یادداشت

صیانت از هویت انسانی: ۱۴ جولای

هر که باشد و به هر شکلی که با پ‌ک‌ک دشمنی کند، در واقع با زن و انسان آزاد و جامعه اخلاقی دشمن است. به هر دلیلی که باشد، مخالفت با پ‌ک‌ک مخالفت با انسانیت و انسان آزاد است.

پ‌ک‌ک حزب شهداست و شهدا صاحبان واقعی این سرزمین هستند. رهبر آپو می‌گوید: «برای صیانت واقعی و صادقانه از شهدا و راه آنها، سعی می‌کنم به خوبی رهبری کنم و به اهداف آنها برسم. صیانت واقعی از شهدا، ادامه راه و اهداف آنهاست و این تنها با کسب پیروزی، عملی و تضمین می‌شود.»

در سال ۱۹۸۰ کودتای نظامی در باکور کوردستان و ترکیه رخ داد. آن کودتا علیه کوردها، خط اسلامی و جنبش چپ بود. این فقط به این دلیل بود که این سه خط در مقابل نظام مدرنیته سرمایه‌داری ایستادند و در مقابل نظام سلطه سر فرود نیاوردند. به همین ترتیب در ایران و در سال ۱۹۷۹ انقلاب خلق‌های ایران که بعداً به انقلاب اسلامی تغییر یافت رخ داد. در آنجا برعکس، جنبش‌های چپ، ملی‌گرا، مذهبی و کوردی علیه خط مدرنیته سرمایه‌داری قیام کردند.

کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ و برقراری وضعیت فوق العاده و قوانین نظامی کودتا، مرحله سخت و دشواری را در باکور کوردستان و ترکیه به همراه داشت. هزاران انقلابی دستگیر و زندانی شدند، هزاران میهن‌دوست و وطن‌پرور جان خود را در زیر شکنجه فدا کردند، هزاران نفر از مردم محل زندگی خود را ترک کردند. هزاران روستا تخلیه و سوزانده شد و هزاران نفر کشته شدند. در آن شرایط وحشیگری و درماندگی و‌ عدم وجود فرصت، مقاومت و صیانت از هویت خود، غیرممکن تلقی می‌شد. اما در عین حال در زندان‌های ترکیه و باکور کوردستان، به ویژه در زندان آمد شهدای مقاومت و افتخار، شهیدان «کمال پیر، مهمت خیری دورموش، علی چیچک و عاکیف یلماز» دست به اعتصاب غذا زده و تا سرحد مرگ روزه می‌گیرند و دشمن را در زندان شکست می‌دهند. چرا که کودتای نظامی می‌خواست ارزش‌ها و منش‌های انسانی و اجتماعی افراد را از بین ببرد و آنها را به سمت روحیات غیرانسانی سوق دهد و انقلابیون ترکیه و باکور کوردستان و خلق کورد و اسلام‌گراها را ناچار به گردن خم کردن کنند. از این رو مقاومت شهدای عزت، نه تنها بر هویت حزبی پافشاری می‌کرد، بلکه در عین حال بر هویت انسانی و زندگی آزادانه اصرار داشت. در برابر بی هویت کردن، مقاومت و دفاع تاریخی در بالاترین سطح توسعه یافت.

ذهنیت اشغالگر دولت فاشیست ترکیه می‌خواست اراده را در زندان‌ها در هم بشکند. او زندان را محلی برای شکستن اراده و باور و تخریب شخصیت افراد می‌دانست؛ اما در مقابل این، شهدای مقاومت عزت، چنان روحیه‌ای در زندان آمد نشان دادند که تا امروز پ‌ک‌ک بر اساس همین اراده و باور استوار است. شخصیت شهدای مقاومت در زندان آمد، مبارزه و مقاومت خود را ادامه می‌دهد و مانند دریا و رودخانه در سخت‌ترین شرایط، برای کسب موفقیت و برداشتن گامی نو در حرکت است و در عرصه تشکیلاتی، نظامی، سیاسی و دیپلماتیک و ارتباطات از کوچکترین فرصت استفاده می‌کند و تحولات بزرگی را ایجاد می‌کند. بر مبنای همین مقاومت تاریخی، انقلاب روژاوای کوردستان متولد شد و بر اساس همان راه و مقاومت تاریخی، «فرمان» هفتاد و چهارم بر خلق ایزدی ما در شنگال در هم شکسته شد.

صیانت از هویت پ‌ک‌ک، صیانت از هویت انسانی و خود انسانیت است؛ چون پ‌ک‌ک حزبی است که بر ارزش‌های انسانی، میهنی و خلق پافشاری می‌کند، نمادی از مقاومت هزاران ساله نظام مدرنیته دموکراتیک خلق‌های خاورمیانه و جهان است. خط مقاومت کوردهای آزاد است که امروز در مناطق زاپ، آواشین، گاره، خاکورک، متینا و ورخِل مانع از اشغالگری دولت ترکیه، فاشیسم، استبداد و دیکتاتوری ظالمانه نظام سرمایه‌داری می‌شود.

مقاومت تاریخی، پیروزی تاریخی را تضمین می‌کند

بر اساس مقاومت تاریخی شهدای عزت، گام‌های نظامی و جنگ گریلایی در کوردستان اوج می‌گیرد و گام ۱۵ اوت ثمره مقاومت زندان‌های باکور کوردستان و به ویژه زندان آمد بود. در مقابل خط امحا و نابودی در زندان‌ها، خط مقاومتی که توسط شهید مظلوم دوغان شکل گرفت و با شعار «مقاومت زندگی است» آتش نوروز را برافراشت، با مقاومت شهدای عزت، روشن‌تر و قوی‌تر می‌شود و به مقاومتی در سطح کل جامعه تبدیل می‌شود. مقاومت زندان با گام گریلایی و تشکیل ارتش گریلایی مانع از نسل کشی خلق کورد و آزادیخواهان ترکیه و باکور کوردستان شد. آن مقاومت یک نیروی شکست ناپذیر و روحیه پولادین ایجاد کرد، به همین دلیل است که می‌گویند پ‌ک‌ک حزب اراده، باور، شجاعت و مقاومت در سخت‌ترین و دشوارترین شرایط زندگی است.

شهدای مقاومت زندان ارزش آفریدند. آنها با فداکردن جان خود ارزش‌های نوین خلق کردند. بنابراین پ‌ک‌ک حزبی است که در بالاترین سطح از ارزش‌های خود صیانت می‌کند و روز به روز بر اساس ارزش‌هایی که شهدا خلق می‌کنند رشد می‌کند. عظمت پ‌ک‌ک به دلیل تعهد به هویت انسانی و انسانیت است که آن را به عنوان اساسی‌ترین معیار و اصل خود برگزیده است. آن مقاومت تاریخی اکنون نشان دهنده آزادی و دموکراسی و مقاومت اخلاقی مبارزان آزادی در کوردستان، ترکیه، خاورمیانه و جهان است. پ‌ک‌ک نماینده واقعی ارزش‌های مشترک خلق‌ها و بشریت آزادی‌خواه است. بنابراین، صیانت از هویت پ‌ک‌ک، صیانت از هویت انسانی و انسانیت در بالاترین سطح زندگی آزاد است. برای خلق کورد، صیانت از هویت پ‌ک‌ک، صیانت از مبارزات آزادیبخش ملت دمکراتیک است. آزادی‌خواهی خلق کورد در برابر خط تسلیم و خیانت و انحلال‌طلبی و مقاومت در برابر ذهنیت دولت اشغالگر و فاشیست ترکیه و خط خیانت کوردهای تسلیم شده است.

پ‌ک‌ک اکنون به واقعیتی تبدیل شده است که نمی‌توان آن را انکار کرد؛ امروز هیچ کس نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند و آن را نادیده بگیرد. این یک واقعیت تاریخی است که پیروزی فردی و جامعه دموکراتیک و اخلاقی در خط آزادی زنان ایجاد شده است. هر که باشد و به هر شکل با پ‌ک‌ک دشمنی کند، در واقع با زن و آزادی‌خواهی و جامعه اخلاقی دشمن است. به هر دلیلی که باشد، مخالفت با پ‌ک‌ک، مخالفت با انسانیت و انسان آزاد است.