بیانیه کانون نویسندگان ایران: برابری خواهان، آزادی جامعه را در گرو آزادی زن می دانند

کانون نویسندگان با صدوربیانیه ای روزجهانی زن ۸ مارس را به همه ی زنان و مردان برابری خواه ایران و جهان شادباش گفته است

کانون نویسندگان با صدوربیانیه ای روزجهانی زن ۸ مارس را به همه ی زنان و مردان برابری خواه ایران و جهان شادباش گفته است

کانون نویسندگان ایران در بیانیەای نوشته است از تظاهرات چندین هزارنفری زنان ایران در سال ۱۳۵۷ تا تظاهرات زنان آمریکایی در سال ۲۰۱۷ نزدیک به چهاردهه فاصله است، در این فاصله یک وجه مشترک وجود دارد و آن پویایی زنان برای دفاع از حقوق انسانی‌شان است.

 

کانون نویسندگان در مورد تلاش زنان ایران برای دستیابی به حقوق برابر می نویسد بیش از یک قرن است که کوشش زنان برای برابری ادامه دارد و نزدیک چهاردهه است که در برابر محدویت و تنزل جایگاه، زنان مقاومت و تحرکی روز افزون از خود نشان دادەاند. فائق آمدن بر این همه تبعیض و محرومیت و محدویت، مسئله هر روزه‌ی زنان در ایران بوده است.

 

کانون نویسندگان به این مورد اشاره می کند که اعتراض زنان به سانسور و حق آزادی بیان چشمگیر بوده است و هم اکنون زنان بسیاری هستند که به جرم نوشتن، سخن گفتن و بیان اعتراض خود در زندانها بسر می‌برند. از جمله خانم گلرخ ایریایی که به جرم نوشتن رمان و عکس های منتشر نشدەی خود در مورد سنگسار، محکوم به شش سال زندان شده است.

 

کانون نویسندگان ایران، هشت مارس روزجهانی زن را به همه زنان ومردان برابری خواه شادباش می گوید و این روز را فرصتی می شمارد تا تلاش زنان نویسنده را در مبارزه  پیگیر و خستگی ناپذیر با سانسور ارج نهد.