ضد پهپاد کوردها و شوکە شدن ترک‌ها

شوکە شدن سران حزب عدالت و توسعه (آ‌ک‌پ) و فاشیست‌های ترکیه، شوکه شدن از آن‌جایی ناشی می‌شود که پهپاد دیگر سلاحی نیست که اردوغان به خود و قدرتش افتخار کند و بسیار مطمئن هستند که شکست بزرگی در انتظار آن‌هاست.

پهپاد به سلاح تعیین کننده در جنگ‌ها تبدیل شده‌ است. با پیشرفت تکنولوژی، کشورها شروع به تولید پهپاد کردند، ترکیه نیز مانند سایر کشورها و دومین قدرت ناتو، از طریق فناوری و تکنولوژی جدید توانست صاحب پهپادهایی باشد که در جنگ‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند و تا حدودی پیروزی خود در جنگ را تضمین نماید. ترکیه از طریق این سلاح نوین توانست در جنگ‌های لیبی، ارمنستان و هر روز در باشور و روژآوای کوردستان، بازی‌ها را به نفع خود رقم بزند، علاوه بر این، به طور مستمر علیه نیروهای روسیه پهپاد تولید می‌کند و در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهد و نیروهای روسیه را به طور کل هراسان کرده است.

در اواسط ماه مارس امسال، مانند همیشه ماه مارس به عنوان بهار کوردها شناخته می‌شود، مراد کاراییلان عضو کمیته اجرایی حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) اعلام کرد؛ که به مناسبت نوروز برای خلق کورد مژده دارند، اعلام مژده‌ی ضد پهپادی و نمایش ویدئو‌های چند پهپاد ترکیه در دست نیروهایشان، به یک‌باره سران آ‌ک‌‌پ و فاشیست‌ها را شوکه کرد، شوک و سردرگمی از آن‌جایی ناشی می‌شود که پهپاد دیگر سلاحی نیست که اردوغان به خود و قدرتش افتخار کند و بسیار مطمئن هستند که شکست بزرگی در انتظار آن‌هاست، واکنش و تحلیل به این موضوع رسانه‌های ترکیه را در بر گرفت. در ۲۲ مارس ۲۰۲۴، یحیی بستان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی نزدیک به اردوغان، در روزنامه‌ی ترکیه‌ای ینی‌ شفق‌ به تفسیر سلاح ضد پهپادی پرداخته است. این روزنامه‌نگار می‌داند، همان‌طور که پهپادها موازنه‌ی قدرت را در خط مقدم جنگ‌ها تغییر داده‌اند، به همان شکل نیز مطمئن است که سلاح‌های ضد پهپادی موازنه‌ی قوا را اصلاح می‌کنند و برای دشمن خط قرمز مشخص می‌نماید.

این روزنامه‌نگار نزدیک به اردوغان به طور کل سردرگمی و شوکه شدن در نوشته‌ی او دیده می‌شود، زیرا در بخشی از نوشته‌ی وی آمده است؛ ایرانی‌ها این سلاح را به قندیل داده‌اند و این گفته را با ذکر دو بخش برای وی و سلطانش تصحیح‌ می‌نمایم.

اول: اگر ایرانی‌ها ضد پهپاد داشتند، به متحدان خود در خاورمیانه که کاملا از پهپادهای آمریکا و اسرائیل به ستوه آمده‌اند کمک می‌کردند یا از متحدان خود در یمن محافظت می‌کردند.

دوم: این گفته‌ی وی به این معناست که کورد قادر به تولید این سلاح نیست، در حالی که غافل از این‌که گریلا با تخصص نظامی جدید چه از نظر فناوری و تکنولوژی و چه از نظر تاکتیک‌های مدرن گریلایی نقشی پیشگام در جهان را ایفا می‌کند، غافل از این‌که خلق کورد در جهان نوین نسبت به سایر ملت‌های دیگر دارای پیشگام و دانشمند است، برای مثال پروفسور کوچر بیرکار‌ که نسبت به سایر ملت‌های جهان پیشتاز و پیشگام است. جهل و بی‌اطلاعی ترک و ضدیت با خلق کورد باعث شده است که از تغییرات جهانی غافل شوند که بهترین پزشکان قلب کوردها هستند و بهترین دامپزشکان دنیا کوردها هستند و این ما هستیم که در عصر جهانی شدن، دشمنانمان را حل خواهیم کرد، غرور و تکبر سلطان شما با پهپادها محصول شما نیست، همه دنیا می‌دانند که شما سالانه هزاران دانشجو را به دانشگاه‌های معروف آمریکا و اروپا می‌فرستید تا بیاموزند که چگونه سلاح پهپاد بسازید.

در بخشی دیگر از نوشته‌ی یحیی بستان، بافل طالبانی را به کمک و همکاری کردن با قندیل در دست‌یابی به سلاح‌ ضد پهپاد متهم شده است، این روزنامه‌نگار از طرفی می‌گوید که کوردها قادر به تولید سلاح ضد پهپاد نیستند، از طرفی دیگر بافل طالبانی را متهم می‌کند که انگار وی کورد نیست، نزد همگان واضح است که نوع سیاست آ‌ک‌پ مشروعیت بخشیدن به حملات خود به محدوده‌ی استان سلیمانیه و کشتار غیرنظامیان که ناشی از ناکامی‌های پی در پی دولت ترکیه و ایجاد دشمنان خیالی برای پنهان کردن ناکامی‌های داخلی این حزب است.