ممنوعیت لباس‌ کوردی در خراسان توسط نیروهای دولت ایران

مشخص شد که نیروهای دولت ایران چند تن از هنرمندان کورد خراسان که در فعالیت‌های هنری‌شان لباس کوردی می‌پوشیدند را به عدم تکرار برگزاری این فعالیت‌ها و بویژه پوشیدن لباس کوردی تهدید کرده است. این رویکرد حکومت ایران، خشم جامعه کورد خراسان را برانگیخته است.

مردم کورد خراسان که بنابه آمارهای منتشر شده جمعیت آنها به حدود ۲ میلیون نفر می‌رسد در شهرهای قوچان، فاروج، شیروان، بجنورد و آشخانه، درگز، اسفراین، کلات و چناران استان خراسان شمالی و گلستان ساکن هستند. جامعه کورد خراسان از شاخه کرمانجها هستند و به لهجه کرمانجی زبان کوردی سخن می‌گویند. یکی از ویژگی‌های  مهم مردم کورد خراسان که آن را از دیگر اقوام جدا می‌کند، پوشش مردان و زنانش بوده ‌است که متاسفانه در نتیجه سیاست‌های تک‌گرایی دولت ایران رو به کمرنگی نهاده است.

کوردهای خراسان که با فرهنگ کوردی و خودویژه اصیل‌شان نه تنها نماینده‌ی فرهنگ کوردی در بین دیگر جوامع هستند، بلکه به یکی از رنگ‌های موزایک رنگارنگ جوامع ایران مبدل شده‌اند. با این وجود به طور مداوم با سیاست‌های همگون‌سازی دولت ایران مواجه می‌شوند.

طبق گزارشی که به دست خبرگزاری ما رسیده است؛ عده‌ای از هنرمندان کوردهای خراسان از جمله علی کریمی، مهدی عرب‌زاده، برات کرمی و حسین خادمی در راستای حفاظت از فرهنگ جامعه‌شان که یکی از ابتدایی‌ترین حقوق بشر است، فعالیت‌هایی فرهنگی به راه انداخته‌اند. در این چارچوب هنرمندان با پوشیدن لباس‌های کوردی مراسم‌هایی دورهمی در فضاهای سبز و پارک‌های این منطقه برگزار می‌کردند.

همان منابع گزارش دادند، دولت ایران که در سیاست تک‌زبان، تک ملت، تک فرهنگ و تک ... اصرار می‌ورزد، این فعالیت طبیعی-فرهنگی را تحمل نکرده و هنرمندان را به عدم تکرار این فعالیت‌ها بالاخص پوشیدن لباس کوردی تهدید کرده است.