام آک‌پ حرف می‌زند و بدین شکل بیان می‌دارند. پس در این صورت انزوای مطلق و ایزولاسیون را چگونه بیان می‌دارند؟ هیچ جوابی وجود ندارد، چرا؟ چون این یک جنگ‌ویژه است. یک عضو جنگ‌ویژه است، یک کنتراگریلا است. در تلاش است با این سخنان افکار خلق را مخدوش کرده و به هم بریزد. کسانیکه که بمانند این کار را انجام می‌دهند، بسیارند. من خواستم با یک مثال این موضوع را روشن کنم. تنها کار آنها آشفتن افکار خلق است و انتظار ایجاد می‌کنند.

بخصوص در مقطع انتخابات این اعمال را بسیار انجام می‌دهند. با ایجاد انتظارات و آشفتن ذهن خلق قصد دارند که از کوردها آرا به دست بیاورند. اگر این هم نشد تلاش دارند که کوردها به حزبی دیگر هم رای ندهند. اما هدف اساسی اینست که آرای  کوردها را بدست آورند. در تلاشند با درست کردن انتظارات از آک‌پ این آرا به دست آورند. در این برهه از جنگ‌ویژه بسیار استفاده می‌شود. این درحالیست که سیاست‌های این حکومت عیان است. نمی‌خواهد حتی یک سخن ساده از رهبر آپو به بیرون درز پیدا کند. نمی‌خواهد صدای رهبری به جامعه برسد. برای اینکه تاثیرات هر سخن رهبر آپو در جامعه را می‌داند از نیرو و تاثیرات رهبر آپو آگاه است. بدلیل اینکه بر این موارد آگاه بوده و از آن می‌ترسد انزوا را تحمیل می‌کند. آنهم یک انزوای مطلق را تحمیل کرده و به تمامی ایزولاسیون انجام می‌دهند، ارتباط او را با بیرون به تمامی قطع می‌کنند. نمی‌گذارند حتی یک سخن او به بیرون درز پیدا کند. به دلیل اینکه تاثیر یک سخن ساده او بر جامعه و افکار عمومی دمکراتیک را می‌دانند و اینکه تا چه اندازه سیاست دمکراتیک را متاثر خواهد کرد را می‌دانند. آگاهند که این سخن به دمکراسی ترکیه خدمت خواهد کرد. آنان نمی‌خواهند که در ترکیه دمکراسی وجود داشته باشد. اگر این بی‌قانونی برعلیه رهبری وجود نداشته باشد، اعمال ضد دمکراتیک و فاشیستی وجود نداشته باشد، در ترکیه حقوق حاکم خواهد شد. بدلیل اینکه هرگونه نقض حقوق و قانون برعلیه رهبری به اجرا در می‌آید. بدلیل اینکه معیارهای حقوقی به اجرا در نمی‌آیند در ترکیه بی‌حقوقی و بی‌عدالتی وجود دارد. اعمالی نامشروع و دزدی در ترکیه افزایش می‌یابند. ترکیه به مرکز و پایگاه قاچاق مواد مخدر مبدل شده است. متجاوزان را از زندان آزاد می‌کنند و آنان را به سزای اعمالشان نمی‌رساند. حقوق وجود ندارد. حقوق بین‌المللی نقض شده است واصلا عملی نمی‌شوند. حتی به قوانین خود نیز پایبند نیستند. اگر به قوانین خود عمل کند مجبور است که در امرالی برای برخی موارد هم که شده با دقت عمل کند، لازم است در امرالی هم به موارد حقوقی پایبند بود. اگر در امرالی به حقوق پایبند باشند در ترکیه هم حقوق به اجرا درخواهد آمد. عدالت در امرالی وجود پیدا کند در سراسر ترکیه عدالت وجود خواهد داشت. در ارتباط با امرالی سیاست و برخوردهای اخلاقی نشان داده شود، در ترکیه هم سیاست کمی پاک خواهد شد. این سیاست هم کمی اخلاقی خواهد شد. اکنون در امرالی حقوق، اخلاق، عدالت، وجدان و چیزی به نام انسانیت وجود ندارد. امرالی را ببینید و وضعیت ترکیه را درک کنید. موقعیت بدین صورت است. بی‌گمان برای همین هم لازم است خلق‌ما فریب تبلیغات جنگ‌ویژه را نخورد. بر این باور هستم که خلق ما به آنها گوش نمی‌سپارد. اما ممکن است برخی بخواهند به آنان توجه کنند بمانند برخی از بخش‌های اجتماع و یا برخی بخش‌های سیاسی، لازم است هیچکس به آنان گوش نسپارد. این اشخاص به تمامی از اعضای جنگ‌ویژه هستند، جنگ ویژه را عملی می‌کنند، به دنبال آرا هستند، برخوردهای این حکومت آشکار است، برعلیه کوردها یک جنگ همه جانبه نابودی را به اجرا در‌آورده است. این نقشه را در سر دارد که پس از انتخابات نیز این جنگ همه جانبه‌ی قتل‌عام را ادامه دهد. برای این هم تدارکات می‌بیند. تدارکات سیاسی، دیپلماتیک و نظامی بر همین اساس انجام می‌شوند. با انتخابات قصد دارد این جنگ همه جانبه را عمیق‌تر و دشوارتر کند و جنگ قتل‌عام کننده را به موفقیت برساند و برای رسیدن به این هدف تدارکات می‌بینند. برای همین هم لازم است دربرابر تبلیغات جنگ ویژه آگاهانه عمل کرد. این حمله در عین‌حال حمله برعلیه رهبر آپو می‌باشد، در شخص رهبر آپو حمله‌ای برضد کوردهاست، حقارت کوردهاست.

تبلیغات اعضای جنگ‌ویژه لازم است در همه جا و به شیوه‌ای جدی افشا و رسوا شوند. برای این مورد مطمئنا به یک جنگیدن قدرتمند نیاز است. این نیز خود بخشی از کارزار است. به علت اینکه برای تضعیف کارزار چنین اعلامی انجام می‌شوند. دربرابر آن نیز مبارزه‌ای بسیار قدرتمند و ایدئولوژیک، سیاسی و اجتماعی باید به اجرا درآید.

به مراسم های جشن نوروز امسال بپردازیم. بعد از نوروز ۲۰۱۳، بی شک نوروزهای امسال از باشکوه‌ترین جشن‌های نوروزی بودند که برگزار شدند. پیام‌هایی که در این نوروز آزادی داده شدند چگونه باید درک شود؟

بی‌گمان ما در آن بیانیه‌های خود نیز بیان داشتیم که نوروز ۲۰۲۴ از باشکوه‌ترین نوروزهای چندسال اخیر بود. در همه جا میلیون‌ها انسان به مانند سیل به میادین سرازیر شده و حضور به عمل رساندند، میادین را به دریایی از انسان‌ها مبدل ساختند. از هر ۴ بخش کوردستان نیز بدین صورت بود، در باکور، روژهلات، برای مثال در روژهلات افراد بسیاری با اشتیاقی فراوان جشن گرفته شده و باشکوه برگزار شد. در روژاوا هم بسیار باشکوه جشن گرفته شد. در بسیاری از مناطق باشور هم جشن گرفته شد. علیرغم اینکه ماه رمضان بود مشارکتی قدرتمند به عمل آمد. نوروز قندیل نیرومندانه گذشت. علیرغم اینکه برخی مناطق قندیل را بمباران کردند و هواپیماهای دشمن گشت‌زنی کردند اما علیرغم تمام این موارد مشارکت بسیار خوبی به عمل آمد. نوروز قندیل پیروزمندانه انجام شد. بی‌گمان باشکوه‌ترین جشن نوروز در باکور و ترکیه برگزار شد. بخصوص نوروز وان بسیار باشکوه بود. نوروز جزیره هم اینچنین بود. نوروز رحا را دیدیم آن‌هم بسیار باشکوه بود. نوروز آمد هم اوج آنها بود. ما نوروزی بسیار باشکوه را در آمد شاهد بودیم. در اِلح، ماردین، بوتان، درسیم، سرحد و توابع این مناطق نیز به همان شکل بود. برای اولین بار در شهرهای ترکیه نوروز چنین باشکوه برگزار شد. جشن‌های نوروز بسیار با شکوهی برگزار شدند برای مثال در استانبول. در این میان با رفقا گفتگو می‌کردیم. استانبول می‌خواست در مشارکت خود را به ‌آمد برساند. در کنار مرمره دریایی از انسان‌ها به وجود آمده بود. بسیار باشکوه بود. نوروز آنچنان برگزار شد که انسان‌ها را به وجد می‌آورد. بجز در استانبول در دیگر شهرهای ترکیه بمانند بورسا، ادیرنه، بالیکه‌سر، مانیسا و ازمیر هم مراسم جشن نوروز برگزار شد. در بسیاری از مناطق آناتولی میانی، نه تنها در قونیه در بسیاری از دیگر مناطق هم نوروز جشن گرفته شد. به راستی هم نوروزی باشکوه برگزار شد. ما شاهد این رخدادها بودیم. درواقع خلق کورد خلق نوروز است. خلق نوروز به چه معناست؟ برعلیه ظلم، استعماری، اشغالگری، فاشیسم، فشار و سرکوب، قیام است. عصیانگری است. ایستار آزادی است. موضع‌گیری آزادی است. خلق ما این ایستار را بخوبی در نوروز نشان داد. ما این مورد را دیدیم. خلق کورد خلق نوروز است. اما این خلق نوروز خلق‌های ترکیه را هم به خلق نوروز متحول خواهد ساخت. در هر نوروز انسان بخوبی این مورد را احساس کرده و می‌بیند. هر نوروز در داخل جامعه تحولات جدی، تغییرات، پیشرفت و آزادی را به پیش می‌برد. در این نوروز خلق‌ما به نسبت دیروز گام‌های دیگری برداشت، متحول و آزاد شده. من این را دیدم و حس کردم. ما خلق کورد، گام به گام جامعه ترکیه را متحول خواهیم ساخت. روح نوروز در داخل جامعه ترکیه را منتشر خواهیم ساخت. و اینچنین جامعه ترکیه را نیز آزاد خواهیم کرد. خلق آزاد شده کورد چنین نتیجه‌ای را برای همگان ارمغان خواهد آورد که جامعه ترکیه را هم آزاد خواهد کرد. تغییرات داخل جامعه کورد، جامعه ترکیه را هم تغییر داده و آزاد خواهد کرد. این مسئله‌ای مهم است. در این نوروز دیدیم ترکیه کمی هم که باشد کوردستانی شده. یعنی در ترکیه کسانیکه در نوروز مشارکت کردند تنها کوردها نبودند. نیروهای دمکراسی نیز شرکت کردند. بسیاری از اقشار دمکراتیک، اتنیک‌ها و فرهنگ‌ها، چپ‌ و سوسیالیست‌ها در آن شرکت جستند. واقعیت ترکیه اینست. موزاییک خلق‌هاست. بی‌گمان این مورد هم بسیار مهم بود.

در این نوروز پیام‌های بسیار مهمی اعلام شدند. یکمین آنها این بود که این ۸ سال است برعلیه جنگ قتل‌عام کننده که بی‌وقفه ادامه دارد، برعلیه سیاست انکار و نابوسازی، خلق‌ما اراده و موضعی نیرومند را نشان داد و گفت که ما در مقابل این موارد ایستادگی خواهیم کرد. گفت که این سیاست دشمن دیگر شکست خورده است. ۸ سال است که در کوردستان سیاست قتل‌عام بی‌وقفه ادامه دارد در برابر کوردهای جنگی همه جانبه را به اجرا گذاشته است. این جنگ را این دولت دولت فاشیست، استعمارگر و قاتل است که انجام می‌دهد. تمامی انسان‌های منتخب خلق، میهن‌دوست، کنشگر را به زندان‌ها انداخت. به عرصه‌های فرهنگی، مطبوعاتی و خانواده‌های شهدا حمله کرد. عرصه اقتصادی را ورشکست ساخت و طبیعت را به نابودی کشاند. کوردستان را به فقر کشانید. تمام این اعمال بدین معنی است که یک نسل‌کشی بزرگ جریان دارد. این اعمال از قبل برنامه‌ریزی شده و منظما در کوردستان فقر و گرسنگی را عمیق‌تر می‌کنند. در تلاشند تا کوردها را به دیگر کشورها مهاجرت دهند.  می‌کوشند تا کوردستان خالی از سکنه کند. ما آگاهی داریم که در برخی مناطق کوردستان هزاران جوان را به دیگر کشورها مهاجرت داده‌اند. مراکز جنگ ویژه بسیار در حال فعالیت هستند. علیرغم تمامی این موارد نیز در این نوروز خلق ما با مشارکتی چند میلیون نفری در میادین حضور یافت. به مانند یک سیل خروشید. گفت که این سیاست دیگر شکست خورده است. این عمل آشکار ساخت که سیاست‌های قتل‌عامانه که ۸ سال بود تداوم داشت با شکست مواجه شده و بدون نتیجه مانده است. نمی‌توانند اراده کوردها را شکست دهند. نمی‌تواند کاری کند که کوردها سرتعظیم در برابرش فرود آورند. کوردها هنوز هم ایستادگی نموده و قیام می‌کنند. این پیام و ایستاری بسیار مهم است. یک موضع است. برعلیه سلطه‌گری و دولت قاتل و استعمارگر یک موضع را نشان می‌دهد. فروپاشی سیاست‌های صدساله آنان است. این نیز بسیار مهم می‌باشد. یکی از مهم‌ترین پیام‌های این نوروز بدین صورت بود. بی‌شک این موضع را بیان داشت که: این مقاومت در اطراف رهبر آپو شکل می‌پذیرد و این مقاومت آنان سیاست‌ها و نقشه‌های دولت را به شکست کشانید. ما شکست این سیاست‌ها و نقشه‌ها را مشخصا در میادین نوروز شاهد هستیم. خلق گفت که رهبر آپو اراده ماست، نشانی رهیافت دمکراتیک مسئله کورد است. خلق ما به جهان این پیام را اعلام کرد. در میادین با مشارکت میلیون‌ها نفری گفت که زنده‌باد رهبر‌ آپو، رهبر آپو اراده ماست، رهبر آپو آدرس راه‌حل، دمکراسی، آزادی، برابری، صلحی شرافتمندانه است. هیچکس با تبلیغات‌های جنگ ویژه و محاسبات جدا به نقشه‌ها و اعمال آنها دچار نشوند. خلق ما گفت تمام دشمنان را شکست خواهیم داد. بدون شک این نیز بسیار مهم بود.

در تمامی میادین شعار «ژن ژیان آزادی» سرداده شد. این نشانگر آن بود که مبارزه آزادی زنان و انقلاب آزادی زنان چگونه جامعه را متحول می‌سازد ما این را در نوروز شاهد بودیم. زنان در این نوروز نیز در صفوف مقدم جای گرفته بودند. رنگ، صدا، کاراکتر خود را به نوروز بخشیدند. کاراکتر و سطح آزادی نوروز با مشارکت بسیار زنان نشان داده شد. روح ۸ مارس تاثیرات خود بر نوروز را بدین گونه نشان داد. همانطور که می‌دانید ۸ مارس هم نیرومندانه جشن گرفته شد. در کوردستان، ترکیه جنبش زنان بسیار نیرومند گشته است و تاثیر خود بر جامعه را نیز نشان می‌دهد. بر سلطه و سیاست فشار وارد می‌آورد. این مورد بخوبی در جشن نوروز قابل مشاهده بود.

همچنین برای آفریدن اتحاد و احساس ملی، برای نیرومند ساختن نگرش ملی نیز این نوروز نقشی مهم را ایفا کرد. هر کجا ممکن است که تفکراتی جداگانه هم وجود داشته باشد و نظریاتی مختلف حضور داشته باشند. اما در کنار ارزش‌های ملی گردهم‌ آمدنی عظیم ایجاد شد. ما این مورد را بخوبی شاهد بودیم. این ارزش‌های مشترک ملی بودند، ارزش‌های آزادی و دمکراسی بودند. بی‌گمان این موارد مهم بودند. پیام‌های مهم نوروز بدین شکل بودند. ابتدای کارزار آزادی را ایجاد کرد. برای اینکه مقاومت اجتماعی شروع شود. قبل از این‌ها راهپیمایی آزادی، راهپیمایی کلن و با نوروز هم این کارزار نیرومندانه به پیش خواهد رفت. مطمعنا این به نتیجه خواهد رسید و پیروز خواهد شد. در این نوروز نیز ما این مورد را شاهد بودیم.

هرکسی قبول دارد که انتخابات محلی ۲۰۲۴ مهم و بحرانی است. اهمیت این انتخابات برای خلق کورد و خلق‌های ترکیه چیست؟

مهم است که این انتخابات در کدام اتمسفر اجتماعی و سیاسی برگزار می‌شود. جنگی بی‌وقفه در جریان است. در کوردستان قتل‌عام، برعلیه خلق‌های ترکیه نیز جنگ وجود دارد. حاکمیتی فاشیست در ترکیه وجود دارد. حاکمیت فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ-ارگنکون وجود دارد. این حاکمیت فاشیست ترکیه را به قهقرا کشاند. ترکیه را از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اکولوژیک به قهقرا کشیده شده است. طبیعت و جغرافیای ترکیه غارت را کردند. ما در برهه زلزله بزرگ شاهد این مورد بودیم در سال گذشته با پروژه‌های خود برای تعمیر ساختمان‌های خراب شده شهرهای ترکیه را به تمامی به بتن مبدل ساختند. با یک زلزله شهرهای ترکیه و کوردستان با خاک یکی گشتند مگر شهرداری اینگونه است؟. انتخابات محلی در اتمسفری ضد دمکراتیک و فاشیستی برگزار می‌شود. بدین ترتیب دارای هیچگونه مشروعیتی نیست و انتخاباتی دمکراتیک نخواهد بود. مدیریت محلی نیز برای حکومت بسیار مهم است. جاهایی را که در انتخابات قبل از دست داده بود می‌خواهد با این انتخابات بدست آورد. به واقع مدیریت‌های محلی سالهاست که به مرکز رانتخواری مبدل شده‌اند. رانت، غارت و پخش کردن رانت و ثروت میان طرفدارن خود؛ شهرداری‌های نظام دولتی به جای کارهایی نامشروع و دزدی تبدیل شده‌اند. در ترکیه چنین سیستمی وجود دارد که مرکزگراست. نظام دولت ملتی که فاشیستی‌ترین مدل آن ترکیه است. ابتکارعمل شهرداری‌ها وجود ندارد و دارای وظایف نیست. هر چیز در آنکارا تصمیم‌گیری می‌شود. در تلاشند که خود را ثروتمندتر کنند و به طرفداران خود هدایا احدا کند، رانتخواری کند، عرصه‌های رانتخواری ایجاد کند، ارزش‌های خلق را به غارت ببرد. شهرداری‌ها به مراکز رانتخواری مبدل شده‌اند. برای همین هم برای دولت بسیار اهمیت دارند. می‌خواهند شهرداری‌های هر منطقه را به خود وابسته سازند و به طرفدران خود اعطا کنند. بی‌گمان اینها مسائلی مهم هستند، یعنی مدیریت محلی هر اندازه هم از دست این حکومت فاشیست رهایی یابد این حکومت فاشیست هم به همان اندازه تضعیف خواهد شد. این یک واقعیت است. این یعنی دیگر آن حکومت نمی‌تواند تا آن اندازه خود و طرفدارنش را از رانتخواری تغذیه کند همچنین نمی‌تواند سرمایه خود را توسعه دهد. به همین علت دستپاچه شده‌ند. به ویژه در استانبول دستپاچگی بسیاری دیده می‌شود به دلیل اینکه مرکز رانتخواری است. می‌گویند یک چهارم سرمایه‌ی ترکیه در آنجا خوابیده است. شهرهای ساحلی به تمامی اینگونه‌اند. به همین دلیل در ترکیه مقطع انتخابات به مقطع جنگ مبدل شده است. جنگ وجود دارد و نه انتخابات. برای بدست آوردن سلطه این جنگ انجام می‌شود. این جنگی پلید است. هیچ‌گونه ارزش‌های اخلاقی را نشناخته و سیاست را آلوده ساخته است. دیگر نمی‌توان نام سیاست بر آن نهاد. در واقع این سیاست نیست بارزگانی و تجارت است. چیزی که به آن سیاست می‌گویند درواقع یک تجارت پلید است. در ترکیه دیگر سیاست باقی نمانده. بجز کوردها و نیروهای دمکراسی، نیرویی که سیاستی پاک و اخلاقی انجام دهد باقی نمانده است. به همین دلیل هم لازم است خلق‌ما رای خود را به کاندیدهای آزادی‌خواه، دمکراتیک و برابری‌خواه بدهد. آرای خلق ما هرگز به ابزاری برای آن سیاست‌های پلید مبدل نخواهد شد. این بسیار مهم است. حزب سیاسی دمکراتیک در هر منطقه‌ای کاندیدهای خود را اعلام کرده است. آنان پاک ترین کاندیدها هستند. دمکرات‌ترین، آزادی‌خواه ترین و کسانیکه سیاستی پاک را عمل کنند آنانند. این مهم است. در کوردستان جنگی قتل‌عام کننده وجود دارد. ۸ سال است که قیوم تایین می‌کنند. قیوم چیست؟ قیوم استعمارگری، اشغالگری و قتل‌عام است. در هرمنطقه‌ای که حاکم باشند آن را غارت می‌کنند. آن قیوم‌ها از اکنون دیده‌اند که در انتخابات شکست خواهند خورد خانه‌های‌ خود در شهرداری‌هارا به فروش می‌رسانند. مایملک شهرداری را به فروش می‌رسانند. غارت می‌کنند. ۸ سال است در کوردستان دزدی، رانتخواری انجام می‌دهند. از خلق می‌دزدد و به طرفدران خود می‌دهد. در کوردستان هرکسی را گرسنه، فقیر و بیکار است. این عملی سازماندهی شده است. برای اینکه اراده خلق را بشکند و تسلیم بگیرد،‌ آنرا به مهاجرت مجبور کند. به چنین اعمالی دست می‌زند. سیاست‌ قیوم بخشی از این سیاست‌های قتل‌عامانه است. از طرفی دیگر قیوم کفایت نمی‌کند حزب‌الکنترا را هم به تحرک واداشته. حزب‌الکنترا هزاران قتل‌عام در کوردستان انجام داده است و عملکردش مشخص است. عامل دولت است کنترای دولت است. هزاران انسان را به قتل رسانده است. اکنون حزب‌الکنترا در هر منطقه‌ای از کوردستان درتلاش است تا خود را به بخشی از سیاست قتل‌عام همه‌جانبه مبدل سازد و به ابزاری موثر تبدیل شود. در کوردستان سیاست قتل‌عام را اجرا می‌نماید در همه جا به تحرک افتاد است، به اِلح بسیار مشغولند. کسانیکه حزب‌الکنترا آنان را کاندید نشان داد در همه جا به کوردی حرف زدند، سعی می‌کنند با زبان کوردی حرف زدن فریبکاری کنند. پ‌دک هم به کوردی حرف می‌زند. پ‌دک با زبان کوردی در کنار آک‌پ-م‌ه‌پ-ارگنکون کوردها را قتل‌عام می‌کند. آنهم در سیاست قتل‌عام کوردها جای دارد. با این وضعیت ممکن است به پ‌دک گفته شود کورد است یا بگویی میهن‌دوست است؟ اصلا هیچ ربطی به کورد بودن دارد؟ نیرو یا سازمانی که کوردها را قتل‌عام می‌کند آیا می‌تواند کوردها، منافع کوردها،‌ ارزش‌های کوردها را نمایندگی کند؟. درواقع آن ارزش‌ها هم بخصوص در صد‌سال اخیر، پنجاه سال اخیر به وسیله مبارزه ، با هزینه‌های بسیار، با دادن جان و خون، با درد و شکنجه بدست آمده است. اکنون عده‌ای در تلاشند که این ارزش‌ها را برای خود مصادره کنند. غارت کرده و آسمیله کنند. این کار را هم با زبان کوردی انجام می‌دهند. تلویزیون ت‌رت۶ وجود دارد. ت‌رت۶ با استفاده از زبان کوردی قصد دارد کوردها را آسمیله کند. در تلاش است که کوردها راهم به سیستم خو الحاق کند. قتل‌عام فرهنگی اجرا می‌کند. با سخنوری کوردی قتل‌عام فرهنگی انجام می‌دهد. هر روز کار می‌کند برای اینکه کوردها را به بردگان دولت مبدل کند. همان کار را پ‌د‌ک هم انجام می‌دهد و اکنون حزب‌الکنترا نیز بدان عمل می‌کند. در همه جا به کوردی حرف ‌می‌زنند با صبحت کردن کوردی جنگ قتل‌عام ر ا عملی می‌کنند. با آک‌پ-م‌ه‌پ-ارگنکون کاری را که قبلا ژیتم می‌کرد اکنون حزب‌الکنترا انجام می‌دهد. بدون اینکه از خود شرمسار شوند. واقعیت اینست که آنان سازمان چنین هستند که از اعمال خود شرمسار نمی‌شوند. می‌رود در جایی بمانند درسیم که علوی هستند از باورداشت راه‌حق هستند. به آنان حقارت می‌کنند. چیزی که اکنون در درسیم عمل می‌شود جنگ قتل‌عام است. لازم است خلق درسیم به صورت حزب‌الکنترا تُف کند. آنان را تف خود خفه کند. از تبلیغات بگذریم لازم است جرات نکنند به درسیم پا بگذارند. لازم است که کاندید‌های حزب‌الکنترا جرات نکنند که در کوردستان در تحرک باشند. اینان به تمامی از اعضای جنگ‌ویژه هستند که سیاست آسمیلاسیون و قتل‌عام را ادامه می‌دهند. کنتراگریلا و از اعضای ژیتم هستند. هیچ ارتباطی با کورد بودن ندارند. با سخن گفتن به کوردی به زبان کوردی حقارت می‌کنند و آلوده‌اش می‌سازند می‌خواهند که آلوده‌اش کنند. با زبان کوردی فرهنگ کوردی را آسمیله کنند قتل‌عام فرهنگی را به انجام برساند. خلق ما این عمل را نمی‌بیند؟ من بر این باورم که خلق ما این را می‌بیند. خلق ما به این اعمال اجازه نخواهد داد. من اطمینان دارم که خلق‌ما در این انتخابات محلی جوابی درخور به دولت و حکومت استعمارگر و قتل‌عام داده و همچنین جوابی قدرتمند را به اعضای جنگ‌ویژه حزب‌الکنترا بدهد و دیگر همکار و همدست‌های خائن او خواهند داد. من به این مسئله اعتقاد دارم. بی‌گمان در کوردستان بدین صورت یک جنگ به اجرا درآمده است. خلق ما برعلیه این مورد مبارزه خواهد کرد و نیرومندترین موضع‌گیری را به انجام خواهد رسانید.

برخی شهرها وجود دارند که فاشسیم می‌خواهد با حیله‌گری در انتخابات آنان را بدست آورد و مصارده کند. بخصوص برای خلقی که در این شهرها زندگی می‌کنند قصد دارید چه بگویید؟ در این مناطق لازم است موضعی چگونه گرفته شود؟

دولت بخصوص ائتلاف فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ-ارگنکون در کوردستان برای برخی مناطق به‌ویژه تعمق می‌کند. این مناطق را به عنوان مناطق پروازی هم مشخص کرده است. قصد دارد با این انتخابات این مناطق را مصادره کند. سیاست قیوم در این زمان کمی شکل خود را تغییر داده است. در این زمان به مانند شیوه‌ی انتقال انتخابات عمل می‌کند. در همه جا پلیس، سرباز بجای می‌کند به عنوان رای دهنده. در کوردستان ارتش را بجا کرده است و تبدیل به رای دهنده کرده است. رای‌دهندگانی خیالی ساخته و برای این هم حیله و فریبکاری بسیاری انجام می‌دهد. این کاری عیان است در تلاش‌ است تا آن مناطق را مصادره کند. بخصوص در مناطقی که در آن اختلاف آرا کم بود بیشتر اهمیت داده و بیشتر قصد مصادره آنان را دارد. برای مثال در آگری، شرناخ، رحا، قرس. به شیوه‌ای جدی رای‌دهنده به منطقه سرت برده است. بصورتی حساس برای رحا هم کار می‌کند. شرناخ هم همینطور. خلق‌ما لازم است هوشیار و مسئول باشد. لازم است خلق‌ما به فراخوانی احزاب سیاسی گوش بسپارد. تمام رای‌دهندگان در کلان‌شهرها که محل ثبت رای‌دهندگی آنان در شهرستان‌هایشان است لازم است به شهر خود برگشته و رای بدهند. خلق‌ما در هرجایی که باشد لازم است رای خود را استفاده کند. از رای خود صیانت کند. از اراده خود صیانت کند تا بتوان نتیجه لازمه را گرفت. لازم است تمام توجه‌اش را به این نکته معطوف دارد. لازم است خلق ما دربرابر این اعمال مقاومت و مبارزه کند و اراده خود را نیرومندانه نشان بدهد.

در همین اواخر در میان عراق و دولت ترکیه و پ‌دک دیدارهایی صورت گرفت. مرتبط با این دیدارها بیاناتی مختلف ارائه می‌شود. شما اهداف این دیدارها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خلق کورد در این مورد لازم است چکار کند؟

این جنگ قتل‌عام که این ۸ سال است دولت و سلطه‌گری انجام می‌دهند. در جایی در تنگنا قرار گرفته. اکنون بسیار دشوار هم درتنگنا است. نقشه‌ اساسی آنان چیز دیگری بود. می‌خواستند سال ۲۰۲۰،۲۰۲۳ به تمامی مناطق محافظتی مدیا را اشغال کنند. قصد اشغال کردن موصل و کرکوک را هم دارند. هم در باشور و هم در روژاوا می‌خواستند که به مرزهای میثاق ملی برسند. هدف اساسی این بود. می‌خواستند که بر عراق و سوریه استیلای خود را بنا نهند. با همین هدف سیاست‌های اشغالگری، نئوعثمانی، امپریالیستی را اجرا نمودند. این امری مشخص است. خواستند حداکثر تا ۲۰۲۳ این مورد را به نتیجه برسانند. اما این محاسبات اشتباه از آب درآمد. هرچیز بر طبق نقشه‌های روی میز اجرا نمی‌شود. آمد و در زیر مقاومت باشکوه گریلا درتگنای دشوار ماند. در زیر مقاومت باشکوه خلق از حرکت بازایستاد و به بن‌بست رسید. در سال‌های ۲۰۲۰،۲۰۲۳ می‌خواست خود را از بن‌بست رهایی بخشد. از سلاح شیمایی و سلاح‌های ممنوعه استفاده کرد. پ‌دک در این جنگ مشارکت جست. می‌خواستند به هر قیمتی که شده از شرایط  بهره ببرند. می‌خواست که این جنگ را مشروعیت ببخشد. برای مشروعیت پ‌دک هرچه در توان داشت انجام داد. اما دوباره نتوانستند به نتیجه دست یابند. بسیار رسوا گشت. سلاح‌های شیمایی و ممنوعه را بکار برد که با موضوع بحث قرار گرفتن آن باعث رسوا شدنش شد. ارتش و دولت در تنگنا مانده و با دشواری روبرو گشتند. از طرفی دیگر هم تلاش‌های اشغالگرانه وجود دارند. غیرنظامیان بسیاری به قتل می‌رسند. روستاها را بمباران کردند. چاه‌های نفت، مراکز گاز و الکتریک، چاپخانه و شرکت‌های غذایی، غیرنظامیان و مبارزان سریانی را هدف گرفتند. یعنی یک جنگ قتل‌عام به تمام معنا را به اجرا درآورد. در دو سال اخیر این قتل‌عام را بیش از پیش افزایش داد. به همین دلایل بسیاری از سیاست‌های قتل‌عامانه آنها رسوا شدند. اکنون چکار می‌کنند؟ اگر بتواند عراق راهم کمی دراین کار مشارکت دهد، اگر بتواند ی‌ن‌ک را هم مشارکت دهد. ایران یا آمریکا راهم هرکسی را در این کار مشارکت دهد. به شکلی آشکار پشتیبانی آنان را بدست آورد. که اینطور بتواند سیاست‌ها قتل‌عامانه و اشغالگرانه خود را به اجرا دربیاورد. کمی هم که شده جلوی نارضایتی‌ها و مخالفت‌ها را گرفته باشد. مرتبط با بکار بردن سلاح شیمیایی و ممنوعه رسوا شد اکنون می‌خواهد خود را کمی هم ک شده منعطف نشان دهد. همینطور دیگر توان ادامه راه را ندارد. ظرفیت تاکتیکی و تکنیکی اکنون گریلا بیش از پیش آنان را در تگنا قرار می‌دهد. در تلاش است هرکسی را به خدمت سیاست‌های قتل‌عام خود درآورد. موضع ی‌ن‌ک تاکنون میهن دوستانه بوده. موضعی بسیار ارزشمند را اتخاذ کرد ما امیدواریم ی‌ن‌ک براین موضع خود اصرار خواهد ورزید. سیاست و مبارزه بر اساس خط میهن‌دوستی ی‌ن‌ک را درکوردستان ارزشمند خواهد ساخت. برای ی‌ن‌ک شرف و کرامت به همراه داشته و ی‌ن‌ک را نیرومند خواهد ساخت. ی‌ن‌ک بدین شکل درمیان تمام کوردها جایگاهی محترمانه و سعادتمندانه را کسب خواهد کرد. خط پ‌د‌ک خطی خائنانه می‌باشد. خطی همکار و همدست قاتلان است. این خط بدرد کوردها نمی‌خورد. به همین دلیل بی‌ارزش است. قابل احترام نیست. در پایان قصد دارم بگویم. بدلیل اینکه ما در برهه نوروز قرار داریم پس در چنین اتمسفری هم زیست می‌نماییم ما دیروز دیدیم که در فرانکفورت و پاریس هم نوروز بسیار باشکوه  جشن گرفته شد. من قبلا از آن بحث کردم که در رحا هم دیروز نوروز جشن گرفته شد. که آنهم بسیار باشکوه بود. من مراسم جشن نوروز در فرانکفورت، پاریس و رحا را یکبار دیگر درود می‌فرستم. نوروز را به خلق خود تبریک می‌گویم. یکبار دیگر هرکس را فرامی‌خوانم که قدرتمند در کارزار آزادی مشارکت یابد و مطمعنا این کارزار را به پیروزی برسانند.»