گزارش آتش‌سوزی‌: آتش‌سوزی از کابل‌های برق شروع شد

ریاست اداره آتش‌نشانی شهرداری کلانشهر آمد در گزارش خود، تشخیص‌ داده است واقعه آتش‌سوزی که براثر آن ۱۵ نفر جان باختند بدلیل کابل‌های برق بوده و از آنجا نشأت گرفته است.

گزارش آتش‌سوزی

ریاست اداره آتش‌نشانی شهرداری کلانشهر آمد ‌(د‌ب‌ب) در ارتباط با واقعه آتش‌سوزی میان مناطق چنار از توابع آمد و شمرخ از توابع مردین، برای اینکه درباره دلیل ایجاد این واقعه تحقیقاتی به عمل آورد و خسارات را تشخیص دهد، یک کمیسیون تشخیص خسارت متشکل از ۶ نفر را ایجاد کرد. مدیریت بخش آتش‌نشانی، صلاح‌الدین زَنگر، مسئول آموزشی آتش‌نشانی، احسان گَزَر،  مسئولان آتش‌نشانی، حسن اوغورلو و صفی‌الدین سالجی، از اداره تندرستی دامپزشکان، حسن کورکماز و از ریاست اداره مهندسی کشاورزی پارک و باغچه‌ها، ایلهان باشول در این کمیسیون حضور داشتند. تحقیقات کمسیون در محل رخداد ۳ روز ادامه داشت و در نهایت نتایج این تحقیقات را در قالب یک گزارش منتشر کردند.

در این گزارش آمده است‌: ‌«مورخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ در ساعت ۲۲‌:۰۹ آگاهی این آتش‌سوزی داده شده است و اولین خودرو در ساعت ۲۲‌:۱۰ از سوی آتش‌نشانی چنار به راه افتاده است. خودروی آتش‌نشانی در ساعت ۲۲‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:۲۵ به محل آتش‌سوزی رسید و مداخله خود را آغاز کرد. گروه‌های آتش‌نشانی مناطق رِزان،‌ پیاس، نوشهر از سوی ریاست اداره آتش‌نشانی، و گروه‌های دیگر از سوی ریاست اداره پارک و باغچه‌ها و ریاست اداره حفاظت از محیط زیست و کنترل و در مجوع ۲۸ خودرو و ۱۰۸ پرسنل و به میزان ۲۸۰ تن آب به منطقه آتش‌سوزی روانه شدند.

جرقه‌های برق بروی محصولات کشاروزی افتادند

کمیسیون تشخیص خسارت در گزارش خود بیان داشته است که در تحقیقات وسیع خود در محل آتش‌سوزی در محله توبنییه منطقه چنار به این نتیجه رسیدند که آتش بدلیل جرقه‌های برقی که بروی محصولات کشاورزی افتادند، شروع و ایجاد شده است. اعلام شده است که ریاست اداره آتش‌نشانی، گزارش خود از محل آتش‌سوزی را با دادستانی جمهوری به اشتراک خواهد گذاشت.

در این گزارش گفته شده است که آتش‌سوزی در محلات توبینیه، هَربَر و باغچه‌ها باعث مرک ۵ نفر شده و ۲۱ نفر از جمله یک نفر از گروه‌های آتش‌نشانی مجروح شدند.

در این گزارش خسارات در توبینیه‌ چنین اعلام شده است؛ ۳۰۲ بُز و ۶۲۲ گوسفند تلف شدند، هزار و ۶۲۷ جریب زمین کشاورزی، ۱۰ جریب از منطقه نهال‌های پسته، ۲ تراکتور، ۱۹ تاسیسات آبیاری، ۴ ترانس برق، ۲ آسیاب، ۳۵ پانل برق، یک دستگاه وسیله زمین کندن، یک دستگاه پودرکننده آب، ۲ تانکر کود، ۱۰ درخت انار، یک دستگاه پخش کننده کود، ۱۴۰ تن گیاه می‌باشد. همچنین گفته شده است که در محله باغجیک نیز ۲ تاسیسات آبیاری، ۱۵ جریب نهال‌های گلابی، در محله هربر نیز ۴۲ سیستم آبیاری در آتش سوختند و از بین رفتند.