فحشا در وان در حال افزایش است

در وان فحشا در سالن‌های ماساژ، خانه‌های اجاره‌ای و برخی هتل‌های کوچک انجام می‌شود. جای تعجب است که پلیس هیچ اقدامی در این رابطه انجام نمی‌دهد.

جنگ ویژه

روسپیگری به طور عمدی در وان، همانند مصرف مواد مخدر، در حال افزایش است. اخیراً در سال ۲۰۲۱، به دلیل اعتراض ساکنان محلی، عملیاتی در ۲ سالن ماساژ انجام شد و ۶ نفر به اتهام «ترویج فحشا، روسپی‌گری و ارائه خدمات نامتعارف» بازداشت شدند. یکی از آنها افسر پلیس و یکی گروهبان بود. گروهبان ویژه و پلیس‌ بازداشت شده قبل از محاکمه آزاد شدند. آنها بعداً به شهرهای مختلف اعزام شدند و دادگاه آنها لغو شد. ۴ نفر دیگر دستگیر و روانه زندان شدند.

در وان، تن‌فروشی از طریق اینترنت و از طریق پلیس‌های حرفه‌ای، با زنان مهاجر و خانواده‌های آنها روزانه انجام می‌شود. خانه‌های فحشا که به ۱+۱ معروف هستند و در روزهای اخیر افزایش یافته‌اند، برای تن‌فروشی استفاده می‌شود. پلیس‌ها ابتدا زنان جوان را به مواد مخدر معتاد می‌کنند و سپس آنها را برای تن‌فروشی تحت فشار قرار می‌دهند. زنهایی که از خانه فرار کرده‌اند و وضعیت مالی خوبی ندارند، به سادگی به مواد مخدر معتاد شده و سپس پایشان به مراکز فحشا باز می‌شود. پس از غصب شهرداری‌ وان و شهرداری‌های تابعه آن توسط حکومت و انتصاب قیم‌ها در سال ۲۰۱۶، سالن‌های ماساژ افزایش زیادی یافت. سالن‌های ماساژ که به راحتی توسط اداره مجوز دریافت می‌کردند، به راحتی تحت کنترل و سازماندهی گروهبان‌های حرفه ای و پلیس کار می‌کنند. جالب است که سالن.های ماساژ اصلا کنترل نمی‌شوند. کسانی که بخش فحشا را سازماندهی می‌کنند، اخیراً عمدتاً زنان مهاجر را به تن فروشی می‌کشانند.

اوزگوکچه: مواد مخدر و الکل زمینه را برای فحشا آماده می‌کند

زوزان اوزگوکچه فعال انجمن زنان وان (واکاد) که توسط ک‌ه‌ک دستگیر شده است، دسترسی به بازار مواد مخدر و فحشا در وان را بسیار آسان دانست و گفت: «در بسیاری از نقاط وان، خانه‌هایی وجود دارد. خانه‌هایی هستند که همین منظور روزانه اجاره می‌شوند. افرادی که فحشا را گسترش می‌دهند، عموما بخش الکل و مواد مخدر را نیز به همین منظور حمایت می‌کنند.» اوزگوکچه گفت: «این کار به صورت آشکار در رسانه‌های مجازی انجام می‌شود. اینگونه گسترش یافت. پس از زلزله وان، فحشا بسیار افزایش یافت. وان شهری فقیر است، فقر همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بازار فحشا بر روی استثمار زنان ساخته شده است. بدنه سیستم فعلی این امر را به عنوان حوزه‌ای تشویق می‌کند که می‌توان به راحتی در آن پول به دست آورد.»

اوزگوکچه با اعلام اینکه در شهرهای کوردستان به زنان به سادگی امکان ورود به این بخش داده می‌شود گفت: «کسی که حتی وان را نشناسد می‌تواند در عرض نیم ساعت به مواد مخدر و فحشا برسد، برای حل این مشکل چه باید کرد؟ اقتصاد باید تقویت شود، تغییراتی باید صورت گیرد. به خصوص مردان نباید این را بخواهند. تلاش شخصی همه بسیار مهم است.»