افتتاح مرکز ژنولوژی در بروکسل با شرکت دهها تن از زنان بلژیک، افغانستان و ایتالیا

طی نشستی در بروکسل پایتخت بلژیک، یک مرکز ژنولوژی افتتاح شده است. علاوه بر زنان کرد، زنانی از کشورهای خارجی نیز در این نشست حضور یافتند

طی نشستی در بروکسل پایتخت بلژیک، یک مرکز ژنولوژی افتتاح شده است. علاوه بر زنان کرد، زنانی از کشورهای خارجی نیز در این نشست حضور یافتند

 

روز گذشته طی نشستی با حضور ۴۰ تن از زنان بلژیک، افغانستان و ایتالیا، مرکز ژنولوژی برای تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی در شهر بروکسل افتتاح شد.

 

رودی ملک، نجیبه قرەداغی، هاسکار قرمزی گل و لویز غیرت، اعضای موسس و مدیران این مرکز در نشست بروکسل در رابطه با علم ژنولوژی سخنرانی کردند.

 

هاسکار قرمزی‌گل در سخنرانی خود به مفاهیم ژنولوژی و ارتباط این علم با فمینیسم و تجارب جنبشهای آزادیخواه زنان پرداخت. او از تجربه عملی علم ژنولوژی در نقاطی از کردستان سخن گفت و به تأسیس یک روستای زنان بنام "ژینوار" در روژاوا اشاره کرد که اصول زندگی آزادانه در آن رعایت شده است.

 

نجیبه قرەداغی هم در سخنرانی خود گفت ژنولوژی، علمی متکی به سرمشق‌های مدرنیتەی دمکراتیك است که قرائت تازەای از متولوژی و آیین دارد. ژنولوژی با تعمیق بر تاریخ نانوشته، به نقد تاریخ نگاشته شدەی موجود می‌پردازد.

 

او تأکید کرد هرگونه تحولی در اجتماعات از مسیر تحول در وضعیت زنان و سازمان‌یافتگی و نیرومندی زنان می‌گذرد. نجیبه قرەداغی همچنین گفت هویت مردان که با سلطه و قدرت عجین شده، باید بازتعریف شود.

 

در ادامه این نشست، رودی ملک به چگونگی عضویت در مرکز ژنولوژی و برنامەهای آن پرداخت و گفت مرکز ژنولوژی از تمام زنان با هر رنگ و نژادی استقبال خواهد کرد