امرالی از نگاه اوجالان – بخش سیزدهم

"شرایط هر چقدر دشوار نیز باشد، سعی خواهم کرد مقاومت نمایم. در حیات خود در امرالی صبر پیشه کردن، معنا یافتن و جسارت از خود نشان دادن برای من سخت نخواهد بود. اگرچه دشواری‌های فیزیکی خارج از اراده من هستند."

رهبر خلق کُرد، عبدالله اوجالان سیستم [زندان] امرالی را عنوان بخشی از توطئه بین‌الدولی علیه خود تفسیر می‌کند. اوجالان تنها به عنوان یک زندان به امرالی نمی‌نگرد؛ بلکه به مانند مکانی که سیستم مدرنیته کاپیتالیست در حمله به شخص او در واقع حملات شدیدی را علیه خلق کُرد و دیگر خلق های منطقه طراحی می‌کند، ارزیابی می‌نماید. اوجالان در یادداشت‌ها و ملاقات خود به تحلیل این سیستم می‌پردازد و از مبارزه خود [علیه آن] سخن می‌گوید.

 

اوجالان در دفاعیات خود که با عنوان «دفاعیات دادگاه حقوق بشر اروپا: از دولت کاهنی سومر به سوی جمهوری خلق» که در سال ٢٠١١ منتشر شد، مراحل توطئه بین‌الدولی و واقعیت امرالی را با جزئیات تشریح می‌کند. بخش سیزدهم این تحلیلات را در این قسمت منتشر می‌کنیم.

 

لازمه‌ی صلح، ایده و عمل است

پیش از مرحله امرالی من به شیوه‌های گوناگون نشان داده بودم که جستجوی صلح بیش از افروختن آتشِ جنگ برای من ارزش دارد. در بسیاری از موارد من این خط مشی را تعیین نمودم. در مرحله امرالی نیز بیش از پیش بر روی صلح تمرکز کردم.

 

این به مثابه تنزل از خواسته‌های خود نبود، این واقعیت را به عنوان یک وظیفه انسانی و سیاسی درک کردم. همانگونه که برای جنگ به یک ایده و عمل نیاز داریم، صلح نیز خواستار برخورد مشابهی‌‌ست. در عوضِ جنگهایی که دستاوردهای بزرگی نیز با خود به همراه دارند، صلح اگر محدود نیز باشد، اگر از تحولات و گام‌های آزادی استقبال نماید، می‌بایست ترجیح داده شود. بر این اعتقادم که حس، ذهنیت و اراده آزادی بسیار نیرومند است. معتقدم در جوامعی که صلح خود را با آزادی به دست آورده اند، همیشه منظم بوده و مطالبات خود را نیز در یک جوِ صلح آمیز به راحتی می‌توانند تضمین نمایند.

 

عقاید تعصب‌آمیز ملی، بیان‌های عوام‌فریب

هیچ شکی ندارم که صلح نه یک کوتاهی، بلکه یک توانایی‌ست. با ورود به دگماهای ملی‌گرا، تحت عنوان "سرزمین پیروز-پرچم-دولت" بیان‌های عوام‌فریب که بر زبان آمده‌اند، به همه اینها به عنوان دروغ‌های فاشیزم می‌نگرم. به اعتقاد من، میهن‌دوستی منسجم در این تعریف می‌شود که برای همه فرهنگ‌های موجود احترام قائل شد. مطمئنم اگر همانگونه که برای فرهنگ خود ارزش قائلید برای دیگر فرهنگ‌ها نیز ارزش قائل باشید، خواهید توانست برای ملت خود سودمند باشید. قرن ٢١، قرن صلح کُردها خواهد بود.

 

نباید بر روی گام‌های من حساب‌های غلط باز شود

اگر بر روی پدیده صلح تامل نمایم مرحله حیات من در امرالی بدون شک غنی از دسترنج خواهد بود. با توجه به امکاناتی که دارم سعی می‌کنم این واقعیت را عملی نمایم. در آرام شدن اوضاع در دو سال گذشته در ترکیه، موقعیت تلاش‌های من بسیار تاثیرگذار و مشخص‌کننده بوده است. اگرچه نخبگان سیاسی، پارلمان و حکومت بدلیل برنداشتن گام‌هایی که از آنها انتظار داشتیم، راه را هموار نکرده و به یک صلح پایدار فرصت ندادند. من بدلیل ترس از مرگ این موضع را بیان نمی‌کنم، من می‌دانم که عدم هماهنگی حکومت ترکیه [با تلاش‌های من] هیچ سودی به بار نخواهد داشت و راه حلی ارائه نمی‌کند. اما بسیار مهم است که بگویم بر روی گام‌هایی که از روی اقتضای هویت ایدئولوژیک خود بر‌می‌دارم نباید حساب های غلط باز شود.

 

آنانی که قدم‌های معقول بر‌نمی‌دارند، می‌توانند همه چیز را از دست بدهند

آن چیزی که بر من تحمیل می‌شود، پروسه تخریب تدریجی و فرسایش ا‌ست. و همه از قبل می‌دانند که من را با چه توطئه گسترده‌ای به اینجا آورده اند. برای اینکه بیش از این به توطئه‌گران آناتولیا، مزوپوتامیا و ترکیه فرصت ندهم، برای اینکه بیشتر از این به جریانات شوونیست که بر روی خون و جنگ سیاست می‌کنند، فرصت ندهم، من مصمم هستم که موضع خود در قبال صلح و آزادی را که به نفع همه خلق‌های ترکیه خواهد بود، ادامه دهم.

 

همچنین پیشتر نیز گفته بودم که تخریب من تنها به شخص من محدود نخواهد بود، اگر اینگونه می‌بود، [توطئه‌گران] بیشتر از این به مسئله موجود طول نمی‌دادند. از این رو که توطئه هنوز ادامه دارد و به خوبی می‌دانم که تخریب من می‌تواند به عنوان شروعی برای از بین بردن رفقا و ملت میهن دوست ما به کار گرفته شود، وقتی چنین احتمالاتی وجود دارند و به تهدیدات خود ادامه می‌دهند، آمادگی کامل، قیام و دفاع مشروع به عنوان یک اقتضا خود را نمایان می‌سازد. آنانی که به خاطر صلح قدم‌های معقولی برنمی‌دارند، روی دادن هر عملی از آنها محتمل است. برای خنثی نمودن این توطئه به جهد بیشتری نیازمندیم. می‌بایست به درستی محاسبه نمود که توطئه‌گران پروسه فرسایش من را تا به کجا خواهند برد. در ابتدا می‌خواستند خودکشی را به من تحمیل نمایند. برای عصر پس از من برنامه‌ها ریخته بودند. طالبانی تنها یکی از آنها بود، نقش‌های بسیاری را از طریق بارزانی تدارک دیده بودند. هر نیروی مربوطه و مدعی، برنامه ویژه‌ای داشت. این برنامه‌های فورا عملی نشدند، صرفا به گذر زمان وابسته شدند. نمی‌دانیم راه‌حل ترکیه در این میان چیست. اما کاملا مشخص است که می‌خواهند من را فرسوده نمایند، در عین حال منتظر هستند در طول زمان گزینه ‌های دیگری که درخور منافعشان باشد را اجرایی نمایند.

 

نیاز به نیروی دفاعی قوی

نوع عمل‌کردن ما مشخص است. لازم است نیروهای دفاع مشروع در چهار دولت همسایه تا آنجایی که بتوانند برای صلح و اتحاد دموکراتیک تلاش نمایند، همچنین می‌بایست شمار آنها بسیار باشد. کم‌هزینه‌ترین صلح نیز نیاز به یک نیروی دفاع مشروع دارد. در صورت حمله هر کدام یک از این دولت‌ها، این نیرو می‌بایست در مقابل این هجمات برنامه خاص خود را داشته باشد و کاملا آماده باشد. تنها یک سیستم نیروی دفاعی مشروع است که می‌تواند همه نوع حملات دشمن را خنثی نموده و راه را برای چاره‌یابی دموکراتیک میسر نماید.

 

دوباره می‌گویم، دولت‌ها نیز محتاج دفاع مشروع می‌باشند. این چهارچوب به فعالیت‌های مدنی و سیاسی گسترده نیازمند است که بتواند با نیروهای راهگشای دموکراتیک همراه شود. تنها نیروهای متحد، دموکراتیک و جامعه مدنی قادر به تامین صلح و راه حل دموکراتیک هستند. به غیر از کشورها و نیروهای دفاع مشروع، تنها فعالیتها و یک وحدت منسجم می‌توانند به تحولات مثبت سرعت ببخشند.

 

نود در صد این کار به عهده من است

شرایط هر چقدر دشوار نیز باشد، سعی خواهم کرد مقاومت نمایم. در حیات خود در امرالی صبر پیشه کردن، معنا یافتن و جسارت از خود نشان دادن برای من سخت نخواهد بود. اگرچه دشواری‌های فیزیکی خارج از اراده من هستند. آنچه بیش از همه چیز ارزش دارد این است که خواهم توانست تاریخ جنبش آزادیخواهی را با افکار خود در امرالی چندین بار تحلیل نمایم. برای فعالیت های ادبی نیز برنامه‌هایی دارم. می‌توانم مشخصا بگویم، درک احساس و افکار من در مرحله امرالی می‌تواند ما را به یک نقطه خاص و نیرویی بی‌بدیل مبدل نماید. عظمت تاریخی و تکامل اینگونه میسر می‌شود که حقیقت من در امرالی به درستی دریافت گردیده و به نمایندگی از آن عمل شود.

 

حیات تاریخی و روزانه من که اینگونه کم‌نظیر و در حد خود عمیق است، برای آنان که سعی در فهم آن دارند، به همان اندازه که به آنان نیرو می‌بخشد، به همان اندازه نیز وظایف سنگینی بر آنان محول می‌کند. مایل نیستم در مورد خود به مبالغه بپردازم. اما برای یک مقایسه اگر به حضرت عیسی، پائولوس، محمد، لنین، استالین و الگوهای بعد از آن بنگریم، فایده بسیاری خواهد داشت. مطمئنم که این شیوه ارزیابی بر دفاع مشروع چنان تاثیری خواهد داشت که افق های تازه‌ای را بگشاید، افکار و احساس انسان را غنی نموده و برای مطالباتِ در پیش پاسخ درخوری باشد. اما اگر برای خود صلح شرافتمندانه و حیات آزاد خواستار هستید، هر کسی بر طبق یک عصر فوق‌العاده می‌بایست تلاش های خود را به این چهارچوب بیافزایید.

 

تا به اکنون نیز نود درصد وظایف خطیر این دولت، پ.ک.ک و خلق بر عهده من است. این برای من افتخار بزرگی‌ست. اما آنان که زیر بار مسئولیت‌ها نمی‌روند، شایسته این نخواهند بود که پیشرفت نموده و به عظمت برسند. از همین رو می‌بایست خود را به این وظایف بسپارید، جسارت از خود نشان داده و به موفقیت باور قلبی داشته باشید. عصر ما آنچنان حیاتی است که می‌تواند سرنوشت دویست سال آینده را مشخص نمایند. تحلیلی به این صورت نخواهد گذاشت که صدها سال با اگزما سپری شود؛ عصری که لایق به خاطر سپرده شدن در تاریخ خواهد بود، عصری که وجود نیروهای عالی انسانی و با خصلت را میسر می‌نماید. اگر به این صعود انسانی دست نیابیم، نه تنها از جانب خود، بلکه به شکل یک اجتماع محزون می‌شوم.

 

گستره امید‌های من بسیار وسیع است

نمی‌بایست این سرزمینی که به مانند بخشی از بهشت است، اینگونه به میدان وحشی‌گری مبدل می‌شد، نمی‌بایست به چنین خرابه‌هایی تبدیل می‌شد. گستره امید‌های من از هر زمانی بیشتر وسیع است. کاستی در اشتراک این واقعیت ها و عدم تمثیل آن، از جانب رفقا و انسان های بالغ را به مانند فقدان و منبا حزن و اندوه می‌دانم. برای انسان هایی که این همه در جستجوی حقیقت، حیات آزاد و نیکی هستند، اما به موفقیت عظیمی دست نیافته‌اند، هیچ تعریفی نیافته ام. به همین دلیل امیدِ من برای موفقیت و چاره‌یابی بیش از پیش بزرگ خواهد بود.

 

ادامه دارد ...

... بیشتر بخوانید ...
امرالی از نگاه اوجالان - بخش نخست

| امرالی از نگاه اوجالان - بخش دوم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش سوم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش چهارم
| امرالی از نگاه اوجالان - بخش پنجم
| امرالی از نگاه اوجالان - بخش ششم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش هفتم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش هشتم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش نهم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش دهم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش یازدهم
| امرالی از نگاه اوجالان - بخش دوازدهم