ک.ژ.ک: مبارزه مشترک زنان با اتحاد امکان پذیر است

ک.ژ.ک: با سازماندهی مشترک و با ایجاد سیستم زنان ما می‌توانیم مبارزه آزادیخواهانه زنان را به پیروزی برسانیم

ک.ژ.ک به مناسبت ٢۵ نوامبر، روز مبارزه علیه خضونت علیه زنان بیانیه‌ای را منتشر کرد. در این بیانیه از تمامی زنان جهان و خصوصا زنان کورد خواسته شده است که مبارزه مشترک را ارتفا بخشند، اتحاد زنان را توسعه دهند و از این طریق راه را بر خشونت بسته و اقدام کنند.

شورای هماهنگی جوامع زنان کوردستان (ک.ژ.ک) بیانیه‌ای را منتشر کرده و در این بیانیه خاطرنشان ساخته است که: ما در برهه مهمی زندگی می‌کنیم که برای تمامی جنبش آزادیخواهی زنان دستاوردهای مهمی حاصل شده است، اما همزمان زنان با تهدیدهای بزرگی نیز مواجه هستند.

شورای هماهنگی ک.ژ.ک در این بیانیه خاطرنشان ساخته است که با ایستار، مقاومت و فعالیت نیروهای آزادیخواه و زن این برهه عیین کننده خواهد بود و قرن بیست و یکم می‌تواند از ویژگی و خصایص مهم و تعیین کننده‌ای برخوردار باشد، دست نزدن به هیچ اقدامی و این گفته که رویدادها خودشان به وقوع می‌پیوندند، یا تحولات خودشان روی می‌دهند، به معنای خود فریبی و از دست دادن دمکراسی و آزادی است. آزادی و دمکراسی بدون هزینه هیچگاه تحقق نخواهد یافت. بدون انکه انسان متحمل رنج شود، انتظار برای پیشرفت امور به معنای محکومیت به بردگی است.

اردوغان به یک رهبر فاشیستی در سطح جهانی تبدیل شده است

اردوغان به عنوان رهبر دولت ترک با سیاستهای خود به بک رهبر فاشیست در سطح جهانی تبدیل شده است. به همین دلیل هم در داخل و خارج از کشور، خون، حسرت و اشک، شکنجه، دستگیری و قتل؛ حملات اشغالگری، نقض حقوق، فساد، تبعید و آوارگی، بی عدالتی، فقر به هر منطقه‌ای که پای بر آنجا می‌گذارد گسترش می‌یابد. بر هر منطقه‌ای خون جاری می‌شود. در چنین وضعیتی که ترور در همه جا گسترش می‌یابد، دست به شانتاژ می‌زند، با سخنان و عمل خود، به حمله دست می‌زند. به داعش اتکا کرده و به این شیوه تلاش می‌دارد تا امپراتوری عثمانی، خلافت را در سرتاسر خاورمیانه بگستراند. اخیرا نیز بغدادی در منطقه تحت کنترل وی به قتل رسید. خودشان اعتراف نمودند که همسر بغدادی و اطرافیان وی مدتی طولانی در مناطق تحت کنترل جمهوری ترکیه حضور داشته‌اند.

حاکمیتی که در مقابل ما قرار گرفته است، بسیار پلید، تجاوزکار و استعمارگر در طول تاریخ ترکیه است. رهبر حزب خلق جمهوری، کمال کلیچدار اوغلو همانند یکی از اعضای پنهان این ائتلاف فاشیستی در تمامی تصمیمگیریهای استراتژیک حاکمیت آ.ک.پ/ م.ه.پ علیه کوردها قرار می‌گیرد. مطالبات جدیدی ندارند و اجازه نمی‌دهند که جامعه با سیستم دمکراتیک و برابری اداره شود. انها فقط یک نگرانی دارند؛ و کلیچدار اغلو تلاش می‌کند تا صرفا در مسند قدرت در این حزب باقی بماند. برای چنین هدفی تلاش می‌کند. کلیچداراوغلو به عوامفریبی دست می‌زند. همواره از طریق سنت دولت قاتل عمل نموده و به عنوان بخشی از آن عمل می‌نماید.

سیاستهای حاکمیتی فاشیستی اردوغان در رابطه با دشمنی علیه زنان نیز در این میان به خوبی درک می‌گردد. در هیچ دوره‌ای حاکمیت ترکی از زنان آزاد، از اجتماعی شدن زنان و اتکای زنان برخود ناراحت و درمانده‌تر و خشمگین‌تر از این برهه کنونی نشده است.

به شیوه‌ای سیستماتیک جامعه را فرسوده می کنند

برای نمونه، در ترکیه، در اکتبر تعداد زنانی که به قتل رسیده‌اند به ٣٨ نفر رسیده است.  تعدی به کودکان نیز به همین شیوه در جریان است. مسائل غیر اخلاقی، خودکشی، گسترش و ترویج مواد مخدر بین زنان و جوانان؛ جاسوسی، تحلیل و فرسوده کردن جامعه در هیچ مقطعی به اندازه دوره کنونی سیستماتیک نبوده است، قاتلان زنان از زندان آزاد می‌شوند، و بر مبنای وضعیت مساعد با انان رفتار می‌شود. در درجه نخست حقوق زنان، نفقه، مسئله سقط جنین، حقوق زنان را که در قرارداد استانبول مشخص و اعلام شده است حذف کرده‌اند، سیستم ریاست مشترکی را حذف کرده‌اند و دست اخر حملات وسیعی را به دستاوردهای تمامی زنان آغاز کرده‌اند. در ترکیه هزاران نفر از زندانیان سیاسی زن در زندانها زندانی هستند. زنان و خردسالان فقیرترین بخشهای جامعه را تشکیل داده و آنها بدون اموزش گذاشته شده و از حقوق اجتماعی خود در ترکیه بدون بهره گذاشته شده‌اند. همچنین با تغییرات مواد حقوقی مرتبط با زنان، از طریق قوانین جایگزین و صدور فتوا تلاش می‌کنند که بردگی را مشرعیت بخشند.

شورای هماهنگی ک.ژ.ک در این بیانیه خود خاطرنشان ساخته است که سیاستهای اجتماعی هم در ترکیه و هم در خارج از این کشور باعث ایجاد قتل‌عام و کشتار می‌شوند. رهبر فاشیستهای جهان، اردوغان در این میان تلاش دارد تا از طریق این سیاستهای خود دشمنی با زنان و جامعه و اشغالگری در سطح خاورمیانه را گسترش بخشد. در کوردستان شهرداریهای حزب دمکراتیک خلق‌ها را تصرف می‌نماید و والی و گماشتگان خود را بر آن منصوب می‌کند و در مقابل کوچکترین مخالفت تاب تحمل ندارد. به رغم این موارد با تبهکاران داعشی خود به خلق‌های شمال-شرق سوریه به حملات وسیعی دست زده و اشغالگری علیه کوردها، عربها، سریانیها، آسوریهان، ارمنیان، ترکمنها، ایزدیان در ان بخش همچنان گسترش می‌دهد. در این منطقه غیر نظامیان فراوانی را مانند «هورین خلف» و «دایه عقیده» به قتل رسانیده‌اند.

سازمانهای دولتی، زنان را هدف قرار می‌دهند

دیکتاتوری اردوغان دشمن زنان است، اکنون در کانون توجه زنان جهان قرار گرفته است. در هر منطقه‌ای از جهان سازمانها و ابزارهای دولتی که حاصل ذهنیت مردسالار هستند زنان را آماج سیاستهای خود قرار می‌دهند. خشونت ورزی علیه زنان راهکار موجودیت تاریخی سیستم مردسالار است. استفاده از خشونت علیه زنان برای محدودیت پتانسیل آزادیخواهی، انرژی و نگرشهای زنان و تحمیل مطالبات مردان بر تمامی زنان قلمداد می‌شود. اما جوهره سیستم مدرنیته کاپیتالیستی دشمنی با زنان است، خشونت‌ورزی علیه زنان است. به همین دلیل باید با قدرت در در مراسمهای روز و هفته مقابله با خشونت علیه زنان در ترکیه، کوردستان و خاورمیانه و در سطح جهان شد.

زنان با روشهای مختص به خود علیه سیستم مبارزه می‌کنند

همزمان بسیار مهم است که اقدامات و فعالیتهایی که در ٢۵ نوامبر انجام می‌شوند، به ارتباطی مداوم و مبارزه‌ای بدون وقفه تبدیل شوند. بدین منظور نیز لازم است که زنان از برنامه و استراتژی مشترک کوتاه مدت و دراز مدتی برخوردار باشند. زیرا مبارزه ما روزانه و بدون وقفه است. و این مبارزه در تمامی سطوح خود در جریان است. در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دفاعی، ما زنان با ایجاد سازماندهی خود، به شیوه‌ای مختص به خود در مقابله با سیستم می‌توانیم هر روز و در هر بعدی،  مبارزه را در ابعادی خلاقانه ادامه داده و خشونت علیه زنان را خاتمه بخشیم. مبارزه آزادیخواهانه زنان با سازماندهی مشترک و از طریق ایجاد سیستم زنان می‌تواند به موفقتی دست یابد.

اما در این راستا و در گام نخست زنان کورد، زنان خاورمیانه و تمامی زنان جهان را فرا می‌خوانیم که با ایجاد مبارزه‌ای مشترک دست به فعالیت زده، اتحاد زنان را ایجاد و در مقابله با خشونت علیه زنان ایستادگی نمایند و در این راستا به فعالیت دست بزنند.