موقعیت سیاسی کوردها در خطر است

کورد آزاد هویت نوین خاورمیانه است و طراحی نوین خاورمیانه بدون لحاظ کردن خلق کورد امکان‌پذیر نخواهد بود و این نیز یک حقیقت است.

کورد آزاد هویت نوین خاورمیانه، این عنوان کتاب مانیفست خاورمیانه نوین است که رهبر آپو در سال ۲۰۰۲ برای دادگاه آتن نوشته است. رهبر آپو در این مانیفست یک بار دیگر واقعیت ارتباط کورد با خلق‌های دیگر از جمله ترک، فارس،‌ عرب و یونانی را ارزیابی کرده و توجه‌ها را به نقش پیشاهنگی خلق کورد در مسئله دوستی، حیات مشترک و مسالمت‌آمیز و دمکراتیک در میان آن خلق‌ها همچنین از ورشکستگی پارادایم نظام جهانی نیز سخن به میان می‌آورد و واقعیت کورد آزاد و اهمیت شخصیت انسان آزاد در طراحی نوین خاورمیانه را ابراز می‌دارد و این را به اثبات می‌ٰرساند که کورد آزاد هویت نوین خاورمیانه است و طراحی نوین خاورمیانه بدون لحاظ کردن خلق کورد امکان‌پذیر نخواهد بود و این نیز یک حقیقت است.

این خلاصه را بدان دلیل بیان داشتم‌‌؛ چون سال‌هاست که دولت اشغالگر ترکیه و حکومت آک‌پ و ائتلاف اردوغان-باغچلی-هداپار می‌خواهند در طراحی نوین خاورمیانه، کوردها را بدون سهم و به‌مانند سده بیستم با سیاست قتل‌عام، کوچاندن‌، ذوب،‌ آسمیلاسیون و نسل‌کشی پاکسازی کنند. دیدار وزیرخارجه دولت ترکیه و رئیس سابق دستگاه استخباراتی ترکیه که در ۱۴ مارس ۲۰۲۴ انجام شد و دیدار رئیس‌جمهور دولت ترکیه رجب طیب اردوغان که در ۲۳ آوریل از بغداد و هولیر بر همان اساس و راه سیاسی، دیپلماسی ارتباطی چند طرفه صورت گرفت. دولت اشغالگر ترکیه و نماینده مزدور نظام مدرنیته سرمایه‌داری در خاورمیانه تمام تلاش‌های خود را انجام دادند برای اینکه با همکاری دولت‌های اشغالگر کوردستان و با پشتیبانی ناتو،‌ اروپا، آمریکا و خط خیانت کوردهای خائن و تسلیم شده،‌ ائتلافی منطقه‌ای و بین‌المللی جدیدی در برابر جنبش‌ آزادی‌بخش خلق کوردستان و علیه دستاوردهای کوردها انجام بدهند و به کوشش‌ها و مبارزات آزادی‌خواهانه و صلح‌طلبانه حزب کارگران کوردستان ‌(پ‌ک‌ک) و خلق کورد ضربه بزنند.

دولت اشغالگر ترکیه در عراق تحت لوای عنوان تجارت می‌خواهد سرنوشت کوردها،‌ خلق‌های عراق و دولت عراق را به بازی بگیرد. از طرفی می‌خواهد حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) و خانواده بارزانی را به مثابه خط خیانتکار کوردی همراه سیاست‌های خود نگه‌ دارد و در برابر حکومت مرکزی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(عراق) و جنبش آزادی‌بخش خلق کوردستان ‌‌‌(پ‌ک‌ک) و جامعه ایزدی از آنان استفاده کند. در برابر این نیز ارودغان و مسئولان دولت ترکیه به پ‌د‌ک قول داده‌اند که آن پایانه قدیمی در منطقه ‌(سرزیر) از توابع زاخو را برای پ‌د‌ک به مثابه یک پایانه به رسمیت بشناسد و آن را از آنجا تا شرنخ دامنه دهد.

اگر دقت کنید در زمان انتخابات محلی باکور کوردستان و ترکیه ‌(شهرداری‌ها)، بیانیه‌های پ‌دک که تحت لوا و با عنوان تحلیلگران و سیاستمداران پ‌دک تاکید بسیاری بروی شرنخ داشتند و تمام تلا‌ش‌ و امکانات خود را بکار بستند که آک‌پ آن شهر را از دست ندهد و این شهر بدست حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌‌(دم پارتی) و کوردها در باکور کوردستان نیفتد، حتی بخشی از تحلیلگران و مفسران پ‌دک‌ اینطور فکر می‌کردند که اگر آک‌پ در این انتخابات شکست بخورد، سبب خواهد شد که آک‌پ بیشتر با حکومت مرکزی عراق ارتباط برقرار کند تا با پ‌دک و خانواده بارزانی.

از طرفی دیگر،‌ دولت اشغالگر ترکیه در تلاش است که دولت عراق را به مثابه یک مخالف قدیمی و همیشگی در کنار خود داشته باشد برای اینکه علیه منطقه باشور کوردستان و خلق کورد از ارتباطات چندجانبه در جهت سرکوب و پاکسازی کردن خلق کورد‌‌، جنبش‌های کوردی و از میان برداشتن دستاوردهای خلق کورد بهره‌مند شود. دیدارهای قبل و این اواخر هاکان فیدان و رجب طیب اردوغان و هیئت‌های همراهشان از بغداد به همان منظور انجام شد.

دولت ترکیه می‌خواهد در مقابل دادن سهم آب و آزاد کردن آب‌ پشت سدها برای عراق، بخشش شکایات و پرونده پاریس و دادگاه بین‌المللی درباره قاچاق نفت عراق و فروش آن به برخی کشورهای دیگر که از جانب عراق اجازه آن را ندارند، حکومت عراق را مجاب کند که در مقابل جنبش آزادی‌بخشی خلق کوردستان ‌(پ‌ک‌ک) و وضعیت سیاسی ایزدی‌ها در شنگال همچنین موقعیت سیاسی روژاوا کوردستان در کنار سیاست‌های قتل‌عام کوردها توسط ترکیه جای بگیرد و دولت اشغالگر ترکیه هم به مقامات عراق این قول را داده است که شرکت‌های آن کشور می‌‌توانند از جنبه بازسازی عراق نقش‌هایی را ایفا کنند.

اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق فدرال از رشد اقتصادی و اهمیت جنبه تجارت و پیشبرد بُعد تندرستی، آموزشی و امنیتی بحث به میان آورد و اعلام کرد که آنان در دیدارهای خود از ایجاد خط ریل قطار بصره-موصل-تل‌کوچر-اندیور-سلوپی نیز گفتگوهایی را انجام داده‌اند. اردوغان هنوز به ترکیه بازنگشته بود که اعلام کرد ممکن است ترکیه،‌ عراق، امارات و قطر درباره پروژه رشد اقتصادی در میان خود به توافقاتی دست یابند. این روش تجارت دولت ترکیه  که از زمان تورگوت اوزال بروی آن کار می‌‌کنند، جایگزین و آلترناتیو همان راه تجارت آمریکا-اروپا-اسرائیل است که می‌خواهند از هند تا دریای سرخ و از آنجا به اسرائیل،‌ یونان و اروپا آن را گسترش دهند؛ زیرا در آن پروژه آمریکا-اروپا-اسرائیل، دولت ترکیه بدلیل سیاست ضد کورد کنار گذاشته شد و نتوانست از آن پروژه بهره‌مند شود. به همین علت با تحریک حماس و تلاش اسرائیل برای انتقام از حماس یک جنگ خونین میان فلسطینیان و اسرائیل را ایجاد کرد و تا کنون نیز در تلاش است که پروژه رشد اقتصادی را به دولت عراق تحمیل کند.

دولت اشغالگر ترکیه هدفش از پروژه رشد اقتصادی و بنیانگذاری راه تجارت جدید، در اساس خود برای بیکار کردن پایانه بین‌المللی ابراهیم خلیل و خفه کردن منطقه باشور کوردستان و در سطح کلی نیز فروپاشی موقعیت سیاسی باشور‌، روژاوا، و شنگال است، مشخص است پیشتر نیز در زمان دیدار از بغداد این موضوعات را با مقامات دولت ایران، سوریه و عراق به بحث و گفتگو گذاشته و در این باره توافقاتی را نیز به امضا رسانده‌اند.

دولت ترکیه در سال ۲۰۱۴ که گروه‌های تبهکار داعش را به سوی کوبانی و شنگال جهت‌دهی و گسیل نمود،‌ نیز به همین دلیل بود. در آن زمان به دنبال فرصتی بودند که خلق کورد را قتل‌عام کنند و به خیال خود برای اینکه از جنگ کوردها نجات یابند این اقدام صورت گرفت. برای همین با برنامه از پیش تعیین شده، تبهکارانش را به سمت مناطق کوردی جهت‌دهی کرده و گسیل داشت و خواست‌شان این بود به هر قیمتی که شده در درجه اول خلق کورد را از آن راه‌های تجاری دور کنند تا کوردها در آینده نتوانند از آن پروژه بهره‌مند گردند. این موضوع را رهبر آپو در سال ۲۰۰۷ از راه وکلای خود به اطلاع خلق کورد رسانده و آنها را از این خطر مطلع کرده بود. حملات ارتش اشغالگر ترکیه علیه منطقه کوهستانی متینا،‌ زاپ،‌ آواشین و تپه اف‌ام از سال ۲۰۱۴ به همین منظور انجام گرفت.

اکنون جنگ میان فلسطین و اسرائیل به مدت شش ماه است که ادامه داد و مردم بی‌گناه از زنان، کودکان گرفته تا پیر و جوان به قربانیان این جنگ مبدل شده‌اند، همچنین به مدت ده سال تمام است دولت اشغالگر ترکیه و گروه‌های تبهکارش علیه خلق کورد یک جنگ و قتل‌عام اینچنینی را اجرا می‌کند، تنها با این تفاوت که هیچکس نمی‌خواهد از آن حملات ضد کوردها سخنی به میان بیاورد‌؛ زیرا که خلق کورد قربانی نظام جهانی و بین‌المللی و تمام نهادها و دستگاه‌های آن است. از عفرین گرفته تا کوبانی و سریکانی، حسکه و شنگال تا کرکوک در مدت این ۱۰ سال، ده‌ها کودک کورد‌ با قتل‌عام روبرو شده‌اند، صدها هزار نفر از آنان از محل زندگی و زادگاهشان مهاجرت کرده و دها هزار نفر نیز از مجروحان این جنگ هستند،‌ صدها هزار کیلومتر زمین، اراضی و کوه و کوهستان کوردها را اشغالگر کرده و در آن پایگاه نظامی ایجاد کرده‌اند و گروه‌های تبهکار را در آن مستقر کرده‌اند.

علیرغم تمام آن فجایع و بدبختی که علیه خلق کورد انجام شده، به آن نیز بسنده نکرده و دولت اشغالگر ترکیه و اردوغان می‌خواهند با شرکت دادن دولت عراق در جنگ علیه گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان، به اهداف خود برسند. آمدن اردوغان‌ سرکرده تبهکاران و نماینده راستین داعش و القاعده به بغداد و هولیر و دیدار وزیر خارجه ترکیه با چند کشور اروپایی بخصوص با فرانسه و چند کشور دیگر و حمله پلیس بلژیک که به مرکز دمکراسی و حقوق بشر و کپنهاگ که به عنوان مرکز ناتو مشهور است در ساعت ۱۲ و نیم شب به دور از انظار عمومی ،‌ به هر دو مرکز تلویزیون‌های استرک و مدیاهابر حمله کرده و ضرر و زیان بسیاری به هردو تلویزیون وارد کردند. این در حالی است که دادگاه عالی بلژیک پارسال کار و کنش‌های پ‌ک‌ک را کار و کنشی مشروع در راه آزادی یک خلق عنوان کرد و به رسمیت شناخت، که معلوم می‌شود کشورهای اروپایی هم از جهانی‌شدن تفکرات و ذهنیت رهبر آپو و شکست اردوغان در انتخابات محلی ترکیه و شکست و به خاک مالیدن دماغ ارتش ترکیه بدست گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان ناراحت هستند و برایشان هضم شدنی نیست، بخاطر همین بدین شیوه به نهادهای مطبوعات و رسانه‌های خلق کورد حمله کردند.

نکته‌ای دیگر که باید در این موضوع بدان اشاره کنیم، همکاری،‌ همدستی و پشتیبانی پ‌دک‌ و خانواده بارزانی از نقشه‌های دولت اشغالگر ترکیه است. مدتهاست که پ‌دک به مثابه یک ابزار دست نیروهای اشغالگر منطقه‌ای و بین‌المللی، بدون اراده و بدون تصمیم و اختیار خود و به شیوه‌ای مزدورانه، غلام گوش بزنگ نیروهای هژمون‌گرای منطقه‌ای و جهانی است. باید تمام خلق کورد،‌ نیروها و طرفین سیاسی خلق کورد،‌ نهاد‌ها و سازمان‌های مدنی و شخصیت‌های روشنفکر و آکادمیسیت از این خطرات و تهدیدهای پیش‌روی خلق کورد و وضعیت سیاسی کوردها آگاه باشند و با احساس مسئولیت ملی و دمکراتیک خود،‌ اجازه ندهند که پ‌دک از این بیشتر با خون،‌ مال و دستارودهای خلق‌مان تجارت کند.