ک‌ج‌ک: این حکومت طیب اردوغان بود که داعش را به حمله به کرمان واداشت

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) حمله انتحاری به مردم کرمان که منجر به قتل‌عام شد را محکوم کرده و با مردم ایران و بویژه خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.

ریاست مشترک ک‌ج‌ک با اشاره به اینکه نیروهایی که خواهان تعمیق جنگ در خاورمیانه هستند، پشت این حمله هستند، گفت: «داعش توسط نیروهایی که خواهان تعمیق جنگ در خاورمیانه بودند حمایت شد و به حمله به ابتدا به کوردها و همه خلق‌ها واداشته شد. اکنون نیز همین نیروها با همین اهداف داعش را به حمله واداشته‌اند. هرکسی که دیروز حامی داعش بود، امروز نیز حامی داعش و مسئول واداشتن داعش به حمله می‌باشد.»

در بیانیه کتبی ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک آمده است:

«در ۳ ژانویه ۲۰۲۴ در شهر کرمان ایران، حمله‌ای به مردمی که برای بزرگداشت قاسم سلیمانی به قبرستان رفته بودند صورت گرفت و قتل‌عام بزرگی رخ داد. در این حمله ده‌ها نفر جان خود را از دست دادند و صدها نفر مجروح شدند. ما به نمایندگی از جنبش و مردم خود یاد و خاطره کشته‌شدگان را گرامی می‌داریم و به همه مردم ایران به ویژه خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کنیم. ما این کشتار را که از ابتدا آشکار بوده و اکنون گفته می‌شود توسط داعش انجام شده است، به شدت محکوم می‌کنیم.

قرار بود جنگ به خاورمیانه گسترش یابد

این حمله نه تنها مردم ایران، بلکه همه مردم خاورمیانه را هدف گرفت و با هدف تعمیق و گسترش جنگ در خاورمیانه انجام شد. بنابراین، پشت این حمله نیروهایی هستند که خواهان تعمیق جنگ در خاورمیانه هستند. برخی از نیروهایی که حماس و اسرائیل را با یکدیگر درگیر کردند اما پس از این اتفاق به نتایجی که انتظار داشتند نرسیدند، خواهان عمیق شدن درگیری‌ها در خاورمیانه و گسترش جنگ به کل منطقه هستند و تلاش می‌کنند آن را به نتیجه برسانند. این نیروها که خواهان تعمیق جنگ در خاورمیانه هستند، مدتهاست که تلاش می‌کنند دولت ایران را با اسرائیل و آمریکا وارد درگیری کنند. اینکه این حمله در ایران و مصادف با روز بزرگداشت قاسم سلیمانی و دوستانش بوده، نشان‌دهنده چنین هدف و نقشه‌ای است. با این حمله چهره واقعی این نیروها که سعی می‌کنند خود را به گونه‌ای نشان دهند که مخالف جنگ غزه هستند، آشکار شد.

نیروهایی که دیروز پشت سر داعش ایستاده بودند آنرا به حمله واداشتند

اینکه این کشتار توسط داعش انجام شد، واقعیت داعش، نیروهای پشت سر داعش و اهداف آنها را آشکار می‌کند. داعش توسط نیروهایی که خواهان تعمیق جنگ در خاورمیانه بودند حمایت شد و به حمله به ابتدا به کوردها و همه خلق‌ها واداشته شد. اکنون نیز همین نیروها با همین اهداف داعش را به حمله واداشته‌اند. هرکسی که دیروز حامی داعش بود، امروز نیز حامی داعش و مسئول واداشتن داعش به حمله می‌باشد. جنبش آزادی کورد و مردم کوردستان با وحشیگری و فاشیسم داعش که برای تعمیق جنگ و درگیری در خاورمیانه و تبدیل خاورمیانه به حمام خون و گورستان بر سر مردم راه انداخته بود مبارزه کردند و با شکست داعش آنها خاورمیانه و جهان را از دردسر بزرگی نجات دادند. بزرگترین مبارزه را مردم کورد و جنبش آزادی کوردها انجام دادند. جنبش ما و مردم ما از این پس به مبارزه با داعش و نیروهای پشت سر آن و ایستادگی در برابر انواع حملات داعش ادامه خواهند داد. این حمله مشابه حملات قبلی علیه مردم ما و گروه‌های دموکراتیک انقلابی در بسیاری از نقاط از جمله باکور، روژاوا و ترکیه است که منجر به قتل‌عام شد. درست مانند حمله کرمان، مردم مستقیماً هدف این حملات قرار گرفتند و صدها نفر جان خود را از دست دادند و مجروح شدند.

جنگ با کوردها به معنای تعمیق جنگ در خاورمیانه است

این حکومت ترکیه و دولت طیب اردوغان بود که داعش را وادار کرد تا به کوردها و دیگر مردم خاورمیانه حمله کند، به ویژه این قتل‌عام‌ها را انجام دهد. امروز این حکومت ترکیه و دولت طیب اردوغان است که از داعش حمایت می‌کند و آن را برای اهدافش هدایت می‌کند. حکومت ترکیه و دولت طیب اردوغان خواهان تعمیق جنگ در خاورمیانه هستند. این واقعیت که به کوردها در همه جا حمله می‌کند و حملاتی را انجام می‌دهد که تمام زیرساخت‌ها و روبناهای روژاوا را هدف قرار می‌دهد، به وضوح این واقعیت را آشکار می‌کند. این را باید همه بدانند و بفهمند. جنگ با کوردها به معنای تعمیق و گسترش جنگ در خاورمیانه است. غیر قابل تصور است که کسانی که برنامه‌ای برای صلح و درگیری در خاورمیانه دارند با کوردها در جنگ باشند.»

در پایان بیانیه ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک قتل‌عام کرمان را به شدت محکوم کرد، ضمن گرامیداشت یاد قربانیان این قتل‌عام و آرزوی بهبودی عاجل برای مجروحان، با مردم ایران  و بویژه خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی نمود.