او با برافروختن آتش آزادی اثری ماندگار از خود بر جای گذاشت

شهید روژین عفرین روحی انقلابی بود که آتش مبارزه را در دل داشت، با رشادت به سوی آزادی گام برمی‌داشت و در هر قدم بر قدرت زنان می‌افزود.

شهید روژین عفرین

روژین عفرین (مزگین مامو) در سال ۱۹۹۲ در ناحیه بلبل عفرین به دنیا آمد و در خانواده‌ای میهن‌دوست بزرگ شد. روژین در سال ۲۰۱۳ شاهد تشکیل گردان شهید روکن بود و تصمیم گرفت به مبارزات آزادی بپیوندد. زمانی که جرقه‌های ارتش زنان روژاوا در عفرین در حال رشد بود، ایجاد این گردان در روژین انگیزه مضاعف ایجاد کرد و به او این فرصت را داد تا به مبارزات آزادی بپیوندد. روژین با روحیه انقلابی خود مبارزه با نیروهای تاریک را به پیش می‌برد. او نه تنها در عفرین بلکه در منبج نیز علیه ظلم و وحشت تبهکاران داعش جنگید. او با شرکت درعملیات منبج آتش آزادی را در منطقه شلعه‌ور کرد. وقتی نام او در عملیات منبج طنین انداز شد، عشق به وطن در دلش و همه وجودش احساس می‌شد. پس از پاکسازی تبهکاران داعش از منبج، روژین در سال ۲۰۱۶ به عفرین که در آنجا متولد شد بازگشت و جنبش شهبا را رهبری کرد.

قلبش پر از عشق بود

شهید روژین قبل از شرکت در مبارزات آزادی با کمال میل در مهدکودک کودکان بی‌سرپرست کار می‌کرد. وقتی در سال ۲۰۱۶ وارد عفرین شد، اولین مقصد او همان مهدکودک بود. عشق وافرش با مهربانی زیاد به بچه‌ها امید می‌داد. علاقه او به آن چهره‌های معصوم نه تنها زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داد، بلکه قلب جامعه را نیز متاثر کرد. او با رویکرد محبت‌آمیز و تربیتی خود زندگی کودکان را زیبا کرد. او ذات بی‌آلایش درون بچه‌ها را می‌دید و به عنوان یک الگو به آنها امید می‌داد. او شجاعت و عزم خود را در مبارزه برای آزادی با مهربانی و محبت خود در ارتباط با کودکان در هم آمیخت و ارزش‌هایی را که در ذات خود به عنوان یک انسان آزاد داشت، به نمایش گذاشت.

او با جنبه‌های هنری توجهات را به خود معطوف کرد

با مهارتی که در عرصه نظامی و عقیدتی در مدت کوتاهی به دست آورد، فرمانده یگان شد. رفقایی که دورش جمع شده بودند در کنارش احساس امنیت می‌کردند. هر زمانی که به سوی هدفی مقدس حرکت می‌کردند، بار دیگر حمایت و گفته‌های قدرتمند او را به یاد می‌آوردند. او نه تنها در زمینه نظامی، بلکه در زمینه هنری نیز توجهات را به خود جلب کرد. بیت‌هایی که می‌نوشت به او اجازه می‌داد عمیق‌ترین افکار و احساسات خود را بیان کند. در عین حال چنان روحیه هنری داشت که با هر کلامی در دل مردم جای می‌گرفت.

قدرت بزرگی به زنان داد

مانند بنای زیبایی بود که با ارزش‌های اخلاقی و زیبایی شناختی چیده شده بود. سفر او در اعماق روحش به دگرگونی بزرگی در آگاهی انجامید و او هرگز از خدمت به پارادایم آزادی زنان دست برنداشت. با تمام ظرافت خود، قدرت، آزادی و مقاومت را در درون یک زن زنده می‌کرد. این زندگی قدرتمند او مبارزه زنان برای هستی را برجسته کرد و به آنها قدرت و شجاعت داد. با نگرش مشتاقانه و مصمم او صدای زنان را بیش از پیش طنین‌انداز کرد و قدرت آنها را تقویت کرد.

کتاب «چگونه زندگی کنیم؟» را همواره به همراه داشت

شهید روژین همواره کتاب «چگونه زندگی کنیم» رهبر آپو را با روحیه آزادی‌خواهی زنان در جبهه جنگ با خود به همراه داشت. این کتاب منبع راهنمایی و الهام بود. وقتی فرصت دست می‌داد، شروع به خواندن کتاب می‌کرد و لابه‌لای صفحات و گفته‌های آن، گویی سفر می‌کرد و در اعماق کتاب گم می‌شد. اندیشه‌های فلسفی و مؤثر رهبر آپو افق‌های جدیدی را گشود و به او الهام بخشید. با خواندن کتاب، ذهن، باور و روحیه مبارزاتی او رشد و تعمیق یافت. شهید روژین راه‌های سلطه مردانه را می‌شناخت و با قاطعیت با آنها مبارزه می‌کرد. رهبر آپو با تمرکز بر چشم‌انداز ارتش شدن زنان، افزودن مرحله جدیدی به مبارزات اجتماعی زنان را هدف قرار داد. در مبارزه برای آزادی زنان، نظام مردسالار را بررسی و برایش بدیل یافت. روژین نظرات رهبر آپو درباره آزادی زنان را به تفصیل ارائه، تحلیل و اجرا می‌کرد.

از تجربیات خود می‌آموخت

او به داشته‌های فعلی راضی نبود و همیشه روی پیشرفت تمرکز داشت. او در میانه تلاشی مشتاقانه و مصمم برای توسعه تاکتیک‌های نظامی بود. همیشه خود را تجدید می‌کرد و پیشرفت می‌داد. او در تلاش بود تا راهبردهای مؤثری را توسعه دهد و همیشه در حال کشف ایده‌های جدید بود.

او تاکتیک‌های نظامی را به طور گسترده و عمیق تجزیه و تحلیل می‌کرد، کاستی‌های آنها را شناسایی و رفع می‌کرد. در روند توسعه تاکتیک‌های نظامی، او بسیار کار کرد و به جزئیات توجه داشت. او به جای صرفاً اتخاذ تاکتیک‌های موجود، سعی می‌کرد با تحلیل و نقد آنها، آنها را مؤثرتر کند. او سعی می‌کرد در عرصه نظامی به شکلی منضبط، منظم و هدفمند پیشرفت کند. او از تجربیاتش درس می‌گرفت، از اشتباهاتش درس می‌گرفت و همیشه در تلاش بود خودش را اصلاح کند.

شجاعت، تصمیم و فداکاری

شهید روژین با شخصیت فدایی و صادق خود در همه جا مایه روحیه و نیرو شد. در سال ۲۰۱۶ پس از پیروزی بزرگ گام منبج، تبهکاران شکست خورده به شهبا حمله کردند. شهید روژین در خط مقدم شهبا جای گرفت. روژین به شجاعت، شور و فداکاری در جنگ معروف بود، او همیشه مبارزات را رهبری می‌کرد و الهام بخش رفقایش بود. روژین ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ در روستای شَآل از توابع شهبا به شهادت رسید.