گریلا باشور کوردستان را برای اشغالگران و خیانتکاران رها نمی‌کند

نیروهای گریلا که در سیدا و کوه جودی و تپه اف‌ام نقشه‌های دولت ترکیه را خنثی کردند و با اهدای جانشان مانع از اشغالگران شدند؛ نیروی اصلی دفاع از مردم باشور کوردستانند.

جایی که در عکس این خبر مشاهده می‌کنید؛ سنگرهای مقاومت در سیدای زاپ است. انسان وقتی عکس را نگاه می‌کند احتمالا نداند که گریلا چگونه وارد سنگرها می‌شود یا اصلا سنگرها کدامند! اما بیش از یکسال است که گریلاهای آزادیبخش کوردستان در این مکان علیه اقدامات اشغالگرانه ارتش ترکیه مقاومت می‌کنند!

در این جنگ که بیش از یکسال است ادامه دارد؛ این تونل به یکی از مواضع مقاومت بلند مدت گریلا تبدیل شده است.

تصویر کمی پیش از آنکه تبهکاران ارتش ترکیه به آن تونل‌های جنگی نزدیک شوند؛ گرفته است. این تصویر پیش از زدن بمب شیمیایی به آنجا، پیش از زدن بمب اتمی تاکتیکی و پیش از بمباران تانکها برداشته شده است. پیش از این حملات با یورش هوایی؛ غارت و ویران‌سازی طبیعت آغاز شد. گریلاها هم‌اکنون نیز در آنجا مقاومت می‌کنند درحالی‌که هیچ درخت و پوشش گیاهی در آنجا نمانده است و محوطه‌ای حدود یک کیلومتر تونل؛ به خاک و سنگ تبدیل شده است.

ارتش اشغالگر ترکیه برای رد شدن از این سنگرهای مقاومت در سیدا و اجرای نقشه‌های اشغالگرانه‌اش در باشور کوردستان، حدود یکسال است در آنجا جنایت جنگی انجام می‌دهد. با بمب اتمی تاکتیکی درصدد کشتار گریلاهای مستقر در تونل را می‌دهند و هر روزه ۴ تن بمب که به‌کارگیری آن ممنوع است؛ بر تونل‌ها می‌ریزد! بیش از ۷ ماه است با لودر و بیل مکانیکی درصدد تخریب تونل‌هاست.

ارتش ترکیه ۳ سال پیش در همان زمان یک نسل‌کشی عظیم طبیعی را انجام داد. از مام رشو تا ورخل، از ساجای تا غار برینداران، می‌خواست بهترین مواضع مقاومت کوردستان مانند زاپ و آواشین را با بمب شیمیایی و بمباران به یک بیابان بدون حیات تبدیل کند. دولت ترکیه هرجا برود؛ بذر جنایت می‌کارد. نظامیان ترکیه در جاهایی که بتوانند از راه نظامی پیشروی کنند؛ عمدا منطقه را به‌آتش می‌کشند- در چندین فیلم دیده شده که چقدر با خوشحالی این کار را می‌کنند- و در جاهایی که نمی‌توانند پیشروی کنند، با توپخانه و بمباران مراتع و جنگل‌ها را به‌آتش می‌کشند. اعتراض علیه تخریب عامدانه طبیعت و سوزاندن جنگل‌ها تاکنون ادامه دارد، اما وقتی به مناطق مقاومت گریلا می‌رسد؛ همه فعالین محیط زیست ساکت می‌شوند. انگار تخریب طبیعت در همه جا جرم است غیر از مواضع دفاعی گریلا!

انگار استفاده از سلاح شیمیایی در تمام جهان ممنوع است؛ اما اگر علیه گریلای کورد به‌کار برود؛ همه ساکت می‌شوند. گویی مجاز است در این یک مورد! درک این تفاوت سخت است! مخصوصا موضع اطرافیان دموکرات کورد قابل قبول نیست. چرا علیه غارت و تخریب طبیعت در ترکیه موضعگیری می‌کنند اما علیه تخریب طبیعت در جودی و آواشین و زاپ ساکت‌اند؟ انگار درختان آکبلن روح دارند و زنده‌اند اما درختان شیدا که با سلاح اتمی نابود می‌شوند، زنده نیستند! وقتی به مواضع گریلا می‌رسد و طبیعتی که گریلا در آن به‌سر می‌برد؛ یا درختان جلوی سنگرهای گریلا، همه دچار ترس و دلهره و سکوت می‌شوند!

گریلا نیروی دفاع از مردم باشور کوردستان است

ممکن همه به‌خوبی این را درک نکند که در این شرایط دشوار گریلا چگونه می‌تواند مقاومت کند؟ به‌ویژه با وجود احزاب و جریانات نوکر و خیانتکار. مخصوصا در مقابل انظار مسئولین حکومتی باشور کوردستان و با اجازه و همکاری آنان در سنگرهای مقاومت سیدا علیه گریلا جنایت جنگی انجام می‌گیرد! مگر صدای انفجارات شدید در سنگرهای مقاومت سیدا به گوش مسئولین امنیتی حزب دمکرات کوردستان در شیلادزه و دره بالنده نمی‌رسد؟! درختان صدها ساله کوره جوهر قطع می‌شوند، آیا از کدام راه به ترکیه رسانده می‌شوند؟! پیشمرگان پ‌دک که در آن مناطقند؛ آیا بوی گاز شیمیایی و آتش جنگل‌ها را حس نمی‌کنند؟! مسلما پیش از همه شاهد اینند. اولین شاهد وقایعی که در مناطق حفاظتی مدیا روی می‌دهند؛ حکومت باشور کوردستان است!

حقیقت تلخ برای خلق کورد این است: گریلاهای پ‌ک‌ک از چندین منطقه و بخش مختلف کوردستان آمده و برای دفاع از باشور کوردستان جانشان را فدا می‌کنند، اما کسانی که در آنجا به‌دنیا آمده و بزرگ شده‌اند، نه‌تنها از خاکشان دفاع نمی‌کنند؛ بلکه از عملیات اشغالگری دشمن نیز حمایت می‌کنند و علنا در جبهه ضد کورد قرار گرفته‌اند. مثلا گریلا چیا آگری اهل ماکو؛ با همکاری میت و پاراستن پ‌دک در هفتانین به‌شهادت رسید! هرچند برای عملیات و حمله به هیچ هدفی به نزدیکی آسایش بانیک نرفته بودند و تنها برای خرید یکسری لوازم شخصی به‌آنجا رفته بودند.

مردم باشور کوردستان دارای یک فرهنگ کهن قیام و مقاومت هستند. در تمام کوههای این منطقه مقاومت بوده و امروزه آنهایی که در تونل‌های جنگ‌اند، در مواضع مقاومت به این فرهنگ ادامه می‌دهند. یک گریلای زن جوان که در ماه آوریل ۲۰۲۲ در سنگرهای مقاومت سیدا علیه دشمن مبارزه می‌کرد، این‌گونه از آن لحظات می‌گوید: "هرگز به این فکر نمی‌کردم که زمانی به باشور کوردستان برسم و در آنجا نیز برای دفاع از یک منطقه که هرگز نامش را نشنیده بودم، مقاومت کنم. پ‌ک‌ک چه‌نوع میهن‌دوستی در انسان درست می‌کند!" شیلادزه مکانی است در منطقه دفاعی سیدا که گریلا همیشه از آن نام می‌برد. بحثی این‌گونه در جریان بود: "اگر دشمن سیدا را اشغال نماید، خیابان‌ها و کوچه‌های شیلادزه را نیز اشغال می‌کند. حتی اگر به‌خاطر مردم شیلادزه نیز باشد؛ نباید اجازه این را بدهیم." زیرا کوره جوهر و سیدا ورودی شیلادزه هستند. یکی از مناطق باشور کوردستان که چند سال پیش تانکهای ارتش اشغالگر ترکیه در آن پراکنده شدند و مقاومتی باشکوه توسط مردم محلی انجام گرفت؛ همین شیلادزه بود. هیچ یکی از گریلاهایی که در تونل‌های جنگی در سیدا مقاومت می‌کنند؛ با چشمان خود شهر شیلادزه را ندیده‌اند! هیچ یک از آنها اصالتا اهل آمدیه و دهوک نیستند. گریلاهایی که نقشه اشغالگری دولت ترکیه را در سیدا و جودی و اف‌ام شکست داده و با جان خویش اشغالگران را متوقف نمودند؛ نیروی اصلی دفاع از مردم باشور کوردستانند!"